Front der Fronts

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), juni 27, 2003, 09:42:43

Vorige topic - Volgende topic

jowi

Citaat van: phy op februari  6, 2011, 13:34:34
Mooie weerstanden !
Meet die Duelunds
in de zomer nog maar eens
ze blijven schommelen
Een kennis gebruikt ze ook in zijn PLLXO
desondanks wil hij er toch geen andere in .

wat is dat toch
voor ellende al
die figuren
die tegenwoordig
schijt hebben
aan punten
en kommas
en leestekens
ze roepen maar wat
interesseert ze geen hol
wat de rest er van denkt
en of het leesbaar is
HEEL IRRITANT
maar dat zal wel weer
aan mij liggen

Dirk

Citaat van: jowi op februari  6, 2011, 13:39:41
wat is dat toch
voor ellende al
die figuren
die tegenwoordig
schijt hebben
aan punten
en kommas
en leestekens
ze roepen maar wat
interesseert ze geen hol
wat de rest er van denkt
en of het leesbaar is
HEEL IRRITANT
maar dat zal wel weer
aan mij liggen
als je nou na elk woord entered leest het wat vlotter  ;) :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kjelt

Ik vind het een beetje vreemd verhaal van Duelund want je kunt de waarde van de weerstand dus pas bepalen na fabrikage (op zich logisch) en dus meet je dan de exacte weerstand en zet deze of de dichtsbijzinde E12 of E24 reeks waarde op de weerstand.
Wat ze nu doen is dus echt prutswerk want ze verkopen een weerstand buiten de opgegeven tolerantie, dat kan en mag gewoon niet voorkomen.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ach, ik zit wat makkelijker in elkaar...ten eerste hoef je ze niet te kopen......en ten tweede als de berg niet naar Mozes komt.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

celerontje

Als je ze commercieel wilt gebruiken piep je denk ik wel anders. ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Ik bouw alleen voor mezelf..dus... ;)

Daarnaast gebruiken een hoop grote merken de Duelunds als je je even inleest....en die piepen niet, dus het zal allemaal wel meevallen.

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

celerontje

Bedrijven piepen eigenlijk zelden over onderdelen die ze gebruiken. ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Citaat van: celerontje op februari  6, 2011, 16:02:41
Bedrijven piepen eigenlijk zelden over onderdelen die ze gebruiken. ;)

Lang leve de DIY-er.. ;)

Phy, de Kiwames klonken beduidend beter dan de standaard weerstanden (nagenoeg hetzelfde materiaal) maar het was werkelijk feest toen die Duelunds erin gingen.
Gelukkig dat Tony Gee zo vriendelijk was om te zorgen dat ik mijn waarden kreeg....hij kon gelukkig putten uit zijn voorraad(je)...met 2 setjes ..en stuurde ze razendsnel op.... 8)

Ik moet Celeroontje en Kjelt dan wel weer gelijk geven dat als je zo een mogelijkheid niet hebt dat je wel een probleem hebt en alleen bij Duelund zelf dan nog terecht kan voor een exacte waarde (ze willen eventueel namelijk ook op spec maken) uiteraard tegen een hogere prijs......en ze zijn al prijzig en zeker als je parallel gaat hangen... :-X

phy

Citaat van: Erik van Voorst op februari  6, 2011, 16:22:44

Phy, de Kiwames klonken beduidend beter dan de standaard weerstanden (nagenoeg hetzelfde materiaal) maar het was werkelijk feest toen die Duelunds erin gingen.
Gelukkig dat Tony Gee zo vriendelijk was om te zorgen dat ik mijn waarden kreeg....hij kon gelukkig putten uit zijn voorraad(je)...met 2 setjes ..en stuurde ze razendsnel op.... 8)

Ja die Duelund weerstanden zijn kwa klank denk ik wel het mooiste dat je kan gebruiken.
Toen ik nog met de Oris speelde heb ik ook verschillende weerstanden geprobeerd in het pllxo filter maar geen Duelund
de Kiwame vond ik ook wel mooi nog mooier de Riken ohm's en ook Allen Bradly deed het hier heel goed
allemaal kool weerstanden.
Metaal film en draadgewonden vond ik niet zo geweldig op deze plaats.
De condensator is ook heel klankbepalend
Gebruik je het filter als low pass?
Dan is de weerstand wel erg belangrijk.

WMC

Wat betreft de Duelunds moet ik het met Erik eens zijn, erg fijne weerstanden. Jammer genoeg zijn ze wat duur.

Een andere tip als weerstand is het gebruik van koolstof streng (www.polyservice.nl). Met het aantal strengen en de lengte is de waarde kinderlijk eenvoudig te bepalen.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

phy

Citaat van: WMC op februari  6, 2011, 20:46:10
Wat betreft de Duelunds moet ik het met Erik eens zijn, erg fijne weerstanden. Jammer genoeg zijn ze wat duur.

Een andere tip als weerstand is het gebruik van koolstof streng (www.polyservice.nl). Met het aantal strengen en de lengte is de waarde kinderlijk eenvoudig te bepalen.

Gewoon potlood stift kan je het ook goed mee proberen, klinkt in bepaalde situaties ook nog eens verassend goed.
Maar het is ook niet stabiel ik denk dat het met de luchtvochigheid of temperatuur te maken heeft.
Ik had het destijds al afgelakt met C37 lak maar toch verliep het.

Voor iemand die het eens wil proberen :
http://www.troelsgravesen.dk/graphite.htm

Ik heb het een paar weken geleden geprobeerd maar ben ermee gestopt.. :nowink:

Ik heb nu een flinke handvol potloden in allerlei hardheden en merken maar geen enkele kwam in de buurt van de waarden welke Troels opgaf bij een gegeven lengte...ook inderdaad de bewerkelijkheid en de stabiliteit..... :threadclosed:

Ik kwam toen voor mezelf tot de conclusie dat ik waarschijnlijk geen betere kon maken dan Duelund dus... ;D

Kjelt

Citaat van: phy op februari  6, 2011, 23:15:05
Maar het is ook niet stabiel ik denk dat het met de luchtvochigheid of temperatuur te maken heeft. 
Duelund geeft zelf aan dat de weerstanden een negatieve temperatuurcoefficient hebben. Ze claimen dit als voordeel.
Op zich niets mis mee, iedere weerstand heeft een temperatuur afhankelijkheid. Wel hebben ze het over een 5% tolerantie en dat klopt dus niet als ik de ervaringen hier lees.

Nope...op de Duelund weerstanden zelf staat onder hun logo de max. afwijking...sommigen lezen 5 en anderen lezen 10 procent....en tijdens het meten... :-X

Maar goed het geluid is prachtig en als dat zo stabiel blijft is dat voor mij het belangrijkste....(ik heb ook weerstanden liggen met een afwijking in tienden van procenten  ;))

Vanavond wel even een kaarsje aan ..............................................en een cdtje van Gary Moore erin  :(

scrutinizer

Citaat van: Erik van Voorst op februari  7, 2011, 19:15:32
Vanavond wel even een kaarsje aan ..............................................en een cdtje van Gary Moore erin  :(

Requiescat in pace

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Former member 78

Citaat van: Erik van Voorst op februari  7, 2011, 19:15:32
Vanavond wel even een kaarsje aan ..............................................en een cdtje van Gary Moore erin  :(

Hier ook.
Ik speel alleen zijn dvd af, Live At Montreux 1990

Het onderstaande nummer krijg ik elke keer nog kippenvel van  :worship:

Interficior

Citaat van: Erik van Voorst op februari  7, 2011, 13:07:53
Nope...op de Duelund weerstanden zelf staat onder hun logo de max. afwijking...sommigen lezen 5 en anderen lezen 10 procent....en tijdens het meten... :-X
Als ik me niet vergis gaat zo'n afwijking over drie keer de standaardafwijking en houdt dus in dat ~ 99,7% binnen de afwijking moet vallen. En dat ze zich zodoende hebben ingedekt als je een weerstand hebt die buiten de toleranties valt.

Correct me if I'm wrong.

Daarbij vinden sommigen dat 10% afwijking de volledige breedte is (en dus 5% één kant op) en andere vinden dat 10% een afwijking is van 10% meer en 10% minder.
Take it or lease it

Henkjan_O

Citaat van: WMC op februari  6, 2011, 20:46:10Een andere tip als weerstand is het gebruik van koolstof streng (www.polyservice.nl). Met het aantal strengen en de lengte is de waarde kinderlijk eenvoudig te bepalen.
yep, ff oefenen hoe ze te verbinden met de rest (solderen lukt namelijk echt niet) maar dan heb je relatief makkelijk een mooie DIY weerstand
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Marc Heijligers

Citaat van: Erik van Voorst op februari  7, 2011, 13:07:53

Maar goed het geluid is prachtig en als dat zo stabiel blijft is dat voor mij het belangrijkste....(ik heb ook weerstanden liggen met een afwijking in tienden van procenten  ;))

Die Duelunds zijn inderdaad erg fraai, ik gebruik ze al een lange tijd. Ik heb er redelijk veel op voorraad liggen, en ze meten allemaal goed, meestal minder dan 5% tolerantie van de aangegeven waarde (lees, meet onnauwkeurigheid + weerstand meetdraden).

Nieuwsgierig als ik ben, heb ik er vandaag eentje van 2.2 Ohm gemeten aan de RCL meter, net zoals een MOX weerstand met dezelfde waarde. Ik was benieuwd of er verschillen waren te meten die het verschil in klank verklaren, bijv. inductieve eigenschappen. Ze meten van 100Hz tot 100kHz praktisch identiek... M.a.w., wederom zo'n geval waarbij een simpele meting de klankverschillen niet laat verklaren (voor de purist: ja, ook blind getest; voor de niet purist: er bestaat ongetwijfeld een meting die wel verschillen laat zien).
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

scrutinizer

Citaat van: Marc Heijligers op februari 28, 2011, 19:29:32
Die Duelunds zijn inderdaad erg fraai, ik gebruik ze al een lange tijd. Ik heb er redelijk veel op voorraad liggen, en ze meten allemaal goed, meestal minder dan 5% tolerantie van de aangegeven waarde (lees, meet onnauwkeurigheid + weerstand meetdraden).

Nieuwsgierig als ik ben, heb ik er vandaag eentje van 2.2 Ohm gemeten aan de RCL meter, net zoals een MOX weerstand met dezelfde waarde. Ik was benieuwd of er verschillen waren te meten die het verschil in klank verklaren, bijv. inductieve eigenschappen. Ze meten van 100Hz tot 100kHz praktisch identiek... M.a.w., wederom zo'n geval waarbij een simpele meting de klankverschillen niet laat verklaren (voor de purist: ja, ook blind getest; voor de niet purist: er bestaat ongetwijfeld een meting die wel verschillen laat zien).

Het zou zo maar kunnen zijn dat er een batch met verkeerde 'labeltjes' :-\ Duelund verlaten heeft. Maar buiten het feit dat deze exemplaren 'way off' waren (2.78/2.74 voor 2.2 ohm), heb ik ze in het verleden nooit eerder 'buiten' hun tolerantie verkregen. Sterker nog, in het begin werden ze zelfs naar wens op afwijkende waarden geleverd.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

dre73

2,7ohm is toch een standaard waarde?
dus het zou natuurlijk een foutje geweest kunnen zijn........
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Citaat van: Palu op januari 24, 2011, 21:37:58
Erik is er al eens een Hifiblad geinteresseerd geweest om een verslag te maken. Het is een uniek en onwaarschijnlijk mooi project met een waanzinnig resultaat!!!!!!

Jean Hiraga heeft contact met mij gezocht en na veel nadenken heb ik toch mijn akkoord gegeven dat hij me mag interviewen en de set mag fotograferen.

Interpreteer het niet als arrogantie van mij maar deze man is mijn grote inspirator evenals Kondo etc etc het feit alleen al dat hij mij benaderd...ik ben erg in de wolken hiermee...en wil dan ook graag ingaan op zijn verzoek....dus om andere redenen  ;D

Anyway het wordt waarschijnlijk toch een frans blad, ik denk l'audio prestige oid. Ikhou de belangstellenden wel op de hoogte.

Een dezer weken komt hij een zaterdag langs.... 8)

chansig

Gefeliciteerd....lijkt me een enorm gevoel van waardering geven.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

morca

Waardering voor je prachtige speakers die je zelf met de hand gebouwd hebt ,prachtig.
Hier mag je terecht trots op zijn.

Het is altijd mooi dat het iemand opvalt dat je echt wat bijzonders gebouwd hebt, gefeliciteerd  :thumbs-up: