Front der Fronts

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), juni 27, 2003, 09:42:43

Vorige topic - Volgende topic

FFF

Citaat van: gvc op oktober 19, 2007, 21:24:56
Bij http://www.vosschemie.nl/ kunnen ze je zeker helpen, en aan redelijke prijzen. De siliconenrubber inde rubriek 'Hobby' kan misschien al dienst doen?

Geert

goede link, veel mogelijkheden, ik ga tegen de tijd dat mijn filter helemaal naar wens is een kijken wat ze kunnen bieden, als ik het nog nodig vindt.

dre73

ik zou m`n filters nooit ingieten,stel dat je later eens andere apparatuur aanschaft kun je altijd nog kleine aanpassingen in je filter aanbrengen om de boel te perfectioneren ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

FFF

Citaat van: dre73 op oktober 20, 2007, 08:41:39
ik zou m`n filters nooit ingieten,stel dat je later eens andere apparatuur aanschaft kun je altijd nog kleine aanpassingen in je filter aanbrengen om de boel te perfectioneren ;)

Ben ik helemaal met je eens, maar mijn vorige filter was groot en vooral zwaar, ik was bang het e.e.a. te beschadigen bij het verplaatsen van de speakers (ook 70 kilo ofzo, dus moeilijk hanteerbaar. Ik wil ze nu wel netter en steviger opbouwen en indien mogelijk inbouwen in de speakers dus dat is wellicht steviger.

dre73

een lijmpistool doet wonderen ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

eddy135

Citaat van: dre73 op oktober 20, 2007, 09:46:55
een lijmpistool doet wonderen ;)

\
Precies; en moet het filters eens open, in de oven loopt het er zo weer uit.
(Wel even een lekbakje gebruiken, he)  ;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Erik van Voorst (in memoriam)

Langs deze weg wil ik Jack van Dijk bedanken voor het toesturen van een kopie van Front der Fronts.....perfect aangekomen... 8)

Ook Frank Doorhof en anderen wil ik noemen mensen die dit forum sowieso mogelijk maken met veel...... liefdewerk en oud papier.... zoals dat heet...........ik heb heel wat nuttige kontakten aan dit forum te danken... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

GTDesign

Ook heb ik zojuist Erik's speakers mogen bewonderen.

Als je bij Erik en Aafke de entree maakt dan hoor je meteen al dat er iets aan de hand is zonder nog maar iets gezien te hebben.
Dit mede door het Plafond dat Erik des tijds heeft laten behandelen om de acoustische eigenschappen van de woonkamer te verbeteren.

En zo gastvrij, kreeg ik eerst een complete rondleiding door allerlei gangen en kelders waar Erik zijn eerder gemaakte projecten presenteerde.
Center der centers, Sub der subs, Keuken der keukens en noem ze maar op, ook projecten die Erik niet op het forum heeft tentoongesteld zaggen er machtig uit.
Oja en niet te vergeten die wijnkelder, om te smullen.  ;D

Daarna heb ik Erik uit de brand geholpen met zijn X10 systeem, waarvoor ik eigenlijk was afgereisd richting zijn thuis.
Nadat ik het X10 systeem aan de praat had gekregen mocht ik dan eindelijk plaats nemen op de sweetspot.

Tja en wat er dan door je heen gaat is eigenlijk niet te beschrijven, Nou ben ik zelf niet echt een audiofiel en meer een beeldpurist.
Maar ik proefde meteen dat er iets bijzonders stond te spelen, intrumenten, piano's, viool en noem het maar op, zweefden door de hele woonkamer helemaal los van de speakers.

Tja Erik petje af hoor wat je hier hebt neergezet. Daar kun je echt trots op zijn.

Durk

vervelend... zo'n zwevende piano door de huiskamer...kan behoorlijk pijn doen als je lekker naar muziek luisterd en er knalt zo'n akelige zwevende piano tegen je kop.. ;D
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Maartje

LOL

stel je voor dat ie de keuken dezelfde behandeling had gegeven  ;D
Hugh Hefner died . . . .did he whent to a better place ? . .

eddy135

Of wat denk je van die sub; die kop je ook niet zomaar even weg, hoor...
;D   ;D   ;D   ;D   ;D

ROFL  ;D

Voorlopig ben ik trots en waardeer ik het oordeel van een vakman nog eens extra...... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

eddy135

Je hebt ook alle redenen om trots te zijn;
't komt allemaal voort uit afgunst.
Ik denk dat de meesten hier erg opkijken tegen je, wat betreft bouwkunst en kennis van zaken.  :)

RennieB

Toch maar even dan. Erik, je bent een held, en een inspiratiebron voor héél véél hobbyisten!

Jammer dat je geen invitaties meer doet, maar wellicht dat een soort therapeutische sessies mogelijk zijn?
5 minuten je speakers liefkozen en strelen....  :-*  ;)

Maar weer even het stof eraf geblazen... ;D

Vandaag heb ik ...uhhh....nieuwe schoenen voor de xXx gebouwd...

Ik had toch zojuiste mijn gerepareerde boormachine weer gehaald....Mijnheer we hebben de as moeten vervangen en ook een nieuwe boorkop moeten installeren...die grote jongen heeft het zwaar gehad zeg. :o..........................ikke....uhhh ja ik heb een versterker ermee moeten bouwen... >:D

Dwz veel druk uitoefenen op een grote gaten zaag om door het koper te gaan en de snelspanner klemmen middels een vice ipv met de hand (ook ivm de druk)... :P
Ik was eigenlijk gewoon trots op het belasten "to the max"... .... ;D

Enfin
Het zijn ebben schijven in 2 maten...

De grote zware ebben schijven gaan onder de plm. 250 kg wegende speaker...en de kleine ebben schijven zijn exact de diameter en hoogte van de nu gebruikte soundcare spikes en gaan onder de kop en mid...

Deze soundcares (onder kop en mid) worden dus nu vervangen....een leuke bijkomstigheid dat ik nu ook 2 ebben schijfjes van 1 mm hoger gebouwd heb zodat de ooit doorgevoerde correctie (2 soundcares verhogen met een plaatje van 1 mm dik) ook in sommige nieuwe voetjes nu rechtstreeks zijn opgenomen...

De grote schijven zullen het laagste punt van de speakerbodem met plm 1 cm verhogen (deze staat nu op een binnen slede... de buitenrand lijkt te zweven ) zodat deze net over de bedrading, welke uit de vloer komt, kan schuiven..(deze zit er nu tegenaan...verder kan niet geschoven worden)

Wat ons (Anton en ik) weer in staat stellen om de xXx-speakers in totaal zo een 10 cm (5 cm per speaker denk ik) meer naar elkaar toe te zetten en evenals iets scherper  in te toe-en...precies totdat de bedrading in het zicht komt...nou ja ...net niet dus.. ;D

mr TC

Leuk er is weer actie op de topic der topics.
Ebben houten blokken op een parket vloer.
Hier moet meer achter zitten.
Vertel...vertel...vertel... ;D ;D
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Durk

is volgens mij een tafel..
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

scrutinizer

Citaat van: Erik van Voorst op april 28, 2008, 19:54:09
Maar weer even het stof eraf geblazen... ;D

Vandaag heb ik ...uhhh....nieuwe schoenen voor de xXx gebouwd...

Ik had toch zojuiste mijn gerepareerde boormachine weer gehaald....Mijnheer we hebben de as moeten vervangen en ook een nieuwe boorkop moeten installeren...die grote jongen heeft het zwaar gehad zeg. :o..........................ikke....uhhh ja ik heb een versterker ermee moeten bouwen... >:D

Dwz veel druk uitoefenen op een grote gaten zaag om door het koper te gaan en de snelspanner klemmen middels een vice ipv met de hand (ook ivm de druk)... :P
Ik was eigenlijk gewoon trots op het belasten "to the max"... .... ;D

Enfin
Het zijn ebben schijven in 2 maten...

De grote zware ebben schijven gaan onder de plm. 250 kg wegende speaker...en de kleine ebben schijven zijn exact de diameter en hoogte van de nu gebruikte soundcare spikes en gaan onder de kop en mid...

Deze soundcares (onder kop en mid) worden dus nu vervangen....een leuke bijkomstigheid dat ik nu ook 2 ebben schijfjes van 1 mm hoger gebouwd heb zodat de ooit doorgevoerde correctie (2 soundcares verhogen met een plaatje van 1 mm dik) ook in sommige nieuwe voetjes nu rechtstreeks zijn opgenomen...

De grote schijven zullen het laagste punt van de speakerbodem met plm 1 cm verhogen (deze staat nu op een binnen slede... de buitenrand lijkt te zweven ) zodat deze net over de bedrading, welke uit de vloer komt, kan schuiven..(deze zit er nu tegenaan...verder kan niet geschoven worden)

Wat ons (Anton en ik) weer in staat stellen om de xXx-speakers in totaal zo een 10 cm (5 cm per speaker denk ik) meer naar elkaar toe te zetten en evenals iets scherper  in te toe-en...precies totdat de bedrading in het zicht komt...nou ja ...net niet dus.. ;D
De as en lagertjes zijn weer ingedraaid, zie ik.... ;D

So we are going for the cherry on top? ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

ruud2

ja, maar wat is nu precies het doel van deze "zware"operatie? ???
cosmetisch, kabels , opheffen van in het verleden gemaakte verschillen?
om een andere toe-in te krijgen, waarom?

grtn., Ruud
Mark (Levinson)  , Nelson (Pass)  , Neil (Pattel) , Rondi dÁgustino  (Krell)  en Herr Willi ( Studer, Revox)  spelen samen in een speciale ruimte. allemaal ouwe meuk...maar klinkt o zo lekker...
Frits (Philips) mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Godtoh

Zitten nu toch spikes onder voor ontkoppeling?
Krijg je straks een groot ebben vlak op de vloer of lees ik het verkeerd?
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Citaat van: ruud2 op april 29, 2008, 11:37:15
ja, maar wat is nu precies het doel van deze "zware"operatie? ???
cosmetisch, kabels , opheffen van in het verleden gemaakte verschillen?
om een andere toe-in te krijgen, waarom?

grtn., Ruud

Doel van deze enorm zware operatie....en dat doel is inmiddels bereikt... 8)

Enerzijds de speaker van de vloer te krijgen op ebben schijven...deze stond op 2 plm. 30 cm lange balkjes bekleed met vilt per speaker (wilde geen spikes gebruiken ivm angst voor de vloer) waardoor het geluid enorm verbeterde.
Anderzijds maakt deze ingreep meteen mogelijk om de speakers dichter naar elkaar toe te schuiven (voorheen onmogelijk stonden rotsvast op hun plek het vilt leek zichzelf wel vast te zuigen...en de bedrading onder de speaker zat klem tegen de balkjes) waardoor we bv. de werking van de linkermuur gewoon konden opheffen...ook weer meteen hoorbaar.. :o

Daarnaast natuurlijk meteen zonder angst om de bedrading te beschadigen een mooie toe-in gemaakt waardoor de focussering erg veel toe-nam.
Omdat we toch bezig waren hebben we de toch wel gammele (resonerende !!!!) soundcare spikes onder de mid en hoog vervangen door ebben van precies dezelfde afmetingen wat resulteerde in een rotsvast geheel en een veel betere tonale rijkheid.

While we were at it...meteen de kop met mid een mm naar voren laten neigen...waardoor het geluidsbeeld iets zakte...zo kregen we controle om de piano netjes op de grond te laten staan.....(GT schreef zelfs een paar mailtjes terug de piano zweefde door de ruimte... ;D)...

Enfin het totale resultaat is echt ..."BREATHTAKING".. O0.....ik roep gewoon dat ik het zeg maar zo een 20 procent verbeterd vind...tja hoe druk je anders een verbetering uit...kilo's/meters/liters.. ;D

Enfin ik zal kijken of we een fotootje van ..before after kunnen plaatsen..moet even een goede uit het verleden opsporen....want we zetten ze niet meer terug... ;)

Fotootje van de bodem waar ze op stonden...

WMC

Toen je toch bezig was, ook meteen naar het zand in de constructie gekeken?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

ruud2

Citaat van: Erik van Voorst op april 30, 2008, 09:45:41

While we were at it...meteen de kop met mid een mm naar voren laten neigen...waardoor het geluidsbeeld iets zakte...zo kregen we controle om de piano netjes op de grond te laten staan.....(GT schreef zelfs een paar mailtjes terug de piano zweefde door de ruimte... ;D)...

hoi Erik,

Hier had ik hetzelfde fenomeen.
bij sommige ( niet alle) muziek kreeg ik wel eens de opmerking "het is net of je voor het podium staat".
front van het topje stond 12 graden voorover tov. vertikaal.

Ruud.

Mark (Levinson)  , Nelson (Pass)  , Neil (Pattel) , Rondi dÁgustino  (Krell)  en Herr Willi ( Studer, Revox)  spelen samen in een speciale ruimte. allemaal ouwe meuk...maar klinkt o zo lekker...
Frits (Philips) mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Ruud....elke mm neiging van kop/mid heeft flinke gevolgen...je kunt gewoon de piano per stapje naar de grond brengen...voor mij een openbaring en voor Anton ...just a smile........ineens weet ik waarom Wilson, Oosterom en Patel en nog een paar merken hun grotere systemen volledig instelbaar maken... ;)

Vandaag weer flinke punten op de I gezet met prachtige gevolgen...de speakers nog dichter bij elkaar weer 7 cm...( Je moet eens weten hoe gelukkig dat mijn vrouw maakt.....ohhh Erik ik zie mijn kroonluchter weer vanaf de bank... ;D)

Ik heb nu een fenomenale focus....en absoluut geen zijmuren meer...enfin Anton moet/mag weer toelichting geven als hij verder nog iets heeft toe te voegen....

Ik zal wat foto's plaatsen...misschien kun je daar iets verschil op ontwaren... ;)

...en de voetjes.....nou eigenlijk flinke blokken ebben...alleen ze lijken klein onder deze speakers...

Ik zie alleen nu wel een stukje bedrading...dus even gecamoufleerd... ;D