JVC HD350 vragen

Gestart door hifiman, januari 22, 2009, 12:18:09

Vorige topic - Volgende topic

Teejoo

Citaat van: williams op april 16, 2010, 19:06:20
Ik heb de indruk dat als je op high lamp mode draait dat de aanslag op het glas en lamp wat sneller optreed daar de lamp ook warmer wordt.
Dat doe ik dus nooit.

Kjelt

Het temperatuurverschil voor een lamp tussen high en normal mode is minimaal (max 10%) maar zou inderdaad toch dat beetje extra kunnen verklaren. Aan de andere kant gaat de ventilator ook harder draaien om te compenseren  ;) Daarnaast is de lamp voor de HD1 totaal verschillend dan die voor de HD350 en misschien ook wel het plastick van de lamphouder die vermoedelijk toch de oorzaak van dit alles is.
Nog een andere theorie: het aantal uren dat de lamp achter elkaar aan is geweest, langzaam aan warmt natuurlijk alles op en wellicht dat degenen die de projector steeds 5 uur ofzo achter elkaar aan hebben staan er meer last van hebben dan degenen die steeds 2 uur kijken. Alhoewel het eerste beter is voor de lamp levensduur is het wellicht nu dan ook iets slechter voor de verontreiniging. Hoe dan ook, de oorzaak en de oplossing zijn nu bekend en je kunt het zelf doen dus dat is goed nieuws.
Ik ga dit weekend waarschijnlijk de lamp schoonmaken en eens kijken hoe het bij mij er uit ziet (bijna 700 uur alleen op normal mode gedraaid).

danielo

Hai,

Ik heb ondertussen de lamp vervangen en denk haal de oude maar eens uit elkaar om te kijken hoe of wat dus hier wat foto's met wat meer schoonmaak acties op het glas (toch stuk) :

Nieuwe en oude naast elkaar, het gerucht ging dat het misschien de sticker was dat kunnen we uitsluiten en de oude had geen sticker :

http://www.xs4all.nl/~daniel/ht/bulb/old_new.JPG
http://www.xs4all.nl/~daniel/ht/bulb/sticker.JPG

in deeljes :

http://www.xs4all.nl/~daniel/ht/bulb/parts.JPG

Let wel deze lamp ziet er zo uit nadat ik de buitenkant/prisma schoonmaak actie had gedaan :

http://www.xs4all.nl/~daniel/ht/bulb/dirtyglass1.jpg
http://www.xs4all.nl/~daniel/ht/bulb/dirtyglass2.JPG

Zoals je ziet nog  behoorlijk vuil ook aan de binnenkant !

Met 96% alcohol krijg je het niet echt makelijk weg :

http://www.xs4all.nl/~daniel/ht/bulb/alcoholglass1.JPG
http://www.xs4all.nl/~daniel/ht/bulb/alcoholglass2.JPG

Daarna (immers glas gaan we toch nooit meer gebruiken, kan wat risico nemen) schoongemaakt met
iclean (apple scherm schoonmaak lcd/scherm spul). Werkt aanzienlijk beter !!. Geen idee wat er allemaal in zit en of dat schade kan geven (Kjelt ?) :

http://www.xs4all.nl/~daniel/ht/bulb/cleanglass1.JPG
http://www.xs4all.nl/~daniel/ht/bulb/cleanglass2.JPG

Trek je eigen conclusies, maar gezien ik al 75% meer licht kreeg voor deze schoonmaak moet je je afvragen hoeveel je kan winnen als je echt je lamp uit elkaar haalt en prima beter schoonmaakt. Verder vind ik de manier waarop het bescherm glas is stuk gegaan (2 plekken) behoorlijk heftig.

Ik heb dit met een lamp gedaan die ik niet meer ga gebruiken, wil je dit op een echt lamp doen
hou er rekening mee dat bij problemen je mogelijk garantie problemen krijgt.

Gaarne mening van de experts :)

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Kjelt

Wat je hebt schoongemaakt is nog steeds het bescherm/focus glas VOOR de lamp, de echte lamp zoals die verkocht wordt ligt daar op tafel.
Als je de lamp schoonmaakt moet je erg goed opletten dat er geen residu achterblijft op de burner aangezien met de enorme temperaturen dit kan/zal resulteren in mechanische krachten waardoor je lamp springt (vette vingers zijn notoire lampenkillers  :-X ).
Echter dat beschermglas kan volgens mij absoluut geen kwaad om dat met een lcd cleaner o.i.d. schoon te maken. Het enigste waar ik geen kijk op heb is of er een coating op dat glas zit om het spectrum van de lamp te vormen (dus overdreven gezegd een kleurfilter) dat je er eventueel afpoetst. Maar dat zou je meteen moeten zien als je klaar bent.
Overigens de lamp dus gewoon bewaren Daniel want die kun je best weer hergebruiken in je nieuwe houder met nieuwe beschermglas aan het einde van de lamplevensduur. Alleen moet je wel rekening houden met de uren die je nu gedraaid hebt, dus schrijf dat op een briefje bij de lamp. Mocht je hem toch willen wegdoen dan heb ik serieuze interesse om hem wel te bewaren en evt tzt te gebruiken. :D

danielo

Citaat van: Kjelt op april 17, 2010, 12:21:15
Wat je hebt schoongemaakt is nog steeds het bescherm/focus glas VOOR de lamp, de echte lamp zoals die verkocht wordt ligt daar op tafel.
Als je de lamp schoonmaakt moet je erg goed opletten dat er geen residu achterblijft op de burner aangezien met de enorme temperaturen dit kan/zal resulteren in mechanische krachten waardoor je lamp springt (vette vingers zijn notoire lampenkillers  :-X ).
Echter dat beschermglas kan volgens mij absoluut geen kwaad om dat met een lcd cleaner o.i.d. schoon te maken. Het enigste waar ik geen kijk op heb is of er een coating op dat glas zit om het spectrum van de lamp te vormen (dus overdreven gezegd een kleurfilter) dat je er eventueel afpoetst. Maar dat zou je meteen moeten zien als je klaar bent.
Overigens de lamp dus gewoon bewaren Daniel want die kun je best weer hergebruiken in je nieuwe houder met nieuwe beschermglas aan het einde van de lamplevensduur. Alleen moet je wel rekening houden met de uren die je nu gedraaid hebt, dus schrijf dat op een briefje bij de lamp. Mocht je hem toch willen wegdoen dan heb ik serieuze interesse om hem wel te bewaren en evt tzt te gebruiken. :D

De burner/echte lamp heb ik niet aangezeten zeker niet met mijn handen direct. Ik zie schoonmaken daarvan ook niet echt zitten als ik je goed begrijp. We hebben het nogsteeds over het schoonmaken van 3 vlakken : glas in de projector (voor prisma), beschermglas lamp buitenkant en beschermglas aan de binnenkant. Dat de 'aanslag' ook aan de binnenkant komt is niet zo vreemd want het geheel is redelijk open.

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met residu op de burner ? Die maken we toch niet schoon of bedoel je de andere plekken die neer kunnen slaan op de burner ?

Ik hou deze lamp inderdaad apart zodat ik de burner als reserve kan inzetten, die heeft 830 branduren.

Daniel.

PS: ik vond het niet erg de lamp te vervangen en deze op te offeren voor de wetenschap :)

Kjelt

Citaat van: danielo op april 17, 2010, 13:19:46
De burner/echte lamp heb ik niet aangezeten zeker niet met mijn handen direct. Ik zie schoonmaken daarvan ook niet echt zitten als ik je goed begrijp. We hebben het nogsteeds over het schoonmaken van 3 vlakken : glas in de projector (voor prisma), beschermglas lamp buitenkant en beschermglas aan de binnenkant. Dat de 'aanslag' ook aan de binnenkant komt is niet zo vreemd want het geheel is redelijk open.
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met residu op de burner ? Die maken we toch niet schoon of bedoel je de andere plekken die neer kunnen slaan op de burner ?
Ok daar ben je dus van af gebleven. Op zich als je weet wat je doet dan is het geen probleem om de burner en reflector met een wattenstaafje en alcohol bv schoon te maken als er maar niets achterblijft oftewel goed drogen met pluisvrij vetvrij doekje o.i.d. en erg uitkijken met de kwetsbare delen vooral de side connector (zie foto).
Maar ik begrijp dus uit jouw verhaal dat de verontreiniging niet of slecht met alcohol schoon te maken is? Dat is wel jammer want schoonmaakmiddel zoals glassex bv en je lcd reiniger waarschijnlijk ook bevatten meestal wel ingredienten die achter blijven om bv het oppervlak wat te laten glanzen (dat zien huisvrouwen graag dat het glanst want dan is het pas schoon  :-X ) , onderwijl zit er gewoon bv een laagje glanswas o.i.d. op. Dat bedoel ik dus met residu, dat wil je niet op je burner hebben. Daar zou evt nog wat lichtwinst te halen zijn alhoewel ik eigenlijk stiekem hoop dat het "gas" alleen op de koudste plekken neerslaat en dus hopelijk niet op de burner (kun je nog wat extra macro fotootjes van de burner maken)?

Wijdeveld

Ik heb nog geen licht opbrengst problemen met de JVC 350 (+/- 300 uur), maar als je geen alcohol kunt gebruiken dan kun je ook aceton gebruiken voor het glas. Kans is groot dat de aanslag organisch van aard is, en aceton lost dit goed op. Aceton verdampt goed en laat bijna geen residu achter.
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

Kjelt

Citaat van: Wijdeveld op april 19, 2010, 09:49:10
Ik heb nog geen licht opbrengst problemen met de JVC 350 (+/- 300 uur), maar als je geen alcohol kunt gebruiken dan kun je ook aceton gebruiken voor het glas. Kans is groot dat de aanslag organisch van aard is, en aceton lost dit goed op. Aceton verdampt goed en laat bijna geen residu achter.
We hebben gisteren bij Riwi wat zitten poetsen aan de lamp, de alcohol laat inderdaad nog een dun ruwig olieachtig residue achter. Daarna hebben we het met een wattenstaafje en glassex geprobeerd en dit resulteerde in een veel schoner glas. Daarna nog even om het glassex glans residue weg te halen (zeker er van te zijn) met alcohol nagepoetst en afgedroogd, resultaat: een mooi transparant frontglas.

MaxxMark

Is er misschien iemand die een eenvoudig howto-tje kan maken van hoe het hele schoonmaken gaat? (de een doet eenvoudig alleen de lamp, de ander pakt het wat uitgebreider aan)

Of misschien iets van een do's en don'ts (bv: "als je met glasex reinigt, zorg dat je daarna ook met X nareinigt om het residu weg te krijgen en let er op dat het weg is; dit kan je herkennen aan Y").

Ik lees namelijk dat de een zegt  met alcohol, de ander zonder, pertinent geen glassex, dan weer wel :)

Ik zit net over de 1000uur, en binnenkort wordt mn PJ ook weer gecalibreerd, en eigenlijk wil ik daarvoor mn lamp schoonmaken. Maar met al deze verhalen vind ik het een beetje lastig :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Kjelt

Citaat van: MaxxMark op april 19, 2010, 10:39:06
Is er misschien iemand die een eenvoudig howto-tje kan maken van hoe het hele schoonmaken gaat? (de een doet eenvoudig alleen de lamp, de ander pakt het wat uitgebreider aan)
Risico is voor de uitvoerder, ik accepteer geen enkele risico aansprakelijkheid met onderstaande howto:
Lamp eruit halen apart leggen.
Een klein dopje met glassex vullen. Met een wattenstaafje erin dopen en heel voorzichtig het glas in de projector (waar je tegenaan kijkt) schoonwrijven. Wees hier heel voorzichtig mee want het zou wel eens heel kwetsbaar kunnen zijn. Doe ook voldoende glassex om het glas nat te kunnen maken maar wel weinig genoeg dat je niet gaat druppelen of vloeistof van het glas afloopt. Wissel halverwege van staafje en als je klaar bent laat het kort opdrogen of met een lensdoekje (pluisvrij) droog het voorzichtig af. Volg deze procedure nogmaals met een wattenstaafje met 96% alcohol om eventuele restanten van de glassex weg te poetsen.  Laat de alcohol gewoon verdampen, afdrogen is niet nodig.

Dit nogmaals met de buitenkant van het frontglas (voor de binnenkant moet je de lamp openschroeven en dat heeft een risico, dus alleen voor gevorderden). Dus eerst frontglas zoals boven staat met glassex, en vervolgens afdrogen, daarna met alcohol. Eventueel kun je ook in plaats van de laatste stap met alcohol de lensstift zoals Riwi die beschreef gebruiken.
Succes.

MaxxMark

Citaat van: Kjelt op april 19, 2010, 12:25:57
Risico is voor de uitvoerder, ik accepteer geen enkel risico met onderstaande howto:
Niet eens :P

(en volgens mij bedoel je: ik accepteer geen enkele aanspraakelijkheid  :hehe:)

Over het glas ín de projector;

Hoeveel effect heeft het reinigen van dat glas op de uiteindelijke lichtopbrengst?

Dit vraag ik omdat als je de lamp reinigt en het verkloot ben je €450 eu kwijt (nieuwe lamp). Maar als je het glas in de PJ reinigt en het verkloot ben je een stuk verder van huis :)

Dus op dit moment zie ik 3 zaken die gereinigd kunnen worden en allemaal invloed hebben op het resultaat:

1. Lamp reinigen (easy): het glas op de lamp zelf reinigen
impact bij failure: nieuwe lamp kopen

2. Glas reinigen in de pj (medium): het glas in de projector zelf reinigen
impact bij failure: onbekend, mogelijk terug naar je dealer/jvc

3. Glas reinigen (hard): het frontglas van de lamp aan beiden kanten reinigen (Vereist openschroeven lamp en vereist delicate handelingen om te voorkomen dat je de lamp sloopt)
impact bij failure: aanschaf nieuwe lamp.

Eigenlijk is het dus interessant om te weten hoeveel impact iedere stap heeft en hoeveel in relatie tot elkaar

Het kan namelijk prima zijn dat als je lamp perfect schoon is, maar het glas in je PJ gewoon echt vuil is, dat de schone lamp op zich vrij weinig invloed heeft.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Kjelt

Over de impact verschillen de resultaten, bij de een schijnt het minimaal te zijn (alhoewel ik daar twijfels over heb) bij de ander scheelt het aanzienlijk.
Per stap is nogal lastig te zeggen, dan zou iemand met een goede luxmeter iedere stap los moeten doen en ondertussen elke keer testen.

Het is ook onduidelijk of alle projectoren in dezelfde mate verontreinigd zijn. Wellicht heeft het te maken met gebruik (bv als je vaak 5 uur op highlamp achter elkaar kijkt of slechts 2 uur op normal mode)
Daarom, als je geen problemen met je hoeveelheid licht hebt zou ik zeggen blijf er lekker vanaf.
Als je na 800 uur met highlamp mode en een scherm van <2m50 erover zit te denken om je lamp te vervangen dan zou het wel eens een paar honderd uur extra plezier op kunnen leveren om de lamp te  poetsen.  ;)

J.A.F._Doorhof

zodra je moet gaan meten is het de moeite niet waard, je moet het echt duidelijk kunnen zien lijkt me.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MaxxMark

Nou ik zit over de 1000 uur, en bij de laatste calibratie hebben we het iris al een stuk open gezet omdat de lichtopbrengst beduidend minder was.

Daarbij heb ik recent nog een nieuwe RS10 gezien (bij Deniax) waar 200-300  uur op de teller stond, en die had iris helemaal dicht, en daar viel hetdirect op dat de lichtopbrengst een stuk meer was dan bij mij.

Ik ga toch maar eens voorzichtig kijken :)

riwi

Citaat van: MaxxMark op april 19, 2010, 12:33:27
Over het glas ín de projector;

Hoeveel effect heeft het reinigen van dat glas op de uiteindelijke lichtopbrengst?

Dit hele verhaal is naar boven gekomen omdat er mensen waren die zelfs na het wisselen van de lamp niet meer op het oude lichtniveau terug waren. Dus lamp wisselen hielp nog niet 100% !

Ik heb het glas in de projector alleen met alcohol gedaan. Ik wil er niet met glassex in eigenlijk.
Maar na de lampglas zelf schoon te hebben gemaakt met alcohol bleek dat (net als danielo zegt) er nog steeds een waas op het glas achter te blijven ondanks dat het al wel een stuk geholpen had. Op de lamp zelf zit lekker dik glas dus dat kan je met beleid best goed poetsen (en zoals je zegt : lamp stuk -> vervang de lamp, paar honderd euro uithuilen en niet weer doen ;) )

Stap no. 3 vond ik niet meer nodig. Als ik na stap 1 goed naar de lamp kijk ziet het er weer behoorlijk goed uit. Ik denk adt die laatste binnenkant reiniging van de lamp niet veel meer doet (tenzij je natuurlijk al ziet dat er dikke aanslag aan de binnenkant zit.
Maar omdat de lamp 'open' is zal de aanslag evengoed aan de binnenkant als aan de buitenkant zitten. (afhankelijk van de luchtstroom misschien wel meer aan de buitenkant).

MaxxMark

Ondertussen heb ik ook mn PJ even open gemaakt.

Aan het glas in de PJ wilde ik me niet wagen. Ik vind het te tricky, en het is imho niet gewoon 'glas' (zitten wel toffe motiefjes in :)). Als ik dat sloop is het denk ik niet eenvoudig te vervangen met een nieuwe lamp.

Er zat wel wat aanslag op de lamp, maar volgens mij niet zoveel als eerder in dit topic vermeld. Het is wel een stevige aanslag, want ik krijg het er niet eenvoudig af.

Ik heb het alleen met alcohol en een wattenstaafje gedaan en wilde niet teveel kracht zetten. Glassex wilde ik toch ook niet gebruiken vanwege het achter blijvend laagje.

Ik heb wel wat weg gekregen, maar nog niet veel. Voor de zekerheid laat ik het 'rusten' tot vanavond zodat alles goed droog is, en kijk dan of ik verschil zie in het beeld.

Weet iemand trouwens waar het blauwe schakelaartje (dat is het volgens mij) voor is dat je direct onder ziet zitten als je tussen de kap en de lenshouder kijkt?

Kjelt

Citaat van: MaxxMark op april 19, 2010, 14:59:59
Glassex wilde ik toch ook niet gebruiken vanwege het achter blijvend laagje.
Ik heb wel wat weg gekregen, maar nog niet veel. Voor de zekerheid laat ik het 'rusten' tot vanavond zodat alles goed droog is, en kijk dan of ik verschil zie in het beeld.
Dat zou ik dus nog wel even doen anders zit je nog steeds met die waas. Niet te bang zijn kan niet veel mis gaan in deze stap, gewoon wat glassex op het wattenstaafje en in een paar keer poetsen gaat het echt beter uitzien, dan even afdrogen met een keukenpapiertje (wel zorgen dat er geen papierrestjes achterblijven op de lamp) en dan nog eens met wat alcohol op een wattenstaafje, als je dan kijkt zie je de lamp weer  :)

MaxxMark

Ik zat trouwens naar:
http://www.xs4all.nl/~daniel/ht/bulb/dirtyglass2.JPG
te kijken

En mijn glas is echt bij lange na niet zo vies als daar.

Ik zal toch straks eens kijken of het met glassex beter gaat.

Kjelt

Zo erg was de lamp van Riwi ook niet gisteren, echter deze was al eens eerder schoongemaakt voor ik hem zag, toch zat er nog zo'n olieachtige schijn op.
Houd de lamp ook eens onder een andere hoek in het licht tot je die olieachtige schemering kunt waarnemen.
Van voren lijkt het allemaal schoner dan het is  ;)

MaxxMark

ja ik heb hem onder een hoek gehouden :P dan zie je het inderdaad erg goed!

riwi

maxxmark, jij draait toch altijd low lamp of niet?

danielo volgens mij, en williams zeker en ikzelf draaien al erg lang in hi lamp mode. Ik in ieder geval na 600 uur al wel (nu 1150 of zoiets).
Misschien krijg je meer aanslag bij hi lamp mode zoals al eerder werd gezegd.

Als het afdek klepje niet (goed) gemonteerd is wil de projector niet starten. Ik denk dat dat schakelaartje daar voor is?

MaxxMark

riwi: nee hoor! Ik heb vanaf uur 1 op highlamp met iris dicht gedraaid omdat het beter was. En het gaat wel ten koste van je lampduur, maarja. Dan moet je maar niet een dergelijke PJ kopen :)

schakelaartje: ah, dat verklaart waarom de pinnetjes op het klepje zaten :) Die gaan daar dan inderdaad precies in! Eerst dacht ik dat die pinnetjes waren om te zorgen dat je het klepje niet onderste boven er op zet. Tot ik zag dat DILA ondersteboven stond. Maar dit is inderdaad een stuk logischer!

riwi

Citaat van: MaxxMark op april 19, 2010, 17:55:09
riwi: nee hoor! Ik heb vanaf uur 1 op highlamp met iris dicht gedraaid omdat het beter was. En het gaat wel ten koste van je lampduur, maarja. Dan moet je maar niet een dergelijke PJ kopen :)

OK, en maak jij regelmatig het stoffilter schoon? Ik niet namelijk (kon er niet goed bij).

Als er bij jou weinig aanslag is en je draait wel high lampmode dan snap ik er niks meer van  :confused: Daar is dan toch geen relatie tussen.

Ik heb wel 2 of 3 keer een roker op bezoek gehad en laten roken tijdens het filmkijken. Maar de aanslag is niet een rookaanslag volgens mij. En van 2x een paar uur roken kan dit toch niet zo gebeuren.

MaxxMark

Stof Filter: Ik denk dat ik em in een jaar tijd 2 of 3x heb uitgeklopt. En daarbij heb ik een bijzonder stoffige kamer (ik haalde net al weer een aardige laag stof van de bovenkant af).

Ik snap het ook niet :)

Als ik een foto zou hebben gemaakt zou ie er niet zo uit hebben gezien als op dat plaatje! Dat weet ik in ieder geval zeker!

Ik heb trouwens net voor het eten even met glassex gepoetst. En moet zeggen dat ik de aanslag er niet/nauwelijks af krijg. Sowieso moet ik echt goed gaan kijken (schuin tegen het licht houden en draaien) om de aanslag goed te zien.

Wel merkte ik dat ie schoner was, want op een gegeven moment kon ik de aanslag aan de andere kant van het glas zien.

Hier geen rokers though. Optieven met je roken :)

danielo

Wow behoorlijk wat extra bijdrage.

Ik heb behoorlijk moeite moeten doen om het 'vuil' op de foto's te krijgen weet niet of het dus erger of niet is dan
de andere.

Dank vooral aan Kjelt/riwi volgens mij weten we nu wel wat te doen, Persoonlijk vind ik het uit elkaar halen van de lamp niet echt ingewikkeld zorg alleen dat je de echte lamp niet aanraakt (goed te doen). Het goed schoonmaken van het glas in de projector is denk ik nog het lastigste want volgens mij wil je die eigenlijk ook goed doen.

Ik denk nl dat hier nog niet alles schoon is, ik heb een 100lumens verschil tussen de start van lamp 1 en lamp 2. Dit kan gewoon een verschil zijn in lampen (zijn nooit gelijk) maar het kan ook goed zijn dat dit nog vuil op het prisma glas is.

Kjelt misschien dat lcd schoonmaker nog wat minder heftig is als glassex maar de alcohol stap erna zou ik inderdaad ook doen.

Daniel.