JVC HD350 vragen

Gestart door hifiman, januari 22, 2009, 12:18:09

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Citaat van: Rob_Dingen op februari  7, 2009, 09:28:29
Hoi Audioloog

Als ik lees welke settings je gebruikt kan ik me niet voorstellen dat het goed is.
Heb nog geen HD350 gecalibreerd alleen de HD750 en natuurlijk de oudere modellen.
Maar nog nooit heb ik rood terug moeten schroeven bij een van de JVC modellen.
Welke meet app gebruik je?

Rob
Ik gebruik SMART III. Maar we kunnen nu natuurlijk uren gaan discusieren over mijn methode/apparatuur (en ik snap ook wel dat jullie nu zo je twijfels hebben) maar feit is dat het er qua kleuren nu prima uit ziet, terwijl voor ik aan de slag ging alles flink rood/oranje getint was. M.a.w. ik had ook echt teveel rood in het beeld.
Ben met jullie eens dat het raar is.

Edit: wat ik bedoel is dat ik al jaren deze tool heb gebruikt op mijn 3 vorige projectoren en dat dit ALTIJD een duidelijke verbetering gaf. Of deze methode net zo accuraat is als de professionele tools wil ik niet beweren, maar dat is voor dit verhaal mijns inziens ook even niet relevant. Ook deze keer was na calibratie het beeld beter, en niet een beetje beter maar stukken beter! Blijf inderdaad de grote vraag over waarom blauw maximaal en rood zover terug?  :crazy:

hifiman

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari  7, 2009, 09:22:20
Contrast optimalisatie is het eerste wat je moet doen bij een projector, een digitale display is een unit die een maximale cr range heeft en als je verkeerd calibreert dan raak je dat kwijt.
Dat is duidelijk, ik wilde alleen aangeven dat met de contrast setting het "verloren licht" niet terug te compenseren is bij de JVC. Bij de optoma's die ik gehad heb was dat wel zo.

hifiman

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari  7, 2009, 09:37:01
Blauw staat bij mij ook nooit op 0 inderdaad (dat is trouwens maximaal bij de JVC).
Dat klopt dat het maximaal is, dat was ook mijn punt, zorg dat 1 kleur (zal per exemplaar/lamp) wellicht verschillen welke, op nul staat en je optimaliseert je licht output.

Misschien ook belangrijk om te weten.
Als je een meter gebruikt welke meter ?
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=24827.msg316172#msg316172

En richting projector of richting scherm ?
Richting projector.

En is de kamer 100% verduisterd, maw als de projector uit is zie je geen hand voor ogen ?
Als het buiten donker is (en ik calibreer alleen als het donker is) dan is de ruimte bijnz 100% verduisterd, in elk geval genoeg om bij IRE een meting van 0.00 te krijgen.

En heb je toevallig rode vloerbedekking, gordijnen etc ?
Nee.

Groetjes,

Ronald

hifiman

Overigens heb ik er nog wel een Prismasonic HFE-700R lens voor staan (in pass through mode tijdens calibreren), maar kan me niet voorstellen die (veel) invloed op de kleurbalans heeft.

hifiman

Overigens nog even ter aanvulling. In eerste instantie waren de kleuren van de projector gewoon goed (in de 6500K setting met offsets op nul), pas naarmate de uurtjes vorderden werden huidtinten overdreven rood en ging ik me er ook aan ergeren. Huidtinten zijn nu weer prima. Het lijkt er dus op dat het de lamp is die nu relatief meer rood in zijn spectrum heeft dan voorheen. Wat denken jullie, is dat mogelijk?

hifiman

Ik heb ook maar even een mening gevraagd hierover op avsforum..

)p(

Citaat van: Audioloog op februari  7, 2009, 10:29:22
Is dat in de custom setting?

Yup. Lijkt mij op zich ook logisch omdat de projector rood gelimiteerd is.

Ter referentie:
gain: r= 0, g= -16, b= -71
offset: r= -3, g= -1, b= -2

peter

Kjelt

Citaat van: Audioloog op februari  7, 2009, 11:02:10
Overigens nog even ter aanvulling. In eerste instantie waren de kleuren van de projector gewoon goed (in de 6500K setting met offsets op nul), pas naarmate de uurtjes vorderden werden huidtinten overdreven rood en ging ik me er ook aan ergeren. Huidtinten zijn nu weer prima. Het lijkt er dus op dat het de lamp is die nu relatief meer rood in zijn spectrum heeft dan voorheen. Wat denken jullie, is dat mogelijk?
Zeker weten, bekend fenomeen bij UHP/HID lampen dat als ze nieuw zijn ze relatief veel blauw in het licht hebben en dat gaat heel snel omlaag gedurende de eerste 100 uur, het is niet voor niets dat alle ISF calibrateurs vragen om een hercalibratie na 200 uur (dit is een extra safety margin zodat je zeker weet dat de lamp relatief in de stabiele kleur fase zit).  Hierna is het vooral de lumen maintenance die omlaag gaat oftewel de hoeveelheid licht (maar veel minder het spectrum van het licht).

Rob_Dingen

Hoi Audioloog

CiteerIk gebruik SMART III. Maar we kunnen nu natuurlijk uren gaan discusieren over mijn methode/apparatuur (en ik snap ook wel dat jullie nu zo je twijfels hebben) maar feit is dat het er qua kleuren nu prima uit ziet, terwijl voor ik aan de slag ging alles flink rood/oranje getint was. M.a.w. ik had ook echt teveel rood in het beeld.
Ben met jullie eens dat het raar is.
Dat kan wel kloppen wat je zegt de 350 heeft geen cms dus zijn de kleuren oververzadigt wat zich voornamelijk uit in bijv te rode huidstinten.
Dit heeft dus niets te maken met de grayscale.
In mijn ogen heb je nu 2 fouten de Gamut en de grayscale.
En ik denk dat het ook geen feit is dat de kleuren er goed uitzien maar subjectief ;)
Maar wie ben ik als jij gelukkig bent.

Rob

hifiman

Citaat van: Rob_Dingen op februari  7, 2009, 12:24:50
Hoi Audioloog
Dat kan wel kloppen wat je zegt de 350 heeft geen cms dus zijn de kleuren oververzadigt wat zich voornamelijk uit in bijv te rode huidstinten.
Kleuren zijn nog steeds oververzadigd maar nu niet meer op een manier die me irriteert.

Dit heeft dus niets te maken met de grayscale.
In mijn ogen heb je nu 2 fouten de Gamut en de grayscale.
De Gamut kan ik niks aan veranderen, de greyscale heb ik op basis van meten afgesteld, waaruit leidt jij nu af dat beiden incorrect zijn dan?

En ik denk dat het ook geen feit is dat de kleuren er goed uitzien maar subjectief ;)
Maar wie ben ik als jij gelukkig bent.
Daar heb je gelijk in Rob. Wat ik bedoelde te zeggen was dat ik SMART III nu al jaren gebruik en als smart vond dat het te rood was dan zag het er ook rood uit. Als smart zei dat het goed was dan zag het er ook goed uit. Bepaald geen wetenschappelijk bewijs dat SMART III nauwkeurig is, maar ik wil alleen aangeven dat metingen (met SMART III) en wat ik zei altijd netjes met elkaar in overeenstemming zijn, zo ook deze keer.

Ik twijfel zelf niet aan de correctheid van de greyscale (in grote lijnen, ik beweer niet dat dit net zo goed is als de duurdere tools) , wel zoek ik net als jullie een verklaring voor het feit dat rood zover terug moet.

hifiman

Citaat van: )p( op februari  7, 2009, 11:43:02
Yup. Lijkt mij op zich ook logisch omdat de projector rood gelimiteerd is.

Ter referentie:
gain: r= 0, g= -16, b= -71
offset: r= -3, g= -1, b= -2

peter
Dat is inderdaad meer wat je zou verwachten. Hoe veel lamp uurtjes heb je nu gedraaid Peter?

hifiman

Citaat van: Kjelt op februari  7, 2009, 12:04:43
Zeker weten, bekend fenomeen bij UHP/HID lampen dat als ze nieuw zijn ze relatief veel blauw in het licht hebben en dat gaat heel snel omlaag gedurende de eerste 100 uur, het is niet voor niets dat alle ISF calibrateurs vragen om een hercalibratie na 200 uur (dit is een extra safety margin zodat je zeker weet dat de lamp relatief in de stabiele kleur fase zit).  Hierna is het vooral de lumen maintenance die omlaag gaat oftewel de hoeveelheid licht (maar veel minder het spectrum van het licht).
Ok helder, maar is het dan ook normaal dat na een kleine 100 uur rood overheerst ipv blauw?

celerontje

Citaat van: Audioloog op februari  7, 2009, 11:32:26
Ik heb ook maar even een mening gevraagd hierover op avsforum..
Heb je een linkje?
Ik kan het niet vinden in het ''Display Calibration'' board.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

hifiman

Ach, ik denk dat ik gewoon maar eerst een een uurtje of 100 lekker film moet gaan kijken en dan eens opnieuw (middels een meting) kijken hoe de spectrum vlag van de lamp ervoor staat  :tounge:

celerontje

Maagoed, het is nu eenmaal een meetbaar feit dat je veel teveel rood in het beeld hebt zitten, dus dan zit er toch niets anders op dan flink terugschroeven?
Wat zou een ISF kalibrateur anders doen, bij jou beamer?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

)p(

Citaat van: Audioloog op februari  7, 2009, 12:35:12
Dat is inderdaad meer wat je zou verwachten. Hoe veel lamp uurtjes heb je nu gedraaid Peter?

111 uur en ja je ziet nu meer rood in het beeld maar nog niet storend wat mij betreft.

Echter vandaag gaat ie terug vanwege de leds en toetsen op de projector die het niet doen...erg mooie service overigens van bbg ze hebben een andere projector voor mij geregeld zolang de mijne weg is  :)

peter

hifiman

Citaat van: celerontje op februari  7, 2009, 13:09:18
Wat zou een ISF kalibrateur anders doen, bij jou beamer?
Geen idee  ;D

hifiman

Citaat van: )p( op februari  7, 2009, 13:09:55
111 uur en ja je ziet nu meer rood in het beeld maar nog niet storend wat mij betreft.

Echter vandaag gaat ie terug vanwege de leds en toetsen op de projector die het niet doen...erg mooie service overigens van bbg ze hebben een andere projector voor mij geregeld zolang de mijne weg is  :)

peter
A ok, wel prettig om te horen dat ook jij een toename van het rood ervaart.  :shaun:

Dat is vervelend Peter. Wel superservice van BBG zeg!  :)

Edit: de toetsen op de projector heb ik nog nooit geprobeerd besef ik net  :P

)p(

Citaat van: Audioloog op februari  7, 2009, 13:11:43
A ok, wel prettig om te horen dat ook jij een toename van het rood ervaart.  :shaun:

Heel subtiel...kan zelfs zo zijn dat ik dat alleen denk omdat ik dat verwacht ;)

peter

)p(

Citaat van: Audioloog op februari  7, 2009, 13:11:43

Edit: de toetsen op de projector heb ik nog nooit geprobeerd besef ik net  :P

Viel ons ook pas hier op omdat de led niet aanging.

peter

J.A.F._Doorhof

Hi,
Je kan het gaumout wel degelijk veranderen, namelijk met saturation.
ECHTER je moet je colordecoder check wel in de gaten blijven houden.
Dit is nogal een gepiel om iets te krijgen wat helemaal past bij het beeld maar het is te doen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

OK, ter referentie mijn settings :

lamp normal : user 2
contrast = 0
brightness = 0
color = -9
color temp = custom 2
R = 0
G = -20
B = -67
R = 0
G = 0
B = 0
Gamma custom 2 = 2.2
White input = 5%
Output = 67

In High lamp mode heb ik user 1 :
Contrast = 0
Brightness = 0
Color = -9
color temp = custom 1
R = -4
G = 0
B = -50
R = 2
G = 0
B = -2
gamma custom1 = 2.2
White input = 5%
Output = 66

Gemeten Gamma = 2.33

Gemeten met Milori Colorfacts CF6500 met meter Trichromat-1

Zoals ik het begrijp heeft oververzadiging in de kleuren niet direct een teveel aan rood tot gevolg. Als alle kleuren even veel van de driehoek liggen heeft het voor de kleur balans nog niet zo veel impact. Als 1 van de kleuren wel en de andere 2 ver over de driehoek liggen dan heb je wel over het gehele plaatje afwijkingen.

Bij een UHP lamp zit in eerste instantie groen en blauw meer aanwezig zijn in het spectrum van de lamp. Bij veroudering loopt groen en blauw ook eerder/sneller terug. Relatief wordt rood dan sterker inderdaad, maar ik denk niet dat je dat met 100 uur al zodanig hebt dat je het met het blote oog direct ziet.
Bij mijn Sony kon je na 1150 uur op de teller wel zien dat rood (te) sterk aanwezig was in witte vlakken.

<edit : typo>

Toegevoegd : plaatje spectral scan van UHP lamp in de HD750 review van BB&G :

hifiman

Ehhhhh jongens, er gaat opeens een klein lampje branden.  :-X Ik heb gecalibreerd met Peter Finzel disk vanaf de popcornhour (voorheen deed ik dit altijd vanaf een dvd speler cq blu-ray speler). En de saturation van deze popcornhour had ik omlaag geschroefd een tijd terug naar 45% omzo (puur op het gezicht) het oververzadigde rood wat te compenseren. Helemaal niet meer aan gedacht  :-\ Dit zou wel eens de verklaring kunnen zijn!

Neemt niet weg dat het er mijns inziens prima uitziet  ;D

Kortom, ik moet het weer even opnieuw doen (zal zondagavond op zijn vroegst worden) en dan de blu-ray speler voor alle zekerheid maar weer als calibratie bron gebruiken.   :angel:

hifiman

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari  7, 2009, 13:36:14
Hi,
Je kan het gaumout wel degelijk veranderen, namelijk met saturation.
ECHTER je moet je colordecoder check wel in de gaten blijven houden.
Dit is nogal een gepiel om iets te krijgen wat helemaal past bij het beeld maar het is te doen.

Ok, daar ga ik maar even niet aan beginnen, alhoewel ik dat nu dus eigenlijk onbewust gedaan heb  ;)

Edit: overigens zou je dan juist een tekort aan rood verwachten nu ik de saturation heb teruggedraaid in de bron  ???