JVC HD350 vragen

Gestart door hifiman, januari 22, 2009, 12:18:09

Vorige topic - Volgende topic

danielo

Citaat van: Audioloog op januari 23, 2009, 13:31:21
Even nog over die hoek (verticale lensshift).

- Ik projecteer op 410 cm afstand (kamer is 460 cm lang, projector is ~50 cm diep).
- Stel ik hang de plank op 205 cm (oftewel 240-205 = 35 cm onder het plafond) hoogte.
- De projector is ~ 17 cm hoog, dan blijft er nog 45-17= 18 cm ruimte boven de projector.
- Het scherm hangt 22 cm onder het plafond
- Schermhoogte is ~ 106 cm, dus halve schermhoogte is 53 cm.
- De halve schermhoogte is dus 53+22= 75 cm verwijderd van het plafond.
- De projector lens zit op ongeveer 35-10=25 cm verwijderd van het plafond
- Het beeld moet dus middels lens shift 75-25 = 50 cm zakken over een afstand van 410 cm.

De tangens van de hoek is dan 50:410=0.12 De hoek is dan ergens tussen de 7 a 8 graden dus dat valt reuze mee  :D

Met die hoeken is allemaal leuk hoor maar... je kan het makelijker bepalen via de hoogte van je scherm. je kan 80% van de hoogte van
je scherm verschuiven. Dit houd dan ook rekening met je zoom. Dus met bijvoorbeeld 159cm hoog scherm kan je dus 127cm schuiven. In dit geval
kom je dan dus ongeveer 48.2cm boven je scherm. In de praktijk (in ieder geval met de rs20) blijkt dat iets ruimer te zitten.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

hifiman

Citaat van: celerontje op januari 23, 2009, 14:50:17
Eerst een breder HT en een Blu-ray speler die de subs ophoog kan krikken, dan denk ik erover na! ;D
Ik kan binnenkort wel langskomen met iemand, alleen is dat dan waarschijnlijk wel overdag.
We spreken wel weer een keer af dan!  ;)

Citaat van: celerontje op januari 23, 2009, 14:50:17
Is de IR-motor voor de lens al besteld?
Nog niet, maar dat gaat hoogstwaarschijnlijk wel gebeuren!

hifiman

Citaat van: danielo op januari 23, 2009, 16:24:50
Met die hoeken is allemaal leuk hoor maar... je kan het makelijker bepalen via de hoogte van je scherm. je kan 80% van de hoogte van
je scherm verschuiven. Dit houd dan ook rekening met je zoom. Dus met bijvoorbeeld 159cm hoog scherm kan je dus 127cm schuiven. In dit geval
kom je dan dus ongeveer 48.2cm boven je scherm. In de praktijk (in ieder geval met de rs20) blijkt dat iets ruimer te zitten.

Daniel.
Je mist het punt  ;D Die hoekberekening was om te kijken of het wel goed gaat met de prismasonic lens voor-op de plank gemonteerd.

danielo

Citaat van: Audioloog op januari 23, 2009, 16:44:48
Je mist het punt  ;D Die hoekberekening was om te kijken of het wel goed gaat met de prismasonic lens voor-op de plank gemonteerd.

Oops sorry prima maar dan is het hopelijk nog leerzaam voor anderen.

Daniel.

J.A.F._Doorhof

Hi,
Let even op met ophangen.
Staand op een plankje geeft een andere throw dan op de kop aan het plafond als ik het even goed voor de geest haal (zit nu niet op mijn plek).

MAW de HD serie projecteerd volgens mij niet RECHT naar voren maar enigsins naar beneden (op de kop).

Chromatic abberation kun je NOOIT bijstellen met de instellingen op de projector omdat het een licht probleem is en niet over het volledige scherm te zien is.
De instellingen zijn puur bedoeld om de paneel afwijking bij te stellen.
LET WEL, dit KAN veranderen door de lensshift te gebruiken maar heeft niets met chromatic abberation te maken die je op de EXTREME standen kan zien bij een maximale zoom (zo dicht mogelijk bij het scherm).

Verstandig is met dit soort projectoren en HELEMAAL met projectoren met matige lensen om ze verder van het scherm te hangen, op deze manier gebruik je het midden van de lens zoveel mogelijk en dat is het beste glas.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

danielo

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 23, 2009, 18:15:54
Hi,
Staand op een plankje geeft een andere throw dan op de kop aan het plafond als ik het even goed voor de geest haal (zit nu niet op mijn plek).

MAW de HD serie projecteerd volgens mij niet RECHT naar voren maar enigsins naar beneden (op de kop).

Chromatic abberation kun je NOOIT bijstellen met de instellingen op de projector omdat het een licht probleem is en niet over het volledige scherm te zien is.
LET WEL, dit KAN veranderen door de lensshift te gebruiken maar heeft niets met chromatic abberation te maken die je op de EXTREME standen kan zien bij een maximale zoom (zo dicht mogelijk bij het scherm).

Verstandig is met dit soort projectoren en HELEMAAL met projectoren met matige lensen om ze verder van het scherm te hangen, op deze manier gebruik je het midden van de lens zoveel mogelijk en dat is het beste glas.

Weet je het zeker volgens de handleiding en de ervaring hier was dat wel het geval. Volgens mij is het probleem net zo groot/klein of die nu op zijn kop staat of niet. Het is wel zo dat ik inderdaad een aanzienlijke afstand heb (7meter) en het beeld nogsteeds ver van de rand van de lens zit. Hoe het verschil is tussen de 350 en de 750 weet ik niet. Ik zal vanavond nog eens kijken maar volgens mij zit beeld redelijk midden in de lens en zie ik ook met de verschillende test patronen nergens een echte afwijking.

Daniel.

hifiman

Volgens de handleiding is het recht vooruit, althans zo intepreteer ik de plaatjes op de betreffende bladzijde, zie plaatje.

Ehhhh, wie heeft het hier over Chromatic Abberation dan eigenlijk??

Hij komt bij mij strak tegen de muur en dus 4 meter tussen lens en het scherm.  ^-^

celerontje

Ik interpreteer dan plaatje toch echt anders hoor...
Maar met lensshift red je het wel, no worries!

En ik had het over Chromatic Abberation. ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

J.A.F._Doorhof

CHROMATIC ABBERATION: is een artifact dat niet overal optreedt, je zal het ook niet zien als een PIXEL die ernaast ligt, maar meer als een vage schaduw rand meestal wat paarsig, daar helpt niets tegen.
PIXEL/PANEEL VERSCHUIVING: is het niet goed liggen van de panelen, en dit kun je wel bijstellen bij de JVC's.

Op het plaatje zie je de 80% setting bij de projector rechtop, en onderin ook rechtop.
Vind dat nogal onduidelijk om eerlijk te zijn.
Ik heb hier niet de manual voor handen maar je mag ervan uit gaat dat je met de range van de JVC's het wel haalt.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

hifiman

Kjelt

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 23, 2009, 22:29:30
CHROMATIC ABBERATION: is een artifact dat niet overal optreedt, je zal het ook niet zien als een PIXEL die ernaast ligt, maar meer als een vage schaduw rand meestal wat paarsig, daar helpt niets tegen.
PIXEL/PANEEL VERSCHUIVING: is het niet goed liggen van de panelen, en dit kun je wel bijstellen bij de JVC's.
Als ik met mijn neus op het scherm sta en de witte menu letters analyseer dan zie ik wel degelijk een kleine rood en groen verschuiving, ik zie eigenlijk per pixel een soort italiaanse vlag. Dit is niet met de pixel correctie op te lossen omdat het gaat om 10% van een pixel, met de pixel verschuiving wordt het alleen maar erger.
Als ik op mijn zitplaats kijk merk ik er niets van daar is de afwijking te klein voor, is dit nu Chromatic Abberation of gewoon een micro-misallignment van de panelen, want die kun je waarschijnlijk nooit perfect krijgen?

hifiman

Citaat van: Kjelt op januari 24, 2009, 15:06:57
Als ik met mijn neus op het scherm sta en de witte menu letters analyseer dan zie ik wel degelijk een kleine rood en groen verschuiving, ik zie eigenlijk per pixel een soort italiaanse vlag. Dit is niet met de pixel correctie op te lossen omdat het gaat om 10% van een pixel, met de pixel verschuiving wordt het alleen maar erger.
Als ik op mijn zitplaats kijk merk ik er niets van daar is de afwijking te klein voor, is dit nu Chromatic Abberation of gewoon een micro-misallignment van de panelen, want die kun je waarschijnlijk nooit perfect krijgen?
Same here (tenslotte net allemaal gedaan). Het is net effe jammer dat er geen halve pixel setting is...

riwi

Bij de Sony VW60 is er een verschuiving van .1 pixel mogelijk. 1 tiende pixel dus, daarmee krijg je het natuurlijk in theorie wel perfect.
Waar je naar zou kunnen kijken is of de mate van misalignment overal op het scherm gelijk is. Als het bv. links anders is dan rechts dan kan je met de panel alignment ook niks meer doen dan een goed gemiddelde kiezen.

Bij CA is het waarschijnlijk dat de vertekening rechts en links gespiegeld zijn van elkaar. Dus aan de linker kant rode randjes links en aan de rechter kant rode randjes rechts. Idem voor boven en onder in het doek en de hoeken.

Ik vind in ieder geval dat de maatstaf om te beslissen of het een probleem is moet zijn dat het wel of niet zichtbaar is vanaf de normale kijkpositie, dus niet met de neus tegen het doek.

J.A.F._Doorhof

De micropixel verschuiving is GEEN chromatic abberation, maar echt een pixel verschuiving.
Je zal dit altijd wel wat zien als je met je neus erop staat bij 1080P projectoren, denk dat het op DIT moment heel moeilijk is om het over het hele scherm EXACT goed te krijgen.

Op zitlokatie mag het echter TOTAAL niet opvallen.

Chromatic Abberation is echt een soort van artifact, dus niet een echte pixel die je ziet maar meer een soort van veeg, schaduw, uitfocus pixel.
Je herkent het redelijk snel.
Custom installer

hifiman

Hoe doen de HD350 bezitters die ook een PCH hebben eigenlijk? Als ik nu 720 materiaal afspeel moet ik de PCH in het menu van de PCH omschakelen naar 720, das niet erg handig. De TVmode+cijfer lijst  in de handleiding ook lijkt niet echt meer te kloppen.

Weet iemand de tvmode code om te schakelen naar 1080p/24 ?

Kjelt

Citaat van: Audioloog op januari 24, 2009, 19:32:41
Weet iemand de tvmode code om te schakelen naar 1080p/24 ?
Zover als ik weet is die er niet. Je wilt trouwens de 23,9+nogwat setting  ;)
Wat ik doe, ik programmeer de PCH standaard op 23,9+nogwat ;D en dan zet ik hem met tv mode op 720p.
Als ik weer 1080p wil kijken soft-reset ik de PCH met standby+eject , kan voor de PCH zowiezo geen kwaad om tussen films door eens te resetten  ;)
Het blijft speelgoed, het zou mooi zijn als er eens een uit- en door- ontwikkeld professioneel alternatief komt, mag voor mij best 1000 euro kosten als het maar kwalitatief erg goed is.

hifiman

Citaat van: Kjelt op januari 25, 2009, 11:09:01
Zover als ik weet is die er niet. Je wilt trouwens de 23,9+nogwat setting  ;)
Ehhh dat bedoel ik, daar staat tie ook op :P

Wat ik doe, ik programmeer de PCH standaard op 23,9+nogwat ;D en dan zet ik hem met tv mode op 720p.
Als ik weer 1080p wil kijken soft-reset ik de PCH met standby+eject , kan voor de PCH zowiezo geen kwaad om tussen films door eens te resetten  ;)
Goed idee. Ik heb al een sequence gemaakt voor de harmony zodat er met 1 druk op de knop gereset kan worden.

Het blijft speelgoed, het zou mooi zijn als er eens een uit- en door- ontwikkeld professioneel alternatief komt, mag voor mij best 1000 euro kosten als het maar kwalitatief erg goed is.
Ik kan wel leven met de tekortkomingen, maar inderdaad raar dat er nog een PCH in meer volwassen jasje bestaat..

hifiman

Ik begreep dat er discrete IR codes bestaan voor de v-stretch functie van de HD350. Maar hoe krijg ik dit met een Logitech Harmony aan de praat?  :lookaround:

celerontje

Als je een HEX code hebt, kan je die mailen naar de Harmopny helpdesk, die ze dan vervolgens toevoegen op je account.
Of je kan die code natuurlijk ook in een Pronto zetten en vervolgens overzenden naar je Harmony.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op januari 26, 2009, 16:51:54
Als je een HEX code hebt, kan je die mailen naar de Harmopny helpdesk, die ze dan vervolgens toevoegen op je account.
O dat wist ik niet, bedankt voor de tip!  :)

Of je kan die code natuurlijk ook in een Pronto zetten en vervolgens overzenden naar je Harmony.
Dat wist ik wel maar ik wist effe niemand met een Pronto  ;D

Nahpets

Citaat van: Audioloog op januari 26, 2009, 16:56:25
Dat wist ik wel maar ik wist effe niemand met een Pronto  ;D

Dan had je een weekje eerder moeten zijn....
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

riwi

Ik heb alles afgezocht maar heb de hex code voor de v-stretch nog niet gevonden. Als jij hem wel vind ben ik erg benieuwd ernaar. (Niet dat ik hem wil gebruiken, maar ik wil hem gewoon _HEBBEN_  8)
Hij schijnt hetzelfde te zijn als de v-strech code voor de HD100 (maar die heb ik dus ook niet ;) )

Atmoz

Nu we 't toch over die mooie JVC machines hebben... (even snel een vraagje tussendoor)

Waar kan ik het beste mijn JVC hangen? Dicht bij het scherm of juist verder af (ik heb nu nog de keuze)

Alvast bedankt voor 't antwoord en sorry voor het topic kaapje (maarja, past wel hier eigenlijk :angel:)

Met vriendelijke groet,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

bmateijsen

Citaat van: atmoz op januari 27, 2009, 08:38:27
Nu we 't toch over die mooie JVC machines hebben... (even snel een vraagje tussendoor)

Waar kan ik het beste mijn JVC hangen? Dicht bij het scherm of juist verder af (ik heb nu nog de keuze)

Als je hem verder weg hangt, dan gebruik je een kleiner deel van de lens, dus betere scherpte. Dit zorgt tevens ook voor een betere contrastratio. Als je hem dichtbij hangt dan heb je iets meer licht.

CiteerAlvast bedankt voor 't antwoord en sorry voor het topic kaapje (maarja, past wel hier eigenlijk :angel:)

Met vriendelijke groet,

Atmoz

Groet,

Bjorn

)p(

Ik moet zeggen nu ik aardig wat 1080p films gezien heb dat de overstap op een groot scherm van 720p naar 1080p een stuk groter is dan ik had verwacht...de hoeveelheid detail in met name medium maar ook in wide shots geeft voor mij nog meer het gevoel naar film te kijken en draagt denk ik ook enorm bij aan de rust in het beeld...als je oog afdwaalt klopt het beeld nog steeds ipv alleen de de karakters op de voorgrond! Het is niet alleen de betere transfers want als ik downscale naar 720p en dat naar de projector stuur is het verschil er ook.

peter