JVC HD350 vragen

Gestart door hifiman, januari 22, 2009, 12:18:09

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Citaat van: )p( op januari 22, 2009, 19:29:40
Ah ok dus sowieso geen optie voor de hd350...jammer!

peter
Inderdaad jammer, wellicht kun je er een plank op monteren en daar de projector op zetten Peter? Al zal daar het esthetische doel wel gelijk mee om zeep zijn vrees ik  :P

hifiman

hifiman

Citaat van: diceman op januari 22, 2009, 21:00:27
Er zijn meerdere wegen die naar Rome voeren, maar je vrouw en jij, moeten er tenslotte naar kijken.
Dus mijn advies, doe wat jullie handig/mooi vinden.

En de oplossing zoals jij niet schertst is er ook een, en daar voelen jullie je goed bij, dus succes.

Laat nog wel even het eind resultaat zien, ben zeer benieuwd.
Dank je Diceman. Uiteraard volgen er nog foto's. Morgen ga ik aan de slag. Het is overigens vooral de prismasonic lens montage die de doorslag gaf om voor de plank te gaan. De vrouw heeft de plank uitgekozen  ;D

)p(

Citaat van: Audioloog op januari 23, 2009, 09:33:18
Inderdaad jammer, wellicht kun je er een plank op monteren en daar de projector op zetten Peter? Al zal daar het esthetische doel wel gelijk mee om zeep zijn vrees ik  :P

Hehe...inderdaad...lelijker dan de huidige beugel ;)

peter

hifiman

De volgende belangrijke vraag is de hoogte van de projector. We willen enerzijds de projector zo hoog mogelijk aan de muur hebben (ivm de WAF), anderzijds moet het geen nadelige effecten voor de beeld kwaliteit gaan opleveren, we zoeken dus een goed compromis waarbij er best wat lens shift gebruikt mag worden.

De bovenkant van het projectie doek (zichtbare deel) hangt overigens 22cm onder het plafond.

Commentaar is welkom  ;D

bmateijsen

Gewoon tegen het plafond.. Doordat je scherm zo hoog hangt, moet je zelfs nog iets omhoog shiften.

Citaat van: Audioloog op januari 23, 2009, 11:40:41
De volgende belangrijke vraag is de hoogte van de projector. We willen enerzijds de projector zo hoog mogelijk aan de muur hebben (ivm de WAF), anderzijds moet het geen nadelige effecten voor de beeld kwaliteit gaan opleveren, we zoeken dus een goed compromis waarbij er best wat lens shift gebruikt mag worden.

De bovenkant van het projectie doek (zichtbare deel) hangt overigens 22cm onder het plafond.

Commentaar is welkom  ;D

hifiman

Citaat van: bmateijsen op januari 23, 2009, 11:43:05
Gewoon tegen het plafond.. Doordat je scherm zo hoog hangt, moet je zelfs nog iets omhoog shiften.

Huh? Ik dacht begrepen te hebben dat de HD350 recht vooruit "straalt" zeg maar. Aangezien ik tablemount (op een plank) toepas moet ik dan toch juist omlaag gaan shiften?

bmateijsen

Citaat van: Audioloog op januari 23, 2009, 11:45:09
Huh? Ik dacht begrepen te hebben dat de HD350 recht vooruit "straalt" zeg maar. Aangezien ik tablemount (op een plank) toepas moet ik dan toch juist omlaag gaan shiften?

Geen idee, dat je al besloten had om hem niet op zijn kop te hangen...
Dan zal je inderdaad omlaag moeten schiften.

hifiman

Citaat van: bmateijsen op januari 23, 2009, 11:46:20
Geen idee, dat je al besloten had om hem niet op zijn kop te hangen...
Zie pagina 2 van dit topic  :closedeyes:

Citaat van: bmateijsen op januari 23, 2009, 11:46:20
Dan zal je inderdaad omlaag moeten schiften.
Dus vandaar mijn zoektocht naar een goed compromis. Ik maak me ook nog zorgen over het feit dat de plank 15 cm langer wordt dan de diepte van de projector, dit ivm de prismasonic lens die er nog voor komt, om die reden mag de projector weer niet te hoog hangen lijkt me.

hifiman

Even kijken of ik dit goed begrijp.

De projector heeft maximaal 80% verticale lensshift. Stel je hangt de projector op de hoogte van het hoogste punt van het scherm. Op dat moment heb je 50% (helft van het geprojecteerde beeld) lens shift nodig?

Als dat zo is (en het plaatje in de manual op pagina 22 lijkt dat te bevestigen) kan de projector in principe gelijk met de bovenrand van het scherm gemonteerd worden en zelfs nog iets hoger. Als ik dus een stukje onder de bovenste rand ga zitten heb ik wel lens shift nodig ( 40% ongeveer) maar zit ik safe qua negatieve bij-effecten (?) omdat die pas bij extreme lens shift optreden.

celerontje

De laatste die haar hoofd zal stoten is je vrouw! ;D
Ik heb mijn projector ook hoog op een plankje staan met veel lensshift, wat helaas wel wat chromaverschuiving oplevert.
Maar bij de JVC kan je dit corriceren, omdat de panelen wat extra marge hebben.

Misschien is dit een mooi hulpmiddel:
Eigen lengte + plus wat extra?
Misschien op gelijke hoogte als de speakers ophangen?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op januari 23, 2009, 12:53:10
De laatste die haar hoofd zal stoten is je vrouw! ;D
Dat klopt  ;D

Ik heb mijn projector ook hoog op een plankje staan met veel lensshift, wat helaas wel wat chromaverschuiving oplevert.
:hehe:

Misschien is dit een mooi hulpmiddel:
Eigen lengte + plus wat extra?
Misschien op gelijke hoogte als de speakers ophangen?
Dit impliceert dat mijn speakers hoger zijn dan ikzelf, zo klein ben ik nu ook weer niet  ;D

Ik zat meer te denken aan ongeveer 200 cm hoogte (plafond is 240) , veel lager wil ik liever niet omdat het geen porum is. (de plank is 65 centimer lang!).

danielo

Citaat van: Audioloog op januari 23, 2009, 12:44:35
Even kijken of ik dit goed begrijp.

De projector heeft maximaal 80% verticale lensshift. Stel je hangt de projector op de hoogte van het hoogste punt van het scherm. Op dat moment heb je 50% (helft van het geprojecteerde beeld) lens shift nodig?

Als dat zo is (en het plaatje in de manual op pagina 22 lijkt dat te bevestigen) kan de projector in principe gelijk met de bovenrand van het scherm gemonteerd worden en zelfs nog iets hoger. Als ik dus een stukje onder de bovenste rand ga zitten heb ik wel lens shift nodig ( 40% ongeveer) maar zit ik safe qua negatieve bij-effecten (?) omdat die pas bij extreme lens shift optreden.

Correct zelfs erboven gaat nog prima (bij de hd750/rs20) neem aan dat het bij de 350 niet anders is. Tijdelijk (omdat ik geen zit heb de mount weer helemaal om te gooien) hier zo gedaan :

http://www.xs4all.nl/~daniel/ht/rs20.jpg

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

hifiman

Citaat van: danielo op januari 23, 2009, 12:58:31
Correct zelfs erboven gaat nog prima (bij de hd750/rs20) neem aan dat het bij de 350 niet anders is. Tijdelijk (omdat ik geen zit heb de mount weer helemaal om te gooien) hier zo gedaan :

http://www.xs4all.nl/~daniel/ht/rs20.jpg

Daniel.
Hallo Daniel,

Bedankt voor deze bevestiging  ::)
Ter hoogte van de bovenkant van het scherm (is bij mij 22cm onder het plafond) zou dus ook prima zijn, in dat geval staat de 350 bij mij dan bijna tegen het plafond. Enig puntje van zorg is dan nog even of het nog goed gaat met de prismasonic lens die ook op de plank staat en dan naar beneden getilt moet worden (in de richting van de beam van de projector). Wat dat betreft geldt weer hoe lager hoe beter waarbij in het midden van het scherm dan ideaal zou zijn).

celerontje

Citaat van: Audioloog op januari 23, 2009, 12:57:29
(de plank is 65 centimer lang!).
Nog iets langer maken en je hebt een duikplank! ;D
Gelukkig heeft deze projector de aansluitingen aan de zijkant, anders zou de plank nog 10 cm langer moeten worden.

Ik heb zelf mijn projector iets boven de rand van het scherm zitten en dat lukt net, want mijn beamer projecteerd nogal omhoog.
Mijn zoldertje is verre van ideaal, maar ik kan zeer behoorlijk projecteren, dankzij lensshift.
Die 40 CM van het plafond lijkt me wel geschikt, het moet geen ''RES'' worden, ''Ronald's Electronic Show'' ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

danielo

Citaat van: Audioloog op januari 23, 2009, 13:02:04
Hallo Daniel,

Bedankt voor deze bevestiging  ::)
Ter hoogte van de bovenkant van het scherm (is bij mij 22cm onder het plafond) zou dus ook prima zijn, in dat geval staat de 350 bij mij dan bijna tegen het plafond. Enig puntje van zorg is dan nog even of het nog goed gaat met de prismasonic lens die ook op de plank staat en dan naar beneden getilt moet worden (in de richting van de beam van de projector). Wat dat betreft geldt weer hoe lager hoe beter waarbij in het midden van het scherm dan ideaal zou zijn).

Let wel er zal wat variatie kunnen zitten tussen machines en modellen. Maar ik gok dat ik hier tussen de 40 a 50 cm boven het scherm (lens)  zit op een afstand van 7meter. Over de extra lens kan ik geen advies geven maar zit zelf ook een beetje met dat probleem dus zie je dat ik de plank wat langer heb gemaakt zodat er nog een kleine 10cm voor de extra lens vrij is om te monteren.

Daniel.

danielo

Citaat van: celerontje op januari 23, 2009, 13:06:29
Nog iets langer maken en je hebt een duikplank! ;D
Gelukkig heeft deze projector de aansluitingen aan de zijkant, anders zou de plank nog 10 cm langer moeten worden.

Mee eens het was een tijdelijk oplossing aan de andere kant, ik zie ook niet echt snel een oplossing die beter is en die minder opvalt. Voordeel (de 4 bouten waren er al van oud project) was dat de installatie echt heel makelijk was ruwweg er bovenop zetten en de met de pootjes waterpas zetten.

Daniel.

hifiman

Citaat van: danielo op januari 23, 2009, 13:06:38
Let wel er zal wat variatie kunnen zitten tussen machines en modellen. Maar ik gok dat ik hier tussen de 40 a 50 cm boven het scherm (lens)  zit op een afstand van 7meter. Over de extra lens kan ik geen advies geven maar zit zelf ook een beetje met dat probleem dus zie je dat ik de plank wat langer heb gemaakt zodat er nog een kleine 10cm voor de extra lens vrij is om te monteren.

Daniel.
Het is me ondertussen duidelijk dat plaatsing dichtbij het plafond geen issue is mbt lens shift. Wel zal er ivm warmte ontwikkeling nog wat ademruimte moeten zijn boven de projector, wat de lens betreft, ik zal denk ik even de hoek moeten uitrekenen die de beam gaat maken en onder die hoek moet de prismasonic dan nog geplaatst kunnen worden.

hifiman

Dit was trouwens even nieuw voor mij (uit de HD350 manual):

Do not project still pictures or pictures that have still
segments for a long period of time. The still parts of the
picture may remain on the screen.
Take special notice of images on the screens of video
games and computer programs. There is no problem when
playing normal video images such as movies.

Misschien maar niet gebruiken voor foto's kijken dan, alhoewel "long period of time" een nogal vaag en ruim begrip is :P

hifiman

Even nog over die hoek (verticale lensshift).

- Ik projecteer op 410 cm afstand (kamer is 460 cm lang, projector is ~50 cm diep).
- Stel ik hang de plank op 205 cm (oftewel 240-205 = 35 cm onder het plafond) hoogte.
- De projector is ~ 17 cm hoog, dan blijft er nog 45-17= 18 cm ruimte boven de projector.
- Het scherm hangt 22 cm onder het plafond
- Schermhoogte is ~ 106 cm, dus halve schermhoogte is 53 cm.
- De halve schermhoogte is dus 53+22= 75 cm verwijderd van het plafond.
- De projector lens zit op ongeveer 35-10=25 cm verwijderd van het plafond
- Het beeld moet dus middels lens shift 75-25 = 50 cm zakken over een afstand van 410 cm.

De tangens van de hoek is dan 50:410=0.12 De hoek is dan ergens tussen de 7 a 8 graden dus dat valt reuze mee  :D

celerontje

Citaat van: Audioloog op januari 23, 2009, 13:22:24
Dit was trouwens even nieuw voor mij (uit de HD350 manual):

Do not project still pictures or pictures that have still
segments for a long period of time. The still parts of the
picture may remain on the screen.
Take special notice of images on the screens of video
games and computer programs. There is no problem when
playing normal video images such as movies.

Misschien maar niet gebruiken voor foto's kijken dan, alhoewel "long period of time" een nogal vaag en ruim begrip is :P
Back to the retro-CRT?
Dit is gewoon zo'n vrijwaringsclaim, dit heb ik ook wel eens gelezen over LCD.

hifiman

Citaat van: celerontje op januari 23, 2009, 13:33:19
Back to the retro-CRT?
Dit is gewoon zo'n vrijwaringsclaim, dit heb ik ook wel eens gelezen over LCD.
A ok, ik vond het zal zo raar, er staat inderdaad ook in de handleiding dat je hem niet in de regen moet laten staan  :-X  ;D

celerontje

Let wel, ik weet het niet zeker, maar slijtage zal je altijd hebben.
Als ik heel goed kijk met sommige testbeelden op mijn LCD projector, zie je ook heel licht dat ik veel 2:35:1 films heb gedraaid. ;D

hifiman

Citaat van: celerontje op januari 23, 2009, 13:39:10
Let wel, ik weet het niet zeker, maar slijtage zal je altijd hebben.
Als ik heel goed kijk met sommige testbeelden op mijn LCD projector, zie je ook heel licht dat ik veel 2:35:1 films heb gedraaid. ;D
Nog een reden om met een anamorphische lens te kijken dus  ;D

celerontje

Eerst een breder HT en een Blu-ray speler die de subs ophoog kan krikken, dan denk ik erover na! ;D

Ik kan binnenkort wel langskomen met iemand, alleen is dat dan waarschijnlijk wel overdag.
Is de IR-motor voor de lens al besteld?