Verschillen in kabels ja/nee

Gestart door J.A.F._Doorhof, januari 14, 2009, 22:50:38

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Ik hoor een verschil tussen de standaard dropveter en een goede interlink

JA
349 (66.5%)
NEE
176 (33.5%)

Totaal aantal stemmen: 515

Koen K

Als je ergens een mening over hebt heb je ook het gevoel dat je gelijk hebt, lijkt mij. Anders is het je mening niet. En gelijk moeten krijgen... Neuh... Daar word je maar gefrustreerd van. Als mensen logische argumentatie niet serieus willen nemen ga ik me daar echt niet (meer) druk over maken als ik er zelf toch niets mee te verliezen heb.

De suggestie dat objectief benaderbare feiten onderhevig zijn aan democratie (of specifiek: de meningen van een gebiaste groep) vind ik simpelweg erg komisch. Een aanwijzing tot zelfbehoud zou je mijn aangehaalde uitspraak eventueel kunnen noemen  ;D

Snowmaster

Citaat van: Koen K op januari 30, 2011, 15:22:37
Als mensen logische argumentatie niet serieus willen nemen ga ik me daar echt niet (meer) druk over maken als ik er zelf toch niets mee te verliezen heb.

  ;D

Je hebt alleen maar het geloof te verliezen dat er geen verschillen zijn.
Zelfs in dat geval ben je een winnaar   ;).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

MadEd

Citaat van: Midcall op januari 30, 2011, 01:28:37
Pfff.... zo een dooddoener dit.  Zo kunnen we alle polls en verkiezingen wel afschaffen natuurlijk.

Natuurlijk is het geen dooddoener. 600 jaar geleden was de meerderheid ook van mening dat heksen op de brandstapel moesten. Was dit dan ook zo? Iets is niet waar omdat meer mensen het waar vinden. Zo werkt een objectieve benadering niet.

tiptop

Citaat van: MadEd op januari 30, 2011, 16:08:19
Natuurlijk is het geen dooddoener. 600 jaar geleden was de meerderheid ook van mening dat heksen op de brandstapel moesten. Was dit dan ook zo? Iets is niet waar omdat meer mensen het waar vinden. Zo werkt een objectieve benadering niet.
Toen wisten ze ook niks van ziekten. Bestond het toen dan ook niet? meetkundig gezien waren er geen bacteriën. Waren ze pas daarna ontstaan?


Als veel mensen denken dat iets niet waar is, wil het nog niet zeggen dat het idd niet waar is.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Koen K

Citaat van: Snowmaster op januari 30, 2011, 15:41:09
Je hebt alleen maar het geloof te verliezen dat er geen verschillen zijn.
Zelfs in dat geval ben je een winnaar   ;).

:hehe:

Citaat van: tiptop op januari 30, 2011, 16:31:00
Toen wisten ze ook niks van ziekten. Bestond het toen dan ook niet? meetkundig gezien waren er geen bacteriën. Waren ze pas daarna ontstaan?

Als veel mensen denken dat iets niet waar is, wil het nog niet zeggen dat het idd niet waar is.

Dat het theoretisch mogelijk is dat we niet voldoende weten rondom audio betekent niet dat je "feiten" mag verzinnen  ;)

MadEd

Citaat van: Koen K op januari 30, 2011, 16:34:03
:hehe:

Dat het theoretisch mogelijk is dat we niet voldoende weten rondom audio betekent niet dat je "feiten" mag verzinnen  ;)

Inderdaad. Bovendien draait hij mijn stelling heel handig om. Zo kan ik ook stellen dat tijdens het luisteren naar audio het licht uitdoen een verbeterende werking heeft op het geluid, omdat we mogelijk nog niet weten wat de verstoringen van het aanhebben van het licht tijdens het luisteren zijn.

Koen K

Zo zitten de redeneringen inderdaad in elkaar... Zeer bijzonder.   ::)

Aan de andere kant mag je ook eigenlijk niet verwachten dat iedereen in staat is z'n eigen mening kritisch te bevragen.

tiptop

Citaat van: Koen K op januari 30, 2011, 16:34:03
:hehe:

Dat het theoretisch mogelijk is dat we niet voldoende weten rondom audio betekent niet dat je "feiten" mag verzinnen  ;)
Citaat van: MadEd op januari 30, 2011, 16:45:37
Inderdaad. Bovendien draait hij mijn stelling heel handig om. Zo kan ik ook stellen dat tijdens het luisteren naar audio het licht uitdoen een verbeterende werking heeft op het geluid, omdat we mogelijk nog niet weten wat de verstoringen van het aanhebben van het licht tijdens het luisteren zijn.

Maar je moet ze ook niet als feiten zien.
Degene die verschillen horen, en geloven dat wat ze horen waar is, mogen best hun ervaringen delen. Er wordt niks als feit aangedragen of geclaimed. En waardoor het komt weet ook bijna niemand. Andersdenkenden moeten daar dan ook niet steeds mee aan komen. dat het geclaimed wordt enz.. Als je denkt door metingen te weten dat het onzin is, dan heb je voor jezelf een bewijs en geruststelling van een zekerheid die voor jezelf werkt.
Andere hebben bewijs voor zichzelf dat er wel degelijk verschil is, maar kunnen het niet verklaren. Toch zijn ze er blij mee, want ze vertrouwen op hun zintuigen in dit geval. Iedereen happy. :)

Misschien blijkt later wel dat licht idd invloed heeft op de weergave. :) We weten het alleen niet. Ik heb het nog niet gehoord en jij nog niet gemeten. Maar uitsluiten doe ik niks wat ik niet weet. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Snowmaster

#308
@tiptop :  Op dit forum verklaren ze kabelverschillen niet, maar ze zijn probleemloos meetbaar.

Op dit moment ben ik kabels aan het inspelen en zelfs dat kan ik probleemloos beïnvloeden. Ik raak zelfs kleuren en scherpte kwijt, terwijl dat in een later stadium weer terugkomt. Er zijn forumleden die kabelverschillen probleemloos kunnen meten.
Ik ga nog wel eens in op dit soort dicussies, professionals voelen die behoeft compleet niet.

Dus kort samengevat : ja, ik zie en hoor kabelverschillen.
Nog een stap verder : ja, ik zie en hoor het inspelen van kabels  :D.  
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

MadEd

CitaatEr zijn forumleden die kabelverschillen probleemloos kunnen meten.

Gemeten kunnen zij wel ja, de vraag is alleen of zij ook hoorbaar zijn.

Lars_Portman

Ik heb ook JA in gevuld.

Ik hoor de verschillen en bij beeld kabels zie ik de verschillen ook.

Daarnaast verschillende ervaringen waargenomen met inspelen ook.


Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

contour3.0

ook ja ingevuld ;D
moge wel duidelijk zijn na al mijn bevindingen de laatste tijd met de Verastarr :headbanging:

Rob
Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707

Hans47

Tuurlijk ja, ik zie ook verschillen bij mensen

JCL

Leuk topic! Ook maar eens beantwoorden.

Heb ja gestemd, maar dat gaat alleen op voor analoge interlinks. Ik heb de afgelopen tijd in mijn set gehad: Van den Hul: Bay C5, The wave en een dropveter. Deze kabels zaten tussen mijn receiver (Denon 2808) en mijn eindversterker (Sony TA-N55es). Het verschil tussen The Wave en de Bay C5 was minimaal (tot niets) maar het verschil tussen de vd Hul en de dropveter was er zeker! De dropveter stoort gewoon, ik hoorde dan ruis door mijn speakers. Daarnaast had ik het idee dat bij vd Hul het geluid iets meer los kwam en dat er meer dynamiek in zat. Was dat verschil erg groot? Mwah, ja best wel! Ik zou er geen honderden euro's voor over hebben (staat ook niet in verhouding tot mijn set) maar een goede goedkope kabel als de C5 is een investering die ik er graag voor over heb. Vanwege de lengte heb ik de C5 ingeruild en van de dealer de betere (duurdere) The Wave gekregen (met 50 euro bijbetalen van 75 cm naar 2 meter). Als ik de adviesprijs voor de Wave had betaald (rond de 200 euro) had ik hem niet genomen. De C5 kost de helft en de Wave klinkt gewoon niet 2x zo goed. Mijn persoonlijke conclusie is dus dat kwaliteit wel loont, maar tot op een bepaald niveau. Voor mezelf maak ik het dan ook niet te gek.

Wat betreft digitale interlinks: ik heb diverse HDMI en optische kabels gehad/gehoord, die klinken voor mij allemaal nagenoeg hetzelfde. Ik ben meer van mening dat die signalen kunnen storen, maar niet echt verschil in kwaliteit opleveren. Ik zou bij een lange HDMI kabel wel kwaliteit kopen, maar voor de afstanden die ik heb is een OEM no-name media markt kabel prima.

Kingpin

Ik heb JA gestemd, omdat op m'n set dit duidelijk waarneembaar is.
Moet wel zeggen dat dure kabels per definitie niet beter hoeven te zijn, daar was ik al wel achter  :D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

JCL

Citaat van: Kingpin op februari 14, 2011, 17:08:34
Ik heb JA gestemd, omdat op m'n set dit duidelijk waarneembaar is.
Moet wel zeggen dat dure kabels per definitie niet beter hoeven te zijn, daar was ik al wel achter  :D

Ligt natuurlijk ook aan de materialen die zijn gebruikt. Een zilveren kabel klinkt anders dan een koper kabel. Los van prijsverschil, het zijn 2 verschillende matrialen met verschillende eigenschappen. Alleen daarom al lijkt me prijs geen maatstaf voor kwaliteit.

Snowmaster

Citaat van: JCL op februari 14, 2011, 17:11:02
Ligt natuurlijk ook aan de materialen die zijn gebruikt. Een zilveren kabel klinkt anders dan een koper kabel. Los van prijsverschil, het zijn 2 verschillende matrialen met verschillende eigenschappen. Alleen daarom al lijkt me prijs geen maatstaf voor kwaliteit.

Vaak zijn kabels met een hogere prijs wel beter gebouwd. Hierdoor zijn dan vaak minder storende invloeden.
Maar de prijs is zeker niet bepalend voor de kwaliteit. Audioleveranciers maken gewoon misbruik van het feit dat ze eigenlijk al voorgeselecteerd hebben, relabelen sommige producten en hangen er een flink prijskaartje aan.

Maar over kabelverschillen.....ondertussen hoor en zie ik ook flinke verschillen tussen HDMI kabels. Constateerde bij één HDMI kabel zelfs flinke richtinggevoeligheid. Contratestje op andere set leverde zelfde resultaat op. Zelfs ik keek hier van op, want verschil was zo groot in beeld en geluid dat menigeen dit waarneemt. Op dit moment probeer ik uit of dit een blijvend verschil is door de HDMIkabel om te draaien en weer uren te maken.
Eigenlijk is het simpel : alles dat stroom en signaal transporteert heeft een invloed en vaak is dat hoor-en zichtbaar.


Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Koen K

Als je erg ijverig je best doet wel ja  :smile:

Former member 78

Citaat van: Koen K op februari 14, 2011, 22:54:37
Als je erg ijverig je best doet wel ja  :smile:

Was het maar waar.
Heb wel eens een kabel in mijn set gehad, welke serieus het geluid verklootte.

En dat was een dure ''jongen'' van ruim €1000,-
Die ging snel weer retour ;)

AbZ

#319
grappig

JCL

Citaat van: Snowmaster op februari 14, 2011, 22:47:28
Vaak zijn kabels met een hogere prijs wel beter gebouwd. Hierdoor zijn dan vaak minder storende invloeden.
Maar de prijs is zeker niet bepalend voor de kwaliteit. Audioleveranciers maken gewoon misbruik van het feit dat ze eigenlijk al voorgeselecteerd hebben, relabelen sommige producten en hangen er een flink prijskaartje aan.

Maar over kabelverschillen.....ondertussen hoor en zie ik ook flinke verschillen tussen HDMI kabels. Constateerde bij één HDMI kabel zelfs flinke richtinggevoeligheid. Contratestje op andere set leverde zelfde resultaat op. Zelfs ik keek hier van op, want verschil was zo groot in beeld en geluid dat menigeen dit waarneemt. Op dit moment probeer ik uit of dit een blijvend verschil is door de HDMIkabel om te draaien en weer uren te maken.
Eigenlijk is het simpel : alles dat stroom en signaal transporteert heeft een invloed en vaak is dat hoor-en zichtbaar.

Eens, maar hoé zichtbaar? Verschil in HDMI of ander digitaal geloof ik niet in (dit is daar misschie niet het topic voor, maar er is een erg leuke discussie aan de gang hier die daar meer op in gaat) en wat betreft analoog: oke er is verschil, maar tot op zekere hoogte. Mijn set is denk ik mid-end en ik gebruik kabels die net iets boven low-end zitten, maar ik zal weinig voordeel hebben aan high-end kabels. Dat geld kan ik beter besteden aan andere zaken.

Midcall

Citaat van: JCL op februari 14, 2011, 17:11:02
Ligt natuurlijk ook aan de materialen die zijn gebruikt. Een zilveren kabel klinkt anders dan een koper kabel. Los van prijsverschil, het zijn 2 verschillende matrialen met verschillende eigenschappen. Alleen daarom al lijkt me prijs geen maatstaf voor kwaliteit.
Dat zou je zeggen ja. Van zilver wordt vaak gezegd dat het opener, maar ook killer, en scherper zou klinken dan koper. Koper zou daarentegen dan weer warmer van klank zijn. Ik geloof niet meer in dit soort algemeenheden. Ik ken koper- en zilverkabels die aan dit 'vooroordeel' voldoen, maar ken genoeg kabels die exact de omgekeerde eigenschappen heeft. Als je bijvoorbeeld Sharkwire neemt, hun zilveren kabels hebben niets van de 'typische' zilver eigenschappen. En lang niet alle VdH of Nordost kabels hebben de typische 'koper-eigenschappen'. Ik zou het daarom breder willen trekken door te zeggen dat alle kabels verschillende eigenschappen hebben (veelal onhoorbaar klein), ongeacht het gebruikte materiaal.
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

SB MARANTZ

Citaat van: MadEd op januari 30, 2011, 17:34:28
Gemeten kunnen zij wel ja, de vraag is alleen of zij ook hoorbaar zijn.


We hebben het hier over 2 zo geen 3 cijfers achter de komma.

Altijd vermakelijk te lezen die wereldschokkende ''verschillen.''
Toename in ruimtelijke afbeelding, strakker laag , betere plaatsing hoor ik vaak als waarneming.

In>signaal paden in uM (koper)>uit>toverinterlink>in>Koper of nikkel>signaalpad wederom in uM en koper.....etc.
Dus een interlink voegt vanalles toe aan het originele signaal waarna het in de volgende schakel niet meer verloren gaat terwijl dit van hetzelfde materiaal en printspoordikte in uM is als de voorgaande schakel.

Je zult maar zo'n hobby hebben......... :yawnee:

Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

Kingpin

Citaat van: SB MARANTZ op februari 15, 2011, 10:52:11

.... Dus een interlink voegt vanalles toe aan het originele signaal waarna het in de volgende schakel niet meer verloren gaat terwijl dit van hetzelfde materiaal en printspoordikte in uM is als de voorgaande schakel.

Je zult maar zo'n hobby hebben......... :yawnee:
De interlink voegt zelf niets toe, het is meer het analoge signaal in de kabel dat verstoord wordt door invloeden van buitenaf wat invloed heeft op het verzonden signaal in je keten wat deze verschillen veroorzaakt (jitter etc).
Elke kabel is weer anders opgebouwd, gebruikte materialen etc die het verschil in je set laat horen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

SB MARANTZ

Jitter komt niet van buitenaf en is bovendien niet waarneembaar.
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]