Digitale Interconnect tussen Dune en Rotel

Gestart door Kingpin, januari 7, 2011, 14:45:57

Vorige topic - Volgende topic

Kingpin

Ben op zoek naar een goede digitale Interconnect tussen m'n Dune en m'n Rotel Pre-processor (1 meter).
De kabel moet sowieso geschikt zijn voor HD bestanden 24/192 stereo etc dus geschikt zijn voor een zo groot mogelijke bandbreedte.
Zelf had ik de volgende kabels in gedachten gezien de goede afwerking/bescherming:

Oehlbach XXL Series 7 MKII

Apogee Wyde Eye WE-RR S/PDIF

MIT AVt 2

Iemand nog suggesties/ervaringen?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

frank2

canare van hifi supply vind ik een goede kabel en deze dig. interlink gebruikte in tot voor kort
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

hifiman

De apogee vond ik aanmerkelijk beter dan de canare met nog steeds een redelijk prijskaartje.

Kingpin

Citaat van: Audioloog op januari  7, 2011, 18:30:33
De apogee vond ik aanmerkelijk beter dan de canare met nog steeds een redelijk prijskaartje.

Citaat van: Audioloog op januari  7, 2011, 18:30:33
Van de Apogee hoor ik ook alleen maar goede berichten, voor een fractie van de prijs kan deze zich meten met vele malen duurdere kabels wat ik heb begrepen.
De Oehlbach kost dik 2x zo duur, aangezien ik wel ervaring hiermee heb, de Apogee ken ik niet.
Op de site van Apogee staat letterlijk het volgende:

----------------------------------
Description:
Coaxial 75 Ohm S/PDIF connection using Apogee's acclaimed Wyde Eye cable for 2 channels of digital I/O and clock signals. S/PDIF supports 2 channels of digital audio at sample rates up to 192kHz
----------------------------------

2 kanaals ? , betekend dat deze kabel niet de volledige bandbreedte aan kan als je hier een 24/96 multikanaal over stuurt (wat me sterk lijkt, maar zou kunnen)?
Iemand ervaring hiermee?

Aan de andere kant ben ik ook wel gecharmeerd van de MIt, iemand hier toevallig ervaring mee (liefst nog een vergelijking met de Apogee)?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Wijx wondere wereld

misschien heb ik de apogee nog wel ergens in de kast liggen. Kun je wel proberen als je wilt
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Lars_Portman

De MIT Terminator 3( die staat gelijk aan AVT series)  en MIT Digital Refrence doen bij mij onder voor de Apogee Wyde Eye. Dan zou voor Apogee gaan.

De Oehlbach heb ooit gehad maar vond niet zo bijzonder klinken.

Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100

Ghosty J

Ik gebruik in mijn Rotel set QED interlinks deze klinken net wat rustiger als Oehlbach interlinks.
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Kingpin

Ik had het even moeten vermelden maar ben voor de Apogee gegaan.
Om nog even wat verder te gaan heb ik er 2 extra bijbesteld om eens te kijken wat deze doen tussen m'n Processor en Eindversterker !

Binnenkort als ik ze binnen heb een uitslag tov m'n huidige interlinks.

Kingpin

De kabels zijn binnen. Het zijn de nieuwste versie Apogee Wyde Eye SPDIF kabel afgemonteerd met mooie Canare RCA pluggen.

Intern Berylium koper met pressure contacten en gold-plated binnengeleider voor precisie 75ohm.
Alles gekrimpt en niet gesoldeerd zoals het hoort.
Ziet er allemaal goed uit, zal m'n bevindingen hier posten, eerst maar eens een tijdje inspelen.

garmtz

phmeijer

www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

Kingpin

De eerste uren zitten erop. Hier m'n eerste bevinding voor zover dat mogelijk is.
Eigenlijk moest ik het natuurlijk niet doen maar ik wilde natuurlijk weten hoe ze koud aangesloten klonken en dat kun je beter niet doen, m'n sweetspot was gewoon weg, vrouwenstemmen zoals op "Best Audiophile Voices" stonden eerst mooi midden in beeld alsof ze voor je stonden, deze waren nagenoeg niet te plaatsen.

Dus ik heb het maar even gelaten voor wat het was en ben net een uurtje wezen testen.
In 1 woord ... geweldig, na een aantal uren al een verbetering, m'n sweetspot zit nagenoeg weer op z'n plaats al is deze op dit moment nog ongeveer 20cm te ver naar voren.
Maar wat een rust, definitie en lucht. Elk instrument staat beter op z'n plaats en loopt ook niet over in een ander.
M'n set klonk vrij gedetaileerd, tegen het analytische aan wat bij sommige intrumenten en vooral vrouwenstemmen in het hoog toch een klein hard randje geeft, deze is nu nagenoeg weg, mooi rond van klankkleur zoals het hoort.
De test cd van Audio Physic nr.11 "Allegro (Sandrine Cantoreggi)" daar zit een stuk in wat ik nooit goed kreeg en dat is het gedeelte waar de solist op z'n hoogste noten speelt, dat was voorheen vrij scherp op de randen, beetje onnatuurlijk voor een viool, deze klinkt nu al goed, zonder scherpe randen, neigt een beetje naar de warme kant maar goed gedetaileerd weergegeven (hoogste noten hebben nu "body").

Voor zover ben ik nu al tevreden, een paar aandachtspuntjes vind ik de bas en het midden/hoog gedeelte.
Dat laatste klinkt nog een beetje "vlak" alsof het nog niet loskomt (maar is al beter als vanmiddag).
De bas ... wow ... deze gaat beduiden strakker in het laag en dieper/luider, zelfs zo erg dat ik deze voor de surroundformaten dik 3db en in stereo zelfs 5db lager heb moeten zetten.
Als ze zijn ingespeeld zal ik alles met de db meter even nalopen en eventueel opnieuw inregelen, tot zover ben ik nu al tevreden en zie een voorruitgang/potentie tov m'n vorige kabels.
Last but not least ... 24/192 speelt nu wel goed af  :)
We laten 'm nu lekker verder spelen ... wordt vervolgt.

Kingpin

Na een aantal dagen onafgebroken te hebben ingespeelt kun je denk ik wel een aardig beeld neerzetten wat deze kabel doet in m'n set (verder inspelen zal alleen effect hebben op kleiner detail).
Ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen en hoe ik het moet verwoorden maar deze kabel heeft me zeer positief verrast, ik vind het nog steeds ongelofelijk aangezien ik kabels achter m'n set heb gehad die dik het viervoudige kosten die niet zo'n uitwerking hebben gebracht als deze Apogee Wyde Eye.

De Sweetspot is weer helemaal terug zoals het was en het geluid is op alle fronten voorruitgegaan.
Zal ook meespelen dat dezelfde kabels nu ook gebruikt worden tussen m'n Processor en Eindversterker die voorheen verbonden waren met een alles in 1 5.1 kabel.

M'n bevindingen:
De bass is er erg op voorruit gegaan dat was de grootste verrassing. Het geheel (in stereo) heb ik 5db terug moeten zetten en m'n sub in volume ook een paar db. het laag is beduidend strakker en dooft sneller.
Voorheen moest ik vrij vaak per cd op m'n Rotel het laag (temporary sub) aanpassen om het totale klankbeeld in evenwicht te houden dit is nu nagenoeg niet meer nodig en het laag is nagenoeg op elke cd in evenwicht (uitzondering daargelaten natuurlijk, denk aan Fourplay die een sublaag inmixen van wel +8 db volgens mij).

Dan het middengebied ... wat een body en ruimtelijkheid, het geheel is beduidend evenwichter en straalt enorme rust en een natuurlijk klankbeeld uit.
Stemmen en instrumenten worden "krachtiger" neergezet en qua plaatsing/detail nog beter met meer lucht ertussen zoals goed te horen is bij duet songs, de stemmen worden gewoonweg beter gescheiden.
Daarnaast vind ik ook dat stemmen uberhaupt krachtiger/natuurlijker worden neergezet, kan het niet precies goed verwoorden maar het lijkt er meer op dat ze overtuigende zingen.

Het hoog wat voorheen bij sommige nummers in mijn set nogal een digitaal randje aan zat is nu totaal verdwenen, bekkens worden mooi "rond" zonder verlies in detail neergezet.
In sommige sets hoor je vaak dat puntige onnatuurlijke weergave (te gedetaileerd) het klinkt nu mee "live".
Zoals ik eerder beschreef het hoog heeft nu ook "body" goed gedetaileerd zonder ook maar enigsinds scherp te worden.

Overall:
Ik heb zelden of eigenlijk nog nooit een kabel gehoort waarbij het geluidsbeeld zover uit de speakers komt, bijna eng gewoon.
Zelfs m'n vrouw vroeg of ik de achterspeakers aan had zover rijkt het beeld, holografisch gewoon, bepaalde nummers van Shamall's cd "Ambiguous Points of View CD2" komen sommige instrumenten gewoon naast je oor alsof letterlijk de achterspeakers mee staan te spelen, ongekend.
Al met al kan ik zeggen dat dit de punten zijn die deze kabel doet in mijn set:
- strakker en meer gecontroleerd laag,
- beduidend meer rust,
- meer lucht tussen stemmen/instrumenten,
- hoogweergave beter gecontroleerd/detail zonder scherp te worden
- holografischer beeld.
- prijs  :inlove:

Eerlijk gezegt ging ik alleen voor de digitale interlink omdat m'n optical niet verder ging als 24/48, maar voor deze prijs en goede reviews wilde ik eens proberen of m'n stereo weergave toch nog beter te krijgen is.
Heb diverse kabels ook in het verleden getest maar was ervan overtuigt dat m'n set op z'n top speelde van wat in deze prijsklasse mogelijk is (wat anderen tijdens luistersessies ook vonden).
Maar dit had ik eerlijk gezegd niet verwacht. De overige kabels worden terzijnetijd zeker geupgrade naar de Apogee Wyde Eye, daar ben ik van overtuigd (de eerste tijd eerst wat andere "grote" uitgaven).

Lars_Portman

Ik heb de Apogee Wyde Eye met Eichmann Bullet plug gehad van Blu-ray naar mijn Arcam Receiver 6ch. (die set is er niet meer)  maar dat klonk inderdaad ook zo goed.
Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100

Marcel87

Leuke review om te lezen en ook erg veel lof voor deze kabel.

Nu ben ik zelf wel erg benieuwd geworden wat deze kabel dan juist in mijn set zou kunnen doen, ik heb nu zelf een Monster interlink (geen idee welke).
Volgens mij lag deze wel hoger in de prijs maar dat zegt natuurlijk niks.

Iemand een idee wat juist de kenmerken van Monster zijn?

LG 77g3 / Sony X800
Marantz SR8015
O.L.S. Emotion 4
SVS PB12+

Kingpin

Citaat van: Marcel87 op februari 16, 2011, 23:13:55
Leuke review om te lezen en ook erg veel lof voor deze kabel.

Nu ben ik zelf wel erg benieuwd geworden wat deze kabel dan juist in mijn set zou kunnen doen, ik heb nu zelf een Monster interlink (geen idee welke).
Volgens mij lag deze wel hoger in de prijs maar dat zegt natuurlijk niks.

Iemand een idee wat juist de kenmerken van Monster zijn?
M'n set ligt tegen het analytische aan, maar erg muzikaal. De Apogee interlink en tevens als analoog interlink gebruikt tussen m'n processor en eindversterker blijkt een zeer goede match te zijn.

Heb je wel eens diverse kabels getest om te kijken wat het doet in je set ?

Marcel87

Nooit echt budget voor gehad helaas.

Maar zit er zelf wel aan te denken om eens iets anders te proberen omdat ik hier en daar toch lees dat "Monster" vooral leuk betalen is..

Mijn set kan ik wel als omschrijven als muzikaal, het klinkt allemaal erg goed maar soms iets te "hard" zoals jij het ook omschrijft dat dan de hoge tonen net iets te iel worden en daardoor wat fel/hard kunnen gaan klinken. Ik bereik nu al wel dat instrumenten goed los van elkaar komen en dat je een ruimtelijk beeld krijgt.

Ik ben zelf gewoon erg benieuwd of een nieuwe digitale interlink tussen mijn cd speler en versterker een significante verbetering gaat brengen.
Vooral omdat ik mezelf wel kan vinden in jouw omschrijving als het gaan om klank.

Ik heb pas geleden een Marantz UD5005 aangekocht en zelfs mijn cd5001 uit de kast gehaald, ik heb nu de bluray zowel met een interlink als een hdmi aangesloten.
Omdat ik de hdmi niet erg muzikaal vond klinken, het was niet slecht maar het miste gewoon iets.
LG 77g3 / Sony X800
Marantz SR8015
O.L.S. Emotion 4
SVS PB12+

Kingpin

Kun je niet een paar kabels van een dealer lenen om gewoon eens te testen en kijken of het uberhaupt veel effect heeft in je set.

Kingpin

Ze hebben nu weer een weekje gedraaid en ben even aan het vergelijken geweest met de oude kabel en de nieuwe.
Het grootste verschil zit 'm tussen de Processor en de Eindversterker daar is bij mij de meeste winst op behaald.
Tussen de digitale connecties zit miniem verschil.

phmeijer

Mooi hè dat een kabel die ontworpen is voor digitale signaaloverdracht ook analoog zo goed presteert!
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

Kingpin

Citaat van: phmeijer op februari 19, 2011, 19:34:30
Mooi hè dat een kabel die ontworpen is voor digitale signaaloverdracht ook analoog zo goed presteert!
Ja absoluut.
Vandaag nog even wezen testen in surround, vooral de rust tussen instrumenten valt me zeer duidelijk op.
Binnenkort nog even de overige kanalen aanpassen  :D