HD DUNE BDPrime review en aanvulling HD Center

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 30, 2008, 18:38:22

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Voordeel van een streaming server is dat je hem kan laten uitpakken naar een folder "nog te kijken" en dat je gewone PC uit kan staan.
De streaming servers schakelen uit als alles klaar is en worden via wakeup on lan pas weer ingeschakeld als je ze nodig hebt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Wuppy32

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 31, 2009, 17:17:35
Voordeel van een streaming server is dat je hem kan laten uitpakken naar een folder "nog te kijken" en dat je gewone PC uit kan staan.
De streaming servers schakelen uit als alles klaar is en worden via wakeup on lan pas weer ingeschakeld als je ze nodig hebt.

Ten eerste bij deze iedereen een gelukkig nieuwjaar  :clapping:

Wat je omschrijft klinkt reuze interessant. Graag zou ik alle opties / voor -en nadelen willen weten voor mijn situatie. NAS vs  streaming PC.
Nadeel is dat de Dune Center de gigabit nic onboard heeft.

Ik had mijn oog op deze laten vallen:

http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=127
http://www.readynas.com/?cat=4
http://www.readynas.com/?cat=55

Zijn allemaal redelijk geprijsd en zonder HDD natuurlijk.

J.A.F._Doorhof

Als je uitgaat van een lege nas is een nas goedkoper, echter als je uitgaat van een NAS met 4 HDD's is een streaming server goedkoper.
Alle opties zijn niet te geven, ook snap ik niet wat je bedoeld met als nadeel de gigabit ?

Een paar opties voor een streaming server :
* downloads van torrents, newsgroups + autopar en unzip
* beveiliging via webcams en toegang vanaf internet voor private viewing
* mymovies voor mooie weergave op de mediaspeler
* stroombesparing door auto off en wakeup on lan
* junction mogelijkheid waardoor je meerdere HDDs als 1 share ziet zonder de nadelen die een NAS heeft (bv JBOD)
* netwerk snelheid, een streaming server is een stuk sneller dan een gemiddelde NAS, ongeveer 5x zo snel als bv een Qnap

En nog veel meer natuurlijk.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Wuppy32

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari  1, 2010, 11:05:26
Als je uitgaat van een lege nas is een nas goedkoper, echter als je uitgaat van een NAS met 4 HDD's is een streaming server goedkoper.
Alle opties zijn niet te geven, ook snap ik niet wat je bedoeld met als nadeel de gigabit ?

* junction mogelijkheid waardoor je meerdere HDDs als 1 share ziet zonder de nadelen die een NAS heeft (bv JBOD)
* netwerk snelheid, een streaming server is een stuk sneller dan een gemiddelde NAS, ongeveer 5x zo snel als bv een Qnap

Ik dacht juist dat je een gigabit LAN aansluiting op de Dune nodig had voor snelle doorvoer als je bijv een bluray wilt streamen. Kijk....ik heb nu 2 sharkoon quickports (SATA) op mijn normale PC en de Dune Center. Als ik series of films heb binnengehaald zet ik ze nu op externe schijven via mijn PC en daarna prik ik de HDD's in de quickport op de Dune.
Dus het gaat om centrale opslag die gekoppeld kan worden tussen de Dune en mijn huidige pc.
Heb dus alleen geen idee wat dus de beste optie/configuratie is :)

J.A.F._Doorhof

Met de nieuwe firmware is zelfs SMB een stuk sneller geworden dus zou je minder problemen moeten hebben.
Gigibit op de Dunes werkt sowieso niet goed, je kan veel beter de 10/100 aansluiting gebruiken.
Custom installer

Wuppy32

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari  1, 2010, 11:49:57
Met de nieuwe firmware is zelfs SMB een stuk sneller geworden dus zou je minder problemen moeten hebben.
Gigibit op de Dunes werkt sowieso niet goed, je kan veel beter de 10/100 aansluiting gebruiken.

En de 100/100 is prima voor streamen ook van bluray film?
Dus een NAS met 2x LAN zou moeten werken dus?

Hanky Panky

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari  1, 2010, 11:05:26

als je 4 hdd's in een streaming server plaatst dan blijft het (prijs) verschil t.o.v. een NAS met 4 hdd's toch even groot of mis ik nu iets?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

Wuppy32

Welke NAS hebben mede HTforummers aangesloten op hun Dune?

edwinvh

Citaat van: Wuppy32 op januari  1, 2010, 17:41:14
Welke NAS hebben mede HTforummers aangesloten op hun Dune?

Ik heb 2 x de Qnap 509 en 1 x de Qnap 410.
de 509's  voor blu-ray's en de 410 voor HD en dvd materiaal.

Wuppy32

Ik twijfel tussen de QNAP TS-419P Turbo NAS (http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=127) en de READYNAS NVX PIONEER EDITION RNDX400E (http://netgear.com/Products/Storage/ReadyNASNVX/RNDX400E.aspx)
Beiden hebben dubbele LAN aansluiting. Vraag me alleen dus af of deze snel genoeg zijn op HD content streamen

J.A.F._Doorhof

Bij 4 schijven zal het verschil minimaal zijn, maar heb je meer mogelijkheden met een streaming server.
ECHTER zodra je een keer je HDD's wilt upgraden in een NAS of simpelweg meer dan 4-5-6 wilt plaatsen dan heb je direct een streaming server terug verdient.

Daarnaast is backuppen van een NAS een ramp, vaak ben je een volle dag of meer bezig om een 1.5TB schijf te kopiëren.
Custom installer

Wuppy32

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari  1, 2010, 22:55:30
Bij 4 schijven zal het verschil minimaal zijn, maar heb je meer mogelijkheden met een streaming server.
ECHTER zodra je een keer je HDD's wilt upgraden in een NAS of simpelweg meer dan 4-5-6 wilt plaatsen dan heb je direct een streaming server terug verdient.

Daarnaast is backuppen van een NAS een ramp, vaak ben je een volle dag of meer bezig om een 1.5TB schijf te kopiëren.

Ik had inmiddels een mailtje gestuurd....ik wacht met smart wat jullie te bieden hebben qua streaming server  ;D

eduard

Ik wil niet te veel of topic gaan maar de backup van mijn nas gaat uitstekend. Ik haal met lees actie van NAS naar mijn pc bijna de volledige bandbreedte van mijn gig aansluiting. Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen goedkope nas heb de qnap 639( 6x2tb). Er zijn dus wel degelijk nassen te koop die snel zijn.

Hanky Panky

OK duidelijk verhaal.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

J.A.F._Doorhof

@Eduard,
dat ontken ik ook niet, maar jouw NAS zit qua prijs op hetzelfde of hoger dan een streaming server.
En je bent gelimiteerd aan 6 schijven.
Custom installer

hifiman

Even een foto van de Dune Center van binnen. Gelijk even wat mensen uit de droom helpen die beweerden dat er een betere voeding en/of loopwerk in zou zitten als de prime 1.0. Niet dus, voeding, moederbord en loopwerk zijn EXACT hetzelfde! Enig verschil is de kast en de mogelijkheid er een drive in te stoppen  :P

Ok, er zit ook 1 extra fannetje in bij de voeding en een andere stroomaansluiting, waarvan (en dat vind ik erg raar) de randaarde niet eens aangesloten is  :-X

hifiman

Nog wat foto's.

hifiman

De gigabit module die ik er gelijk uitgesloopt heb. Heeft geen enkele toegevoegde waarde en kan alleen maar voor problemen zorgen  ;)

hifiman

De twee goedkope zooi sleeve bearing fannetjes die erin zitten. (zelfde troep als in de prime 1.0). Eentje begon er gisteren al een irritant ratelend geluid te maken, ik heb niet eens de moeite genomen om te kijken welke van de twee dat is, ik ga ze zo beiden vervangen voor goed spul (25 euro per stuk ipv 3 euro :P ). De spanning breng ik dan gelijk wat terug middels 4 diodes in serie met de fan.

Ik had het liefst wat grotere fans genomen, is qua ruimte ook mogelijk in deze machine (i.t.t. de prime 1.0) , alleen hoe besvestig je ze ? :wacko:

Je kunt je trouwens afvragen of de tweede fan wel nodig is, deze zit tenslotte ook niet in de prime 1.0. Ik denk dat deze alleen nut heeft op het moment dat de voeding extra belast wordt door het erin stoppen van een hard disk (hetgeen ik niet ga doen).

hifiman

Dan is er nog iets raars met het front van de HD Center. Deze is helemaal verkleurd, het lijkt wel een ouwe roestbak  :-\
Dit was wel even een teleurstelling toen ik deze machine van de vorige eigenaar overnam, maar goed ik heb het geaccepteerd omdat ik meende op mpcclub forum gelezen te hebben dat er meer mensen last van hadden (oftewel normaal zou zijn voor deze machine), echter ik kan er niks meer over terug vinden.  :baaa:

Ben wel benieuwd of andere Center eigenaren dit ook hebben en wat er eventueel aan te doen is?

Tsja, en anders misschien een keer met een spuitbus aan de gang...  :alien:

Edit: het is natuurlijk geen roest, het lijkt nog het meest op koperkleur..

Davey

Heftig en confronterend en erg goed stukje om te lezen Audioloog  :clapping:

rbormans

Mooie inside informatie :)

Citaat van: Audioloog op januari  2, 2010, 09:41:56
Dan is er nog iets raars met het front van de HD Center. Deze is helemaal verkleurd, het lijkt wel een ouwe roestbak  :-\
Edit: het is natuurlijk geen roest, het lijkt nog het meest op koperkleur..
is bij mij niet het geval

hifiman

Citaat van: Davey op januari  2, 2010, 10:14:35
Heftig en confronterend en erg goed stukje om te lezen Audioloog  :clapping:
:D

Even voor alle duidelijkheid, verder ben ik uitermate tevreden over de Dune  ;)

hifiman

Citaat van: Raf (B) op januari  2, 2010, 11:00:01
Mooie inside informatie :)
is bij mij niet het geval
Hmmm, wel raar dan, wat zou dat kunnen zijn joh?

Davey

Citaat van: Audioloog op januari  2, 2010, 11:00:48
:D

Even voor alle duidelijkheid, verder ben ik uitermate tevreden over de Dune  ;)

Maar het is nu toch helemaal geen Dune meer  :devil: