HD DUNE BDPrime review en aanvulling HD Center

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 30, 2008, 18:38:22

Vorige topic - Volgende topic

EdSki

Citaat van: Sullivan op februari  5, 2009, 19:52:47
Dus het fabeltje dat hoge bitrate blu-ray films alleen goed werkt met 1000Mbit moet maar eens de wereld uit. De 1Gb versie lijkt alleen een voordeel te hebben wanneer je de interne schijf snel wil beschrijven.

mvg,
Frank

Het hoogste wat ik tot nu toe ben tegen gekomen is 23Mbit, dus ik durf dat nog niet zo te stellen. Wat was ook alweer het max voor beeld en geluid op een Bluray? Heb het ooit ergens gelezen, maar ben het even kwijt.

Miesepies

Persoonlijk vind ik het oude model mooier. Het groene lcd is afschuwelijk, vooral i.c.m. het blauwe logo, de knoppen hebben nu grote witte functie iconen waar de oude deze veel discreter had, en het lade frontje gelijk aan het lcd scherm vind ik, als ik zo naar de foto kijk ook mooier.

Ik zat er aan te denken om mijn bestelling te annuleren van de Center, meer kreeg net een verzend bericht van divxplayer... te laat :sigh:

EdSki

Citaat van: papaleo op februari  5, 2009, 20:12:38
Ik hoop dat ze het bij de Center anders geregeld hebben wanneer je deze via de ab uitschakeld (stand-by),want volgens mij gaat alleen het display van de Prime uit, en blijft de Prime vervolgens gewoon aan staan...met name de warmte ontwikkeling, de koelvin en het feit dat er spanning-signaal op de HDMI blijft staan verraad dat de Prime gewoon aanstaat.
Voordeel van deze methode is,dat de opstarttijd bijzonder snel is (in vergelijk met de TViX6500)

Hij boot iig verdacht snel vanuit standby, dus ik denk geen verschil

Sullivan

Citaat van: Miesepies op februari  5, 2009, 20:40:41
Persoonlijk vind ik het oude model mooier. Het groene lcd is afschuwelijk, vooral i.c.m. het blauwe logo, de knoppen hebben nu grote witte functie iconen waar de oude deze veel discreter had, en het lade frontje gelijk aan het lcd scherm vind ik, als ik zo naar de foto kijk ook mooier.
Mee eens, vind ik ook niet mooi.

CiteerIk zat er aan te denken om mijn bestelling te annuleren van de Center, meer kreeg net een verzend bericht van divxplayer... te laat :sigh:
Je hebt hem gekocht met een bepaald uiterlijk in gedachte. Als deze behoorlijk anders is, is dit een geldige reden om te annuleren, lijkt me.

Mart1001

Citaat van: Sullivan op februari  5, 2009, 19:52:47
Dus het fabeltje dat hoge bitrate blu-ray films alleen goed werkt met 1000Mbit moet maar eens de wereld uit. De 1Gb versie lijkt alleen een voordeel te hebben wanneer je de interne schijf snel wil beschrijven.

mvg,
Frank

Is geen fabeltje. Door gebruikers is hij al getest en de 1gb geeft zo'n 50% betere performance met streamen t.o.v. de 100mb lan verbinding.
Op zich ligt het niet alleen aan de sigma chip die is max 100 mb maar er zit nog extra hardware in de Dune dat samen werkt met de sigma chip waardoor die verbetering plaatst vind.
Hierdoor zal je meer dan 90% van bd's kunnen streamen. Mijn problematische bd's zet ik op een usb schijf aan de Dune Prime.

Ik heb zelf ook al flink wat getest met streamen. Op zich streamen de m2ts files met de 100mb lan verbinding als ze een niet al te hoge bitrate hebben goed vanaf mijn thecus 5200 nas via nfs.
Complete rips van de bdmv folder laat staan iso's lopen totaal niet over de 100mb. Dit weekend ga ik testen met de 1gbit verbinding.
Only exceptionally rational men can afford to be absurd.

Mark C00len

Citaat van: kermit op januari 26, 2009, 17:14:54
Ik vroeg me wel af of je de ondertiteling hoger of lager kan instellen net als de PCH?

Kan iemand hier een antwoord op geven? Wil het zelf namelijk ook weten.

Mart1001

Nog niet helaas, evenals de .srt's syncen. Ze zijn er wel mee bezig en wellicht komt het al de komende week met de nieuwe firmware.

Quote van de Hdi staff:
The new firmware release with new features is coming soon. Maybe the end of this week, or next week. Anyway we'll try to release it asap (as soon as the current code base is more-or-less stabilized).

There were a lot of rather massive changes in the code recently (not all of them are directly visible, but still affect many things internally), so maybe the new release will have "beta" status (to indicate that not everything may work correctly and some things may be broken). In such a case, we'll also try to provide the non-beta release asap after that.

Regarding what changes are coming in the new release, below is some information (sorry, can not provide more detailed information and list absolutely every feature/bugfix implemented or being worked on).

The most important/biggest features that have good chances to be included into the new release are a new photo viewer application (with slideshows, transitions, images preloading, fast startup, etc) and Audio CD playback support (the first implementation will be rather basic and could be improved later).

Besides, the new release will include a number of bugfixes and various small features/improvements. The bugfixes will include, in particular, fixes for the following problems discussed in the forum: impossibility to play some DVD titles, problems with playback of some Blu-ray titles, missing multichannel analog output on some Bluray titles, problems with firmware upgrade, problems with dissapearing icon for web browser, problems with DHCP when using Wi-Fi or Gigabit Ethernet.

The exact list of changes implemented and included into the new firmware release will be published together with the release; please be patient and wait for the release.

The following features from the top of the list are also being worked on and have a very big priority for us at the moment, but most probably will not be included into the next release (these are rather big features, and there is still a lot of work to do and problems to solve):
- Faster playback start/stop
- Setup option to automatically adjust video output framerate/resolution
- Remember last playback position for files, Bluray disks and backups
- NTFS write support

We also plan to react to the recent changes in the voting results and give more focus to all other features at the top of the list.

J.A.F._Doorhof

Hi
Even over de perfomance over het netwerk. Ik stream volledige 40gb bd rips over de 100mb verbinding zie dus niet in waarom dat niet zou kunnen ?
1gb heeft zeker voordelen bij probleem titels maar ik moet ze nog tegenkomen blijkbaar.
Mijn idee was om de esata versie te gebruiken voor die titels maar tot nu toe loopt alles. 
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mart1001

Welke bitrates hadden die dan? Ik heb er meer dan 10 geprobeerd nu, ook d.m.v. Hanewin en xp, maar ze gaan stutteren of hangen na het menu als de hoofdfilm start.
Ik zal er nog meer proberen en goed letten op de bitrates.

Ahoud

Vandaag ook mijn HDI Dune HD Center binnen gekregen. Heb gekozen voor de 1Gb versie.
Omdat er nogal wat te doen is over het gewijzigde uiterlijk, heb ik maar even snel wat foto's gemaakt:

Overigens gaat het streamen van Blu-ray (zelfs ISO's) als een zonnetje (vanaf mijn Thecus 1U4500 NAS) :thumbs-up:

papaleo

Dit 'afwijkende' Groene display zit(zat) ook in de, destijds aangekondigde HD Ultra model.....

edit;
http://www.dune-hd.com/index.html
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

jaco

Citaat van: EdSki op februari  5, 2009, 20:40:01
Het hoogste wat ik tot nu toe ben tegen gekomen is 23Mbit, dus ik durf dat nog niet zo te stellen. Wat was ook alweer het max voor beeld en geluid op een Bluray? Heb het ooit ergens gelezen, maar ben het even kwijt.

54 mbps voor de totale informatie stroom (beeld, geluid, ondertitels)
Er zijn claims dat er titels zijn die tot 60 mbps pieken (sin city japan) maar dat zou dus niet kunnen volgens de standaard..
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

hully

-is de dune prime wel gewoon zoals op het plaatje dat op hun site staat?
-kun je vanuit je nas gewoon dvd mapje video_ts spelen met een druk op de knop of moet je steeds alle .vob files apart afspelen?

J.A.F._Doorhof

@Hully,
Beide antwoorden ja.
Je hoeft niet alle vobs los aan te klikken (zou erg vervelend werken).

De BD rips die ik gespeeld heb topten uit bij rond de 43mb/s volgens de meter die je vind onder info.
NAS is een QNAP409Pro, aangezien deze units nog steeds een probleem hebben met 1GB switches (de 209Pro heeft dat niet) moet ik wel gedwongen 100mb gebruiken, maar nogmaals niets stottert hier, zelfs de Metallica live earth clip die op de TVIX via het netwerk soms stotterde loopt hier soepel.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

hully

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari  6, 2009, 08:47:10
@Hully,
Beide antwoorden ja.
Je hoeft niet alle vobs los aan te klikken (zou erg vervelend werken).

De BD rips die ik gespeeld heb topten uit bij rond de 43mb/s volgens de meter die je vind onder info.
NAS is een QNAP409Pro, aangezien deze units nog steeds een probleem hebben met 1GB switches (de 209Pro heeft dat niet) moet ik wel gedwongen 100mb gebruiken, maar nogmaals niets stottert hier, zelfs de Metallica live earth clip die op de TVIX via het netwerk soms stotterde loopt hier soepel.

nou, lees net dat mijn dune prime gigabit zodadelijk wordt geleverd...

Miesepies

Mijn HD center is net afgeleverd. Eerst maar even op kamer temperatuur laten komen voordat ik aan de slag ga... echter had ik wel gelijk een tegenvaller. Een tijdje terug bij mijn DVDO Edge zat de voorkant los bij levering, nu bij de Center zit het transparante plaatje voor het display los :( Bij de Edge was het een kwestie van aandrukken, maar dat gaat hier niet op.

Verder... het apparaat oogt echt goedkoper door de wijzigingen.

Het klepje voor de speler is groter, en heeft rondom redelijk wat ruimte. Je ziet ook een klein stukje (ringetje) van het draaipunt. De voorkant van de lade van de speler zelf  is niet mooi afgewerkt, dwz er is niet een voorkantje op gezet voor het oog, dus zie je het klem mechanisme wat normaal gebruikt wordt voor de afdek plaatjes van de lade.

Het klepje van voor HDD heeft hetzelfde als de speler, met als bijkomend min punt, dat deze gewoon helemaal naar beneden valt als je deze open maakt. Er is geen mechanisme om het klepje af te remmen, hij valt gewoon op tafel.

Misschien zijn het wat kleine dingen, maar i.c.m. mijn eerder genoemde min punten is het geen al te best begin.

Hanky Panky

Ik zal straks mijn Prime eens uitpakken, die staat nu in de hal te wachten tot ik klaar ben met werken  ;D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

riwi

Citaat van: Mart1001 op februari  5, 2009, 23:53:55
Welke bitrates hadden die dan? Ik heb er meer dan 10 geprobeerd nu, ook d.m.v. Hanewin en xp, maar ze gaan stutteren of hangen na het menu als de hoofdfilm start.
Ik zal er nog meer proberen en goed letten op de bitrates.

Max bitrate van een BD is 40 Mbit/s
Maar als we streamen mbv NFS of SMB dan moeten alle talen/subtitlestracks etc naar de mediaplayer worden gestuurd, zodat de mediaplayer kan kiezen welke hij kiest en weergeeft. Dus als er LPCM en/of meerdere DTS-HD tracks zijn dan kan de bitrate wat hoger op lopen voor de netwerk verbinding. Toch denk ik dat netwerk technisch 100Mbit genoeg is hiervoor.

Enig nadeel zou zijn dat een 100Mbit aansluiting op Gbit switches niet optimaal werkt voor de switch, maar theoretisch zou dit ook geen probleem moeten opleveren.

hully

Citaat van: riwi op februari  6, 2009, 14:04:41
Max bitrate van een BD is 40 Mbit/s
Maar als we streamen mbv NFS of SMB dan moeten alle talen/subtitlestracks etc naar de mediaplayer worden gestuurd, zodat de mediaplayer kan kiezen welke hij kiest en weergeeft. Dus als er LPCM en/of meerdere DTS-HD tracks zijn dan kan de bitrate wat hoger op lopen voor de netwerk verbinding. Toch denk ik dat netwerk technisch 100Mbit genoeg is hiervoor.

Enig nadeel zou zijn dat een 100Mbit aansluiting op Gbit switches niet optimaal werkt voor de switch, maar theoretisch zou dit ook geen probleem moeten opleveren.

HDI DUNE PRIME net op mijn kantoor binnen. Blij dat ik de PRIME heb, ziet er namelijk wel uit zoals op de site`!

borkaenjo@work

Heb ik weer.
Vandaag mijn Dune HD Center aangesloten, blijkt de code voor aan uit te zetten
hetzelfde als de code voor mijn digitale tv ontvanger om programma up te kiezen.
Dus elke keer dat ik up zap, schakelt de dune aan of uit. :o
Gelukkig heb ik via een andere knop op de ab van de ontvanger nog de mogelijkheid
om up te zappen.
Wel erg toevallig. ;D

Verder ziet de hd center er goed uit.

Ook het swappen van de interne hdd is erg simpel, plus wordt er dockingbay
voor in je pc bijgeleverd.

Super.

papaleo

Citaat van: borkaenjo@work op februari  6, 2009, 19:59:14
Heb ik weer.
Vandaag mijn Dune HD Center aangesloten, blijkt de code voor aan uit te zetten
hetzelfde als de code voor mijn digitale tv ontvanger om programma up te kiezen.
Dus elke keer dat ik up zap, schakelt de dune aan of uit. :o
Gelukkig heb ik via een andere knop op de ab van de ontvanger nog de mogelijkheid
om up te zappen.
Wel erg toevallig. ;D

Verder ziet de hd center er goed uit.

Ook het swappen van de interne hdd is erg simpel, plus wordt er dockingbay
voor in je pc bijgeleverd.

Super.

Er schijnen twee remotes te verkrijgen zijn voor de Dune 'Type 1=Silver,Type 2=black'
In de Setup > Miscellaneous > Advanced > Remote control type; (kun je kiezen welke remote je hebt)  Type 1 of Type 2
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

hully

Frank e.a., krijg geen connectie met internetradio, en mijn LaCie Nas.... (zowel niet via gigabit ethnet, als standaard lanpoort...)? Idee?

J.A.F._Doorhof

Internet radio heb ik zelf nog niet getest, dus kan je daar even niet mee helpen.
Heb je de manual wel gevolgd ?

Custom installer

hully

goedemorgen frank. Ik krijg keurig gigabit lan connected, alleen krijg nergens iets te zien om bestanden te delen. Voorbeeld: voor mijn ps3 heb ik in mijn pc aangegeven bij windows mediaplayer dat ik met de ps3 wil delen. PS3 ziet direct mijn NAS (LACIE) en mijn PC bestanden. Kan vanaf beiden streamen.
De Dune speler kom ik in mijn pc uberhaupt niet tegen in het netwerk.

Overigens: manual? Heb een quickguide foldertje, maar dat mag de naam manual toch niet dragen?

:-* heb ff uitgezocht dat er idd een manual online staat bij HDI... zal eerst wel ff lezen voordat ik hier ga zeuren.!

J.A.F._Doorhof

Voor delen kan het niet simpeler.

Begin met SMB
Type het IP nummer in van de NAS
Type de FOLDER NAAM in van de plek waar je files staan.

LET OP de FOLDER NAAM is NIET DE ROOT NAAM maar echt de folder.
De meeste NAS units hebben een optie om een volume/folder aan te maken bv VIDEO dit is de naam die je moet gebruiken.

Werkt dit, verander dan de SMB in NFS.

Werkt het dan niet check dan de manual van je NAS of je NFS wel aan hebt staan.
Custom installer