Douma's stereo-zolder met een vleugje HT (Arcam?)

Gestart door Douma, november 6, 2008, 21:13:43

Vorige topic - Volgende topic

Douma

Al meer dan drie jaar op dit forum... wordt het toch wel eens tijd voor een eigen topic. Bij deze.  ;D

Ik ben sinds kort in deze ruimte terecht gekomen. Het is een kleine zolderkamer met eigen keukentje en piepklein dakterrasje. Ik schat zo'n 22 m2. De zolderkamer welteverstaan.
Wat voor mij het grootste verschil maakt ten opzichte van mijn vorige kamer is de akoestiek. Die is stukken beter. Hier ben ik ook erg tevreden mee. Er valt nog wel het een en ander te verbeteren, maar alles op zijn tijd. Ik heb op dit moment twee sets staan. Een set voor het kijken van film, gamen en luisteren naar elektronische muziek. De tweede set is puur voor het stereogenot van akoestische en rustige muziek.

Set 1
- Spirit Absolute 4P studiomonitoren
- Arcam Delta 110 voorversterker
- Sony AW15 projector
- Xbox360
- TViX 4100
- Laptop voor de nodige tunes

Set 2
- Zelfbouw speakers op basis van Audio Nirvana Super 8 breedbanders. Deze staan nu nog in te spelen. Zodra ze ingespeeld zijn kan ik gaan experimenteren met een eventueel compensatiefiler, demping en noem maar op. Zie dit topic voor een bouwverslag: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=78762.0
- Gereviseerde en licht gemodificeerde Marantz Model 2215B receiver
- Marantz CD63 SE cd speler.
- BK Gemini subwoofer
- Simpele Taralabs koperen speakerkabel
- Anti-cable interconnect

Aankomende upgrades zullen voornamelijk met de zolderkamer te maken hebben. Ik ben er nog niet uit wat voor soort verlichting ik wil hebben. Verder moet ik nog een lattenbodem onder het matras hebben en deze moet iets verhoogd worden.
Op dit moment staan de xbox360, de TViX en de projector nog op een geimproviseerd plankje. Hier moet even een mooie oplossing voor gevonden worden.

Ik heb zonet even een paar sfeerfotootjes geschoten. Er komen nog meer foto's aan.

>:( >:( >:(
"Nothing lasts, but nothing is lost."

JeKa

Eindelijk!

Je nieuwe speakers klinken lekker, je kamer ademt een prettige sfeer!

Douma

CiteerJe nieuwe speakers klinken lekker

En dit is nog maar het begin.  :D

JeKa

Ik mis trouwens wel de foto's an het HT gebeuren. ;)

-madison-

Ziet er erg gezellig uit!! Hoe bevalt de BK? ;)
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Douma

CiteerIk mis trouwens wel de foto's an het HT gebeuren.  ;)

Die komen er aan. Nog even geduld hebben.

CiteerZiet er erg gezellig uit!! Hoe bevalt de BK?  ;)

Dank je. Die sub bevalt erg goed. Ik heb deze nu redelijk afgesteld op gehoor. Is toch nog wel lastig. Binnenkort ga ik mijn kamer doormeten. Kan ik dan kijken hoe het echt gesteld is met deze ruimte en eventuele maategelen treffen.

solitaire

cozy O0

Als je de Nirvana Super's plaatst op de plek waar nu je Absolute 4's staan, redelijk dicht bij de achterwand, zou ik niet heel veel van een BSC verwachten (desondanks wel uitproberen !); wellicht helpt het nog als je ze vlak tegen de wand plaatst.

Ook je Marantz blijft naar me lonken (:-[), maar je kend m'n zwakke plek denk ik al ;D.

Veel luisterplezier !

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Citeercozy  O0

Als je de Nirvana Super's plaatst op de plek waar nu je Absolute 4's staan, redelijk dicht bij de achterwand, zou ik niet heel veel van een BSC verwachten (desondanks wel uitproberen !); wellicht helpt het nog als je ze vlak tegen de wand plaatst.

Ook je Marantz blijft naar me lonken ( :-[), maar je kend m'n zwakke plek denk ik al  ;D.

Veel luisterplezier !

Thanks!

De reden waarom de Nirvana's niet op de plek van de Spirit's staan is omdat de achterwand niet parallel loopt met mijn bed en daarom ook niet met de luisterpositie.  Ik heb de Nirvana's daar ook al even gehad. Dit was niet zo'n succes. Ten eerste omdat ik dan minder relaxt kan zitten ivm het schuine dak. Ten tweede was het middengebied nog steeds te veel aanwezig. Ten derde miste ik een stuk ruimtelijkheid. Helemaal tegen de achterwand heb ik nog niet geprobeerd.

Nu is de luisterpositie helemaal links op het bed naast het luik(zie foto 3). Bij het parallel plaatsen aan de achterwand kom ik veel meer naar rechts op het bed te zitten. En op die positie is er een enorme boost in het laag. Voor films en gamen is dit niet erg, maar voor muziek luisteren wel.

Speciaal voor jou nog eentje ;):

EDIT:
Zonet de Nirvana's tegen de achterwand gezet. Het middengebied is dan minder aanwezig. Maar ik mis een stuk diepte. Ook wordt het geluid meer tussen de speakers geplaatst dan erboven. Vooral bij de 9de track van Patricia Barber - Modern Cool hoor je dat de stem bijna een meter gezakt is. Ook is de plaatsing van instrumente en stemmen minder. Ik weet niet wat voor termen hiervoor bestaan, maar alles lijkt meer in elkaar over te lopen(minder zwart?).

solitaire

Dank voor de foto :P  8).

Gezien de luisterpositie, of beter, gezien de niet parallelle acchterwand is een BSC toch niet zo'n gek idee. Wat je beschrijft in je 'edit' is dat wat toe te schrijven is aan een plaatsing van luidsprekers (te) dicht bij een achterwand. Zoals je ziet is luidspreker plaatsing gerelateerd aan een achterwand vaak een kwestie van geven en nemen ... Blijven proberen !

W.

Douma

Dank voor de foto :P 8) .

No problem.  ;D

CiteerGezien de luisterpositie, of beter, gezien de niet parallelle acchterwand is een BSC toch niet zo'n gek idee. Wat je beschrijft in je 'edit' is dat wat toe te schrijven is aan een plaatsing van luidsprekers (te) dicht bij een achterwand. Zoals je ziet is luidspreker plaatsing gerelateerd aan een achterwand vaak een kwestie van geven en nemen ... Blijven proberen

Ik heb de speakers nu weer terug op hun oude plek. En dat vind ik toch een stuk beter klinken. Ik laat ze zo lekker inspelen. Zodra ik het idee heb dat ze ingespeeld zijn ga ik een meting uitvoeren. Er zijn dan vast medeforummers die op basis van de meetresultaten mij tips kunnen geven over aanpassingen. Zowel in de vorm van een BSC filter als in akoestische aanpassingen.

solitaire

Laten we hopen dat niet iedere forummer de meetresultaten anders interpreteerd ;).

W.

Douma

CiteerLaten we hopen dat niet iedere forummer de meetresultaten anders interpreteerd ;).

Haha, ok ok, you've made your point. :)

Dan gaan we dan wel weer even bekijken. Eerst maar even genieten, want dat lukt nu aardig in deze ruimte. Waar ik me op dit moment het meeste aan stoor zijn de scherpe s-klanken. Zou dit puur een karakterkenmerk van de Nirvana's zijn of heeft dit ergens anders mee te maken? Ik heb al even proberen te zoeken, maar dat is toch lastig. Waar zoek je op?

solitaire

De AN's zijn gebaseerd op Fostex'. Die zijn, enkele modellen (voornamelijk de wat oudere series) daar gelaten, vrij 'fel' en niet altijd even muzikaal (auwch, de hele Fostex community over me heen >:D). Notch filters all over the place :-X.

De AN's zijn gebaseerd op, je raad het al, de oudere ('betere') series Fostex, en daarnaast gebouwd van andere materialen. Die net iets andere bouwwijze en het andere materiaal zorgt voor een veel muzikaler product (disclaimer: IMO). Ze hebben nog wel iets van het felle vindt ik, maar mijn smaak gaat ook richting warm/rond. Of wel: jij kiest AN, en ik kies (binnen een budget) voor Supravox ...
Een tijdje geleden had ik een PC-set dat draaide met Fostex 127'ers (FE-127E): dit was voor mij 'borderline' fel, gekoppeld aan een kille versterker te fel. Naar mijn ervaring geeft een whizzer vaak een scherp randje aan het hoog (is wel te verhelpen).

Eerst maar eens, zoals je al schreef, de zaken echt goed laten inspelen (zelf reken ik daar 300 uur voor).

W.

Douma

CiteerDe AN's zijn gebaseerd op, je raad het al, de oudere ('betere') series Fostex, en daarnaast gebouwd van andere materialen. Die net iets andere bouwwijze en het andere materiaal zorgt voor een veel muzikaler product (disclaimer: IMO).

David Dicks zei dit ook al. Hij heeft mij ook van de Fostex - waar ik eerst voor wilde gaan - afgepraat/gemaild :) en de Audio Nirvana aangeraden. Was uiteindelijk nog goedkoper ook.

CiteerZe hebben nog wel iets van het felle vindt ik, maar mijn smaak gaat ook richting warm/rond.

Ik denk dat mijn smaak er een beetje tussenin hangt op dit moment. Ik heb altijd van het directe en 'neutrale' geluid van studiomonitoren gehouden. Dat is inmiddels wel iets veranderd, behalve voor elektronische muziek. Maar een speaker moet niet te laidback/rustig klinken. Dan ben ik snel uitgeluisterd. Een beetje pit hou ik wel van.

CiteerNaar mijn ervaring geeft een whizzer vaak een scherp randje aan het hoog (is wel te verhelpen).

Wat zou je hiermee kunnen doen dan? Niet dat ik dat meteen ga doen, maar ben wel benieuwd.

mimic

Leuk zeg die nieuwe kamer! Als ik dan nog eens kom luisteren hoef ik mijn biertje niet op de vensterbank te zetten :):):). Was toch wel aardig krap hoor! Btw, je foto`s zijn erg leuk geschoten! Ademen een lekkere sfeer uit!

P.s. nu had je ruimte zat voor die klipschen :)
Anthem MX1120/ STRE PRE/ MCA525 Gen2- Triangle Magellan Duetto/ Voce- DIY 18&15inch dualSUB

Douma

CiteerLeuk zeg die nieuwe kamer! Als ik dan nog eens kom luisteren hoef ik mijn biertje niet op de vensterbank te zetten :) :) :) . Was toch wel aardig krap hoor! Btw, je foto`s zijn erg leuk geschoten! Ademen een lekkere sfeer uit!

Thanks! Je biertje hoeft inderdaad niet meer op de vensterbank. Je mag m nu overal op de grond neerzetten. ;D

CiteerP.s. nu had je ruimte zat voor die klipschen :)

Klopt, dat had nu mooi gekund. De Klipschen zijn mooie spekaers, maar ze halen het niet bij de Audio Nirvana's. ;) Bevallen ze jou nog een beetje?

mimic

nou hele leuke speakers inderdaad, maar zoals bij jou ( en de rest op dit forum ) bekend, upgraden blijft leuk!

Oh had ik je al verteld dat ik graag een keer wil komen luisteren? :)
Anthem MX1120/ STRE PRE/ MCA525 Gen2- Triangle Magellan Duetto/ Voce- DIY 18&15inch dualSUB

Douma

CiteerOh had ik je al verteld dat ik graag een keer wil komen luisteren?  :)

Ik had al een vermoeden.  ;D Je bent van harte welkom natuurlijk. Komende week gaat niet lukken. Dan ben ik druk met een essay, maar daarna moeten we maar even een avondje prikken.

mimic

Hou me op de hoogte, ik werk nog steeds in groningen dus dat is te doen! Inmiddels wel bij een andere werkgever :):)

solitaire

Citaat van: Douma op november  7, 2008, 21:31:33

Wat zou je hiermee kunnen doen dan? Niet dat ik dat meteen ga doen, maar ben wel benieuwd.

Je kan met verschillende soorten coating het 'opbreken' (= scherpe klank) gericht beïnvloeden. Veel ellende komt ook voort uit reflecterende geluidsgolven die zich bevinden tussen de conus en de whizzer: deze zijn vaak met wat dempingsmateriaal goed aan te pakken.

Eerst de drivers laten inspelen ! ...

W.

Douma

CiteerEerst de drivers laten inspelen ! ...

Ja pappa. :P ;D

solitaire

Douma

Douma

Het is alweer een tijdje stil geweest in mijn topic. Erg veel is er ook niet gebeurd. Alleen de TViX is vervangen door een Popcornhour.

In mijn hoofd is het alleen niet stil geweest. Ik was bezig met een stel zelfbouwluidsprekers op basis van Audio Nirvana Super 8 drivers. Dit project ligt al een tijdje stil. Dit heeft te maken met een aantal twijfels van mijn kant.
Het begint me steeds meer te storen dat ik de luidsprekers een beetje ongebruikelijk midden in mijn kamer moet plaatsten. Dit is jammergenoeg de enige fatsoenlijke plaatsing. Verder ben ik erachter gekomen dat het geluid niet echt mijn smaak is. Ondanks dat ik nu nog met een bafflestep probleempje zit dat gecorrigeerd moet worden, klinken de luidsprekers voor mij te direct en te veel "in-your-face". Ook na het met 5dB dempen vanaf 430Hz. Ik wil graag een ingetogener geluid.
Daarnaast heb ik op dit moment twee sets staan. Dit is in mijn openingspost te lezen. De tweede set met mijn AR's en Marantz wordt erg weinig gebruikt. Ik luister voor 80% naar elektronische muziek en daar gebruik ik de andere set voor aangezien die met elektronische muziek veel beter klinkt.

Ik zit er daarom sterk aan te denken om de tweede set de deur uit te doen. En misschien voor de momenten dat ik rustige akoestische muziek wil luisteren een goede koptelefoon aanschaf.

Naast deze twijfels ben ik nog wel met een ander projectje bezig. Het in ere herstellen van een Major Acoustics quadraphonische receiver uit 1974. Ik zal proberen deze week een paar fotootjes te schieten.

Atmoz

Deze had ik volgens mij nog niet gezien...

Echt prachtige ruimte, mooie foto's en heerlijke sfeer!!
Die planten doen 't hem.

Gewoon prachtige foto.
Helemaal compleet: mooi blauw bij het raam, plantje hier plantje daar.
Flesje bier, kaarsjes, gezellig kleed, cd's alles compleet voor heerlijk te chillen 8) 8) 8)

Met vriendelijke groet,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5