Audio Nirvana "Super 8" zelfbouwproject || De bouw is begonnen!

Started by Douma, September 12, 2008, 11:27:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Douma

Het moest er toch maar een keer van komen. Mijn eerste zelfbouwprojectje. Het bouwen van een stel luidsprekers. Eigenlijk is het ons zelfbouwprojectje want JeKa zal mij hierbij gaan helpen. Ik ben nog student dus het budget is beperkt. Ik heb zelf een budget rond de 350-400 euro in gedachten. De kans groot is dat wij gebruik kunnen maken van de machines van een meubelmaker.
Na wat verschillende opties te zijn langsgelopen heb ik vanochtend een stel Audio Nirvana "Super 8" breedbanders besteld.



Mijn keuze is op deze speakers gevallen door de vele lovende berichten en reviews. Daarnaast speelt het budget een grote rol bij mij. De drivers zijn relatief goedkoop en er is geen scheidingsfilter nodig.

Het plan is om deze drivers in een kast van David Dicks te zetten. De Minimonitor. Op dit moment ben ik in afwachting voor de drivers en de daarbij geleverde bouwtekening voor de Minimonitor. Zodra dit spul binnen is zal de bouw beginnen. Maar voordat ik daadwerkelijk aan de slag kan wil ik een keuze maken voor de te gebruiken materialen. Als het even kan wil ik voorkomen dat ik de uiteindelijke behuizing zal moeten afwerken met fineer of verf. Ik heb alleen nog geen idee wat voor houtsoorten geschikt zijn om een luidsprekerbehuizing van te bouwen en ook nog betaalbaar en mooi zijn.

Het zal nog even duren voordat ik het spul binnen heb. Tips voor de te gebruiken materialen en do's en don'ts worden zeer op prijs gesteld.

to be continued...


"Nothing lasts, but nothing is lost."

JeKa


solitaire

kast- en driver-keuze zijn perfect voor een eerste bouwproject en om een goede geluidsweergave te verkrijgen

mooi lage Fs, met een vrij grote Vas: indien relaxed getuned een breedbander met authoriteit en rust in hoog en laag


veel plezier, en jullie voortgang zal ik zeker volgen !