Audio Nirvana "Super 8" zelfbouwproject || De bouw is begonnen!

Started by Douma, September 12, 2008, 11:27:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Douma

Het moest er toch maar een keer van komen. Mijn eerste zelfbouwprojectje. Het bouwen van een stel luidsprekers. Eigenlijk is het ons zelfbouwprojectje want JeKa zal mij hierbij gaan helpen. Ik ben nog student dus het budget is beperkt. Ik heb zelf een budget rond de 350-400 euro in gedachten. De kans groot is dat wij gebruik kunnen maken van de machines van een meubelmaker.
Na wat verschillende opties te zijn langsgelopen heb ik vanochtend een stel Audio Nirvana "Super 8" breedbanders besteld.



Mijn keuze is op deze speakers gevallen door de vele lovende berichten en reviews. Daarnaast speelt het budget een grote rol bij mij. De drivers zijn relatief goedkoop en er is geen scheidingsfilter nodig.

Het plan is om deze drivers in een kast van David Dicks te zetten. De Minimonitor. Op dit moment ben ik in afwachting voor de drivers en de daarbij geleverde bouwtekening voor de Minimonitor. Zodra dit spul binnen is zal de bouw beginnen. Maar voordat ik daadwerkelijk aan de slag kan wil ik een keuze maken voor de te gebruiken materialen. Als het even kan wil ik voorkomen dat ik de uiteindelijke behuizing zal moeten afwerken met fineer of verf. Ik heb alleen nog geen idee wat voor houtsoorten geschikt zijn om een luidsprekerbehuizing van te bouwen en ook nog betaalbaar en mooi zijn.

Het zal nog even duren voordat ik het spul binnen heb. Tips voor de te gebruiken materialen en do's en don'ts worden zeer op prijs gesteld.

to be continued...


"Nothing lasts, but nothing is lost."

JeKa


solitaire

kast- en driver-keuze zijn perfect voor een eerste bouwproject en om een goede geluidsweergave te verkrijgen

mooi lage Fs, met een vrij grote Vas: indien relaxed getuned een breedbander met authoriteit en rust in hoog en laag


veel plezier, en jullie voortgang zal ik zeker volgen !



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Quotekast- en driver-keuze zijn perfect voor een eerste bouwproject en om een goede geluidsweergave te verkrijgen

De kast keuze is een beetje een compromis. Ik kan gewoon geen grotere kast kwijt. In verband met de laagweergave zou ik anders voor een vloerstaander zijn gegaan.

Quotemooi lage Fs, met een vrij grote Vas

Ben deze termen in de specificaties van de driver al tegen gekomen, maar heb nog geen idee wat ze betekenen. Zal me er dit weekend eens wat verder in verdiepen.

Quoteveel plezier, en jullie voortgang zal ik zeker volgen !

Zodra de bouw is gestart zullen er uitgebreid foto's worden gemaakt.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Quote from: Douma on September 12, 2008, 14:58:19

Ben deze termen in de specificaties van de driver al tegen gekomen, maar heb nog geen idee wat ze betekenen. Zal me er dit weekend eens wat verder in verdiepen.


er is zo veel op het Net te vinden ... maar onderstaande tips / grondbeginselen / wetenswaardigheden / 'spelend leren' zijn een kleine greep uit de vele links die je een 'gevoel van logica' kunnen brengen in de wereld van geluid ...

http://www.thielesmall.com/database.asp

http://www.lalena.com/Audio/Basic/Terms/

http://www.iven.nl/speakerbouw/contents/nl/d29.html

http://www.picosound.de/D_lstips.htm

http://www.acoustics.salford.ac.uk/feschools/waves/contents.htm

http://www.webervst.com/spkrcalc/para.htm


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Bedankt voor de links. Scheelt weer wat speurwerk.  ;D

Kreeg net mail van David Dicks dat de drivers misschien morgen en anders maandag verzonden worden. Tevens heeft hij de bouwtekening bijgevoegd alsmede een aantal instructies en tips. Erg prettig communiceren met die kerel. Reageert snel en is niet te beroert flink wat extra info in zijn mails te zetten.

In zijn instructies heeft hij het over gebruik van Baltic Birch Ply of MDF. Is het verstandig hieraan te houden of zou ik ook voor andere houtsoorten kunnen gaan? Ik weet niet in hoeverre het bij zijn concept hoort en invloed heeft.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Aangezien ik (het ontstaan van) deze speakers niet ken, weet ik niet of wand materiaal keuze een technische of een blingbling beslissing was ...

Wel is het zo dat 'Baltic Birch Ply' vaak gezien wordt als ideale houtsoort voor kast wanden, en daarom vanaf het begin een vast gegeven is in het ontwerp. Als je dikke / dode wanden gaat gebruiken in je speaker kan ik je MDF aan bevelen; ga je echter voor een dunne / levendige (getunede of Resogehäuse) kastbouw is multiplex niet te evenaren.

Als dit je eerste bouw project is zou ik gewoon de richtlijnen van Mr. Dicks volgen.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Ik ga inderdaad gewoon maar de richtlijnen van David Dicks volgen. Denk dat ik de boel uiteindelijk toch maar ga fineren. Heb ik dat ook eens meegemaakt.  ;D

Kreeg net een mailtje dat de drivers onderweg zijn. Maandag eens even kijken wanneer er met de bouw van de kasten gestart kan worden.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

JeKa

Quote from: Douma on September 13, 2008, 21:26:48
Ik ga inderdaad gewoon maar de richtlijnen van David Dicks volgen. Denk dat ik de boel uiteindelijk toch maar ga fineren. Heb ik dat ook eens meegemaakt.  ;D

Kreeg net een mailtje dat de drivers onderweg zijn. Maandag eens even kijken wanneer er met de bouw van de kasten gestart kan worden.

Inderdaad maar eens een planning gaan maken!

Douma

Ik zit er toch aan te denken de boel te gaan fineren. Dan heb ik flink wat keuze wat betreft het uiterlijk. De kasten zullen daarom van MDF gemaakt worden. Is het bij fineren nog nodig om het MDF in verstek te zagen? Of maakt het dan niet meer uit dat ik een aantal kopse kanten krijg?

Wat voor soort fineer zou voor een "first-timer" het beste zijn om te gebruiken? En waar halen jullie je fineer?

Of...

De kasten bekleden met een dunne laag - 10mm ofzo - echt hout? Kersenhout of iets dergelijks.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

fgroen

Dè fineerleverancier voor mij is de Arnhemse Fijnhout handel.

Een makkelijk fineer is standaard Esdoorn. Ik moet zeggen, dat Peer me ook niet tegenviel.

Ik heb het idee, dat Eiken ook niet al te moeilijk is, hoewel ik hier geen ervaring mee heb.

Andere optie is om een meubel paneel bij Gamma te halen. Zijn niet zo heel duur, en zien er wel gelikt uit. Eventuele extra wanddikte is toe te voegen door eerst een binnenkast van MDF te bouwen, en dat het meubelplaneel eromheen.

Succes met je projekt!!
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Douma

QuoteDè fineerleverancier voor mij is de Arnhemse Fijnhout handel.

Een makkelijk fineer is standaard Esdoorn. Ik moet zeggen, dat Peer me ook niet tegenviel.

Ik heb het idee, dat Eiken ook niet al te moeilijk is, hoewel ik hier geen ervaring mee heb.

Andere optie is om een meubel paneel bij Gamma te halen. Zijn niet zo heel duur, en zien er wel gelikt uit. Eventuele extra wanddikte is toe te voegen door eerst een binnenkast van MDF te bouwen, en dat het meubelplaneel eromheen.

Succes met je projekt!!

Ik kan zo snel geen voorbeelden van de verschillende soorten fineer vinden op die website. Kijk ik daar overheen? Ik ben zelf erg gecharmeerd van rode houtsoorten.

Is Kuiperflex een naam die hun alleen dragen of is dit een algemene naam voor een fineersoort.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Kom net thuis van een klus, ligt er een pakketje op me te wachten.  :D De drivers zijn binnen!. Ik moest nog wel 31,10 euro aan inklaring en btw betalen jammergenoeg. Maar goed, dat mag de pret niet drukken. Zijn best wel indrukwekkende drivers om te zien. Ik zal kijken of ik morgen een fotootje kan maken.

Ik zit er sterk aan te denken om berken multiplex te gaan gebruiken. Klinkt net iets minder "doods" dan MDF. Het wordt in ieder geval tijd om concrete plannen te maken voor wat betreft de bouw.

Nu eerst slapen. Morgen weer een volle agenda.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

JeKa

Quote from: Douma on September 25, 2008, 00:30:10
Kom net thuis van een klus, ligt er een pakketje op me te wachten.  :D De drivers zijn binnen!. Ik moest nog wel 31,10 euro aan inklaring en btw betalen jammergenoeg. Maar goed, dat mag de pret niet drukken. Zijn best wel indrukwekkende drivers om te zien. Ik zal kijken of ik morgen een fotootje kan maken.

Ik zit er sterk aan te denken om berken multiplex te gaan gebruiken. Klinkt net iets minder "doods" dan MDF. Het wordt in ieder geval tijd om concrete plannen te maken voor wat betreft de bouw.

Nu eerst slapen. Morgen weer een volle agenda.

Nice! Let the game begin!

Douma

"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Vandaag was het dan zo ver. De bouw kon beginnen. Vanochtend samen met JeKa naar zijn oom gereden die een eigen werkplaats heeft. Daar aangekomen eerst eens kennis gemaakt om ons vervolgens over de bouwtekening te buigen. We hebben een beetje gediscussieerd over hoe er gezaagd moest worden. In de eerste instantie dacht ik alles in verstek te zagen. Hier hebben we van af gezien omdat de kast toch nog afgewerkt wordt met fineer of een extra laag echt hout. En het verstek laten schieten scheelde ons weer wat werk.

De oom van JeKa heeft het zaagwerk op zich genomen, zodat we uiteindelijk een hoop plankjes met perfecte randen, zonder splinters, hadden. Om voor wat extra stevigheid te zorgen en om het lijmen wat de vergemakkelijken zijn we met Lamello's gaan werken. Kleine platte stukjes hout die een extra verbinding vormen tussen de verschillende plankjes.
Hiervoor moesten er een flink aantal sleuven gefreesd worden. Uiteindelijk alle Lamello's erin gelijmd en de boel in elkaar gelijmd. Een paar lijmklemmen om de boel mooi strak tegen elkaar te drukken en de dag was alweer bijna om.

De kasten staan nu te drogen en worden morgen opgehaald.


Jeka bekijkt eens even goed hoe zijn oom die grote plaat op de zaagtafel legt.


De eerste zaagsnede.


Ikzelf bezig de sleuven te frezen.




Lamello in de sleuf.


Gat voor de driver zagen.


Alle sleuven voorzien van Lamello's.


Een van de kasten in de lijmklemmen.






"Nothing lasts, but nothing is lost."

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

JeKa

Was leuk vandaag! ik mis de mooie foto van alle 84 klemmen op de kast...... ;)

solitaire

De ideale verbinding zo denk ik, met die lamello's.

Mooi resultaat al !



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

SisterOfMercy

Super 8... doet me een beetje aan die filmrolletjes denken ;)
The kissing and the colour come crashing down

solitaire

gelukkig geldt "a wide-screen, Technicolor cinema for the ears" niet voor deze Super8's  8): 't zijn mooie, natuurlijk klinkende drivers



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

QuoteWas leuk vandaag! ik mis de mooie foto van alle 84 klemmen op de kast......  ;)

Vooruit dan maar. Komt ie...



QuoteDe ideale verbinding zo denk ik, met die lamello's.

Mooi resultaat al !

Die Lamello's werken echt relaxt. Geen gedoe met uitlijnen bij het lijmen. Gewoon in elkaar schuiven en klemmen die handel. Al zal er straks nog wel een beetje geschuurd moeten worden.

Ik ga de kasten voorlopig nog niet behandelen of afwerken. Eerst lekker de drivers in laten spelen en dan eens experimenteren met verschillende soorten demping en verzwaring/versteviging van de behuizing. Misschien komt er nog wel een laag hout tegenaan.

Ik heb ook terminals besteld. Als het goed is komen deze volgende week aan. Het zijn deze:



Voor de interne bekabeling wil ik Speltz Anti-Cable gebruiken. Iemand een idee of deze hier in NL ook los van de rol te krijgen is?


"Nothing lasts, but nothing is lost."

mimic

Ah leuk je bent begonnen! Mooi zeg al die vrijheid in een eigen houtzagerij. Heb je de kast rondom nu dicht? Of heb je de achterkant nog open ofoziets voor eventuele bracing filter e.d?

Wacht het filter past natuurlijk makkelijk door het driver gat :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

QuoteAh leuk je bent begonnen! Mooi zeg al die vrijheid in een eigen houtzagerij. Heb je de kast rondom nu dicht? Of heb je de achterkant nog open ofoziets voor eventuele bracing filter e.d?

De kast is al helemaal dicht. Er komt geen bracing in. Ik heb besloten eerst het originele ontwerp aan te houden.

QuoteWacht het filter past natuurlijk makkelijk door het driver gat

Welk filter  ???  ;D

Ik maak gebruik van een breedbander. Er is dus geen filter nodig.  ;)
"Nothing lasts, but nothing is lost."