Douma's stereo-zolder met een vleugje HT (Arcam?)

Gestart door Douma, november 6, 2008, 21:13:43

Vorige topic - Volgende topic

solitaire

Jammer te horen dat er nog geen liefde is jegens de Audio Nirvana's :(.

In mijn ogen is er een major probleem met veel zelfbouw projecten: men gaat wel zitten luisteren naar de verschillen tussen B&W Focal SonusFaber Spendor en Heco om er de beste uit te kiezen, maar men gaat zelden zitten luisteren naar de verschillen tussen zelfbouwpakket-A zelfbouwpakket-G zelfbouwpakket-I en zelfbouwpakket-P om er de beste uit te kiezen.
Veel zelfbouwprojecten starten zonder dat bekend is hoe het gaat klinken ('k weet niet hoe Douma z'n keus voor de Audio Nirvana's heeft gemaakt).

Of je vergelijkt thuis dmv. proefkasten de basic prestaties van de verschillende drivers / toepassingen, of je gaat naar de Remo's en Speaker&Co's van deze wereld om daar te gaan zitten luisteren en de beste te kiezen.

Dit kan ik ook Douma aanraden te doen. Zet de AN's aan de kant (of verkoop ze) en begin opnieuw. Als ik meer ruimte tot m'n beschikking zou hebben zou ik aanbieden de tuning van de huidige AN speakers eens bij de kop te pakken, aangezien in basis deze goed in elkaar zitten ... Wellicht iemand anders hier aanwezig ?

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

CiteerDeze had ik volgens mij nog niet gezien...

Echt prachtige ruimte, mooie foto's en heerlijke sfeer!!
Die planten doen 't hem.

Dank je. Ik ben zelf ook erg in mijn nopjes met de sfeer van mijn kamer.

CiteerVeel zelfbouwprojecten starten zonder dat bekend is hoe het gaat klinken ('k weet niet hoe Douma z'n keus voor de Audio Nirvana's heeft gemaakt).

Dat was bij mij ook het geval. :)

De reden dat ik voor de AR's heb gekozen is puur op basis van reviews geweest. Ik wilde voor een eerste projectje niet te veel geld uitgeven. Het vergelijken van verschillende drivers leek voor mij daarom ook niet te doen. Het kopen van een stel drivers en ze daarna weer moeten verkopen zou mij hoogstwaarschijnlijk verlies opleveren en die 'headroom' had ik niet. Wel wist ik dat ik een breedbander of een coaxiaal systeem wilde proberen. Hier had ik goede ervaringen mee.

CiteerOf je vergelijkt thuis dmv. proefkasten de basic prestaties van de verschillende drivers / toepassingen, of je gaat naar de Remo's en Speaker&Co's van deze wereld om daar te gaan zitten luisteren en de beste te kiezen.

Deze wijze zal ik de volgende keer zeker volgen. Aldoende leert men.

CiteerDit kan ik ook Douma aanraden te doen. Zet de AN's aan de kant (of verkoop ze) en begin opnieuw.

Ik denk dat ze de verkoop in gaan. De ruimte waar de luidsprekers in geplaatst moeten worden is verre van ideaal. Tenzij ik ze natuurlijk midden in de kamer plaats. Op een heleboel vlakken verbazen de AR's mij nog steeds. Het is alleen niet mijn smaak.

"Nothing lasts, but nothing is lost."

jantje112

Citaat van: solitaire op november  7, 2008, 09:41:32
Ook je Marantz blijft naar me lonken (:-[), maar je kend m'n zwakke plek denk ik al ;D.

Ik heb ook nog zo'n beest staan. De 4400 Quadradial, alleen de trafo weegt al meer dan 20 kilo volgens mij. Dat ding ademt gewoon pure power :) En een crt scope :)

Douma

CiteerIk heb ook nog zo'n beest staan. De 4400 Quadradial, alleen de trafo weegt al meer dan 20 kilo volgens mij. Dat ding ademt gewoon pure power  :) En een crt scope  :)

Prachtig apparaat die 4400. Die is wel een stukje mooier dan de Major Acoustics die ik heb staan.

Douma

Ik heb de knoop doorgehakt. De luidsprekers staan TE KOOP.

solitaire

Citaat van: jantje112 op februari  9, 2009, 19:39:03
Ik heb ook nog zo'n beest staan. De 4400 Quadradial, alleen de trafo weegt al meer dan 20 kilo volgens mij. Dat ding ademt gewoon pure power :) En een crt scope :)

'k ben bezig uit een vintage-verzameling een aantal stuks te zoeken: ruilen tegen een batch Pycones

Citaat van: Douma op februari  9, 2009, 21:36:43
Ik heb de knoop doorgehakt. De luidsprekers staan TE KOOP.

succes met de verkoop (een beetje sneu vindt ik het wel: 't was leuk geweest als het project geslaagd was)

W.

MLCinema

Leuke ruimte dit! Lekker sfeervolle foto's ook. Lijkt me absoluut lekker om daar een film te kijken of lekker van muziek te genieten.
HT - Weergever: JVC NZ500 | Scherm: Adeo 21:9 120" Reference White | Processor: Denon AVC-X8500H | Versterking: Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB NC4.250, A*BNB 3x NC252MP | Rega Fono MM MK5 | Bron: Panasonic UB9004 | Apple TV 4K Rega | P8 ND7 | Fronts: Klipsch RF7iii | Center: Klipsch RC64iii | Surrounds: Klipsch RP502s ii | Rear Surrounds: Klipsch RF82mk2 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Xbox Series X |

Woonkamer - Weergever: LG OLED 65C1 | Versterker: Rega Elex R | Bronnen: Rega RP6 Ortofon 2M black | Bluesound Node 2i | Speakers: KEF R3 | Console: Nintendo Switch 2, PS5

Fatalfelix

Leuke en sfeervolle kamer zeg. Je hebt er ondanks die schuine muren echt wat gaafs van gemaakt  8)
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

Douma

Citeersucces met de verkoop (een beetje sneu vindt ik het wel: 't was leuk geweest als het project geslaagd was)

Dank je. Ik was al best wel een tijdje aan het twijfelen. Ik ben je in ieder geval zeer dankbaar voor alle hulp die je mij hebt gegeven. Ik heb weer een hoop bijgeleerd.

Douma

De AR's zijn na een gezellig avondje bij Mimic blijven hangen. Ondanks dat de AR's bij mij mooier klonken. Dat heeft Mimic jammer genoeg nooit mogen horen. Een Mitsubishi eindversterker is vervolgens mee naar huis gegaan. Deze versterker had Mimic zo'n 1,5 jaar geleden van me gekocht. Hij deed er alleen niks meer mee. Dus een ruil was niet ver weg. :)
Het zal nog even duren voordat hij wat met de AR's gaat doen. Ik hoop dat er straks weer plezier aan beleeft mag worden.

Ik kan nu volledig bezig met de reparatie/restauratie van een quadrafonische receiver. Waarschijnlijk komen er dit weekend wat foto's aan.

Douma

Hier dan toch enkele fotootjes van hoe de boel er nu bij ligt/staat/speelt.

Ik moet zeggen dat het geluid me beter bevalt dan ik gedacht had. Ik merk dat mijn smaak wat veranderd is. Een wat warmer en rustigere sound spreekt me toch meer aan. Vandaar dat mijn zelfbouwprojectje en de Spirit monitoren de deur uit zijn gegaan.
Maar aangezien een andere versterker op het oog heb zal de Mitsubishi toch alweer de deur uit gaan. Waarschijnlijk komt ie vanavond nog in de marktsectie te staan.

Het project waar ik mee bezig ben - nou ja, de afgelopen weken eigenlijk niet meer ivm stage - is op de volgende foto te zien. Een Major Acoustics RQ-1204 quadrafonische receiver. Major Acoustics was een Belgisch merk dat voor zover ik weet alleen in 1974 een versterker- en receiverlijn heeft geproduceerd. Daarom is er ook bijna geen info over te vinden. De RQ-1204 was toentertijd het topmodel met een nieuwprijs van 2595 gulden. Het is een behoorlijk bakbeest van 58cm breed en 20kg zwaar.

MLCinema

Wederom sfeervolle foto's. Leuke ruimte, ademt echt een luistersfeer zo op de foto. Heel chill
HT - Weergever: JVC NZ500 | Scherm: Adeo 21:9 120" Reference White | Processor: Denon AVC-X8500H | Versterking: Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB NC4.250, A*BNB 3x NC252MP | Rega Fono MM MK5 | Bron: Panasonic UB9004 | Apple TV 4K Rega | P8 ND7 | Fronts: Klipsch RF7iii | Center: Klipsch RC64iii | Surrounds: Klipsch RP502s ii | Rear Surrounds: Klipsch RF82mk2 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Xbox Series X |

Woonkamer - Weergever: LG OLED 65C1 | Versterker: Rega Elex R | Bronnen: Rega RP6 Ortofon 2M black | Bluesound Node 2i | Speakers: KEF R3 | Console: Nintendo Switch 2, PS5

-madison-

Inderdaad sfeervol!!

Flinke receiver ook :o
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Douma

CiteerWederom sfeervolle foto's. Leuke ruimte, ademt echt een luistersfeer zo op de foto. Heel chill

CiteerInderdaad sfeervol!!

Dank jullie.

CiteerFlinke receiver ook :o

Dat is het zeker. Ik hoop dat ik dit weekend even tijd heb om verder te knutselen. Ben op mijn stage al veel met electronica bezig, dus daar heb ik 's avonds niet altijd meer zin in. :)

Ik wil ook nog graag de stofkapjes van de woofers vervangen. Ik heb alleen geen idee in hoeverre dit invloed heeft op de klank. Iemand een idee?

solitaire

Citaat van: Douma op maart  5, 2009, 07:58:22

Ik wil ook nog graag de stofkapjes van de woofers vervangen. Ik heb alleen geen idee in hoeverre dit invloed heeft op de klank. Iemand een idee?

nagenoeg niet, tenzij een kapotte dustcap voor schade aan de voice-coil of conus-rand heeft gezorgt

W.

Douma

Citeernagenoeg niet, tenzij een kapotte dustcap voor schade aan de voice-coil of conus-rand heeft gezorgt

Dat is niet het geval. Ik bestel eerste wel een stel en dan maar proberen de originele stofkapjes netjes er af te krijgen.

Douma

Vandaag een kleine tegenvaller mbt de Mitsubishi versterker. Ik heb deze versterker ook op marktplaats staan en ik kreeg vandaag een mailtje van een oud eigenaar. Hij herkende de versterker door het stukje tape dat er om de kap van de linker elco zit. Het stukje tape was mij nog nooit opgevallen. Ik heb voorzichtig langs het stukje tape gevoeld en er blijkt een beschadiging in de kap te zitten. Niet in de elco zelf dus. Met deze wetenschap vind ik dat ik in prijs moet zakken. Jammer maar helaas. Kan gebeuren.

Je hebt dus achteraf gezien een goede deal gedaan Mimic.  ;)

JeKa

Citaat van: Douma op maart  5, 2009, 20:22:20
Vandaag een kleine tegenvaller mbt de Mitsubishi versterker. Ik heb deze versterker ook op marktplaats staan en ik kreeg vandaag een mailtje van een oud eigenaar. Hij herkende de versterker door het stukje tape dat er om de kap van de linker elco zit. Het stukje tape was mij nog nooit opgevallen. Ik heb voorzichtig langs het stukje tape gevoeld en er blijkt een beschadiging in de kap te zitten. Niet in de elco zelf dus. Met deze wetenschap vind ik dat ik in prijs moet zakken. Jammer maar helaas. Kan gebeuren.

Je hebt dus achteraf gezien een goede deal gedaan Mimic.  ;)

Ai, dat is balen man.....

Douma

CiteerAi, dat is balen man.....

Tja, daar doe je niks aan. Ik slaap er gelukkig niet minder om. Ondanks de onrust op audiogebied hier.:) De voorversterker gaat ook de deur uit. En eigenlijk moet de cd-speler er ook aan geloven, want het hoog daarvan vind ik wat te nadrukkelijk. Maar goed, dat komt wel. Op dit moment wel erg tevreden met mijn RA8's. Dit weekend nieuwe stofkapjes bestellen.

JeKa

Citaat van: Douma op maart  5, 2009, 22:43:33
Tja, daar doe je niks aan. Ik slaap er gelukkig niet minder om. Ondanks de onrust op audiogebied hier.:) De voorversterker gaat ook de deur uit. En eigenlijk moet de cd-speler er ook aan geloven, want het hoog daarvan vind ik wat te nadrukkelijk. Maar goed, dat komt wel. Op dit moment wel erg tevreden met mijn RA8's. Dit weekend nieuwe stofkapjes bestellen.

Je hebt het weer flink op de heupen, dat is wel duidelijk! Heb je al een cd-speler op het oog?

Douma

CiteerHeb je al een cd-speler op het oog?

Haha. Wat ik zeg, dat komt wel. Niks op het oog. Niet eens rondgekeken. Draai niet zoveel cd'sde laatste tijd, daarom ligt de prioriteit daar niet.

solitaire

Citaat van: Douma op maart  5, 2009, 22:43:33

Douma's relax-zolder met een vleugje audio-onrust

niet alleen voor de lezer staat er veel leuks in de planning

veel succes en plezier !!

W.

Douma

CiteerDouma's relax-zolder met een vleugje audio-onrust

;D

Citeerniet alleen voor de lezer staat er veel leuks in de planning

veel succes en plezier !!

Thanks! Ik vind het alleen lastig om tweedehands een matchende versterker te vinden. Thuis uitproberen is vaak niet mogelijk. Het komt dan al snel neer op een gok. Normaal gesproken heb ik daar niet zo'n probleem mee, maar de tweedehands markt is op dit moment niet 'je van het'. Snel doorverkopen is er niet echt bij zonder verlies te maken.

solitaire

Misschien brengt een zoektocht op het WWW naar de versterkers beschikbaar in de tijd van de RA8's, en misschien zelfs info over geteste combinaties, je op een idee ? Leuk om te doen vindt ik zelf (veel gedaan ook al), al kost het veel tijd.

W.

Douma

CiteerMisschien brengt een zoektocht op het WWW naar de versterkers beschikbaar in de tijd van de RA8's, en misschien zelfs info over geteste combinaties, je op een idee ? Leuk om te doen vindt ik zelf (veel gedaan ook al), al kost het veel tijd.

Ik weet niet zeker of dat is wat ik wil. Ik zit momenteel op mijn stage al zoveel in de electronica dat ik wat hobby betreft even genoeg heb. Een versterker uit eind jaren 70, begin jaren 80, zal hoogstwaarschijnlijk wat werk nodig hebben. En dat zie ik eerst niet zo zitten. Heb nog drie reparatieprojectjes liggen.
Ik denk dat ik voor een nieuwere ga, waarvan ik hooguit de dc offset en bias van af hoef te regelen. :)
Ik zat al een beetje te kijken naar een Marantz PM78, maar bij nader inzien denk ik niet dat die goed combineert met de RA8's. Dit weekend maar even uitproberen. Mijn huisgenoot heeft mijn PM78 namelijk overgeneomen. ;D Dan kom ik er snel genoeg achter.

Mijn Mitsubishi heb ik vandaag verkocht. Eigenlijk niet heel handig aangezien ik nu geen eindversterker heb om mijn voorversterker te laten horen aan toekomstige kopers. ::) Misschien hebben ze op mij stage nog wat liggen.

Totdat ik een andere versterker heb moet ik het even met mijn Marantz Model 2215B doen. Absoluut geen straf. Is een muzikale receiver (geworden). Maar voor het ruigere werk en hogere volumes is deze niet geschikt.