Hoe warm word jouw procesor

Gestart door Pb, mei 22, 2003, 16:06:21

Vorige topic - Volgende topic

Pb

Hallo,

Ik vroeg me af hoe warm een processor mag worden??
Mijn AMD Athlon xp2000 loopt op 72 graden. Is dit niet erg hoog?  ???

Pb
Stereo: Devialet, Marten
HT: Front loos, 99.25MKII, Focal SIB, Marantz 8801

J.A.F._Doorhof

Hi,

Ten eerste verschilt dat per Mainboard.
72 graden hoef je je geen zorgen over te maken op zich.

Ik heb een 3.06PIV met Hyper Threading en met Zalmann cooling komt die niet boven de 70 graden uit, met de originele Intel cooler was het janken en tussen de 98-100 graden, na een half uur merkte je ook dat de PC duidelijk trager werdt.

Een goede graad meter is de performance.
Doe een test bij echt koude temperatuur en doe diezelfde test na een klein uur, als daar veel verschil tussen zit dan heb je een probleem.

Aan de andere kant, een Intel gaat langzamer draaier bij oververhitting een Athlon niet, die brand door let daar dus wel even goed op.

Persoonlijk kan ik je alleen maar een Zalmann cooler adviseren ongeacht of je een probleem hebt of niet.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Tuurlijk

Citaat van: Pb op mei 22, 2003, 16:06:21
Hallo,

Pb

Dit is aardig aan de hoge kant!
Een Athlon XP2000 processor kun je met gemak onder de 50 graden krijgen als je niet aan het overklokken bent natuurlijk.
Hoe is de luchtstroming in je kast?
Een wirwar van kabels?
Je kunt de kast wat extra ventilatie geven door aan de voorzijde van de kast een fan van 80mm te monteren die lucht in je kast blaast en achter een die het weer afvoert.
Dit gaat natuurlijk niet op als je je pc op de kachel hebt staan! ;D

MvrGr.
Bert

Erik

Citaat van: Tuurlijk op mei 24, 2003, 10:45:00
Citaat van: Pb op mei 22, 2003, 16:06:21
Hallo,

Pb

Dit is aardig aan de hoge kant!
Een Athlon XP2000 processor kun je met gemak onder de 50 graden krijgen als je niet aan het overklokken bent natuurlijk.
Hoe is de luchtstroming in je kast?
Een wirwar van kabels?
Je kunt de kast wat extra ventilatie geven door aan de voorzijde van de kast een fan van 80mm te monteren die lucht in je kast blaast en achter een die het weer afvoert.
Dit gaat natuurlijk niet op als je je pc op de kachel hebt staan! ;D

MvrGr.
Bert
Hoi, 50 graden was voor een xp1700 en xp1800 normaal, 60 graden kon ook maar liever niet. De xp2000 zal wel een stukje warmer worden maar 75 graden  ??? Kan op zich wel zonder stuk te gaan. Maar wat koeler mag best.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Tuurlijk

Feit:

Al onze PC's die ik uitlever vanuit mijn filiaal die uitgerust zijn met een XP2000 processor op een Apogee moederbord van Chaintech worden absoluut niet warmer dan 50 graden. ;)

MvrGr.
Bert

J.A.F._Doorhof

Bert,

Zoals eerder aangegeven het ligt aan het mainboard en de meting.
Bij ons zit er een dikke 25 graden verschil tussen een gigabyte board en een MSI board, met de nieuwe update van MSI voor de tempmeting is dit terug gebracht naar 15 graden.

Het is net hoe de meting wordt uitgelezen.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Pb

Hoi,

Ik heb een gygabite GA-7VAX. Ik heb ze zaak ggebeld waar ik hem heb gekocht zij dat de warmte sensor mischien is verbogen en dat daar door de meting niet klopt. Daar na zij mijn huisgenoot dat als je teveel koelpasta gebruikt dat dat ook nit goed is. Nu heb ik de koeler er in de winkel op laten zetten dus ik denk dat dat het niet is maar ik ga mijn PC dus maar weer eens volledig uitelkaar halen. :-\

Pb

Erik

klopt, koelpasta moet hoogstens net zo dik als een haar zijn. liefst veel dunner.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

MarcoV

Ik gebruik een Coolermaster koeler en daar zat al een pasta laagje op; hoef je dus niet extra te smeren ;D.

Ik heb trouwens ook een XP2000; op een MSI board draait ie op 54 graden (in een Thermaltake Xaserkast wel te verstaan), op een EpoX bord 42 graden. Ik denk dus dat Frank helemaal gelijk heeft met zijn MSI-afwijkingsverhaal.

J.A.F._Doorhof

Ah, dat zijn de kasten ;D.

Ben zelf bezig geweest met de nieuwe zalmann cooling (ik noem ze maar de vissenkom) en dat scheelt echt ENORM in je kast en CPU temperatuur, bracht de kast temperatuur met 30 graden naar beneden, en CPU met ruim 25 (tov de slechte intel cooler op een 3.06HT).

MvrGr.
Frank
Custom installer

Johan Van Gompel

Mijn Via CPU met louter passieve koeling blijft doorgaans onder de 50 graden. Best wel freaky, zo'n volledig geluidsloos systeem. ;)
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Spacebass

Wat voor harde schijf(ven) heb je erin, is wel leuk mijn 7200 toeren, maar het zijn niet bepaald de stilste  ;D

Ga binnenkoort weereens tweaken met een andere bracket...

Pb

Hoi

Ik heb 2 maxtor hd's 7200 rpm
80 en 40 GB

Mijn kast staat in een geluidsisolerende kast dus van geluid merk ik niet zo veel.

Pb

Spacebass

Me ook  ;D

Helaas geen geluidsdicht kassie die ook nog goed ventileerd...mmmmm

riwi

Athlon TB 1400C , 62 graden in rust, 70 na wat gequake e.d. Deze athlon mag 95 graden worden volgens AMD spec. dus ruim binnen de limiet. Asus bordje, Alpha PAL cooler. Wel overgeklokt 10,5 x 142 ipv
10,5 x 133.

Richard

Pb

Hi,

Ik ben vandaag terug gegaan naar de zaak waar ik mijn mobo procesor en de koeler heb gekocht, en ik heb een nieuwe procesor en koeler.
Ik had de eerste keer de koeler er in de winkel op laten zetten, zodat ik dat in iedergevel niet fout zou doen. Stond ik vandaag in de winkel en maken ze mijn kast open, koeling er af en procesor er uit. "zo zo dat ziet er niet zo goed uit er zit nouwelijks koelpasta op en op de verkeerde plaats". Toen zij ik dat ik hem niet had geplaatst maar zij zelf. Zij die kerel heb je de bon nog voor de garantie en dan kan ik kijken wie je geholpen heeft om te kijken wie zo dom is geweest om dit zo te doen.
onder tussen was al het personeel van die zaak ff komen kijken en wachte met smart af wie het had gedaan. Toen ik die bon gaf bleek het de zelfde kerel te zijn. Iedereen laggen en hij maar ontkennen.

@spacebass: die kast is wel geventileerd met een fan(en stille) en nu is mijn cpu temp 52 graden ipv 74C

Pb

Spacebass

Ik had het over mijn eigen kast :'(

ach nou ja, hij gaat toch in een speciaal hok in de woonkamer ;D ...

Kan ik hem ook niet meer horen ;)

Pb

crazyman

ja Spacebass, heb ik ook gedaan met mijn HT-pc.
Dit was eigenlijk een "oude" pc die ik over had, nadat ik weer eens een pc update had gedaan. En ik had dus geen zin om allerlei dure geluidsarme zut tekopen, dus heb ik hem maar in een andere kamer geplaatst.
3 kabels door de muur (kon gelukkig door hetzelfde gat waar ook al de verwarmings pijpen door gingen, en nee ik heb geen gesmolten kabels oid ;) ) 1x video, 1x audio en 1x een muiskabel. Ik had dus ook geen zin om een draadloze muis te kopen ;) .

Nu gebruik ik deze pc dus echt alleen om dvd's mee te kijken, dus het ff naar de pc lopen om een dvdtje in de speler te doen vind ik niet erg ...

Overigens met een Pentium-3 550Mhz, Geforce2 MX400, 128Mb geheugen en een oude Quantum Bigfoot van 4Gb kijkt het uitstekend dvds !

Mzzl, Remco
Spank  your own monkey all you want, but leave your hands off of mine !
(Beavis & Butthead)
Mijn DVD Shit

SiR-ROUND

Alleen jammer dat je folks niet meer kunnen slapen met die stofzuiger aan...

;D

crazyman

Haha, nee hoor, ik hoor de pc wel als ik beneden ben (pc staat op de eerste verdieping), dit hoort verder niemand in huis. Over goed gehoor gesproken ;D ...

mzzl, Remco
Spank  your own monkey all you want, but leave your hands off of mine !
(Beavis & Butthead)
Mijn DVD Shit

SiR-ROUND

hifiman

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 22, 2003, 16:09:34
Aan de andere kant, een Intel gaat langzamer draaier bij oververhitting een Athlon niet, die brand door let daar dus wel even goed op.

Alhoewel dit in eerste instantie helemaal waar is, geldt dit gelukkig niet meer voor de Athlon XP serie!

Groetjes,

Ronald

VlisChris

P4 1500
40 gig Maxtor 7200tpm
512 mb intern
128 mb Gforce Ti4200
standaardkoeling
wirwar aan draden/mini-tower
Bij opstarten graadje of 40 denk ik
Na uurtje video-captureren de kapper eraf omdat ik wat begin te ruiken. Max gemeten temp: rond de 80 graden :o.
Maar ik ga dit jaar nog een nieuwe kast kopen (maatje groter, en betere indeling) en dan ga ik meteen een ECHTE koeling laten plaatsen. Hoe de temps zijn met mijn nieuwe masterdrive (80gig Maxtor 7200tpm) weet ik nog niet. Heb hem nu aantal dagen in huis, en dit is waarschijnlijk eerste dag dat die "normaal" werkt.
Ik zal binnenkort weer eens opnieuw kijken.
Mvg,

Christiaan

OK, even de pc waar ik nu achter zit (even speedfan van net geplukt).
AMD 1996mHz
256 MB
20gig
64mb vidkaart
fan op 7949 toeren --> 58 graden
fan op 0 toeren (even stilzetten) --> binnen 1 minuut op 65 graden ;D.
Nu nog even kijken wat mijn eigen pc voor temp haalt.
Mvg2

christiaan

edit: net weer even zonder fan draaien: gewoon alleen maar kijken: 76 graden

Sharky

Hoi,

72 graden is veelste warm voor een proccesor, hij zal er niet gelijk kapot aan gaan maar echt goed is het er niet voor,

Het beste is 2 fans aan de voorkast van je kast te plaatsen die de lucht in je kast blazen en 2 fans aan de achter kant van je kast te plaatsen die de lucht uit je kast blazen doormiddel van dit te doen ontstaat er luchtstroming en je kunt een goede cpu koeler aanschaffen of natuurlijk waterkoeling.

Ik heb hier namelijk een athlon 64 met waterkoeling en mijn temperatuur is 23 graden.

Maar voor je dit doet zou ik eerst een controleren als de cpu fan goed is geplaatst en er niet scheef opzit of verkeerd want daardoor kunnen zeer hogen tempraturen ontstaan.
Zit er koelpasta tussen tussen de cpu en de cpufan dat scheeld ook al een paar graden.

mvg

Erik