Hoe warm word jouw procesor

Gestart door Pb, mei 22, 2003, 16:06:21

Vorige topic - Volgende topic

Spacebass

Heb de laaste BIOS versie  ;)

Plaatje 2 Speedfan  :)

Geen idee wat temp 3 is  ???

ps
Tweede harddisk losgekoppeld  ;)

Erik

Je had je comp eerst herstart neem ik aan?

Dan zit er niks anders op een cpu met koeler van iemand te lenen en dan zijn cpu in jouw mb en omgekeerd en dan kijken wat er gebeurd.

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

ps misschien kun je nog terug naar de winkel voor garantie.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Spacebass

Ik laat zoals ik zei nog een weekje proefdraaien..heb overigens net de airflow omgedraaid, maar dat  maakt niets uit  ;D
Ik dacht, misschien eens naar de CPU toeblazen van verse lucht van de powerfan ipv eerst van vooronder door de kast jagen, langs de harddisk en dan langs de cpu aan de achterzijde er weer uit...maakt niets uit dus.

Ik heb mijn hoop gevestigd op de nieuwe compound en anders een zwaardere cpu koeler...zal morgen eens de temp in de kast meten...als je niet actief koelt zal het immers nooit koeler worden dan de omgevingstemperatuur..ga ik even vanuit...

Garantie kan na 2 jaar geen sprake meer van zijn  ;)

FrankB

Temperatuur 3 is je oven  ;D

Maar dat alles nu warm wordt is wel logisch natuurlijk, als je maar onder de 60 graden blijft met je cpu en het liefst onder de 40 met je kast. Dan zou er geen probleem moeten zijn. Ik heb papst fans erin zitten, 80mm die van voor naar achter blazen. Ideaal, en muisstil. 19db geloof ik.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Erik

Trouwens je hoeft niet bang te zijn, als de p4 te heet wordt schakelt hij zichzelf omlaag.
Hiermee kunn je ook testen of je mb wel de goede temp weergeeft. Zoek de schakeltemp op. Laat de pc heet worden (doe een striptease of zo)  en run een testprog. Op het moment dat de score omlaag gaat is de schakeltemp bereikt.

Is de schakeltemp 20 garden hoger dan de officielle dan weet je genoeg, je hebt hier echter wel stalen ballen voor nodig ;)
- Winston Churchill

FrankB

Nou, ik heb het geprobeerd met die striptease maar alleen de buurvrouw werd er heet van  >:D

Komt misschien omdat ik geen webcam heb, dus m'n pc ziet me niet  ;D ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Erik

;D 

Hij is erg wel stil ineens die SB, zou hij soms waterkoeling geinstalleerd hebben met de stroom erop en zonder eerst op lekken te testen ???   ;D
- Winston Churchill

Oracle

Citaat van: Bas Janssen op augustus  2, 2004, 22:44:41
Dat van het intel mobo klinkt als onzin. Kijk in je bios naar je temps of instal Mother board monitor.

Ik heb een MSI board, en die gaf in het begin aan dat de temperatuur idel 55 graden was,en onder load 72. Na een bios update (waarin een correctie op de temperatuur meting door het moederboard) draait hij nu 40 graden idle, en 53 full load. Ik heb er nu een Zalmman 7000 AlCu opzitten, overigens. Mara zelfs met die Zalman liep de temperatuur op tot de hierboven genoemde temperaturen.

Dat van die foute metingen zou dus best kunnen kloppen...

Groet,
Mark

Spacebass

LOL  ;D ik ben er nog hoor, maar je hebt wel een beetje een van mijn gedachtensprongen neergezet...ik was gisteravond nog wat waterkoelings toestanden aan het uitpluizen, maar heb besloten dit voor de volgende PC pas in te gaan zetten. Dan ga ik dat systeem idd helemaal vanaf de grond af aan opbouwen  ;)

Heb net ff een ronde IDE kabel gehaald en nlg een Fan...eentje van + 3200 toeren  >:D

Heb dus twee fans aan de voorzijde zitten die "koele lucht" inblazen en een regelbare powerfan aan de achterzijde die een twee maal grotere capaciteit heeft voor het afvoeren.
Ik denk dat het een beetje met de zwaardere voeding te maken heeft.
Mijn vorige voeding had slechts een fan aan de achterzijde, deze heeft een fan voor de intake IN de kast en een fan aan de buitenkant...deze zijn dus echte krachtpatsers..ik denk dat deze de flow in de kast aangetast heeft, dit in combi met het weer (ik hoorde dat de TD met deze warmte een hoop calls krijgt en de voorraad zalman koelers is uitverkocht).

Te veel (grote) kaarten in een midi tower helpen natuurlijk ook niet mee  ;)

Als je dan ook hoort dat verschillende mobo's verkeerder readings geven, dan weet je hoever het is..momenteel is de kasttemperatuur (de kast is nu geheel gesloten en de zijkappen zitten er weer op) een redelijke 41 graden!! Yippie  ;D da's teminste een verbetering want dat deed hij voorheen alleen met zijkant open  ;)

De CPU ga ik nu niets aan doen ... ik moet gewoon geduld hebben met die pasta...  ;)

Die gaat volgens Intel idd vertragen zoals erik ook al aangaf dus kapotgaan zal hij niet zo snel  :) en als hij kapotgaat  ;) dan heb een reden om een adere PC te kopen  ;D

Spacebass

Laatste update...zou idd dus liggen aan de manier waarop Abit temperaturen meet...deze zouden gemiddeld 7 tot 11 graden te warm meten.

CiteerThe numbers definitely speak for themselves. The Abit software reported temps anywhere from 10-13 degrees Centigrade high, and the Asus software read anywhere from 5-8 degrees Centigrade low as compared to the digital probe. This is an ongoing study and in part 2 we saw the same consistent results with bios 24, Abit EQ, and a Prescott CPU. Abit EQ reported temps anywhere from 7-11 degrees Centigrade high versus the digital probe. There are definitely more efficient cooling solutions available to the enthusiast on the market today, but the readings should remain consistent whatever the hardware used for cooling. Indeed, we only performed a mild overclock with a modest VCore boost using stock cooling, but what we were searching for here is the discrepancy in CPU temp reporting by the 2 companies. It would seem a simple fix for the software to be updated by both manufacturers to more consistently report CPU temps. Actual temps were virtually identical and the small difference can probably be attributed to the Asus mobos tendency to over volt - of course that's a whole other discussion.
bron

link abit forum het valt gelukkig dus reuze mee  :)

Mijn nieuwe fan heb hem teruggeschroeft naar +/= 2300 toeren en de gesloten case temp blijft mooi 41 graden..let wel Abit norm..ga het eens voor de grap meten met een echte tempmeter..weet ik meteen de afwijking  ;)

riwi

'k heb net een nieuwe PC in elkaar gezet. Deze word maar 35 graden CPU en 31 MB temp. Errug cool. M'n vorige werd wel 68-70 graden.. 't verschilt trouwens wel per processor hoe warm ze mogen worden. m'n athlon 1400TB C mocht 95 graden worden dus met 70 zat ik er nog ruim onder. Deze Athlon64 3500+ mag 70 graden worden. Zalman Cu cooler erop en 3 case fans in een aluminium LianLi kast met Zalman 400 watt voeding. 't geheel is behoorlijk stil. Wat ook goed lijkt te werken is het Cool'n-Quiet. De 3500+ loopt op 2.2GHz, maar met cool en quiet zet ie hem op 1GHz en de processor op een lager voltage. Actief zet ie dan de CPU snelheid omhoog al naar gelang het nodig is. Zelfs bij het afspelen van de 1080p coralreef clip gaat ie maar naar 2GHz, en die speelt absoluut 100% soepel af  8)

Richard

Spacebass

dat is zeker Cool (  ;) ) vooral voor een Athlon als ik de verhalen die ik op internet lees mag geloven  :)

Oracle

Citaat van: Spacebass op augustus  5, 2004, 02:45:12
Laatste update...zou idd dus liggen aan de manier waarop Abit temperaturen meet...deze zouden gemiddeld 7 tot 11 graden te warm meten.

Precies daar liep ik ook tegenaan.

Ongewild neveneffect hiervan is, dat de fan dus feitelijk te snel loopt (aangezien de werkelijke temperatuur lager is, kan deze dus eigenlijk langzamer draaien).

Na update van mijn bios draaide de zalman cpu fan ineens op zijn fluisterstand, ipv gewoon full power.

Ik hoop voor je dat ze snel een update uitbrengen...

Groet,
Mark

Spacebass

Het is een ouder bord (2 jaar)...was toen het meest vooruitstrevende bord, mja die tempmeting hè  ;D
Ik las op hun forum dat ze er nog teeds problemen mee hebben  ::)

(Met vooruitstrevend bedoel ik geen 8 bit zooi er meer op, dus geen legacy componenten als, printerporten, com porten, ps2 porten, maar alleen Firewire/ USB 2.0 4 x raid-133 etc, een overclocker dream qua CPU instellingsmogelijkheden)

Erik

Als de rest van het bord net zo goed werkte als de cpu temp meter .............................................. ;D
- Winston Churchill

Spacebass

LOL  ;D Zoek maar eens op Abit IT7 MAX en je zal het board door de verschillende tests uit die tijd wel weten te waarderen  ;D

Ze lijken nogal halsstarig te zijn, maar het lijkt te komen omdat zijn principeel zich geheel houden aan de door Intel aangegeven methodiek, wat opzich heel begrijpelijk is.

Ik kan dus enerzijds hen verwijten dat zij niet zelf een echte oplossing bedacht hebben (misschien om de verantwoordelijkheid van zich af te kunnen schuiven), en dus eventueel een dubbele temp aanduiding tonen (een echt gemeten en een volgens de windowsmethodiek "berekende" temp)
En aan de andere kant prijzen dat zij zich geheel aan de regels houden en dat de Intel methodiek misschien wel wat lijkt op de manier waarop een ander groot bedrijf werkt...MS  ;)

Oracle

Misschien loopt de CPU ook wel een megahertzje of 700 - 1100 langzamer dan het mobo aangeeft.... ;)  ;D

Groet,
Mark

Erik

Of juist sneller vandaar die hoge temp ;D

In ieder geval is het nu duidelijk dat SB meer verstand van audioapparatuur heeft, dan van moederborden ;D
- Winston Churchill

SiR-ROUND

Zo heet? Lijkt wel een strijkplank...

;D

Spacebass

Citaat van: Erik op augustus  6, 2004, 11:39:52
In ieder geval is het nu duidelijk dat SB meer verstand van audioapparatuur heeft, dan van moederborden ;D

Haha  ;D , da's absoluut waar... :-[

Tegenwoordig ben ik zo verwend, dat mijn bedrijf een SLA met een hardware leverancier heeft. Bij dit soort zaken mag ik niet eens mijn tijd er aan besteden...je kent het wel..planning moet gedaan worden  ;)

Zo voor je eigen problemen is het wel grappig dat je zo weer kennis opdoet...juist als je problemen (meent) te hebben  :)
Ach wie weet ga ik PC hardware nog leuk vinden ook  ;)  ;D

Eigenlijk ben ik er alleen mee bezig als ik of een nieuwe PC koop, of problemen heb...

SiR-ROUND

Tegen de tijd dat je besloten hebt wat je gaat kopen is het toch al weer verouderd...

Alleen maar onnodige stress...

;D

Oracle

@SB: ik heb nog een mooie aanbieding gevonden, als je op zoek bent naar een nieuwe pc... Kost wel wat, maar dan heb je ook wat!

Groet,
Mark

Spacebass

Citaat van: SiR-ROUND op augustus  6, 2004, 12:01:58
Tegen de tijd dat je besloten hebt wat je gaat kopen is het toch al weer verouderd...

Alleen maar onnodige stress...

;D
Ik koop dan ook nooit het nieuwste maar meestal wat er net onder zit..scheelt een hoop geld en is meestal slechts marginaal sneller  ;)

@Mark
Niet lachen, maar ik heb ergens nog een P60 liggen  ;D krijg het niet over mijn hart dat ding te dumpen...als je dan ook nog weet dat het een van neerlandsbodem is (Tulip) dan doe je hem dus echt niet weg!!  ;D Ik heb hem ergens in de opslag van ons bedrijf verstopt  ;D hmm nu ik erover nadenk ook nog twee Pentium pro 180's tulip servers :o  ;D

Oracle

Ach bij ons draait al 8 jaar een PentiumPro 200Mhz... Wordt nu (actief!) ingezet als webserver voor het beheer van een intranet-applicatie van een klant... Ding draait nog perfect! Kostte ooit ook €5000,-  ::)

Groet,
Mark