Hoe warm word jouw procesor

Gestart door Pb, mei 22, 2003, 16:06:21

Vorige topic - Volgende topic

B.J.

Citaat van: Interficior op juni  5, 2005, 15:15:49
Er staat toch echt bij dat het systeem 31 graden is. Dat is dus net zo dat je huiskamer 20 graden is, maar je kachel is 15 graden, waarmee je onder andere je kamer aan het opstoken bent.

Daarbij is 26 graden toch wel onmogelijk met gewone luchtkoeling.

Het systeem is geen 31 graden (ook al staat dat er wel). De sensor die wordt aangeduidt met systeem is 31 graden. Laat deze nu misschien net achter/ naast 2 HD's zitten en naast het geheugen. Plaatselijk kan het wel 31 graden zijn terwijl de cpu maar 26 graden is. Wanneer de omgeving 21 graden is kan je natuurlijk wel een cpu temp van 26 hebben. Kwestie van genoeg airflow.

Spacebass

En dat is iets wat de stacker genoeg heeft  O0

jaco

Tja ik kan ook alleen maar opschrijven wat het meetprogramma mij laat zien.

Ik gebruikt redelijk goede koelers van cooler master: E3W-NPTXS-04:

Waar ik dan papst 80 mm fans direct op bevestigd heb.

Dit wordt door veel mensen bij tweakers met XEON systemen gezien als de optimale koeler.
Hij is normaal bedoeld voor 3U servr behuizingen waar een vrij sterke luchtstroom doorheen gaat.
In mijn stacker behuizing is de airflow prima, maar niet zo sterk als in een 3U behuizing. Dus de ventilatoren moeten dat opvangen door de airflow te genereren die nodig is om de processor nog te koelen. Coolermaster heeft van deze koeler een grafiek, en daar kun je dan ongeveer op aflezen kunt wat voor koeling je hebt bij welke airflow.

Verder worden de chips als de northbridge (tumwater) en southbridge (ICH-5r) nogal warm bij dit  moederbord. (niet fijn meer om aan te raken ~ 50-60 graden ??)
Voor de Northbridge heb ik nog een aparte koeler in bestelling staan welke de passive koeler moet gaan vervangen.
De southbridge zit ongelukkig (net achter de PCI-X sloten), en daar moet ik nog een oplossing voor verzinnen.

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

jaco

Citaat van: Spacebass op juni  5, 2005, 18:45:52
En dat is iets wat de stacker genoeg heeft  O0
Ja, er zitten 8 HD's in de kast en die worden ook allemaal maximaal rond de 31 graden.
De lucht die de kast in gaat is dus iets voorverwarmd door de HD,s

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

jaco

Citaat van: Bas Janssen op juni  5, 2005, 16:01:08
Het systeem is geen 31 graden (ook al staat dat er wel). De sensor die wordt aangeduidt met systeem is 31 graden. Laat deze nu misschien net achter/ naast 2 HD's zitten en naast het geheugen. Plaatselijk kan het wel 31 graden zijn terwijl de cpu maar 26 graden is.
Dit is voor zover ik heb kunnen vinden waarschijnlijk ergens bij de VRM (Voltage Regulation Mudule) Die zit vlak bij de CPU, dat is bij dat rijtje spoeltjes op de foto hierboven.

Jaco

Spacebass

Ik heb eraan zitten denken om die fan's juist langs de hd's naar buiten te laten blazen. Dus eigenlijk precies de andere kant op...
mmm ff over nadenken..

BarcoCRT

Jaco,

Heb je 2 CPU's? Wel stoer, maar heb je het echt nodig? Ook wordt het zo weer extra 'duur' om je HTPC lekker stil te kirjgen.

Mooie koelers  8) ik heb er ook naar zitten kijken, maar toch maar besloten mijn Zalman 7000 te houden en te modden.

Nog iemand tips en liefstt ook ervaringen met SATA RAID controllers? Heeft iemand al eens een schijf gewisseld en toen de array gerebuilt?
Hoe was te zien welke schijf defect was? Ging het rebuilden succesvol? Hoe lang duurde het? Zijn er nog zaken in te stellen, als rebuilt priority etc?
Bestaan ze ook met online expansion, dat lijt me namelijk echt handig.

Ik neem aan dat mensen met een RAID systeem wel eerst de recover procedure doorlopen voordat ze een systeem in gebruik nemen.

Ik hoor graag ervaringen van anderen.

Reinier
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

jaco

Heb een areca raid S-ATA controller. Had een array van 3 x 300 GB maxline-III. Die ge-expand naar 4x Dat duurde 9 uur. Daarna had ik een partitie waarop 280 GB vrij was en moest ik of met een partitie magic achtige oplossing de logische partite oprekken, of weggoien en opnieuw aanmaken.
Ben nu naar 5x ge-expand en heb de partie weggegooid, en alles opnieuw  aangemaakt. De initialize duurde zo rond de 2 uur, en de format van de nu 1110 GB array ook meer dan 1 uur. (geen zin om weer 9+ uur te wachten)

Er is een prioriteit in te stellen, en je kunt doorwerken tijdens rebuilts en expansion.

Om te zien welke defect is wordt bij de Areca door de controller aangegeven. Ik heb daar 2 rijen pinnen voor waar je ledjes op aan kunt sluiten. Daar heb ik maar een rijtje leds op gezet, en dat knippert leuk bij disc access, rebuilt etc. Zou ook een failure op die ledjes aan moeten geven.
Verder heb je natuurlijk de management software. Daar kun je ook status van elke disc opvragen, temperatuur etc.

Als je het eens wilt zien kunnen we het wel eens gaan doen met mijn PC. Ik heb nu toch het meeste film materiaal al naar DVD+R gebackupped, nog 250 GB te gaan, en dat is maar 60-70 DVD's of zo :)
Ik zal eerst aankomende vrijdag een aantal tests nog doen met 5x300 GB in Raid-0 en 2 Raptors in raid-0 en die ervaringen in wat tweakers threads stoppen.

Stil is mijn nieuwe PC niet meer. Hoeft ook niet want hij staat op mijn werkkamer. Playback zal met een andere PC moeten gaan gebeuren.

Je kunt wellicht de RAID threads op tweakers eens door gaan kijken.

FrankB

Zo dan Jaco, dan duurt checkdsk wel even ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

jaco

Citaat van: FrenkB op juni  7, 2005, 11:59:10
Zo dan Jaco, dan duurt checkdsk wel even ;D
Ja denk het wel, nog niet geprobeerd.

Met deze hoeveelheid disc space kan ik mooi de releases eventjes bewaren, en als er dan een nieuwe versie, of een 5.1 audio track langs komt kan ik voorkomen weer nieuwe DVD's te moeten schrijven.
Tevens is het voor afspelen wel leuk om een hele serie van afleveringen van een TV serie achter elkaar te kunnen aspelen.

Kost wat, maar dan heb je ook wat.  Vakantie ervoor opgegeven, dus ik hoop er ook maar veel plezier van te hebben.

BarcoCRT

Hoi Jaco,

Leuk setje  8), ik kom wel een keertje langs om te kijken. Mgmt software wil ik wel eens zien.

Dat uitbreiden van je array duurt toch wel lang, ligt natuurlijk aan de hoeveelheid data en de rekenkracht van je RAID controller.
Ik heb ervaring met HP array controllers, en daar duurde het rebuilden van een disk in een 6*145GB RAID 5 set ong een uur.

Ik zit zelf met een niet RAID systeem met 8*200GB SATA + nog een 250GB PATA. Het is zelfs zo dat ik sinds geruime tijd gestopt ben met alles op DVD te branden, en dan nog al die hoesjes te regelen, veel te veel gedoe. Mijn oplossing is om elke maand/2 maanden een 200GB schijf er bij te kopen, beetje afhankelijk van het HD aanbod. Vandaar dat ik nu geen RAID heb, maar wel zeer geinteresseerd ben in deze apsecten bij RAID controllers. (Wordt nog een leuke migratie!)

Het SATA spul is vrij goedkoop, en de kwaliteit is gewoon matig, dus er moet rekening gehouden worden met het afsterven van een disk. Kans dat je dit meemaakt is gewoon 100%.

Verder is het gewoon heerlijk om direct over al je materiaal te kunnen beschikken. Scroll, scroll, scroll, waar zal ik nu eens naar gaan kijken  ;D

Reinier
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3

jaco

Reinier,
Er zijn wel betaalbare 8 poort controllers te koop voor S-ATA. Dan komt een Raidcore wel in aanmerking. Die doet wel raid-5 in software. Je kunt deze bundelen, dus merdere controllers inzetten.
Areca heeft zelfs 12, 16 en 24 poort adapters, maar die zijn wel wat duur (12 poort = 940 Euro dacht ik, 16 poort weer 300 meer) maar hebben wel alles in Hardware.

Kun je wellicht niet beter omkijken naar wisselrackjes en gewoon een disc in je PC schuiven als je die software wilt zien die daar op staat ?

Ik heb ook voor Raid-5 gekozen omdat ik verschillende verhalen las van Harddisks die de geest geven op tweakers. Ik heb maar Maxline III HD's van maxtor gekocht. Die zouden er wat beter tegen kunnen dat ze lang aanstaan. Verder worden de discs  in mijn systeem niet warmer dan 31 graden, zelfs als worden ze intensief gebruikt.

Ik brand nu wel de films  op DVD, maar als het aanbod minder wordt zouden HD's een optie zijn. Al is het wel fors duurder op dit moment. Goede DVD+R is 50 Eurocent. Een 250 GB HD kost rond de 120 Euro (250 units zijn het goedkoopste per GB) Voor die 250 GB (die maar 236 GB netto is)  heb ik geschat iets van 75 DVD's nodig (plak niet allemaal kleine restjes bij elkaar, dus de laatste DVD voor de films is erg inefficient) Daar zit toch nog goed 80 Euro tussen.

Dat het lang duurt ben ik het wel met je eens. Er zit een 500 Mhz Intel processor op mijn Areca. De init die ik zondag gedraaid heb duurde ook dik 1 uur. Dat zijn dan 5 lege discs. Die 9 uur was een online expantion, en geen re-built. Dat heb ik nog nooit gedaan, maar ik denk dat het even lang duurt als een init. Hij zal wel alle sectoren inlezen en opnieuw moeten schrijven of zo, en dat duurt nu eenmaal even met 1.1 Terabyte blijkbaar..

BarcoCRT

Update:
Ik heb tot nu toe maxtor schijven gekocht omdat 'ze zo lekker goedkoop zijn'. Van de acht zijn er al 2 met problemen welke ik onder garantie moet omruilen. Ben daarom maar overgestapt op Hitachi (het vroegere IBM) en die drives hebben ook nog eens 3 ipv 1 jaar garantie. Bonus is ook nog eens dat deze drives behoorlijk stil zijn en nauwelijks warmte produceren.

FrankB

Citaat van: rbauer op juni 11, 2005, 23:09:37
Update:
Ik heb tot nu toe maxtor schijven gekocht omdat 'ze zo lekker goedkoop zijn'. Van de acht zijn er al 2 met problemen welke ik onder garantie moet omruilen. Ben daarom maar overgestapt op Hitachi (het vroegere IBM) en die drives hebben ook nog eens 3 ipv 1 jaar garantie. Bonus is ook nog eens dat deze drives behoorlijk stil zijn en nauwelijks warmte produceren.

Mijn ervaring is toch omgekeerd, IBM schijven vielen bij bosjes dood neer en met Maxtor nooit problemen gehad.

jaco

Update:

Hoe warm wordt zo'n disc dan bij jou ?
Ik mijn desktop PC kast kun je ook HD's plaatsen en daar zitten ze dan standaard totaal niet in een airflow, en daar wordt een schijf echt heet. Ik heb er dan een 80 mm fan voor 2 discs hangen die op 5 of 7 volt draait, en dat briesje houdt ze wel redelijk koel.
In mijn nieuwe systeem komen ze niet meer boven de 31 graden bij zware belasting.

Op tweakers lees je ook wel veel dat de dics defect gaan bij gebruik in raid systemen. Ik kan me zo voorstellen dat mensen die veel HD units in een systeem plaatsen (heb je waarschijnlijk als je voor raid gebruik kiest) die noodgedwongen dicht op elkaar plaatsen, en dus warmte problemen krijgen.

Dit heeft natuurlijk indirect ook met de temperatuur in de rest van de kast te maken, alles warmt op, en met die warmere lucht zou je dan ook je CPU moeten koelen.

Erik

er is een bepaalde serie geweest van ibm die allemaal uitvielen 75gb variant ofzo
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

jaco

Citaat van: Erik op juni 13, 2005, 13:52:19
er is een bepaalde serie geweest van ibm die allemaal uitvielen 75gb variant ofzo
Dat was de deskstar, al snel omgenaamd naar de deathstar

FrankB

Citaat van: Erik op juni 13, 2005, 13:52:19

Het waren wel verschillende grootte schijven (3,5", 4" :P) maar inderdaad allemaal deathstar schijven. Overigens draait er nog steeds eentje in m'n broertjes pc (5 jaar ofzo) dus ze kunnen het wel lang uithouden ;)

Erik

Was het eerste type die een glazen plaat als platter had, maar dat idee deed het in de praktijk minder goed als de therei schetste  ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Robbo

Update:

Op AVS lees je niet zo goede verhalen over de Maxtor en WD schijven.  Vandaar dat ik het maar ga houden bij Seagate Barracuda.  De zijn niet alleen stil, maar er zit ook nog 5 ipv 1 jaar garantie op.  Dat geeft al heel wat meer vertrouwen.

BarcoCRT

Mijn schijven worden ong 28 graden, althans die ene WD 250GB PATA die een temp. sensor heeft en in dezelfde behuizing zit als de maxtor schijven. (De maxtor schijven hebben geen temp. sensor) Overigens zitten deze schijven niet in mijn HTPC, maar in een andere behuizing. Allemaal gekoeld door o.a. twee 12 cm fans uit een barco, er staan tenslotte HT gerelateerde gegevens op  ;D

Maar nogmaals, mijn uitgangspunt was om de opslag 'lekker goedkoop' te houden en zodoende van het branden op grote schaal af te zijn totdat blueray branders beschikbaar komen waar 25-50GB op gaat. Mijn inschatting is dat die er met 1 a 1,5 jaar wel zijn. Kortom, de schijven hoeven geen 5 jaar mee te gaan.

De nieuwe inzichten mbt de betrouwbaarheid van Maxtor schijven heeft mij naar een vervanger doen zoeken, en WD was weer iets te duur, ong 160 euro/250GB en Hitachi 250GB met 3 jaar garantie voor 130 euro p. stuk vond ik wel een mooi alternatief. Het inzetten van high-end schijven zoals barracuda's voor een thuis-omgeving vind ik weer wat overkill.
Bonus van de Hitachi's is ook nog eens dat ze zeer stil zijn, en lang niet zo heet worden als de maxtors en dat scheelt weer in de warmteafvoer.
Belangrijke criteria voor mij zijn dus lawaai, prijs per GB, warmteafgifte en betrouwbaarheid/garantie. Zaken als lawaai en warmteafgifte zijn niet direct op het internet voorhanden en zullen dus uit eigen ervaring moeten komen. En op deze punten scoren de Hitachi's erg goed.

Als iemand dergelijke kenmerken en/of ervaringen van andere merken harde schijven hier wil vermelden, zou dat natuurlijk handig zijn voor iedereen die op zoek is naar dergelijke schijven.

Reinier

Erik

Die 3 en 5 haar garantie geldt voor zover ik weet niet in NL maar alleen in USA. Mijn Hitachi had ook zo'n leuk geintje overal 3 jaar behalve in NL of was het nou europa
- Winston Churchill

FrankB

Alle harde schijven die je hier koopt hebben volgens mij minimaal 3 jaar garantie. Seagate geeft 5 jaar, evenals WD op z'n 10k schijven en Maxtor op hun MaXline serie.

jaco

Kan nog weinig zeggen over de ervaring met de Maxline-III disks. Draaien alleen in het weekeinde op dit moment de hele dag. Dat nu 3 a 4 weken en dat hebben ze overleefd..

jaco

Het is nu wel wat warmer in de PC aangezien de invoerlucht op zo'n 30 graden zit...
Maar blijft nog redelijk op zich. Dankzij de goede airflow van de CM stacker.