Hoe warm word jouw procesor

Gestart door Pb, mei 22, 2003, 16:06:21

Vorige topic - Volgende topic

GreenGras

Mijn dual CPU bak heeft erg lang last gehad van hitte... 1e cpu zit op 2cm boven de videokaart (radeon 9800pro, wordt sowieso al bloedheet) en de 2e cpu zit weer vlak boven de eerste. Het hele feest stookt elkaar dus behoorlijk warm. Aanvankelijk had ik standaard alu collermaster koelblokjes maar dit was echt geen groot succes met de XP2000 cpu's. Zeker in de zomermaanden en tot 1 week geleden dus werden de CPU's zo', 80 graden en dat is echt bloedheet. Bij 85 graden sloeg de beveiliging erin en ging het systeem volledig uit. Even belangrijk om te vermelden denk ik: Systeem staat 24 uur per dag aan en elke CPU verwerkt continue een seti@home pakketje dat dus voor een continue belasting van 100% zorgt.

Ik heb lang aan waterkoeling gedacht maar kan het met mijn gezonde verstand gewoonweg niet aan om daar 250 euro aan uit te geven en dus heb ik een alternatief gekozen: ThermalRight koperkoelers. Ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben van de halve kilo zware koellichamen maar het koelt echt adembenemend goed: mijn CPU's komen met 100% load niet meer boven de 60 graden. Idle is het zelfs goed toeven met zo'n 45 graden dus is echt een goede keus geweest :)

Oh ja: Ik heb er 8cm papst koelers op zitten welke maximaal 3500 RPM draaien. Momenteel lopen ze op 2800 RPM en dat is qua geluid heel acceptabel.
B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url

Verlengsnoer

Mijn P4 2.8 HT E werd eerste met een AeroCool HT-101 High Tower 45 graden... Heb de system fan vervangen voor een papst fan en nu opeens is de processor 61 graden en slaat de fan helemaal op hol.. zeg maar een soort insight manager (van intel) laat dan de fan speed zien en die draaide altijd stabiel op bv 1800 en nu gaat hij van de 800 naar 3000 en het gaat als een malle heen en weer.. slechte zaak dus.. heb de system fan ook doorgebrand.. heb nu maar een andere fan besteld die wat beter koelt en wat meer meer toeren maakt dan de papst

Erik

Misschien moet je hem eens omdraaien ;)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Ps ik heb dezelfde cpu en ook een 8cm papst fan die onder full load op max 1600 tpm draaid (pas bij 59c om dan naar 54c te gaan), normaal is ie rond de 42c 700tpm
En ik hoor de computer helemaal niet, hij is dus nog bloedstil ook
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Verlengsnoer

Citaat van: Erik op oktober  5, 2004, 18:17:07
Misschien moet je hem eens omdraaien ;)

hehe.. ook al gedaan.. dacht t zal toch niet aan mij liggen.. heb hem toch niet verkeerd om erin gezet... dus voor de grap hem gisteren maar omgedraaid en tot mijn verbazing bleef de cpu tegen de 60 graden aan zitten..
Morgen is de nieuwe fan binnen ben benieuwd wat die ervan bakt,, ;-) dan kan de papst weer in de verkoop..

Erik

ok dat kan mijn fan zit omgekeerd van wat officieel is, weet even niet of het nou zuigen of blazen was en bij mij scheelt het 5 graden. 
- Winston Churchill

B.J.

Ik heb 4 papst 12db fans er in gehangen enige tijd geleden. Ik dacht lekker stil.
Dat klopt maar het koelt voor geen meter.
Alleen die ene die tegen mijn 2 HD's in raid0 hangt koelt die schijven goed. Verder blijft mijn overgeklokte cpu (xp2500+ op 2230 mhz) redelijk warm (50C) en mijn case 30C. Veels te weinig airflow dus.

Verlengsnoer

Citaat van: Bas Janssen op oktober  5, 2004, 22:31:44
Ik dacht lekker stil.
Dat klopt maar het koelt voor geen meter.

Heb precies t zelfde..
-Type: 8412N/2GL
-Grootte: 80 x 80 x 25 mm.
-Vermogen: 0,6 W.
-Toerental: 1500 RPM.
-Luchtverplaatsing: 33 m³/h / 19,5 CFM
-Spanning: 12 V
-Aansluiting: 3-pin
-Lagering: Sintec

Deze koeler produceert 12 dBA aan geluid

Ga de papst vervangen door een Ys-Tech (FD1281255B-2T)
Specificaties:
-Type: FD1281255B-2T
-Grootte: 80 x 80 x 25 mm.
-Vermogen: max 1,32 W.
-Toerental: 1600 ~ 2600 RPM.
-Luchtverplaatsing: 38 ~ 64,0 m³/h
-Spanning: 12 V
-Aansluiting: 3-pin
-Lagering: dubbele kogellagering

Deze koeler produceert minimaal 19 dBA en maximaal 32 dBA aan geluid.

Dan maar blazen als hij moet blazen zolang hij zijn werk maar goed doet

StrayDog

Zoals al vaker hier gezegd:
die temperaturen die het bios aangeeft kloppen meestal voor geen meter (en software die de temp geeft meestal nog minder), zet de cpu maar eens op een ander mobo en opeens wordt hij zgn. ook warmer of koeler.

Zolang alles stabiel draait boeien die temperaturen echt totaal niet.
Zelfs al zou je temp veel te hoog zijn, dan gaat je cpu ipv 15 jaar misschien maar 10 jaar mee  ::)
En wie doet er langer dan een jaar of 3 met dezelfde computer?

Ik heb nog nooit problemen gehad, zelfs niet met zwaar overklokken zonder extra koeling.
Als hij echt te warm wordt, merk je het vanzelf en kun je altijd nog extra gaan koelen (hij gaat toch niet gelijk kapot).

LocoJ

Citaat van: Bas Janssen op oktober  5, 2004, 22:31:44
Alleen die ene die tegen mijn 2 HD's in raid0 hangt koelt die schijven goed. Verder blijft mijn overgeklokte cpu (xp2500+ op 2230 mhz) redelijk warm (50C) en mijn case 30C. Veels te weinig airflow dus.

Sorry, maar 30C in je case vind ik best koel. 50C voor je CPU is ook niet echt heel warm ofzo...zeker niet na een overclock van zoveel %!  Volgens mij mag je in je handjes klappen  :D

Bovendien klopt het idd dat elke andere mobo toch een wat andere temperatuur meting doet. Een verschil van een graad of 5 met andere pc´s met dezelfde config zou ik dat ook niet heel serieus nemen. Daarboven moet je toch eens gaan nadenken  ;D
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

Verlengsnoer

Citaat van: Verlengsnoer op oktober  6, 2004, 00:28:14
Dan maar blazen als hij moet blazen zolang hij zijn werk maar goed doet

je moet t natuurlijk zelf weten maar als je lucht erin blaast dan blaas je ook stof mee..

crazyman

Citaat van: Verlengsnoer op oktober  6, 2004, 16:08:24

je moet t natuurlijk zelf weten maar als je lucht erin blaast dan blaas je ook stof mee..

Ik geloof niet dat jij het snapt!
Ook als je met je fan lucht uit de kast zuigt komt er stof in. Die lucht komt ergens vandaan. Als het goed is wordt de lucht onderin de kast erin gezogen, vlak bij de vloer dus (als je kast op de grond staat) waar de kast dus een mooie stofzuiger is ....
Spank  your own monkey all you want, but leave your hands off of mine !
(Beavis & Butthead)
Mijn DVD Shit

Wowly

jaco

Oude thread...

Mijn nieuw PC word niet eens zo heel warm. CPU's Idle rond de 32 graden, met volle belasting tot 55.
De kast temperatuur komt uit op rond de 30 graden (geen idee waar dat gemeten wordt)
De harddisken zitten rond de 29-31 graden

De standaard koelprofielen van Intel wil ik nog vervangen door een Coolermaster E3W-NPTXS-04  met een heatpipe. Dan moet de temperatuur idle nog wat zakken, en in de piek niet meer ver boven de 40 graden komen.

Kast: coolermaster Stacker met 120 mm fan aan de achterkant, en 3 maal 120 mm fan aan de voorkant om de HD rackjes te koelen.
Voeding: zalman TruePower 550EPS en Neo480
moederbord: Supermicro X6DA8-G2
CPU: 2x Intel Xeon Nocona 3.4Ghz
9 x harddisk (7200 en 10.000 rpm S-ATA)

Valt me allemaal niet tegen, maar zoals al geschreven nog wel de CPU koelers vervangen, want ik ben niet echt onder de indruk van de intel meegeleverde spullen (binnen paar uur 1 ventilator defect)

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

vinnie411

nou vooruit dan
mijn game pc heeft een amd2600+ @ 2500Mhz
full-load 33 graden
idle 24 graden
kamertemp 19 graden
kasttemp 21 graden
hdd's 26 graden
deze kast (coolermaster stacker) is dan ook wel watergekoeld, custombuild.
Zelfbouw Buizen eindversterker met kt88 JJ 4x
Zelfbouw Buizen Phone-pre o.b.v. Phonodude met JJ buizen
Zelfbouw Passive Volume/source met stapped attenuator Takman weerstanden.
Denon dcd725 SRM Tech arezzo ultra platenspeler.

Spacebass

de stacker is aardig populair  ;D

jaco

Citaat van: Spacebass op mei 25, 2005, 19:55:34
de stacker is aardig populair  ;D
Ja maar het is ook de beste kast die ik tot nu toe gezien heb. Niet dat dat er zo veel zijn, maar hij combineerd: Ruimte, airflow en relatief stil.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

jaco

Met mijn nieuwe koelers bij 20 graden omgevingstemperatuur is het  29/26 graden voor de CPU en 31 voor het systeem. Dat is dan bij licht werk. Bij zwaar rekeken loopt de temperatuur wel naar de 40 graden toe.

Jaco

BarcoCRT

Hoi,

HTPC in een DIGN behuizing
AMD Athlon XP 3200+ Zalman 7000Cu (waarvan de FAN omgedraait is!)

Radeon 9800 pro met Zalman ZM80

Bij volle belasting loopt de CPU temp op naar 60 graden, en dat bevalt me prima, want ik wil een HTPC niet horen.

De Radeon heb ik ook aangepast. De cooler is in een 'box' gekomen waardoor een fan hem optimaal kan koelen. De videokaart is nu absoluut niet warm meer, echt koel nu.
De PC is superstabiel en superstil.

Reinier
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

MarcelS

hier ook een fantieke Stacker fan  ;D

Heb een P4 3.0 Ghz  met standaard Intel Cooler.   idle temp is 27 Graden.
Systeem temp = 22 Graden.

Voor dat ik de stacker had waren die waardes zeker 15 graden MEER. Die Stacker heeft gewoon een hele goede koelende werking. groote ruimte, goede luchtcirculatie.

En dat alles met de standaard luchtkoeling die in de stacker zit. die crossflow fan heb ik nog niet. (ook niet nodig) Dus geen Zalman koeler hier. Ook mn 6800 GT moet het doen met standaard koeling ;)

Systeem Overzicht: http://www.tweakzone.nl/specs/3372
www.DutchRacingLeague.com de beste en grootste online f1 challenge simracing league van NL

FrankB

Met mijn volgende pc ga ik er ook mee tweaken op geluid. Eens kijken hoe stil ik 'm kan krijgen, nu maken vooral m'n twee 10k rpm schijven veel herrie, die moeten dan maar in speciale casings komen. Verder inderdaad Zalman spullen gebuiken, 60 graden kan de cpu wel hebben :D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Interficior

Citaat van: jaco op mei 29, 2005, 09:15:07
Met mijn nieuwe koelers bij 20 graden omgevingstemperatuur is het  29/26 graden voor de CPU en 31 voor het systeem. Dat is dan bij licht werk. Bij zwaar rekeken loopt de temperatuur wel naar de 40 graden toe.

Jaco
Spannend dat de processors van tegenwoordig geen stroom meer trekken maar leveren. ;D

maw: Sensors zijn heeel vaak brak, want je mag blij zijn als je met waterkoeling 26 graden haalt, en hoe kan nu met luchtkoeling (niks zeggen over peltiers :P) de CPU kouder zijn dan de lucht waarmee hij gekoeld wordt?
Take it or lease it

FrankB

Citaat van: Interficior op juni  4, 2005, 21:03:14
Spannend dat de processors van tegenwoordig geen stroom meer trekken maar leveren. ;D

maw: Sensors zijn heeel vaak brak, want je mag blij zijn als je met waterkoeling 26 graden haalt, en hoe kan nu met luchtkoeling (niks zeggen over peltiers :P) de CPU kouder zijn dan de lucht waarmee hij gekoeld wordt?

Volgens mij lees je verkeerd  :-\. Er staat dat bij een omgevingstemperatuur van 20 graden de processor idle maar zo'n 26 tot 29 graden wordt. Lijkt me zeer plausibel!
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Interficior

Citaat van: FrenkB op juni  4, 2005, 22:48:33
Volgens mij lees je verkeerd  :-\. Er staat dat bij een omgevingstemperatuur van 20 graden de processor idle maar zo'n 26 tot 29 graden wordt. Lijkt me zeer plausibel!
Er staat toch echt bij dat het systeem 31 graden is. Dat is dus net zo dat je huiskamer 20 graden is, maar je kachel is 15 graden, waarmee je onder andere je kamer aan het opstoken bent.

Daarbij is 26 graden toch wel onmogelijk met gewone luchtkoeling.
Take it or lease it

Spacebass

Citaat van: Interficior op juni  5, 2005, 15:15:49
Er staat toch echt bij dat het systeem 31 graden is. Dat is dus net zo dat je huiskamer 20 graden is, maar je kachel is 15 graden, waarmee je onder andere je kamer aan het opstoken bent.

Daarbij is 26 graden toch wel onmogelijk met gewone luchtkoeling.
Wat te denken van andere interne warmte bronnen, als de voeding, HD'd, VGA kaart etc? Ik weet het niet of zo, maar zou dat niet ook een deel van die warmte kunnen zijn?