Bespreking nieuwe Humax IRHD-5000C HDTV Decoder (Ziggo-netwerk)

Gestart door Marcel_T., juli 17, 2008, 10:53:07

Vorige topic - Volgende topic

Schrijver

Citaat van: Snowmaster op november 30, 2008, 16:16:15
...
Na wisseling van de stekker was ik verrast door het beeld en ook was er direct surround gevoel  8).
Het verschil tussen wel of niet in fase is vrij fors bij deze Humax.
...

1. Kan je iets meer uitleggen over "Fase"
2. Wat zijn jouw Pioneer TV-settings bij kijken via HDMI?
3. Bij mij geeft SD via scart veel meer diepte en scherpte dan bij HDMI. Waar zou dit aan kunnen liggen.

Ik heb een Pioneer 4280XA Plasma.

fastlex

Hi hi hi, het slechte beeld lag dus aan je bekabeling?
Hier een tevreden Humax gebruiker!
Leuke review zo!
Ben er nieuwsgierig naar je eindconclusie, je houdt het erg spannend!
Naim - Kef - MJ Accoustic - Monster

Snowmaster

Citaat van: Schrijver op december  1, 2008, 07:31:50
1. Kan je iets meer uitleggen over "Fase"
2. Wat zijn jouw Pioneer TV-settings bij kijken via HDMI?
3. Bij mij geeft SD via scart veel meer diepte en scherpte dan bij HDMI. Waar zou dit aan kunnen liggen.

Ik heb een Pioneer 4280XA Plasma.

1. Er is een topic "Tips en trucs voor beter beeld en geluid". Hierin wordt fase uitgebreid behandeld.

2. ISF settings

3. Dit is niet logisch. Kijk je 576P?  Wat kostte de scart en wat de HDMI?  Is het gelijkwaardige kwaliteit ?
    Heb je HDMI op ingang 4? Dit is de beste HDMI ingang op de 428/ 508.
    Heeft HDMI net zo veel gespeeld als scart?  Of is de HDMI nieuw en scartkabel al langer gebruikt?
Als je nooit eerder met HDMI hebt gedraaid en dus weinig speeluren hebt :   
Leen dan eens een goede HDMI kabel en zorg dat hij op ingang 4 minimaal 20 uur draait op 576P.
Laat hem desnoods 2 nachtjes aan staan. Als het dan niet beter is geworden, is er iets anders aan de hand.
Kijk of de situatie zich verbetert

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snowmaster

Citaat van: fastlex op december  1, 2008, 08:23:55
Hi hi hi, het slechte beeld lag dus aan je bekabeling?

Beeld was zeker niet slecht, integendeel, maar het was niet optimaal.
De bekabeling was wel goed, maar de stekker zat verkeerd om in de 220 V.

De Humax doet niet onder voor een Samsung hoor  ;).
Waarschijnlijk heb ik een "work around" om de bugs met de favorietenlijsten en de resolutie te voorkomen.
Vanavond ga ik dat proberen.  Gebruikers die geen favorietenlijsten gebruiken, hebben er in ieder geval geen last van.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

chulin

Citaat van: Snowmaster op december  1, 2008, 20:08:50
De Humax doet niet onder voor een Samsung hoor  ;).
Is het mogelijk "een klein modificatie" in de Humax? Dan wordt de Humax een echte toppertje  :o
Pioneer PDP-5080XD ISF | Humax 5100C l |Pioneer BDP-51FD |Denon AVR-1912 | PS3 | Dune Smart D1 | B&W MT-10 + BK xxls400 | Logitech Harmony One | Isotek Mira | W&M Audio | Canare

Snowmaster

Citaat van: chulin op december  1, 2008, 20:14:06
Is het mogelijk "een klein modificatie" in de Humax? Dan wordt de Humax een echte toppertje  :o

Natuurlijk heb ik hem al los gehad (geleend van dealer  :-X ). Hij is eenvoudiger gebouwd dan de Samsung, maar diverse functies zitten geïntegreerd. Voor de kleine modificatie moet de voeding uitgebouwd worden.
Hieraan zitten ook diverse uitgangen vast, daarom heb ik het maar niet gedaan bij een geleend exemplaar.
Wel is een modificatie bij de Humax eenvoudiger en minder kostbaar omdat er minder te vervangen is.
Waarschijnlijk is, om de laatste onrust uit het beeld te halen en meer scherpte en diepte te creeëren, wel een grote modificatie nodig.

chulin

Citaat van: Snowmaster op december  1, 2008, 20:28:41
Natuurlijk heb ik hem al los gehad (geleend van dealer  :-X ). Hij is eenvoudiger gebouwd dan de Samsung, maar diverse functies zitten geïntegreerd. Voor de kleine modificatie moet de voeding uitgebouwd worden.
Hieraan zitten ook diverse uitgangen vast, daarom heb ik het maar niet gedaan bij een geleend exemplaar.
Wel is een modificatie bij de Humax eenvoudiger en minder kostbaar omdat er minder te vervangen is.
Waarschijnlijk is, om de laatste onrust uit het beeld te halen en meer scherpte en diepte te creeëren, wel een grote modificatie nodig.

Tweaken tweaken en nog meer tweaken  ;D ;D ;D

Welke van de twee is beter "uit the box"?

Pioneer PDP-5080XD ISF | Humax 5100C l |Pioneer BDP-51FD |Denon AVR-1912 | PS3 | Dune Smart D1 | B&W MT-10 + BK xxls400 | Logitech Harmony One | Isotek Mira | W&M Audio | Canare

Snowmaster

Citaat van: chulin op december  1, 2008, 20:36:54
Welke van de twee is beter "uit the box"?

Laat ik het anders zeggen : ik kan mij voorstellen dat de Humax populair is en hoog scoort op Kieskeurig en als beste uit de test komt bij de Consumentenbond.
Hij verbetert zich nog steeds, maar heeft ook net als de standaard Samsung wel ietsje onrust in beeld.
De Humax zet het beeld iets nadrukkelijker neer (betere chip?), daar staat tegenover dat hij (op dit moment nog) minder nuancering kent in het zwart, maar al wel meer diepte lijkt te kennen. 
Om te kijken waar hij nu staat, sluit ik vanavond mijn Samsung weer even aan. Mijn vrouw heeft straks  nachtdienst en dan kan ik effe prutsen  :D.

Schrijver

Citaat van: Snowmaster op december  1, 2008, 20:02:58
1. Er is een topic "Tips en trucs voor beter beeld en geluid". Hierin wordt fase uitgebreid behandeld.

2. ISF settings

3. Dit is niet logisch. Kijk je 576P?  Wat kostte de scart en wat de HDMI?  Is het gelijkwaardige kwaliteit ?
    Heb je HDMI op ingang 4? Dit is de beste HDMI ingang op de 428/ 508.
    Heeft HDMI net zo veel gespeeld als scart?  Of is de HDMI nieuw en scartkabel al langer gebruikt?
Als je nooit eerder met HDMI hebt gedraaid en dus weinig speeluren hebt :   
Leen dan eens een goede HDMI kabel en zorg dat hij op ingang 4 minimaal 20 uur draait op 576P.
Laat hem desnoods 2 nachtjes aan staan. Als het dan niet beter is geworden, is er iets anders aan de hand.
Kijk of de situatie zich verbetert

1. Ik heb dat topic doorgelezen; Ik kan dus simpelweg gewoon de stekker van de HUMAX omdraaien? Of moeten alle apparaten juist zijn aangesloten voor verbetering?
2. IFS heb ik nog niet, wel de D65 settings van avforum. Ook zelf gekalibreerd aan de hand van DVE.
3. Hirschman Coax bekabeling met F-connectoren in de meterkast.
QED-Scart (Fantastische kabel!)
No-name HDMI van €30,- aangesloten op ingang 4. Heeft nog niet veel speeluren aangezien ik het beeld via Scart superieur vind. Ook lees ik ontzettend veel dat het voor HDMI niet uitmaakt om een extreem dure kabel te gebruiken omdat het digitaal is.

Ik ga dus nu het volgende proberen:
- HDMI die ik al een jaar gebruik bij mijn DVD speler omwisselen in de HUMAX.
- Stekker(s) omdraaien.

Ik twijfel om een aantal Chord HDMI kabels te kopen om de No-name te vervangen. De Qed gaf bij scart een fantastisch groot verschil in beeldkwaliteit.

Waarom gebruik jij 576P ipv 576i bij SD materiaal? De pioneer zou toch eigenlijk beter moeten kunnen deinterlacen dan de humax?

Bedankt voor de tips!

Snowmaster

@Schrijver :

Voor echte verbetering moet alles in fase staan. In het begin kan het zelfs slechter zijn, maar dit herstelt met een aantal uren merkbaar.

Terughoudend zijn met aankoopvan dure HDMI kabel.  Probeer er eerst eens eentje omdat lang niet in elke set vooruitgang wordt geboekt. De betere kabel komt beter uit de verf als alles goed staat en dat is ook wel logisch.
Op mijn Pio speelt 576p gewoon beter met TV.  Datzelfde geldt ook voor DVD. 
Geen idee waarom, maar misschien wordt de Pio wel ontlast en heeft hij meer ruimte voor de overige processing.

tiptop

Als ik de tijd he ga ik eens bij mijn zusje de standaard hdmi vervangen voor een dure. Kijken wat het bij haar doet. (Nu een standaard freebee hdmi op een Samsung tv en pio dvdrecorder met upscaling.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Snowmaster

Nu log ik speciaal nog effe in voor Schrijver  ;).

De Samsung kon alleen 576p. Ik heb de interlacer dus nooit gebruikt in de Pio.
Mijn 3930 is natuurlijk erg goed in 576p, ik ben eigenlijk te snel met mijn conclusie.
Maar eigenlijk ben ik normaal fan om het signaal zo lang mogelijk origineel te laten omdat een Pio alles erg goed kan.
Dus.....vanaf nu staat hij voorlopig op 576i en pure cinema is nu uit (interlaced).
Alles proberen roep ik altijd  ;D
Ik ga dus een tijdje interlaced kijken want die Humax kan dat vast erg goed met al die satelietervaring.

mountainman

Citaat van: Snowmaster op november 30, 2008, 16:16:15

Maar.....goed nieuws voor de Humaxbezitters : de decoder verbeterde zich na 25 speeluren bijna niet meer en daarom heb ik opnieuw gezocht naar de fase die ik de eerste paar uur niet kon vinden.
............................................
Op dit moment schrijf ik mijn waarnemingen direct weg in deze topic en sommigen zullen daar mischien wat verward door raken. Maar geen zorgen... ;)....met 50 speeluren kom ik met de eindconclusie.

Hallo Snowmaster,

Ik ben erg benieuwd naar de eindconclusie
Humax vs Samsung
Het gaat mij puur om het beeld

mvg
Mountainman
Samsung LE-46A786, Onkyo TX-SR706, Teufel System 5 THX Select, Bose Acoustimass 3, Kimber 4PR, Samsung BD-P1500, Samsung DCB-H360R, Optoma HD-65. PS3.

Snowmaster

Citaat van: mountainman op december  6, 2008, 01:30:07
Hallo Snowmaster,

Ik ben erg benieuwd naar de eindconclusie
Humax vs Samsung
Het gaat mij puur om het beeld

mvg
Mountainman

Waarom is geluid niet belangrijk voor je?

Juist de goede beoordeling van geluid mis is ik bij veel reviews.
Het TV geluid via de kabel is bij Ziggo (oud TVHome) zo goed dat je in PLII haast kunt spreken van een surroundbeleving.
Afgelopen jaren heb ik diverse decoders gehad, daarom de volgende (subjectieve) beoordeling in het geluid :
Nokia             : 5,5
Samsung 9401 : 6,5
Samsung 360   : 6,5  (na modificatie 7,0)
Humax            : 8  (na modificatie 8,5)

Zoals je ziet, ben ik erg gelukkig met het geluid van de Humax.  Het geluid is in het begin erg dun of juist boemerig en wollig, maar dat verbetert zich erg sterk als de decoder in fase staat.
Het geluid komt pas goed uit de verf na ruim 60 speeluren.
TV reclames zijn nu weer een echte beleving. Bij de reclame van de Postcodeloterij met die verlichte vrachtwagen, gebeurt er wel iets in je huiskamer  8).   Ook de al iets oudere film "Hunt for the Red October" bracht het nodige in beweging, want de helikopters vlogen boven mij en de sonar pingde er lustig op los. 
Met deze decoder is ook het geluid bij TV kijken echte beleving  :D.

mountainman

Citaat van: Snowmaster op december  6, 2008, 11:58:26

Ik kijk hoofdzakelijk films op de PS3 of via de HD kanalen.
De overige kanalen zijn voor mij secundair en schaaft de onkyo redelijk bij.
Geluid is in bij film heel subjectief en afhankelijk van persoonlijke smaak (er zijn als extreem voorbeeld; gebruikers die DD prefereren boven DTS).
Beeld geeft daarintegen in de beoordeling veel minder ruimte.

Ben dus zeer geinteresseerd in je eindoordeel wat het beeld betreft.
Samsung LE-46A786, Onkyo TX-SR706, Teufel System 5 THX Select, Bose Acoustimass 3, Kimber 4PR, Samsung BD-P1500, Samsung DCB-H360R, Optoma HD-65. PS3.

stevefilmfreak54

Citaat van: Snowmaster op december  6, 2008, 11:58:26

Juist de goede beoordeling van geluid mis is ik bij veel reviews.
Het TV geluid via de kabel is bij Ziggo (oud TVHome) zo goed dat je in PLII haast kunt spreken van een surroundbeleving.
Afgelopen jaren heb ik diverse decoders gehad, daarom de volgende (subjectieve) beoordeling in het geluid :
Nokia             : 5,5
Samsung 9401 : 6,5
Samsung 360   : 6,5  (na modificatie 7,0)
Humax            : 8  (na modificatie 8,5)

Wat bedoel je met een modificatie, is dat een firmware upgrade of een technisch modificatie? en wanneer komt deze modificatie in aktie?
greetz Steve

mountainman

Citaat van: stevefilmfreak54 op december  7, 2008, 09:44:00
Wat bedoel je met een modificatie, is dat een firmware upgrade of een technisch modificatie? en wanneer komt deze modificatie in aktie?
greetz Steve

Hierbij een draadje
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=64542.0

Snowmaster

Citaat van: mountainman op december  7, 2008, 01:44:10
Geluid is in bij film heel subjectief en afhankelijk van persoonlijke smaak (er zijn als extreem voorbeeld; gebruikers die DD prefereren boven DTS).

Ben het helemaal met je eens, geluid is deels subjectief
De decoder is nog steeds niet helemaal stabiel en dat is ondertussen irritant aan het worden. Beeld en geluid zijn op een bepaalde manier nog steeds wat onrustig, het komt iets te "aanwezig" over.
Als ik de Samsung daarentegen aansluit is direct alles relaxed, beeld en geluid kijken gewoon lekker weg. 
Het geeft mij een ietswat dubbel gevoel  :-\

Deze toevoeging is een paar uur later :
Onrust opgelost....het was eigen schuld en lag niet aan de Humax :-X

Snowmaster

OK, de Humax speelt nu ruim tachtig uren en ik durf een oordeel bij tachtig speeluren aan.

Eerder heb ik al geschreven dat ik enthousiast ben over het geluid.
Stereo wordt beter weergeven en in PLII is er meer beleving.  De subwoofer wordt flink aangesproken en geluiden zijn ruimtelijker. Het geluid overtreft de Samsung probleemloos. Het enige dat mij nog ietsje stoort, is dat het soms ietswat "scherp, digitaal " kan klinken.  Misschien dat dit met meer speeluren nog wegtrekt. (note : het volgende cijfer is alleen bedoeld als vergelijking tussen de decoders).

Beoordeling geluid :  Humax 8,  Samsung 6.5   (Samsung 360R )

Tsja, dan het beeld......het is gewoonweg goed !
Als je de stekker de eerste keer in het stopcontact steekt, is het beeld wazig en plat. Dit verbetert in de eerste paar uur vrij snel. Ook het geluid was digitaal en dun in het begin.
Naarmate de Humax meerr speeluren krijgt, worden close ups beter en lijken achtergronden nog wazig en onscherp. Kleuren waren bij mij in het begin te sterk : te veel blauw, rood en groen en te veel wit en te veel zwart. Dit na zwakt na ca. 25 speeluren langzaam af.
Als eerste worden kaders en logo's scherp en erruuggg strak....strakker dan ze ooit geweest zijn op mijn Samsung.
De Humax zet het hele TV beeld ietsje anders neer dan de Samsung, iets nadrukkelijker met ietsje meer contrast. In het begin verdwenen daardoor details en was het ietswat vermoeiend, maar nu niet meer.
Het beeld van de Humax doet niet onder voor de Samsung. In bepaalde opzichten overtreft hij de Samsung want hij lijkt onderwerpen iets beter te scheiden in de kleuren (betere chip?)
Mijn gemodificeerde Samsung heeft nog ietsje meer rust en ietsje meer scherpte dan de Humax, maar de Humax is in totaliteit gewoonweg de beste kabeldecoder tot nu toe. 
Als ik nu een decoder zou moeten kopen, kocht ik de Humax ondanks een aantal bugs.
Maar als ik nu een Samsung zou hebben, kocht ik nu nog geen Humax, tenzij de Samsung problemen zou hebben of als blijkt dat de Humax zich nog verder verbetert met meer speeluren.
Er gaan geluiden dat er begin volgend jaar misschien firmware aankomt voor de Humax.

Beoordeling beeld : Humax 8.5,    Samsung 8,0  (360R)

mountainman

Citaat van: Snowmaster op december  7, 2008, 22:57:13
OK, de Humax speelt nu ruim tachtig uren en ik durf een oordeel bij tachtig speeluren aan.

Snowmaster,

Hartelijk dank voor de uiteindelijk nog snelle eindconclusie.
Ben toch verrast, aangezien je in het begin toch behoorlijk sceptisch was m.b.t. de Humax.

Ik neem de Humax als 2e decoder en ga ook een lekker vergelijken.

Groeten,
Mountainman.

P.S. chappo voor deze zakelijke en uiterst professionele beoordeling (beter als al die oeverloze welisnietes-forum-discussies)

erwinh

Citaat van: Snowmaster op december  7, 2008, 22:57:13

Maar als ik nu een Samsung zou hebben, kocht ik nu nog geen Humax, tenzij de Samsung problemen zou hebben of als blijkt dat de Humax zich nog verder verbetert met meer speeluren.
Er gaan geluiden dat er begin volgend jaar misschien firmware aankomt voor de Humax.

Snowmaster; interessante conclusie; je hebt je gemodificeerde Samsung vergeleken met de standaard Humax, en toch kwam de Humax er beter uit?
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

Snowmaster

Citaat van: mountainman op december  8, 2008, 13:20:52
Hartelijk dank voor de uiteindelijk nog snelle eindconclusie.
Ben toch verrast, aangezien je in het begin toch behoorlijk sceptisch was m.b.t. de Humax.
Ik neem de Humax als 2e decoder en ga ook een lekker vergelijken.

De Humax staat gewoon zijn mannetje. Beide decoders hebben hun voor- en nadeel.

Het klinkt misschien gek, maar de Humax zit nog niet op zijn maximum dat kan ik zien.
Ik heb hem vergeleken met een ongemodificeerde Samsung, want dat is een fair vergelijk voor gebruikers.
Binnekort kom ik ook nog terug op de Humax omdat hij nog steeds verbetert. Weliswaar minimaal, maar de scherptediepte is nog aan het toenemen.  Het mooiste zou zijn dat hij net zo scherp wordt als mijn gemodificeerde Samsung. Dat beeld is regelmatig beter dan DVD en dat kijkt wel heel erg lekker TV.
De Humax heb ik al uit elkaar gehad en hij heeft gewoon minder zwakke plekken dan de Samsung.
Als hij op 100% zit, laat ik hem direct modificeren,  want ik ben erg benieuwd naar die prestaties.

Snowmaster

Citaat van: erwinh op december  8, 2008, 23:55:32
Snowmaster; interessante conclusie; je hebt je gemodificeerde Samsung vergeleken met de standaard Humax, en toch kwam de Humax er beter uit?

Goed lezen  ;).   De Humax is op een groot aantal punten beter dan de gemodificeerde Samsung.

Maar....de gemodificeerde Samsung heeft bijna absolute rust, geen ruis, erg veel scherpte die soms
bijna Blu Ray achtige trekjes aanneemt. Hierdoor onstaat (nu) nog meer diepte en snelheidsgevoel.
Maar hij is slechter in de kleurscheiding. De standaard Humax geeft echter een commerciëlere beeldindruk dan de standaard Samsung, het lijkt ietsje meer standje "dynamisch", dat lijkt mooi, maar objectief gezien zitten daar ook nadeeltjes aan. Ik probeer dat zo objectief mogelijk af te wegen bij de totale beeldbeoordeling.

ruud4

Even iets over de aansluitingen van de Humax:

- Antennekabel naar Humax
- HDMI naar Plasma

Vraag:

Kan ik mijn versterker dan, middels de tulpstekkers, ook gewoon aansluiten op de Humax?

Alvast bedankt voor een reaktie.

Snowmaster

Citaat van: ruud4 op december 13, 2008, 15:22:42
Even iets over de aansluitingen van de Humax:
Kan ik mijn versterker dan, middels de tulpstekkers, ook gewoon aansluiten op de

Yep, er zit een rood en een wit tulpje op.  Heb je geen optisch?