Bespreking nieuwe Humax IRHD-5000C HDTV Decoder (Ziggo-netwerk)

Gestart door Marcel_T., juli 17, 2008, 10:53:07

Vorige topic - Volgende topic

ruud4

Citaat van: Snowmaster op december 13, 2008, 15:51:55
Yep, er zit een rood en een wit tulpje op.  Heb je geen optisch?

Nog niet.
Maandag komt de plasma (500m :) ) maar ik ben me nog steeds aan het orienteren op een nieuwe versterker (receiver). (en daarna nog de br speler).
Kom daar maar niet uit. Wil dat het goede uit mij sparks wordt gehaald maar ook geen enorme zak geld meer kwijt.
Het liefst een zo simpel mogelijke stereo-receiver (ga waarschijnlijk toch voor stereo en wil een minimaal aantal apparaten) met goed geluid maar daar vind ik zo weinig van.
Zag de NAD c-720bee maar ik vermoed dat deze "te licht" is om de sparks er uit te laten knallen.
De humax heb ik inmiddels dus (en de sparks en de 500m dus ik ben al een eind).
Het geluid wordt dus voorlopig nog even verzorgd door mijn oude NAD (3020) versterker en ik hoorde dat het kon om die rechtstreeks op de humax aan te sluiten maar wist niet hoe.
Ik wou dat iemand de perfecte tip voor mij had voor een receiver.
Bedankt weer voor je reaktie.

Snowmaster

Citaat van: ruud4 op december 13, 2008, 17:39:58
Wil dat het goede uit mij sparks wordt gehaald maar ook geen enorme zak geld meer kwijt.
Het liefst een zo simpel mogelijke stereo-receiver (ga waarschijnlijk toch voor stereo en wil een minimaal aantal apparaten) met goed geluid maar daar vind ik zo weinig van.

Je hebt blijkbaar geen HT.   
Je wilt eigenlijk toch voor stereo gaan. Ben je echte dedicated liefhebber of staat gewoon lekker de muziek aan ?
Ben je iemand die de trompet achter de piano moet horen en de stem perfect in het midden?
Zo ja, ga dan voor stereo, scheelt je veel geld en hoofdbrekens.   

Zo nee, ga dan toch eens naar de laatste generatie receivers luisteren. Die zijn meer dan behoorlijk met stereo en e zult gaan genieten van films. Met een BR  wordt het alleen nog maar mooier. Je hebt dan topbeeld
en topgeluid, maar voor je zover bent gaat het je nog een zak geld kosten als je op hetzelfde niveau als nu wilt blijven. 

Gelukkig hoef ik daar niet meer over na te denken, maar ik wil nog wel naar HD audio en video in 2009  :xmas:.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

tiptop

Citaat van: ruud4 op december 13, 2008, 17:39:58
Nog niet.
Maandag komt de plasma (500m :) ) maar ik ben me nog steeds aan het orienteren op een nieuwe versterker (receiver). (en daarna nog de br speler).
Kom daar maar niet uit. Wil dat het goede uit mij sparks wordt gehaald maar ook geen enorme zak geld meer kwijt.
Zag de NAD c-720bee maar ik vermoed dat deze "te licht" is om de sparks er uit te laten knallen.
De humax heb ik inmiddels dus (en de sparks en de 500m dus ik ben al een eind).
Het geluid wordt dus voorlopig nog even verzorgd door mijn oude NAD (3020) versterker en ik hoorde dat het kon om die rechtstreeks op de humax aan te sluiten maar wist niet hoe.
Bedankt weer voor je reaktie.

Cambridge Audio is heel mooi voor zijn geld met receivers/versterkers. OOk de surroundreceivers zijn in stereo goed te noemen tov de concurrentie. ;)
Daar kan je uiteraard ook gewoon stereo over draaien en wanneer je toch besluit surround te willen hoef je geen nieuwe te kopen. Het enige dat je opoffert in een cambridge zijn de (te) vele aansluitingen voor surround. Maar die gebruikt bijna niemand allemaal, dus dara mis je niets aan. Ook zijn ze makkelijk in de bediening. In januari is er weer uitverkoop. Mooie tijd om te shoppen dan. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Snowmaster

Gisteravond heb ik nog de film "Below" op de Humax gekeken. Fantastisch geluid en veel beleving, daarnaast gewoon goed beeld. Vanavond begon ik toch de diepte en scherpte van mijn gemodificeerde Samsung te missen. Het beeld van de Humax is goed maar ik zie nauwelijks diepte met een standaard decoder.
Bij de gemodde Samsung zijn gezichten rond en steekt de neus naar voren. Ook als iemand zijn handen uitsteekt dan krijg je direct dieptegevoel. Bij een standaard decoder zie je op deze kleine afstanden geen diepte.
Die diepte en ook de scherpte is toch verslavend merk ik nu zelf. Je kijkt automatisch steeds naar het punt waar de camera scherp stelt en dat zie je niet op de standaard Humax.
De Humax is duidelijk beter in de zwartweergave. Ook als er geen beeld is dan verlicht de Samsung het panel een klein beetje, je kunt zien dat hij aan staat. De Humax laat het beeld helemaal zwart en dat zie je ook terug als er wel beeld is. Ik kan mij voorstellen dat de Humax het bij LCD's erg goed doet, doordat hij het panel zwarter houdt. De Samsung past met zijn kleurweergave misschien beter bij een Pioneer.
De Samsung is een goede decoder maar als ze er bij Humax nog eens goed voor gaan zitten en voor de juiste firmware gaan zorgen, dan moet de Samsung zich geslagen geven. Maar zover is het nog niet.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

chulin

Dus, voorlopig gelijk spelletje (ik bedoel tegen een Samsung zonder modificatie)  >:D
Pioneer PDP-5080XD ISF | Humax 5100C l |Pioneer BDP-51FD |Denon AVR-1912 | PS3 | Dune Smart D1 | B&W MT-10 + BK xxls400 | Logitech Harmony One | Isotek Mira | W&M Audio | Canare

Snowmaster

Citaat van: chulin op december 15, 2008, 10:15:36
Dus, voorlopig gelijk spelletje (ik bedoel tegen een Samsung zonder modificatie)  >:D

Yep, maar ik heb het gevoel dat de Humax een betere basis heeft, dus ik ga niet stoppen voor hij mijn gemodiceerde Samsung overtreft. Maar zover is het nog niet, want de Humax is blijkbaar moeilijk te modificeren door zijn opbouw en nu loop ik tegen technische beperkingen aan. Dat begon al met de zekering.   >:D

Snowmaster

Citaat van: chulin op december 15, 2008, 10:15:36

Helaas is er nog geen modificatie voor de Humax beschikbaar, maar binnenkort krijg ik hierover meer duidelijkheid.

Verder GOED nieuws : 
De humax verbetert zich nog steeds na ruim 120 speeluren en dat is voor mij verassend  :).

GELUID :
In het geluid is het laatste beetje digitale klank verdwenen en het is nu vol en warm te noemen.
Voor mensen met een helder klinkende HT set is de Humax een waardevolle aanwinst.
Als je set nu met TV of radio duidelijk warmer klinkt dan met DVD, is het even experimenteren met mogelijk een andere coax of optische kabel omdat de Humax ook warm en vol klinkt. (als iets niet in fase staat, kan het geluidsbeeld ook een verkeerde indruk geven)

BEELD :
Tsja..... :).  Ik klaagde nog over ietsje onscherpte. Kaders en letters waren als vrij snel scherp maar de scherpte van het bewegende beeld bleef achter. Er was geen scherptediepte.
Het hele beeld is nu scherp en er is duidelijk diepte gekomen in het beeld. Je kunt zien waar de camera op gericht staat en of de cameraman goed heeft scherpgesteld op het object. Soms zie je dat hij nog even handmatig corrigeert. Er zijn geen slechte zenders meer en dat is goed nieuws !
De Samsung heeft het moeilijker om alle kanalen goed weer te geven en de Humax haalt gewoon ietsje meer uit het signaal. De onrust met o.a. te veel blauw, rood en groen is nu verdwenen en het beeld is meer in evenwicht. 
De Humax doet eigenlijk alles beter dan mijn gemodificeerde Samsung op de volgende puntjes na :
Met de gemodificeerde Samsung zie ik  :
    - camerabedieningsfouten nog iets sneller en beter
    - nog iets meer diepte
    - nog ietsje meer nuances
    - ietsje beter de lichtval
    - minder bewegingsonscherpte           

Maar daar staat tegenover de betere zwartwaarde van de Humax, de scherpere kaders, letters en het levendigere beeld.
De Humax kan het beeldsignaal duidelijk beter verwerken dan 40 uur geleden. Hij is sneller, scherper en vloeiender geworden.  Als komende 40 uur deze verbetering zich voortzet dan zal hij de nog overgebleven pluspunten van de gemodificeerde Samsung gaan evenaren. Samsung bezitters kunnen dan de aanschaf van een Humax gaan overwegen. Hier kom ik dus bij 160 speeluren nog op terug  ;).

Eigenlijk durf ik nu voor het eerst te zeggen : als je nog geen HD decoder hebt, koop dan een Humax.
Het is de beste kabeldecoder van dit moment.   

devkon

{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

Snowmaster

Citaat van: devkon op december 21, 2008, 17:41:52
Zinvol topic met goede inhoud. Dank aan Snowmaster!  :thumbs-up:

Thanx  :).

Altijd leuk om te horen dat mensen het waarderen.
Sommige ervaringen schrijf ik ietswat uitgebreid weg op dit forum. Dit is er één van  ;D.

devkon

Ik was net wat aan het neuzen hierover op htforum, en dit was net wat ik zocht.  :smile:
Ik wilde laten weten dat ik het idd waardeer!
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

ruud4

Citaat van: Snowmaster op december 21, 2008, 17:49:10
Thanx  :).

Altijd leuk om te horen dat mensen het waarderen.
Sommige ervaringen schrijf ik ietswat uitgebreid weg op dit forum. Dit is er één van  ;D.

Ja, Ik vergeet dat ook nog weleens ;)
Hd voor alle tips die ik tot nu toe van je heb gehad.
Heb ik veel aan gehad.
Mooie feestdagen toegewenst :xmas:

Schrijver

@Snowmaster:

Heb jij de Humax 5000C ooit een keer geprobeerd via een goede scartkabel?

Ik weet zeker dat je ineens de diepte zal ervaren die je met je gemodificeerde samsung ook had. SD via scart is op de 5000C verbluffend mooi.

marz01

Indien je aan de analoge scartkabel gaat is het wel weer sterk afhankelijk welk lengte/merk/type scart je hiervoor gaat gebruiken, dit "probleem"heb je bij hdmi niet meer.

Is er al iets bekend omtrent de update? (de opstarttijden lijken steeds langer te worden dus die mag wel verbeterd worden)
pana 65st50E , b&w m1,velodyne spl1000ultra, apple tv4, synlogy ds216j, yamaha rx-v673, subdude

Snowmaster

Citaat van: marz01 op december 22, 2008, 16:11:05
Is er al iets bekend omtrent de update? (de opstarttijden lijken steeds langer te worden dus die mag wel verbeterd worden)

Erg hè ? Dat het komt door volledig opstarten is een zoethoudertje, want als ik de Samsung van de stroom haal, is die nog steeds veel sneller.  Ook dat terugzetten op 576p is wel erg vervelend. Dat "terugvallen" naar 720p doet hij ook als naar een andere ingang op je TV switched.
De update zou in februari komen. Het is slechts een gerucht want Ziggo bevestigt dit niet. Wordt dus afwachten.

Citaat van: Schrijver op december 22, 2008, 14:39:16
@Snowmaster:
Heb jij de Humax 5000C ooit een keer geprobeerd via een goede scartkabel?
Ik weet zeker dat je ineens de diepte zal ervaren die je met je gemodificeerde samsung ook had. SD via scart is op de 5000C verbluffend mooi.

Helaas beschik ik niet over een kwalitatief gelijkwaardige scartkabel, maar mijn scartkabel ca. €35,- kwam nooit  zelfs maar in de buurt van de HDMI. Achter de DVD speler was HDMI een probleemloze winnaar. Ik heb hem dus ook nooit geprobeerd achter de decoder. Normaal gesproken is een component beter dan een scart en die wordt op zijn beurt meestal overtroffen door een HDMI kabel.

Roedie1966

Hoi allemaal,

Ik ben relatief nieuw als het gaat om digitale TV. Ik ben er echter wel zeer in geinteresseerd en heb dus ook - mede dankzij de reviews van Snowmaster - een Humax 5000c besteld die ik gisteren heb ontvangen.

Ik hoop dat ik hier een vraag mag stellen mbt het aansluiten van alles... waarbij het de bedoeling is dat ik behalve de digitale zenders kunnen zien tevens analoog op kan blijven nemen via de harddisk recorder.

Ik heb al wel een hoop uitgezocht maar ik hoop dat jullie me er ook bij kunnen helpen.

Ik heb staan:

Humax 5000c
Philips Cineos type 26PF9531/10 (met 2x HDMI aansluiting)
Sony hardisk recorder type RDR HX825 (met HDMI aansluiting)
Bose 3.2.1. Home Entertainment System type GS Series II (helaas geen HDMI aansluiting, wel optische ingang voor geluid)

Ik kwam tot het volgende:

coax antennekabel uit de muur in de Humax ingang
coax antennekabel doorlussen naar harddisk recorder
coax antennekabel doorlussen naar TV
HDMI kabel vanuit Humax naar TV
HDMI kabel vanuit harddisk recorder naar TV
Optische kabel vanuit Humax naar Bose

Klopt dit alles?  :confused:

Het gaat om een aansluiting op mijn slaapkamer. De radio (Bose) is op dit moment niet via de kabel aangesloten, slechts via de ether. Echter, klopt het dat ik met het aansluiten van de Humax als bijkomend voordeel wel de beschikking heb over radiosignaal via de kabel?

Vast bedankt voor jullie input!

Groet,
Ruud

Snowmaster

Citaat van: Roedie1966 op december 25, 2008, 18:14:33
Klopt dit alles?  :confused:

Vast bedankt voor jullie input!

Groet,
Ruud

Volgens mij is alles correct. Maar daar zul je nu al achter zijn omdat alles zou moeten werken.
Je hebt nu ook radio via de kabel  :).

Snowmaster

De Humax draait nu zeker ruim 140 uur en is niet meer verbeterd. Hij is stabiel geworden.
Bij mijn vorige reactie had ik nog even gehoopt op verdere verbetering maar dat zou haast te veel zijn. Hij speelt nu gewoonweg erg goed en is zijn geld zeker waard ondanks de bugs.

AANLOOP NAAR DE MODIFICATIE :
Vanmiddag heb ik hem nog even vergeleken met de gemodificeerde Samsung 360. De Samsung zet het beeld anders neer en door de modificatie heeft hij hele specifieke kwaliteiten gekregen die ik toch wel erg mis. Vooral de diepte, details en natuurlijkheid hebben een soort zuigende werking die je als het ware in het beeld trekt.
Bij goede opnames maakt de gemodde Samsung soms een Blu Ray-achtige indruk.  Bij HD demo's in zaken denk ik soms : mijn TV beeld is nauwelijks minder.
De Samsung zet in zijn geluid de akoestiek en ruimte beter neer, maar mist bas en midden. Het hele geluid is dunner. De Humax mist luchtigheid en detail. Het ritselen van papier, brekend glas, metaal, water etc. geeft hij nauwelijks weer. Zijn geluid heeft wel meer impact en is commerciëler. De Samsung verbeterde indertijd ook zijn
geluid door de modificatie. Met name detail en luchtigheid gingen flink vooruit. Hier hoop ik nu weer op.

Het mooie is dat Humax de Samsung in bepaalde kwaliteiten overtreft en als die diepte, hoeveelheid detail en natuurlijkheid nog toe te voegen zijn door een electronicamodificatie dan zit ik straks waarschijnlijk naar het beste TV beeld van Nederland te kijken. 
De gemodde Samsung laat zien dat een 576p signaal gewoonweg tot heel erg veel in staat is en regelmatig beter is dan DVD. De stap voorwaarts van 576p naar gemod is duidelijk groter dan als je van 720p (wollig) naar 576p schakelt.  Je krijgt door de modificatie de scherpe gestokenheid van een LCD gecombineerd met de natuurlijkheid en diepte van een plasma. 
Eigenlijk is het te belachelijk voor woorden dat er geen decoder is die het uiterste uit een SD/576p signaal haalt in deze tijd. Nu maar hopen dat mijn techneut de modificatie aandurft omdat de Humax iets kwetsbaarder oogt.

mountainman

Citaat van: Snowmaster op december 25, 2008, 20:51:06
Nu maar hopen dat mijn techneut de modificatie aandurft omdat de Humax iets kwetsbaarder oogt.

Hoi,

Ik wil eventueel wel een nieuwe humax als proefkonijn ter beschikking stellen, maar hoe groot is de kans dat die afbrand :unhappy:?

mvg
Tom
Samsung LE-46A786, Onkyo TX-SR706, Teufel System 5 THX Select, Bose Acoustimass 3, Kimber 4PR, Samsung BD-P1500, Samsung DCB-H360R, Optoma HD-65. PS3.

Snowmaster

Citaat van: mountainman op december 27, 2008, 00:52:42
Hoi,

Ik wil eventueel wel een nieuwe humax als proefkonijn ter beschikking stellen, maar hoe groot is de kans dat die afbrand :unhappy:?

mvg
Tom

Ha,ha, LOL  ;D ;D ;D.......erg groot.

Er wordt pas begonnen met de modificatie als er een redelijke slagingskans is.

fastlex

Naim - Kef - MJ Accoustic - Monster

Snowmaster

Bij de Humax staat het volgende nu definitief op het programma omdat e.e.a. nu getest is als "losse" verbetering  : 
1.vervangen van condensatoren op de voedingsprint 2 .vervangen van condensatoren op videoboard mits dit sterk genoeg is 3. stabilisatie kast 4. stabilisatie electronica 5. aanbrengen van resonantie/trillingsdempers
6. ferrietkern en/of netsnoer.
De eerste twee besteed ik uit omdat ik graag back up wil bij problemen.

Als de electronicavervanging goed uitpakt gaat de Humax de gemodificeerde Samsung overtreffen.
Op dit moment draait hij in een proefopstelling met 3,5 en 6. Daarbij zit een TV uitzending nu op DVD niveau of daarboven.  Als vergelijk : een Denon 2930 haalt nu waarschijnlijk al niet deze beeldkwaliteit en ik denk dat de Humax volledig gemodificeerd een Denon 3930 gaat overtreffen. Vooral met goede opnames hoop ik dat dit probleemloos wordt. Op dit moment kan ik weer op een meter afstand storingsvrij TV kijken en zie ik op een  meter meer details dan op grotere afstand . Ik kan de kleur ogen van nieuwslezers en weermannen weer zien en ook dat de iris van de ogen meerdere kleuren heeft. Dit gaat straks nog beter worden.
Ik ben er ondertussen achter dat er toch heel veel opnamekwaliteit bij veel DVD's  verloren gaat door montage, bewerking etc.  Een goede opname van de NOS kan in de praktijk probleemloos concurreren met een DVD want zo goed is het Ziggo signaal zeker.
Het is nu mijn wens dat de totale beeldkwaliteit/beeldindruk op 3 meter afstand richting blu-ray niveau gaat. Dit betekent : veel detail en een enorm 3D gevoel waarbij je soms de indruk krijgt dat er een scene zich ook voor en achter je scherm afspeelt. De gemodde Samsung gaf dit gevoel al en ik hoop dat een gemodde Humax dit nog ietsje gaat overtreffen.
De Humax lijkt wel iets meer problemen met mijn huidige ISF settings te hebben dan mijn Samsung. Afhankelijk van de opname is er heel erg veel diepte of soms bijna niet. Gelukkig komt Frank op 6 januari een echte ISF calibratie uitvoeren zodat ik weer een correcte referentie heb.
Als de Humax alles overleeft en stabiel blijft zal ik mijn ervaring wel posten.

marz01

snowmaster, hoe sterk is jouw binnenkomend signaal op de humax en de kwaliteit. Ik kom niet boven de 52% direct uit de muur van de leverancier (voor de verdeler) en met een 1 meter snoertje van koka 799 naar de humax.
pana 65st50E , b&w m1,velodyne spl1000ultra, apple tv4, synlogy ds216j, yamaha rx-v673, subdude

Roedie1966

Hoi allemaal,

Hier een up-date van mij. Ik heb de decoder inmiddels aangesloten en het werkte allemaal in 1x prima. Met name de HD kanalen maken digitale TV aantrekkelijk. De SD kanalen zijn wat minder van kwaliteit maar nog altijd beter dan het analoge signaal.

Een groot voordeel is dat ik de digitale zenders gewoon (analoog) kan blijven opnemen via mijn harddiskrecorder (prettig met al die filmkanalen  ::)). Mijn vraag is: ik heb nu de standaard bijgeleverde scartkabel tussen de Humax en de harddiskrecorder geplaatst. Valt er eventueel voordeel mee te halen als ik deze vervang door een duurdere (lees: kwalitatief betere) scartkabel? Ik heb het idee van wel namelijk. Ik hoor ook de term "RGB-scartkabel" wel eens voorbij komen. Weten jullie wat daarmee bedoeld wordt? Is dit een ander type scartkabel?

Wat me gelijk opviel is dat het beeld via digitale TV een stuk verzadigder is, de kleuren spetteren er vanaf. Dit had voor mij persoonlijk iets minder gehoeven, maar dit kan ik wellicht via mijn TV instellingen wat corrigeren (ga ik nog uitzoeken).

De signaal doorgifte van de meeste zenders is 576i. Toch handig dat dit even in beeld verschijnt als je van zender wisselt. Eerlijk gezegd zie ik niet heel veel verschil in beeldkwaliteit als ik switch tussen 576i, 720p of 1080i. Hoe ervaren jullie dit? Standaard heb ik m ingesteld op 720p en daar hou ik m ook maar op.

Het geluid heb ik op PCM gezet en dat klinkt prima via de optische verbinding tussen de Humax en mijn 3.2.1 Bose set.

Handig vind ik ook dat je de TV niet aan hoeft te hebben om het geluid van de radiozenders te horen. Het geluid van de radiozenders klinkt goed, wellicht iets te schel maar niet hinderlijk. Vraagje: kan ik het geluid van de radiozenders op de harde schijf van mijn harddiskrecorder opnemen? Zo ja - kan ik dit dan vervolgens b.v. op een CD branden?

Verder eigenlijk niets dan lof. Ik hoop dat het komende jaar nog veeeel meer zenders HD gaan uitzenden want dit toch waar je het echt voor doet vind ik.

In eerste instantie wilde ik geen extra pakket(ten) bijbestellen maar ik ben toch van gedachten veranderd  :colgate: Gezien het gigantische aanbod films heb ik besloten om het filmpakket erbij te nemen. Dit heb ik vanochtend telefonisch doorgegeven. Hopen dat alles bij Ziggo goed verwerkt wordt...  ;)

Graag hoor ik jullie opmerkingen mbt mijn vragen  :thumbs-up:

Groet,
Ruud

Snowmaster

Citaat van: marz01 op december 29, 2008, 09:42:24
snowmaster, hoe sterk is jouw binnenkomend signaal op de humax en de kwaliteit. Ik kom niet boven de 52% direct uit de muur van de leverancier (voor de verdeler) en met een 1 meter snoertje van koka 799 naar de humax.

De meesten zitten rond de 50% met een Humax, ik ook.  De Samsung geeft bij hetzelfde signaal een sterkte van 80-83% weer.....ra,ra?  Er is dus blijkbaar geen gemeenschappelijke standaard voor deze meting.

Citaat van: Roedie1966 op december 29, 2008, 10:34:57
De signaal doorgifte van de meeste zenders is 576i. Toch handig dat dit even in beeld verschijnt als je van zender wisselt. Eerlijk gezegd zie ik niet heel veel verschil in beeldkwaliteit als ik switch tussen 576i, 720p of 1080i. Hoe ervaren jullie dit? Standaard heb ik m ingesteld op 720p en daar hou ik m ook maar op.

Het geluid heb ik op PCM gezet en dat klinkt prima via de optische verbinding tussen de Humax en mijn 3.2.1 Bose set.

Handig vind ik ook dat je de TV niet aan hoeft te hebben om het geluid van de radiozenders te horen. Het geluid van de radiozenders klinkt goed, wellicht iets te schel maar niet hinderlijk.

Via HDMI is het verschil tussen 720p of 1080i (wazig/wollig) en 576p (scherp) wel goed te zien.
Dat je dit verschil niet ziet, komt omdat een scart niet bedoeld is om 720p of 1080i door te geven.
Je kunt bij scart kiezen voor RGB of video in de menu's van sommige apparaten. RGB heeft een beter signaal en betere weergave. Bij de Humax kan dit niet volgens mij of hij standaard al RGB.
Het beste beeld geeft HDMI bij de Humax.

Je zegt dat het geluid ietsje schel klinkt. Dat was ook mijn ervaring in het begin, nu ontbreekt het juist aan wat frisheid en is hij eigenlijk te warm met te veel middentonen. Het geluid zal waarschijnlijk ook bij jou nog wel iets veranderen van klank. Als hij te schel blijft, draai je de stekker dan eens om en kijk of de klankkkleur verandert.

Snowmaster

VOOR DE LIEFHEBBERS   ;) :

Vanmiddag met forumlid "Martin"  ;) de Humax, de gemodificeerde Samsung en de Topfield satelietdecoder naast elkaar gezet en vergeleken op een Pioneer.
Beiden hebben wij een ongeveer vergelijkbare installatie en aansluiting in ons huis. Zijn scherm is echter nog recent ISF gecalibreerd. Beiden proberen wij zoveel mogelijk uit ons TV signaal te halen.

"Martin"  ;) en ik zagen en hoorden verschillen. Sprong er een decoder uit door de beeld- of geluidskwaliteit via HT ?  Het antwoord is niet moeilijk...NEE. 
De decoders zetten wel elk het beeld en geluid ietsje anders neer.
De Humax benadrukt middentonen nog meer dan in het begin en speelt via de HT nadrukkelijker via de center. Hij klinkt commerciëler en onderdrukt daarmee de details voor een deel.
Dit gaat ten koste van de ruimtelijkheid, maar laat radiogeluid via de kabel juist lekkerder/makkelijker klinken.
De Topfield en de Samsung spelen met iets meer nadruk op hoge tonen en klinken daardoor ruimtelijker.
Hun geluid legt minder nadruk op de centerspeaker maar klinkt iets wijdser doordat de fronts en surrounds meer worden aangestuurd door de PLII stand.   De Samsung klinkt via de radio (en in iets mindere mate via de TV) ietsje dunner.

Nu terug naar het beeld......tsja...... :)
Wij hebben het hier over 3 gewoonweg goede decoders.  Via satelliet oogt/lijkt een beeld frisser dan via de kabel, maar mist het soms de hoge datarate van Ziggo. Is het beeld daardoor nu beter of slechter?
Eigenlijk zijn wij er niet uit. Er zijn gewoon voor en tegens.
De Topfield is de duurste decoder en lijkt het beste gebouwd. De Samsung lijkt langzaam aan een opvolger toe, maar doet het nog steeds erg goed mede omdat mijn versie gemodificeerd is. De Humax is de jongste telg op de markt, maar heeft de kans laten liggen om de anderen te overtreffen. Een gemiste kans? Aan het eind van mijn reactie kom ik daar nog op terug.
Afgezet tegen de oorspronkelijke adviesprijs heeft de Humax de beste prijs/kwaliteitverhouding ofschoon de Samsung nu ook voor ca. €160-€200 te koop is.
De Topfield (satelliet) heeft samen met de gemodde Samsung de meeste diepte in huis waarbij de Topfield ietsjepietsje frisser oogt en de gemodde Samsung iets scherper. De gemodde Samsung heeft de meeste rust in beeld bij (zwenk) bewegingen en blijft dan bijna altijd scherp. Uit ervaring weet ik dat de modificatie hiervoor verantwoordelijk is. Een standaard Samsung doet dit minder goed.
De Humax is ook in zijn beeld een tikkie commerciëler. Hij heeft ietsje minder detail dan de gemodde Samsung maar weer ietsje meer rust bij bewegingen dan de Topfield. Wat ons beiden een beetje stoort, is dat het lijkt alsof er een heel dun waasje over het beeld ligt. Dit is overdag makkelijker zichtbaar dan 's avonds. Beiden weten wij dat dit haast muggenzifterij is, maar een Topfield laat zien hoe het zonder dit waasje kan zijn. Zonder rechtstreeks vergelijk zou het niet opgevallen zijn en 's avonds is het zonder vergelijk helemaal niet zichtbaar. De Samsung werd indertijd door de modificatie ook frisser en zijn "waasje" was toen verdwenen. Dit had echter een prijskaartje en ook de Topfield kost nieuw duidelijk meer dan de Humax. Is mijn opmerking in zo'n geval dan wel eerlijk?
Lastiger is het voor ons om een oordeel te geven over de kleuren. Dit is alleen mogelijk met een ISF meting en daarom geef ik geen oordeel over beter of slechter. Ze kijken gewoon allemaal lekker weg.   

De Humax is nog niet zo lang op de markt en kent nog een aantal bugs. Via Ziggo klinken er nu ook geluiden dat er een firmware update in de maak is. De importeur gaf mij een maand geleden aan al verzoeken bij Humax ingediend te hebben. Humax heeft dus een tweede kans in handen om de kinderziektes op te lossen en het beeld d.m.v. firmware een extra kwaliteitsimpuls te geven.
Op het Ziggoforum heb ik vandaag gevraagd waaruit deze update zal bestaan. Zodra ik meer weet, zal ik de reactie van Ziggo hier posten.

Tot slot stelde ik mijzelf vanmiddag de vraag : Is het zinvol om op 1 meter afstand van het scherm geen storing meer te zien of om iets vloeiender beeldweergave te hebben zoals bij de gemodde Samsung? 
De op dit moment aangebrachte stabilisatie in de kast van de Humax zorgt wel voor ietsje verbetering, maar is eigenlijk verbetering in de "marge." Voor mij is het zichtbaar maar waarschijnlijk niet voor mijn buurman.
Wanneer ga je er op vooruit ?   Als iedereen het verschil kan zien of alleen als iemand je er op wijst? Wanneer stop je met verbeteren ? Wil ik de Humax wel laten modificeren in de electronica als ik het resultaat niet weet ?  Of koop ik gewoon een nieuwe Samsung en zet ik de modificatie over ?
"Martin" gaf mij daarom vanmiddag het antwoord :  "Doorgaan, anders zul je het nooit weten."
Hij heeft gelijk en daarom spreken wij na de calibratie en modificatie weer af.

Thanx, Martin !  

(Stuur je mij nog even een PM van je indrukken thuis als je alles weer aangesloten hebt?)