Kort vergelijk DNM Reson en anti-cable

Gestart door stef662, juni 13, 2008, 14:57:14

Vorige topic - Volgende topic

stef662

Sinds kort heb ik een test exemplaar van de DNM speaker kabel om te vergelijken in mijn set met de anti-cable die er al een half jaar in hangt.

Mijn set: Lavardin IS -> Sonus faber Cremona auditor
Bron: voornamelijk arcam cd 23 maar ook analoog met middenklasser platenspeler (audio note) - element (gado green)

Mijn totaal indruk is dat de DNM veel scherper de details uit de muziek haalt waar de anti-cable veel minder onderscheidend vermogen heeft. De DNM heeft meer controle en impuls maar de anti-cable kan heel soms heel erg meeslepen in zijn chaos.

1-Ilse Delange / livin on love / nummer good thing
DNM: veel details hoog is geen brij, veel impuls zowel hoog als laag. Controle in laag. Maar bovenal een heel mooi en verwarmend midden. De stem en sommige instrumenten klinken erg mooi en warm. Er valt me nog een rimpeltje op bij een gitaar aanslag, dat soort dingen die normaal wegvallen leven op eens weer.

Ook valt op dat het hoog dat ik normaal assosieer met de platenspeler nu ook digitaal heel natuurlijk klinkt daarom ook de kwalificatie analoger.

ANTI: begin is erg mooi overweldigend (deze kabel blijkt dat vaker te doen). De stem is echter behoorlijk minder, harsh, scherp digitaal. Het hoog loopt dicht en wordt slissend. Ik krijg direct zap neigingen bij Ilse en de anti-cable.

2-Patricia Barber cd modern cool
ANTI: Hoog niet erg fraai net als bij Ilse. De bekkens zingen wel erg mooi weg maar niet het splash bekken.
DNM: Verschillen tussen bekkens beter te horen, valt op. Gitaar is weer erg mooi, zielsverwarmend, moeillijk om uit te zetten. Snare drum heeft opvallende impact.

3-Comfortable numb life uitgevoerd life door Chris Squier van YES.
DNM: Stem klinkt erg echt, in het hoog tekenen zich details af op de gitaar riffs.
ANTI: Het moet gezegd, de eerste klanken slepen erg mee, beter dan de DNM. Dit nummer wordt door de ANTI heel emotioneel neergezet wat komt omdat dit hele nummer bewust een zooitje is en dat maakt het zo meeslepend. De ANTI maakt het nog een stukje emotioneler en chaotischer.

4-Sinead O'connor cd faith and courage nummer jealous
ANTI: Hoog is niet bijzonder fraai zoals altijd maar dit nummer maakt wel echt emotie los
DNM: Wel fraai hoog maar de emotie maakt plaats voor kippevel. Gewoon wat meer controle.

Verder bleek nog dat de DNM het verschil tussen de lp en de cd minder duidelijk maakt wat komt omdat de cd minder harsh in het hoog klinkt met deze kabel, iets analoger. Het inspelen van deze kabel bleek ook belangrijk want in eerste instantie vond ik wat helderheid ontbreken in de DNM maar het bleek dat ik de test kabel net andersom had aangesloten dan andere testers hadden gedaan  ;D

Mijn slot oordeel gaat in het voordeel van de DNM maar toch zou ik soms bij de chaotische overweldigende nummer de anti-cable er weer even tussen willen hebben omdat die wel heel erg kan pieken in een brei van emotie.

Het blijft dus een smaak kwestie.

hifiman

Citaat van: bourne op juni 13, 2008, 14:57:14
Het blijft dus een smaak kwestie.
Kun je dat bewijzen  ???  ;D

Leuk verslagje!  :)

stef662

Citaat van: Audioloog op juni 13, 2008, 15:00:59
Kun je dat bewijzen  ???  ;D

Leuk verslagje!  :)

Wie ore heeft die hore  ;) !

garmtz

Leuk verslag inderdaad! Bizar wel dat de kabel omdraaien toch wel effect had! Ik weet dat op Lavardin de kabel goed functioneert en zo te lezen ook volgens mijn verwachting in jouw eigen set.

stef662

Citaat van: garmtz op juni 13, 2008, 16:08:08
Leuk verslag inderdaad! Bizar wel dat de kabel omdraaien toch wel effect had! Ik weet dat op Lavardin de kabel goed functioneert en zo te lezen ook volgens mijn verwachting in jouw eigen set.

Ja de kabel omdraaien had effect maar mogelijk kwam het ook omdat ik in tweede instantie de kabels naar voren langs het meubel had gelegd, ver weg van alle metaal/electronica achter de set. Eerlijk gezegd moet ik dit experiment nog eens systematisch doen voor ik deze conclusie kan neerzetten maar aan de andere kant het gebrek aan brightness wat me eerst opviel is er nu gewoon niet meer en daar gaat het om   :)

stef662

Goh, ineens weet ik wat ik hoor in het vergelijk tussen DNM en anti-cable. Het is vergelijkbaar met het verschil tussen transistoren en buizen, minder harsh, zijde zacht hoog. Iemand zegt altijd "tubes to smooth the digital". DNM to smooth the digital too ;D!

garmtz

Tube-freak

Oke een beetje een oud topic maar ik zal nog mijn bevindingen hier neerzetten met DNM kabels, Ik heb Anti cable nog nooit beluisterd maar als het ongeveer klinkt als DNM dan snap ik waar de term anti-cable vandaan komt want het klink als geen kabel (Bij gebrek aan een betere beschrijving).

Het zal een uitgebreid verslag worden dus ga er rustig voor zitten.

Het begon allemaal een paar maanden geleden toen ik het idee had dat mijn set nog niet het volledige potentiaal had bereikt.  Ik heb veel dingen lopen lezen over kabels, veel reviews ook, en aangezien de Monsters toch wel gedateerd waren had ik het idee dat er vast wel iets beters moest zijn. Probleem was natuurlijk wel dat iedereen vind dat ie de beste kabels maakt maar meestal ook gigantisch duur zijn.

Door o.a. dit artikel en andere desk research kwam ik erachter dat solid core kabels toch wel een andere ervaring zijn dan de meeste kabels die uit verschillende dunne draadjes bestaan.  Ik zat eerst te denken aan de Anti kabels om die te kopen maar ik vond het toch wel een beetje risicovol om zo maar wat te bestellen.  Ik heb toen besloten om eerst maar eens wat solid core installatie draad tussen de speakers te hangen dat ik nog op zolder had liggen (je weet wel dat draad dat ook aan je lichtknopje aangesloten zit).  Hoewel het niet bepaald optimaal was hoorde ik wel goed het verschil tussen solid core en stranded kabel.  Ik hoorde de potentie, veel dingen die ik had gelezen hoorde ik terug.

Toch nog even wat meer tijd genomen om er over na te denken en daarna de Anti-kabel te bestellen was het plan.  Intussen door een brainwave dacht ik eerst nog maar eens kijken welke merken er nog meer solid core kabels maken (je kan je geld maar 1 keer uitgeven natuurlijk). Uiteindelijk kwam ik ook DNM cables tegen.  Zowel Anti cable als DNM op het verlanglijstje.  Uiteindelijk heb ik toch maar voor DNM gekozen omdat deze uiteindelijk goedkoper zouden zijn (Anti-cable = usa = import belasting + btw...).

In elk geval DNM speaker kabel besteld voor een testje.  Is natuurlijk niet zo slim om onbeluisterd een kabel te kopen maar met de prijs van de DNM kabel vond ik het wel een gecalculeerd risico om het toch te proberen.

Eenmaal de DNM aangesloten wist ik gewoon dat het een stukje beter was dan mijn Monster kabels die ik had en ik zeker op de goede weg was.  Gewoon ietsje meer detail iets vloeiender iets muziekaler.  Zeker wel goede kabels dus.  Mijn Monsters gelijk verkocht dus eigenlijk een upgrade die niets gekost heeft uiteindelijk.

Na een tijdje met deze kabels te hebben gespeelt begon het toch weer te kriebelen en was ik stiekem toch wel benieuwt naar de DNM interlinks.
Ook deze toen besteld voor de Trichord Dino.  En eerlijk gezegt bleek dit toch in eerste instantie wat tegen te vallen.  De hoge tonen gingen eigenlijk helemaal fout (schelheid).

Nu was ik toevalliger wijs ook rond deze tijd bezig met stroom kabels en furutech stekkers.  Om een lang verhaal kort te maken bleek mijn Kemp power cord helemaal niet zo goed te matchen met mijn Pathos versterker.  Toen ik deze had vervangen met een Lapp kabel begon het toch wel een stukje beter te klinken.  Eigenlijk bleek dus dat mijn Audioquest interlinks de fouten in de set een beetje wisten te verdoezelen (en zo een beetje elke ander interlink blijkbaar ook) en waarbij de DNM's dat dus niet deden.  Het bleken dus uiteindelijk niet de interlinks te zijn maar de power kabel van de versterker die roet in het eten gooide (en dat was nooit echt heel erg opgevallen doordat de interlinks de boel goed konden verdoezelen).

Uiteindelijk door een toevalstreffer konden de DNM interlinks dus ook goed worden ingezet in de set.  Het begon allemaal wel heel erg op zijn plek te vallen.  Het was al een flink pak beter dan wat het ooit was geweest.

Ik heb hier toch al een tijdje mee gespeelt en was erg tevreden, maar nog niet helemaal 100%.  Ik wist gewoon dat ik nog een Bi-wire set up moest gebruiken voor de speakers.  Dit had ik namelijk ooit al eens geprobeert met de solid core installatie draad en dat was toch wel een stuk beter.

Nu dus mijn nieuwe bestelling binnen gehad van DNM.  Bi wire speaker kabels en nog DNM interlinks voor mijn blu ray speler.
Het valt nu echt helemaal ultiem op zijn plek.  De biwire speaker kabels doen nu zoveel meer met de speakers het is echt gewoon ongelooflijk.

Het lijkt allemaal veel meer 3D, ik kan bijna letterlijk aanwijzen waar welk instrument vandaan komt en het klinkt allemaal zo super waanzinnig ik kan het gewoon niet meer beschrijven hoe goed ik ken mijn eigen set niet eens meer terug zo goed klinkt het.  Zelfs een DNM interlink op de blu ray speler van 299 euro tilt de achter speakers in surround mode gewoon naar een ander niveau (terwijl daar gewoon el cheapo speaker kabels van monster nog op zitten).  Ik wil niet gelijk zeggen dat iedereen gelijk aan de DNM moet maar het heeft zooooooooooo ontzettend veel met mijn set gedaan (terwijl ik al vrij dure kabels had en ook al heel veel merken duurdere merken gebrobeert) dat het echt het proberen waard is.

Vooral met DNM Biwire-en heeft echt de laatste duw naar het ultieme gegeven.  Of het nu Synergie is tussen DNM interlinks of speaker kabels, of het nu de bi-wire DNM's zijn die zonder pluggen zijn aangesloten.  Of zijn het nu de Speaker bruggen waren die de boel terug hebben gehouden, ik weet het niet.  In elk geval is het belangrijkste dat nu alles op zijn plek is gevallen.  Die DNM's had ik al jaren geleden moeten tegenkomen.

Waar ik ook nog het meest van ben geschrokken is dat de achter speaker nu beter klinken met DNM interlinks in de blu ray speler.  Ik had dit dus echt never nooit kunnen dromen dat dat bestond. 

Wat DNM betreft.  Het geeft mijn set naar een compleet ander niveau getilt, overigens in combinatie met een upgrade in de power cables (met furutech stekkers). De algehele ervaring is nu gewoon meer detail, meer muziek, meer realisme.  En ik heb het niet over een klein beetje....

Voor de geintresseerde over mijn power kabels lees ook dit eens door:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=90548.0

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Icarus314

Citaat van: Tube-freak op augustus 26, 2009, 21:23:01
Het lijkt allemaal veel meer 3D, ik kan bijna letterlijk aanwijzen waar welk instrument vandaan komt en het klinkt allemaal zo super waanzinnig

Helemaal mee eens de ruimtelijkheid van deze kabel is ook gewoon heel erg goed. Ik was Bourne  ;) en in de loop van de tijd viel mij verder nog op dat de meeste digitale apparaten gewoon een beter te verdragen hoog hebben met de DNM, ik kan nu rustig naar een mindere digitale bron luisteren en de neiging om te tweaken is er wel maar veel minder. Laatst nog eens in een hifi zaak een paar Martin Logans horen spelen en direct hoorde ik dat hoog van vroeger van voor DNM weer terug. Ik wilde eigenlijk zeggen. Mooie speakers die Logans maar probeer eens een andere kabel maar ik hield me maar stil. DNM is voor mij ook the best tot nu toe al geloof ik dat er zelfs nog betere Nordost op de markt moet zijn in de heel dure regio's.
Wel heb ik nog eens interlinks gehoord van iemand die echt alle interlinks uit de kast had gehaald en daar zat er eentje tussen die net iets brighter was en dat brightere ook nog super mooi neerzette. Weet helaas niet welke het was maar mijn mening was toch dat hij eigenlijk niet natuurlijk klonk maar dat wel heel erg mooi deed  :D Verder laatst op de markt een trio life horen spelen en wat me op viel was dat daar ook niet die kunstmatige brightness in zat die veel speaker kabels kenmerkt.

Tube-freak

Ik zit nu met een samsung blu ray spelertje van 299 euro (waarschijnlijk nog minder als ik hem nu zou kopen) en ik ben er nog blijer mee dan mijn Denon DVD-A1XV die ik ooit heb gehad.  Ja in combinatie met de DNM kabels natuurlijk dat dan weer wel.

Ik heb ook veel minder upgrade behoeftes nu. Echt heel erg bizar hoe je nu echt het linkse en rechtse kanaal details kan onderscheiden.  Gewoon extreem bizar. Ja het klinkt nog steeds als een geheel. Natuurlijk had ik dat verschil altijd al maar met de DNM's is het gewoon in een andere dimensie en allemaal zo een natuurlijk geluid.  Ik viel gewoon van mijn stoel af van de rear channels toen ik het hoorde met een DNM interlink (en ik had Audioquest panthers van 600+ euro).

Het is gewoon eigenlijk alsof er geen kabels tussen zitten.   Ja ik heb al zo veel kabels geprobeerd maar DNM is gewoon van een andere planeet.  Er zal vast nog wel weer iets beters zijn maar voor deze prijs waarschijnlijk niet (Ik geloof 120 UK pounds voor 2 x 3 meter biwire).  Moet wel zeggen dat het pas echt geweldig wordt met DNM bi wire speaker kabels en DNM reson interlinks.  Zal wel Synergie zijn of zoiets.  

Wat voor onverklaarbaar iets het ook mag zijn, mijn set werkt beter als ooit tevoren. Ik ben zelfs een beetje benauwt om van blu ray speler merk te veranderen (ooit) omdat het nu allemaal zo perfect is.  Zal deels matching zijn en deels de DNM kabels.

Martin_M

Grappig, ik heb DNM Reson interlinks eens voor iemand getest in combinatie met een viertal andere interlinks (Transparent Ultra, Eichmann, dropveter en ??).
Op mijn set was het echt heeelemaal niets (alleen een dropveter was slechter). Slechte trage en versmeerde bas, klein beeld en een wat dof en daardoor weinig sprankelend geluid weet ik nog.
Ik moet het verslag nog wel ergens hebben liggen.

Kwestie van combinaties (zoals altijd) verwacht ik  :-\
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Tube-freak

Het zal ongetwijfeld de combinatie zijn geweest (matching).   Maar zoals ik al heb willen zeggen is het wel belangrijk dat de set al op orde is.
Het kan best zijn dat je set niet goed klinkt met DNM vanwege iets anders in de keten wat het veroorzaakt.

Ik kan maar een ding zeggen:  DNM kabels zijn HEEEEEEEL erg eerlijk ( die andere interlinks verdoezelde het probleem misschien....).   Het kan dus zowel ontzettend goed klinken als echt heeeeeeel erg slecht ( ja ik heb het zelf meegemaakt) Ik kwam er achter dat het niet aan de DNM lag maar aan iets anders (power kabel van de versterker).

Ik kan me heel erg goed voorstellen dat een DNM niet goed kan klinken.  Maar als alles bij elkaar komt en op zijn plek valt dan kan je je bijna niets beters wensen.  Ja ik stond zelf ook verbaast van een DNM-teleurstelling tot een DNM-openbaring met dezelfde interlink (maar met andere power kabel).

Aan de andere kant zijn er zoveel combinaties van componenten mogelijk dat er weinig te voorspellen is over de werkelijke uitkomst.  Ik weet uit eigen ervaring dat DNM gewoon goed werkt op mijn eigen set (en ik ben niet de enige).

Icarus314

Het is natuurlijk het allerbelangrijkste wat je gewend bent volgens mij. Ik denk dat als je altijd een onnatuurlijk hoog hebt gehoord dat je dan niet beter weet zoals de huidige generatie denkt dat een ipod klinkt zoals het moet. De DNM is denk ik echt heel eerlijk, ik vergelijk hem daarom vooral met wat ik life hoor. Wel moet je uitkijken dat je niet luidsprekers hebt die zelf al niet zo veel hoog neerzetten dan heb je de extra hoog boost van een andere interlink misschien juist nodig. Ik vind ze geweldig bij magnetostaten en electrostaten en scanspeak tweaters. Allemaal behoorlijk recht door zee.

Icarus314

Persoonlijk denk ik dat DNM heel goed een probleem heeft onderkend waar veel techneuten niet aan willen. DNM maakt gebruik van een model dat niet de stroom door de kabel maar het electromagnetische veld langs de kabel centraal stelt (je kunt immers ook 'stroom' door de lucht verplaatsen). Stroom en electromagnetisch veld zijn eigenlijk complementaire begrippen. Je kunt b.v. als blinde een olifant beschrijven als een slurf of als een poot, net van waar je staat maar het blijft hetzelfde beest.
Bij die electromagnetische velden speelt bij de propagatie de skindiepte van kabels een grote rol. Al het metaal waar het veld doorheen moet veroorzaakt een absorptie van dat veld. De geleiders zelf werken ook als absorptie metaal voor de lopende golf er langs en liggen bij dnm daarom ver uit elkaar. De diameter van de kabel is klein zodat de golf die in de kabel dringt er dwars doorheen gaat en bij de andere kant gedeeltelijk reflecteert zodat de absorberende golf in de kabel wordt uitgedoofd. Dit werk ook bij flat cables maar dan in een dimensie minder. Hetzelfde verschijnsel ligt ten grondslag aan buizen versus transistoren. De techneuten hebben het alleen over de vervorming, maar het metaal van de koeler van een transistor werkt ook als een skin. DNM heeft daarom ook versterkers op de markt met een speciaal niet geleidende transistor koeler. Lavardin doet ook zoiets.
Dit hele skin effect meet je niet als je een stabiele sinus op de kabel zet maar wel als je een korte puls op de kabel zet. Een professor heeft er een publicatie aan gewijd en hij heeft met metingen het effect ook aangetoond. Dit model wordt voornamelijk genegeeerd door de techneuten omdat het niet in hun gewone electronica taal is geschreven maar het maakt gebruik van een modelvorming die in de quantum mechanica gebruikelijk is. Daar hoef je een electronica ingenieur nog niet mee lastig te vallen  :D

reMC

Citaat van: Icarus314 op augustus 27, 2009, 11:49:33
Persoonlijk denk ik dat DNM heel goed een probleem heeft onderkend waar veel techneuten niet aan willen. DNM maakt gebruik van een model dat niet de stroom door de kabel maar het electromagnetische veld langs de kabel centraal stelt (je kunt immers ook 'stroom' door de lucht verplaatsen). Stroom en electromagnetisch veld zijn eigenlijk complementaire begrippen. Je kunt b.v. als blinde een olifant beschrijven als een slurf of als een poot, net van waar je staat maar het blijft hetzelfde beest.

Yep, daarom vind ik DNM ook interessant. Pel Audio werkt ook volgens die wetenschap ;)

garmtz

Het heet bij de koellichamen van versterkers alleen niet skin effect, maar je beschrijft de voordelen van verminderde kringstromen in het materiaal. Is toch een ander fenomeen...

stone56

Citaat van: Icarus314 op augustus 27, 2009, 11:49:33
Een professor heeft er een publicatie aan gewijd en hij heeft met metingen het effect ook aangetoond. Dit model wordt voornamelijk genegeeerd door de techneuten omdat het niet in hun gewone electronica taal is geschreven maar het maakt gebruik van een modelvorming die in de quantum mechanica gebruikelijk is. Daar hoef je een electronica ingenieur nog niet mee lastig te vallen  :D

mss een linkje?
It's only rock 'n roll (but I like it)

reMC

Citaat van: stone56 op augustus 27, 2009, 14:57:17
mss een linkje?

Ik ben technisch niet genoeg onderlegd om het echt te begrijpen, maar het zou in deze bijbel uitgelegd staan ;)

http://www.manhattanrarebooks-science.com/maxwell.lines.of.force.htm

Met Google kun je de inhoud ook wel vinden...

stone56

Tube-freak

Binnenkort (1 september) is Dennis Morecroft van DNM op dit forum als gast.  Wellicht kunnen de geintresseerden hem nog wat vragen stellen.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=91138.0

stone56

dekkersj

Zou ik ook vragen mogen stellen of riskeer ik dan een ban?

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

garmtz

reMC