Betere IEC & Schuko stekkers advies gezocht

Gestart door Tube-freak, augustus 1, 2009, 14:06:05

Vorige topic - Volgende topic

Tube-freak

Ik ben laatst bij toeval tegen andere afgeschermde netkabels aangelopen omdat ik deze voor een Forum genoot heb gemaakt (en even getest in de eigen set natuurlijk).

Ik heb Kemp Hi powercords maar toen heb ik ook Lapp Ölflex 110 3G25 afgeschermde kabels geprobeerd.  Deze deden het eigenlijk verassend goed op mijn versterker omdat de klank er iets warmer van werd.  Dus nu heb ik zelf een paar Lapp 3G25 in elkaar gezet voor mezelf met even tijdelijk de bouwmarkt stekkers (Deze gebruik ik alleen op de Pathos, de rest blijft Kemp).

Wat is nou het verschil tussen de bouwmarkt stekkers en die hele dure stekkers van 100 euro, behalve dan dat ze veel handiger zijn om in elkaar te schroeven (ben net een kwartier bezig geweest alleen al met het aarde draadje in de bouwmarkt stekker te priegelen).

De Stekker die ik eerst had gemaakt waren merkloze stekkers die verdacht veel op Oyaides lijken aan de buitenkant. (zie onderstaande foto).  Ik hoorde eigenlijk geen verschil met de bouwmarkt stekkers, wat niet wil zeggen dat het niet goed klonk, het klonk geweldig!.  Ik had de indruk dat de netsnoeren meer invloed hadden op de klank dan de stekkers.

Wat is nu het verschil met die hele dure IEC en Schuko stekkers van 100 euro per stuk en de stekkers van 5 a 10 euro per stuk?
Horen jullie verschil in klank en zo ja wat word er dan beter?  Ik kan wel veel dingen vinden over kabel discussies maar niets over stekker discussies.

Wie kan me adviseren wat nu ECHT het verschil is met stekkers.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

erik s.

.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Tube-freak

Het gaat me niet perse om Oyaide nep of echt.  Gewoon over het algemeen wat het verschil is.
Binnenwerk is in elk geval niet hetzelfde van echte Oyaides ten opzichte van Nep.

Vooral klankmatig vind ik het intressant om te horen of er veel verschil is tussen dure en goedkope stekkers.

tiptop

Hier heb ik positieve ervaringen met duurdere stekkers.

vb. mijn Siltechkabels heb ik de ieckant vervangen voor isoteks (furutech) en was merkbaar beter. Meer dynamiek, gecontroleerder en meer rust.

Ook heb ik een echte Oyaide 20A stekker aan 1 gedaan, maar dat kon ik niet vergelijken, omdat ie niet met de originele stekker op hetzelfde apparaat kon (eindversterker). Maar tov het standaard snoer ook veel meer leven en dynamiek in de weergave.

Wattgate's zijn wat sneller qua klank dan furutechs gold. Die klinken wat slomer in vergelijk, maar ook wat warmer. Maar net wat je wil daarbij. Schijnt dat de rhodium uitvoeringen weer wat helderder klinken.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Tube-freak

Ik zoek richting warme en vloeiende klank.  Ik heb het idee dat verguld dan de beste optie is.

tiptop

Citaat van: Tube-freak op augustus  1, 2009, 16:42:40
Ik zoek richting warme en vloeiende klank.  Ik heb het idee dat verguld dan de beste optie is.
De furutech gold zijn gewoon mooie stekkers. (De Isoteks zijn precies dezelfde met een andere mantel.) :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

S@m

Imitatie Oyaide, originele Oyaide, Kaiser, Popp, plastic, rubber....volgens mij zit het eventuele klankmatige verschil meer in de gebruikte kabel.

Althans ik hoor geen verschil tussen bovenstaande connectoren icm Belden, Essential Audio Tools of Lapp. Nu zijn dit erg goedkope kabels dus wellicht dat met exotische kabels icm exotische connectoren wel veranderingen hoorbaar zijn.

Het is meer de degelijkheid, duurzaamheid en afwerkingsgraad van de duurdere stekkers naar mijn idee...Maar ja, als verschillende 'voetjes' onder rack en/of apparatuur al (duidelijke) verschillen geven, waarom zou dat niet met andere kabel/stekkers kunnen.

Overigens Tube-freak, als je met afgeschermde netstekkers de imitatie Oyaide's bedoelt...wat is hieraan afgeschermd?

erik s.

de blauwe Siltech schuko is natuurlijk gewoon de Bals , bij mij te koop voor 6.95.. :)
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Tube-freak

Citaat van: S@m op augustus  1, 2009, 17:09:06
Imitatie Oyaide, originele Oyaide, Kaiser, Popp, plastic, rubber....volgens mij zit het eventuele klankmatige verschil meer in de gebruikte kabel.

Althans ik hoor geen verschil tussen bovenstaande connectoren icm Belden of Lapp.

Het is meer de degelijkheid, duurzaamheid en afwerkingsgraad van de duurdere stekkers naar mijn idee...

Overigens Tube-freak, als je met afgeschermde netstekkers de imitatie Oyaide's bedoelt...wat is hieraan afgeschermd?

Ik bedoelde afschermde netkabel.  Ik heb het even verbeterd.  De stekkers zelf zijn niet afgeschermt maar de kabel wel.

S@m

Citaat van: Tube-freak op augustus  1, 2009, 17:25:38
Ik bedoelde afschermde netkabel.  Ik heb het even verbeterd.  De stekkers zelf zijn niet afgeschermt maar de kabel wel.
;)

Tube-freak

Heeft iemand wel eens van het merk IeGo gehoord.  Deze kosten maar de helft tot 1/3 van een furutech maar volgens een review die ik heb gelezen schijnen ze beter te klinken.  Maar dat zou ook kunnen dat dat toeval was dat het in die specifieke set toevallig zo was, Ook verkoopt die reviewer ze zelf dus het zou ook een "wij van wc eend adviseren..." gehalte kunnen hebben.  Maar dan kan je net zo goed de helft van de reviews hier op het forum ook wel overslaan als je daar rekening mee moet houden.

erik s.

Citaat van: Tube-freak op augustus  1, 2009, 17:37:33
Heeft iemand wel eens van het merk IeGo gehoord.  Deze kosten maar de helft tot 1/3 van een furutech maar volgens een review die ik heb gelezen schijnen ze beter te klinken.  Maar dat zou ook kunnen dat dat toeval was dat het in die specifieke set toevallig zo was, Ook verkoopt die reviewer ze zelf dus het zou ook een "wij van wc eend adviseren..." gehalte kunnen hebben.  Maar dan kan je net zo goed de helft van de reviews hier op het forum ook wel overslaan als je daar rekening mee moet houden.

als mij niet vergis zijn ze te koop bij een van de sponsors, en ik heb er al veel positieve reacties op gelezen.

erik s.

Citaat van: erik s. op augustus  1, 2009, 17:45:33
als mij niet vergis zijn ze te koop bij een van de sponsors, en ik heb er al veel positieve reacties op gelezen.

gevonden, maar het is geen sponsor, sorry.

phmeijer

Citaat van: erik s. op augustus  2, 2009, 10:35:02
hier dus ...

hhmm, zijn die wel sponsor?

Nope!

EDIT BY ADMIN
LINK NAAR NIET SPONSOR VERWIJDERD
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

Tube-freak

Er zijn ook zoveel sponsers dat je je tegenwoordig helemaal suf zoekt als je wat nodig hebt en dus zijn doel voorbij schiet.  Ik zoek meestal op google als ik wat nodig heb dan heb ik het binnen een paar seconde gevonden.

Het gaat ook niet echt om of ik een winkel kan vinden maar de ervaringen van bepaalde producten.  Ik vind Furutech en Oyaide gewoon simpelweg te duur.
Ik zoek meer in de prijsklasse Hifituning of IeGo.

reMC

Voor jouw smaak zijn Gold versies het mooiste (wij gebruiken in onze topsystemen ook alleen maar Gold...).

Tussen 'standaard' stekkers en de Furutech's / Oyaide etc. zitten grote verschillen. De klemkracht is bijvoorbeeld bij deze laatste stukken groter (minder resonanties: minder vervorming: beter geluid). De kwaliteit van de materialen zijn hoger, ook de plating is hier van groot belang. De grote merken stellen bijvoorbeeld gehoormatig de dikte van de plating vast (en komen tot andere conclusies ;D). Wat Furutech oa een behoorlijk voorsprong brengt is dat zij (als een van de weinige over de hele wereld) kunnen Gold en Rhodium kunnen platen zonder gebruik van zilver of nikkel (vooral nikken is killing voor je muzieksignalen). Het Gold wordt dus direct op het koper geplate. Vergeet hier niet dat Furutech onderdeel is van het immense Furakawa ;) Ook schenken de grote merken aandacht aan de behuizingen/isolaties. Een beetje een idee...

Tube-freak

IeGo maakt ook gebruik van Furukawa koper maar is iets vriendelijker geprijst dan bijvoorbeeld een Furutech.  Kost denk ik de helft van een Furutech.
Het zal ongetwijfeld niet 100% hetzelfde in elkaar zitten maar het prijsverschil zal ook ongetwijfeld met de merknaam te maken hebben.

Maar de nep Oyaides (bij gebrek aan een beter woord) zitten ook als een huis in je stekkerdoos.  Dus vandaar dat ik eigenlijk wel zoiets zoek maar dan nog enigzins betaalbaar.  De instap Furutechs vind ik dan ook weer een beetje slorig met die trekontlasting aan de buitenkant ipv aan de binnenkant.

reMC

Tube-freak

Ja dat kan wel maar waar kan je zulke dure stekkers lenen dan?  Ik heb ook weer geen zin om voor 600 euro te gaan webshoppen aan stekkers en dan maar hopen dat je je geld terug krijgt als je iets terug stuurt.

reMC

Voor Furutech kun je vast een stekker lenen bij een dealer (sponsor). Als dat niet kan, mag het ook bij ons.

erik s.

W & M heeft ook mooie schuko's en IEC's zei de W & M dealer.... :alien:

hifi | Roderick

S@m

Citaat van: Tube-freak op augustus  2, 2009, 12:58:59
Maar de nep Oyaides (bij gebrek aan een beter woord) zitten ook als een huis in je stekkerdoos.  Dus vandaar dat ik eigenlijk wel zoiets zoek maar dan nog enigzins betaalbaar.  De instap Furutechs vind ik dan ook weer een beetje slorig met die trekontlasting aan de buitenkant ipv aan de binnenkant.

Als je de pootjes van de stekker iets verbuigt of de klemmen in je stekkerdoos iets strakker zet bereik je hetzelfde 'zitten als een huis'.

En welk stekkerblok gebruik je, om het een en ander te rechtvaardigen moet dat ook een beste/betere zijn en dan natuurlijk de wandcontactdoos in de muur...ook een HiFiTuning oid met extra klemming...?!

Tube-freak

Die W&M zien er ook wel goede uit ja.  Ik heb een Kemp powersource stekkerblok dus dat lijkt me wel goed genoeg.
Er stond alleen een type nummer bij op de AV123 site geen merk maar ik neem aan dat die doorzichtige transparante 24K gold stekkers dus van W&M zijn. 
Prijs is gunstig in elk geval en het ziet er degelijk uit.

S@m