The Confidence Mansion... En weer lekker verder met genieten :-)

Gestart door Jean Sibelius, mei 25, 2008, 23:30:20

« vorige - volgende »

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

chansig

Top ervaring. Herkenbare ervaring alleen wel met een andere DSP. De stap die dat apparaat zette was groot te noemen. Dus ik herken wel wat je schrijft als het gaat om de verandering die je dan ervaart.

By the way...moet het apparaat nog inspelen ? Of heeft dit apparaat daar geen last van ?

Ik noem het bewust een last..want dat is inspelen.

Gr Hans

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

diceman

Mooi opsomming van je beleving.
Goed om te zien dat er nog steeds "ruimte" is in jouw ruimte voor verbetering.

Veel tweak plezier en vergeet niet ook te luisteren en te genieten ;) ;D.

Staaled

Ha Jan, fraai verslag.

Mooi dat het nu reeds overduidelijk is.
Het kon ook bijna niet anders want , even vanuit de luie stoel  ;), bij mijn weten heb bijvoorbeeld je timing/delays tussen mains en subs nooit (goed) kunnen regelen.
De MiniDSP deed immers alleen de subs ?

Hebben jullie ook nog een multi-point meting verricht ?
Daar kan best een hoop te halen zijn.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jan-rotterdam

Citaat van: Jean Sibelius op december  5, 2014, 12:55:09

Er zijn/lijken nog talloze 'easy wins' mogelijk om het systeem nog verder te laten groeien, maar ik neem hiervoor uitgebreid de tijd in de komende periode. Na de komst van de miniDSP's ben ik uiteindelijk 6 maanden bezig geweest om de weergave optimaal te krijgen. Ik verwacht met de Altitude32 aanzienlijk minder tijd nodig te hebben. Zondag ga ik de hele dag verder tweaken en met zout en peper spelen :colgate:!


Succes Jan, ben benieuwd naar al je ervaringen na het uittesten van alle mogelijkheden.
En heel belangrijk, geniet van de nieuwe aanwinst !

Groeten Jan

denoontje


eduard

Kort vraagje. Je schrijft dat je eerst alles in Geregeld hebt en vervolgens de apparatuur op de master base hebt gezet. Maar als masterbase het gedrag can de apparatuur beïnvloedt had je dit dan niet eerst moeten doen en dan pas het inregelen.

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Etiennevh

Hi Jan,

Mooi verslag, erg boeiend! Ik vraag me af hoeveel winst je hebt behaald aangezien het al zo enorm fantastisch klonk, maar dat het nog beter kan is dus bevestigd ;)

Groet,
Etienne
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

bmateijsen

Citaat van: eduard op december  6, 2014, 01:20:15
Kort vraagje. Je schrijft dat je eerst alles in Geregeld hebt en vervolgens de apparatuur op de master base hebt gezet. Maar als masterbase het gedrag can de apparatuur beïnvloedt had je dit dan niet eerst moeten doen en dan pas het inregelen.


En wat verwacht je van het effect van Masterbase op de meting?

Jean Sibelius

Citaat van: Miesepies op december  4, 2014, 22:37:49
JALOERS!!!!

Nergens voor nodig ;). Voor het geld wat ik nu heb uitgegeven kun jij ongetwijfeld weer hele andere leuke dingen doen :).

Citaat van: ArjanR1 op december  4, 2014, 23:08:21
Mooi speelgoed! Veel plezier ermee ;D

Dank je! :)

Citaat van: R op december  4, 2014, 23:14:28
O0

:) Deze eerste 'foto' moet ongetwijfeld beter kunnen!

Citaat van: Etiennevh op december  5, 2014, 08:43:29
Ziet er goed uit Jan!

Dank je Etienne. Initieel was de reden vooral praktisch: 'kabellengte', maar ik hoor van iedereen terug dat deze opstelling ook (optisch) veel meer recht doet aan de hele set-up, dat plus het feit dat de lampjes op de spelers verder weg van het scherm zitten. Deze opstelling wordt dus een blijvertje!

Citaat van: Kjelt op december  5, 2014, 07:44:54
Mooi dat het zo,n resultaatsverbetering heeft gebracht, veel luisterplezier toegewenst!

Bedankt!

Citaat van: WickedGame op december  5, 2014, 08:52:30
Kom maar op met het verslag :D

Maar zo op het plaatje, een hele mooie bak die daar staat :D *jaloers!*

Done. Ziet er inderdaad 'netjes' uit, maar ik krijg het natuurlijk nooit zo mooi als in de folder!

Citaat van: clockwork op december  5, 2014, 09:55:15
Strak hoor.  :inlove:

Waar denk je die (extra) winst dan nog te behalen? Ik ben erg benieuwd naar je verslag/luisterervaringen.

Geniet ervan!  :clapping:

Bedankt Rezah! :) Betere afstelling van de filtering op het gehoor). Heb nu een HDMI-kabel tussen de Oppo en de Trinnov hangen die standaard bij de UPC mediabox zit (Max. 10 Euro?). Standaard stroomsnoer op de Trinnov. Kwaliteit XLR-kabels? Inspelen van de Trinnov, maar ook bv. de XLR van Oppo naar Trinnov was nog bijna warm van het solderen toen ik deze kreeg... Routing van kabels. Genoeg mogelijkheden om te testen en potentiele verbeterpunten.

Gaat helemaal goedkomen! :D

Citaat van: Marco66 op december  5, 2014, 10:36:24
Pff wat een prachtig ruimte heb je toch, gaaf man.
Zou graag een keertje komen kijken en luisteren, succes ieg met het nieuwe speeltje!

Marco

Bedankt Marco :). Het begint meer en meer te convergeren naar hetgeen ik eindelijk wil.

Citaat van: bmateijsen op december  5, 2014, 11:28:10
Het was gisteren leuk experimenteren en tijd vliegt dan helaas ook echt.... De timing van het systeem en de compleetheid van de muziek was echt waanzinnig. Jan heeft een echt high-end systeem, dus hij zal nog vele uren mogen spenderen in de optimalisatie, maar daar hebben we het kort al even over gehad gisteren.

Bedankt! Inderdaad veel te weinig tijd, maar zoals we besproken hebben heeft het ook tijd nodig om langzaam naar het absolute 'optimum' te convergeren en om het apparaat verder te leren kennen (dat is ook deel van de hobby). De huidige timing en compleetheid nemen ze in ieder geval al niet meer af...  :D

Citaat van: bmateijsen op december  5, 2014, 11:28:10
De Von Schweikerts zijn als bi-amp systeem geconfigureerd in de Altitude32. Gaaf dat je zoveel flexibiliteit hebt, dus dat betekent dat in zijn 4.1 systeem we 7 kanalen gebruiken. De subtowers en luidsprekers zijn daarmee apart ingeregeld.

Was in eerste instantie even sceptisch, maar dan vertrouw ik ook op jouw en Ronald's expertise. En inderdaad... spot on! 8)

Citaat van: bmateijsen op december  5, 2014, 11:28:10
De komende tijd kan Jan naast genieten ook langzaam het systeem verder leren kennen.... Worden erg leuke tijden!

Absoluut. Jammer dat ik nu geen drie weken vrij kan nemen op het werk, want mijn handen jeuken om hiermee aan de slag te gaan en om dit 'varkentje te wassen', maar ja... even andere prioriteiten (en daar betalen we tenslotte al dit leuks mee). 8)


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Citaat van: Bas Akkerman op december  5, 2014, 13:40:27
*Hatsjie!*

:worship:

Absoluut! 8)

Citaat van: chansig op december  5, 2014, 13:44:48
Top ervaring. Herkenbare ervaring alleen wel met een andere DSP. De stap die dat apparaat zette was groot te noemen. Dus ik herken wel wat je schrijft als het gaat om de verandering die je dan ervaart.

By the way...moet het apparaat nog inspelen ? Of heeft dit apparaat daar geen last van ?

Ik noem het bewust een last..want dat is inspelen.

Gr Hans

Bedankt! DSP heeft zeker zijn charmes ;). We hebben niet expliciet gesproken over inspelen van het apparaat, maar het zal nu 20 tot 30 uren gespeeld hebben. Heb gisteren een tijdje een test-CD laten spelen (mede om alles warm te laten spelen). Ik ben overigens onze afspraak niet vergeten (stuur je binnenkort een PM).

Citaat van: diceman op december  5, 2014, 14:26:40
Mooi opsomming van je beleving.
Goed om te zien dat er nog steeds "ruimte" is in jouw ruimte voor verbetering.

Veel tweak plezier en vergeet niet ook te luisteren en te genieten ;) ;D.

Dank je! Ik denk dat de ruimte 'nagenoeg optimaal' is, maar deze blijft natuurlijk interne resonanties houden. De trinnov vindt dat de nagaltijd 0.4 seconden is. De grootste winst die ik haal met de optimizer is het nog 'beter' maken van het gedrag van de Von Schweikerts als geheel, maar ook toch nog steeds het compenseren van wat reflecties. Overigens laten de metingen van de Dynaudio Confidence C4's een bijna perfect impuls gedrag zien (dat verklaart ook meteen het verschil in ervaring tussen Von Schweikert en Dynaudio).

Dank je! Gaat zeker lukken :colgate:

Citaat van: Staaled op december  5, 2014, 14:45:31
Ha Jan, fraai verslag.

Mooi dat het nu reeds overduidelijk is.
Het kon ook bijna niet anders want , even vanuit de luie stoel  ;), bij mijn weten heb bijvoorbeeld je timing/delays tussen mains en subs nooit (goed) kunnen regelen.
De MiniDSP deed immers alleen de subs ?

Bedankt en Goed punt! In de miniDSP's kun je alleen maar vertraging instellen en omdat de Subs al naar achter stonden was er altijd een klein timing issue. Viel normaal niet op, maar nu ben ik daar ook mooi vanaf :).

Citaat van: Staaled op december  5, 2014, 14:45:31
Hebben jullie ook nog een multi-point meting verricht ?
Daar kan best een hoop te halen zijn.

Die mogelijk heeft de Trinnov wel, maar ook gisteren is gebleken (met 3 man op de bank) dat de linker en rechter persoon niets te klagen hebben. Dit is wel iets wat ik voor later heb geparkeerd, want het gebeurd namelijk regelmatig dat we met zijn tweeën op de bank zitten (en dan zit er niemand exact in het midden). :)

Citaat van: jan-rotterdam op december  5, 2014, 17:32:21
Succes Jan, ben benieuwd naar al je ervaringen na het uittesten van alle mogelijkheden.
En heel belangrijk, geniet van de nieuwe aanwinst !

Groeten Jan

Dank je Jan. Het genieten wordt zeker niet uitgesteld, morgen toevallig een dag dat ik meters kan maken, maar ben bang dat het verdere testen verder in de kerstvakantie zal gebeuren.

Citaat van: denoontje op december  5, 2014, 20:34:40
heel gaaf hoor

Dank je! :colgate:

Citaat van: eduard op december  6, 2014, 01:20:15
Kort vraagje. Je schrijft dat je eerst alles in Geregeld hebt en vervolgens de apparatuur op de master base hebt gezet. Maar als masterbase het gedrag can de apparatuur beïnvloedt had je dit dan niet eerst moeten doen en dan pas het inregelen.

Geen idee eerlijk gezegd (weet niet zoiets überhaupt meetbaar is, zonder daar een hele discussie over op te willen starten). Ik weet niet wat het effect is van de masterbase onder de Trinnov, maar uit eigen ervaring weet ik dat de Oppo zeker baat heeft bij een goede ondergrond (de Oppo zit niet in de meetketen, de Trinnov wel). Er gaan op korte termijn nog wel meer dingen veranderen. Zodra ik 'helemaal' tevreden ben komt er nog 1 definitieve meting, maar ik ga sowieso enkele metingen doen om ook ervaring te krijgen met het systeem. Het voordeel is dat de target curve gehandhaafd blijft en dat de Trinnov vervolgens wel berekent hoe hij deze moet realiseren.

Citaat van: Xander32 op december  6, 2014, 09:11:52
Wat een aanwinst. Boeiend verslag om te lezen :thumbs-up:.

Dank je en graag gedaan! :)

Citaat van: Etiennevh op december  6, 2014, 10:58:20
Hi Jan,

Mooi verslag, erg boeiend! Ik vraag me af hoeveel winst je hebt behaald aangezien het al zo enorm fantastisch klonk, maar dat het nog beter kan is dus bevestigd ;)

Groet,
Etienne

Hoi Etienne. Bedankt! En ik weet nu al dat het nog beter kan ;) (er is nog steeds een 'bucket-list'). Er zijn nu zoveel factoren veranderd naar de goede kant dat het ook niet anders kon. Gisteravond twee audio vrienden over de vloer gehad en die hadden exact dezelfde ervaring als jij. De vorige keer was al bijzonder, maar ook zij hadden direct (volgens eigen zeggen bij binnenkomst in de ruimte al) gehoord dat dit weer een stap hoger speelt qua natuurlijkheid en strakheid van het geluid.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

rovinggecko

Mooi verhaal, mooi spul, maar nog mooier om te zien dat het niet alleen 'geconsumeerd' wordt, maar dat je zelf helemaal engaged bent, je laat adviseren en een baseline laat zetten en dat je daar dan zelf verder mee tweakt.
Enhanced niet alleen het resultaat maar ook de voldoening. Mooi hoor!

Speel en geniet ze.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Maximus_Aurelius

Nou nou jij bent (te) lief geweest van het jaar dat jij dit van de Sint krijgt :D   :tongue2:

Even serieus. Dat is toch echt een mooi apparaat, heb eens op internet van alles doorgenomen en dan kan ik niets anders zeggen:
Halleluja!!!!!!!!  :headbanging: :clapping:

Veel plezier en kan me goed voorstellen dat je  lachend naar huis rijd om gelijk tegen de vrouw zeggen hoi schat en dag ben in de Mansion ;). of zij moet er al zitten dat ze je voor is  ;D dat kan natuurlijk ook. Uiteraard mogelijk dat het ook andersom gebeurd he  :D

Ieder geval veel luister plezier.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

jaco

Citaat van: Jean Sibelius op december  6, 2014, 12:13:25
Heb nu een HDMI-kabel tussen de Oppo en de Trinnov hangen die standaard bij de UPC mediabox zit (Max. 10 Euro?). Standaard stroomsnoer op de Trinnov. Kwaliteit XLR-kabels? Inspelen van de Trinnov, maar ook bv. de XLR van Oppo naar Trinnov was nog bijna warm van het solderen toen ik deze kreeg...
Daar moet toch minstens een $iltech tussen  ;)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

bmateijsen

Persoonlijk zou ik het pad vanaf bron zoveel mogelijk digitaal houden.... immers de bewerking van EQ wordt in het digitale pad gedaan ;)

scrutinizer

Proficiat!! Fijn voor je dat je het als toevoeging ervaart, Jan. En er nog op vele punten vooruitgang te boeken viel. 

Neemt niet weg dat in 'mijn' gedachte en beleving van dit alles, een serieuze, analoge voorversterker met goede bron, mede met aandacht voor plaatsing en inregelen VS systeem, deze 'being there' beleving misschien nog sterker had kunnen zijn.

gr Anton 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Staaled

Mogelijk wil Jan tzt de meetresultaten posten.
Dan zie we direct waar er verbetering zat en correctie wordt toegepast. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

R0N

Ha Jan,

Zondag ga je weinig buitenlucht zien......

In de Amethyst en ST2hifi heeft Trinnov een target curve voor de presets Comfort en Natural gemaakt.
Ik zoek nog uit of zo iets is te programmeren en op te slaan.

Dat ziet er zo uit:


Ik heb opgeschreven wat de waarden zijn om het na te maken.
Van links naar rechts zijn dit de (t.o.v. '0' afwijkende) waarden:

Hz   dB
40  +0,2
50  +1,0
63  +2,0
80  +1,0
100 +0,2
1k   -0,2
1,3k -0,8
1,6k -1,0
2,0k -1,1
2,5k -1,4
3,2k -1,9
4,0k -2,0
8,0k -1,9
10k  -1,5
13k  -1,0
16k  -1,5
20k  -2,5

Wellicht leuk om ook in jouw situatie eens uit te proberen. Het haalt de scherpe randjes weg en geeft een aangename bump in het laag.

Groet,
ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Jean Sibelius

Hoi allemaal,

Zoals eigenlijk al te verwachten was heb ik bij lange na niet alles kunnen doen wat ik had willen doen. Ben met name bezig geweest met luisteren, tweaken, luisteren en weer tweaken. Heb ondertussen de kabels netter neergelegd en ik ben verder bijna uitsluitend bezig geweest met het creëren van verschillende filters met behulp van de Trinnov optimizer en om te beluisteren hoe deze klinken. Je kunt spelen met het aantal filters per octaaf en verder kun je spelen met de maximale hoeveelheid correctie die je toe wilt laten. Heb o.a. pre-sets gemaakt met 3, 6, 12 en 24 filters per octaaf en ik heb nu 1 setting waarbij ik een poging heb gedaan om mijn vorige situatie (met de mini-DSP's) te simuleren. Het leuke is dat je binnen 2 à 3 seconden het verschil kunt horen tussen de verschillende pre-sets :).

Verder op mijn gemak door alle (sub)(sub)menu's gelopen om te kijken waar alles te vinden is. Als je dan een paar muziekstukjes per keer beluistert en gaat switchen, dan is het zo weer donker. Waar ik me echter mateloos aan irriteerde was de audio kwaliteit van de HDMI-kabel tussen de Oppo en de Trinnov. Heb daarom maar meteen een 'leuke' HDMI-kabel besteld (een AudioQuest Cinnamon), die komt morgen binnen als het goed is :) (dan zoek ik tzt nog wel uit of ik daar nog verder winst kan halen, en ik had toch nog een extra HDMI-kabel nodig).


Groeten, Jan


Citaat van: rovinggecko op december  6, 2014, 12:47:27
Mooi verhaal, mooi spul, maar nog mooier om te zien dat het niet alleen 'geconsumeerd' wordt, maar dat je zelf helemaal engaged bent, je laat adviseren en een baseline laat zetten en dat je daar dan zelf verder mee tweakt.
Enhanced niet alleen het resultaat maar ook de voldoening. Mooi hoor!

Speel en geniet ze.

Thanks en goede constatering! Ik denk dat het heel onverstandig van me zou zijn om geen gebruik te maken van de kennis en ervaring van de mensen die al veel kundiger zijn met dit apparaat (maar ook zij zijn nog druk bezig met de apparatuur eigen maken) en die zelf ook een zeer goed oor hebben voor hoe een set-up zou moeten klinken. Vindt het persoonlijk echter veel te leuk en interessant om alleen maar (passief) te luisteren, het zelf actief experimenteren met als doel om (zelf) het 'optimum' te bereiken is onderdeel van de hobby (althans voor mij). Komt helemaal goed!

Citaat van: Maximus_Aurelius op december  6, 2014, 13:30:01
Nou nou jij bent (te) lief geweest van het jaar dat jij dit van de Sint krijgt :D   :tongue2:

Ben bang dat ik volgend jaar met minder genoegen zal moeten nemen in mijn schoen :D!

Citaat van: Maximus_Aurelius op december  6, 2014, 13:30:01
Even serieus. Dat is toch echt een mooi apparaat, heb eens op internet van alles doorgenomen en dan kan ik niets anders zeggen:
Halleluja!!!!!!!!  :headbanging: :clapping:

Haha... Qua specificaties inderdaad weinig te wensen over. Het ding speelt momenteel (al) de sterren van de hemel. Het verschil tussen CD en SACD is op dit moment veel minder groot dan ik had verwacht, maar daar zijn wel verklaringen voor.

Citaat van: Maximus_Aurelius op december  6, 2014, 13:30:01
Veel plezier en kan me goed voorstellen dat je  lachend naar huis rijd om gelijk tegen de vrouw zeggen hoi schat en dag ben in de Mansion ;). of zij moet er al zitten dat ze je voor is  ;D dat kan natuurlijk ook. Uiteraard mogelijk dat het ook andersom gebeurd he  :D

Ieder geval veel luister plezier.

De komende periode zal ik inderdaad zoveel (als mogelijk) uren maken met het apparaat. Angelie heeft nog geen idee hoe het ding werkt, dus daar hoef ik niet bang voor te zijn ;).

Komt goed, bedankt! :)

Citaat van: jaco op december  6, 2014, 14:11:39
Daar moet toch minstens een $iltech tussen  ;)

Voorlopig doe ik het even rustig aan qua dure/exotische kabels... ;)

Citaat van: bmateijsen op december  6, 2014, 14:43:43
Persoonlijk zou ik het pad vanaf bron zoveel mogelijk digitaal houden.... immers de bewerking van EQ wordt in het digitale pad gedaan ;)

Dat kan ik alleen maar bevestigen. Ik vind het verschil tussen CD (digitaal naar de Trinnov) en SACD (analoog naar de Trinnov) op dit moment minder groot dan dat ik zou verwachten op basis van deze twee audioformaten. Er zit nog wel een niet ingespeelde XLR tussen en wat ik heb gelezen is de XLR-uitgang van de opvolger van deze Oppo aanzienlijk beter geworden (ach, weer wat te wensen en te tweaken over).

Citaat van: scrutinizer op december  6, 2014, 15:36:38
Proficiat!! Fijn voor je dat je het als toevoeging ervaart, Jan. En er nog op vele punten vooruitgang te boeken viel. 

Bedankt Anton!

Citaat van: scrutinizer op december  6, 2014, 15:36:38
Neemt niet weg dat in 'mijn' gedachte en beleving van dit alles, een serieuze, analoge voorversterker met goede bron, mede met aandacht voor plaatsing en inregelen VS systeem, deze 'being there' beleving misschien nog sterker had kunnen zijn.

Dit is 1 oplossing maar zoals je al aangeeft zijn er talloze. Ik heb heel lang het idee gehad om twee set-ups langs elkaar te zetten, maar dit is veel praktischer en ik heb voor mezelf niet het idee dat ik daarbij maar enigszins een compromis qua stereoweergave heb gedaan. De ene oplossing is niet per definitie beter dan de andere en er komt op een gegeven moment ook smaak bij kijken. Ik heb overigens in het verleden set-ups gehoord die een 'fractie' kostte van mijn huidige opstelling en ook daar had ik makkelijk oud mee kunnen worden (maar waarom zou ik?).

Citaat van: Staaled op december  6, 2014, 16:39:54
Mogelijk wil Jan tzt de meetresultaten posten.
Dan zie we direct waar er verbetering zat en correctie wordt toegepast. :)

Die ga ik zeker nog een keer posten. Voor degene die niet kunnen wachten... De Trinnov is in staat om het Von Schweikert systeem te corrigeren in een amplitude range van 3dB (en dat komt omdat de target curve 2dB verloop heeft; +1dB in het laag en -1dB in het hoog) in het frequentie gebied van 20Hz tot 20kHz 8).

Citaat van: R0N op december  6, 2014, 23:12:14
Ha Jan,

Zondag ga je weinig buitenlucht zien......

Klopt, alleen maar om koffie te halen en een boterham met kaas ;). Ondertussen ben ik al wat handiger met de VNC-viewer die op de tablet geïnstalleerd is. Heb daarmee ondertussen ook wat target curves 'gebakken' en gehoord wat het effect daarvan is.

Bedankt voor je uitgebreide reactie per PM. Ik zal deze nog even uitprinten, ik had e.e.a. opgeschreven, maar het lukte niet om de laptop aan de Trinnov te plakken.
We hebben nog wel even contact!


Groeten, Jan

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

scrutinizer

Citaat van: Jean Sibelius op december  7, 2014, 20:23:22

Bedankt Anton!

Dit is 1 oplossing maar zoals je al aangeeft zijn er talloze. Ik heb heel lang het idee gehad om twee set-ups langs elkaar te zetten, maar dit is veel praktischer en ik heb voor mezelf niet het idee dat ik daarbij maar enigszins een compromis qua stereoweergave heb gedaan. De ene oplossing is niet per definitie beter dan de andere en er komt op een gegeven moment ook smaak bij kijken. Ik heb overigens in het verleden set-ups gehoord die een 'fractie' kostte van mijn huidige opstelling en ook daar had ik makkelijk oud mee kunnen worden (maar waarom zou ik?).


Groeten, Jan

:)

Helder!!! Je reden voor integratie respecteer ik. Dat deze keuze voor stereoweergave geen compromis is ......... ::)

Mijn achterliggende gedachte heeft  2 redenen.

- wanneer een akoestiek voldoet. En het systeem gekozen is op 'voicing'.  Vanwaar de/een wens deze eigenschap/curve te 'willen' veranderen?

- met de keuze voor een goede analoge preamp is, buiten dat deze mijns inziens het signaal minimaal aantast/ dwingt,  een eenmalige inspanning vereist voor optimalisatie.....
   dat zonder de onrust die met dit speelgoed met zijn vele presets gepaard gaat ....en ons daarmee van het doel ' invoelend luisteren naar musica' onthoudt.

Gr. Anton
 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

R0N

Citaat van: scrutinizer op december  7, 2014, 23:00:14
:)

Helder!!! Je reden voor integratie respecteer ik. Dat deze keuze voor stereoweergave geen compromis is ......... ::)

Mijn achterliggende gedachte heeft  2 redenen.

- wanneer een akoestiek voldoet. En het systeem gekozen is op 'voicing'.  Vanwaar de/een wens deze eigenschap/curve te 'willen' veranderen?

Dat noemen we het kiezen van de persoonlijke klankkleur. Ieder mens is anders en heeft een andere perceptie, zeg maar smaak, die in de loop van de tijd kan veranderen.
Zoals in ieder restaurant ook peper en zout op tafel staat. De kok maakt een mooi gerecht, maar de klant kan de smaak naar wens nog iets aanpassen.

Citaat van: scrutinizer op december  7, 2014, 23:00:14
- met de keuze voor een goede analoge preamp is, buiten dat deze mijns inziens het signaal minimaal aantast/ dwingt,  een eenmalige inspanning vereist voor optimalisatie.....
   dat zonder de onrust die met dit speelgoed met zijn vele presets gepaard gaat ....en ons daarmee van het doel ' invoelend luisteren naar musica' onthoudt.

Ik zou die onrust 'nieuwsgierigheid' willen noemen om de mogelijkheden te verkennen. Het is heel goed mogelijk dat je na vele verkenningen terugkomt bij het begin, maar dan heb je wel je nieuwsgierigheid bevredigd. En het is natuurlijk ook een leuke hobby.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

scrutinizer

Citaat van: R0N op december  9, 2014, 08:56:54
Dat noemen we het kiezen van de persoonlijke klankkleur. Ieder mens is anders en heeft een andere perceptie, zeg maar smaak, die in de loop van de tijd kan veranderen.
Zoals in ieder restaurant ook peper en zout op tafel staat. De kok maakt een mooi gerecht, maar de klant kan de smaak naar wens nog iets aanpassen.

Bij een beetje restaurant staat er geen 'peper en zout' op tafel, Ron. Bij iemand die zijn vak verstaat is dat niet nodig.

Citaat
Ik zou die onrust 'nieuwsgierigheid' willen noemen om de mogelijkheden te verkennen. Het is heel goed mogelijk dat je na vele verkenningen terugkomt bij het begin, maar dan heb je wel je nieuwsgierigheid bevredigd. En het is natuurlijk ook een leuke hobby.


Precies!!  .......na vele verkenningen ...kom je uiteindelijk weer tot het besef. ;)

Dat zeker, Ron.
Vooral als deze in dienst van muziek is.  :)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Bij een beetje restaurant voegt de kok na zijn smaak peper en zout toe.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kjelt

Citaat van: chansig op december  9, 2014, 09:42:07
Bij een beetje restaurant voegt de kok na zijn smaak peper en zout toe.
Maar dat doen voorversterker fabrikanten toch ook? Die meten ook niet recht over het frequentiespectrum heen en als je dan een set hebt die van bron tot conus recht meet vinden de meeste mensen het maar smaakloos  :)
En dan nog zit je naar de smaak van de studiotechnicus te luisteren die ook met al zijn potmeters en filters heeft lopen spelen voor de mastertape naar de fabrikant gaat.

ruud2

Citaat van: Kjelt op december  9, 2014, 09:45:03
Maar dat doen voorversterker fabrikanten toch ook? Die meten ook niet recht over het frequentiespectrum heen en als je dan een set hebt die van bron tot conus recht meet vinden de meeste mensen het maar smaakloos  :)
En dan nog zit je naar de smaak van de studiotechnicus te luisteren die ook met al zijn potmeters en filters heeft lopen spelen voor de mastertape naar de fabrikant gaat.


je kunt er natuurlijk een hobby van maken om ieder muziek nummer exact naar je eigen smaak van die dag en gemoetsrust van dat moment  in te regelen.
is het iets van net zo veel besteden aan je golf totdat deze net zo hard loopt als een ferrari, om er dan later achter te komen dat onder de streep je meteen de ferrari had kunnen kopen. :devil:

nb. let wel !  Staat los van de uitleg en set up van Jan die begrijp ik goed en hulde aan de uitvoering van z'n ideeen en het nastreven daarvan. :clapping:
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.