htpc speelt Blue-ray materiaal niet vloeiend af

Gestart door TacoG, april 15, 2008, 08:00:06

Vorige topic - Volgende topic

TacoG

Mijn htpc heeft een Pentium D 3.00 Ghz processor met een moederbord van ASUS PD5LD-VM. Nu heb ik mijn oude videokaart (6600GT) vervangen door een 8600GT. Ik heb nu ook een aantal blue-ray films gedownload, bv Gone.Baby.Gone.Blu-Ray.1080p.DTS.x264.dxva-EuReKA.mkv en
Dan.In.Real.Life.2007.BluRay.1080p.DTS.x264.dxva-EuReKA.mkv. Deze films worden echter vertraagd afgespeeld? Heb ik ergens instellingen verkeerd staan. Ik had deze vraag ook al in een ander topic gesteld en daar werd mij verteld dat de powerDVD codec de enige codec is die ervoor zorgt dat, indien aangevinkt in PowerDVD, de videokaart al het rekenwerk overneemt van de processor en dat het dan bij mij zou moetne werken. Bij alle andere codes (bv ffdshow en AC3filter die ik heb geïnstalleerd) zou er geen gebruik worden gemaakt van de videokaart, maar alleen van de processor die in mijn geval te langzaam zou zijn. Klopt dat? Ik vind het moeilijk te geloven dat ik een redelijk nieuwe videokaart heb gekocht en dat ik daar geen BR-materiaal mee kan afspelen. En vind het ook moeilijk te geloven dat slechts met 1 codec (powerdvd) gebruik wordt gemaakt van de videokaart voor het rekenwerk. Waarom dan een "dure" videokaart nemen? Ik hoop dat het gewoon een instelling is die ik nog ergens moet aanpassen. alvast bedankt voor evt. reacties, want wordt hier een beetje moedeloos van.
Panasonic 65VT60,Pioneer 5080XA, Epson TW-9000, Onkyo TX-NR616, Marantz DV6400, Elac FS247 (fronts) , Focal JM lab Sib (center + rears) & Cub (sub), Synology DS211+, HTPC blu-ray, PS3, PS2, Nintendo Wii, UPC HD-DVR

CineSmurf

Zijn .mkv bestanden geen matroshka bestanden? Die moet je niet met powerdvd afspelen, maar met media player classic en aparte codecs, volgens mij gebruik ik de CCCP codecs.

Als je echte Blu Ray bestanden hebt (dus een rip van een BD disk), dan kan je ze met powerdvd afspelen.
JVC DLA-NZ500; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

indy911

Citaat van: TacoG op april 15, 2008, 08:00:06
Mijn htpc heeft een Pentium D 3.00 Ghz processor met een moederbord van ASUS PD5LD-VM. Nu heb ik mijn oude videokaart (6600GT) vervangen door een 8600GT. Ik heb nu ook een aantal blue-ray films gedownload, bv Gone.Baby.Gone.Blu-Ray.1080p.DTS.x264.dxva-EuReKA.mkv en
Dan.In.Real.Life.2007.BluRay.1080p.DTS.x264.dxva-EuReKA.mkv. Deze films worden echter vertraagd afgespeeld? Heb ik ergens instellingen verkeerd staan. Ik had deze vraag ook al in een ander topic gesteld en daar werd mij verteld dat de powerDVD codec de enige codec is die ervoor zorgt dat, indien aangevinkt in PowerDVD, de videokaart al het rekenwerk overneemt van de processor en dat het dan bij mij zou moetne werken. Bij alle andere codes (bv ffdshow en AC3filter die ik heb geïnstalleerd) zou er geen gebruik worden gemaakt van de videokaart, maar alleen van de processor die in mijn geval te langzaam zou zijn. Klopt dat? Ik vind het moeilijk te geloven dat ik een redelijk nieuwe videokaart heb gekocht en dat ik daar geen BR-materiaal mee kan afspelen. En vind het ook moeilijk te geloven dat slechts met 1 codec (powerdvd) gebruik wordt gemaakt van de videokaart voor het rekenwerk. Waarom dan een "dure" videokaart nemen? Ik hoop dat het gewoon een instelling is die ik nog ergens moet aanpassen. alvast bedankt voor evt. reacties, want wordt hier een beetje moedeloos van.

Wat je gedownload hebt zijn geen Blu-ray films, maar kopieën van Blu-ray films in een iets ander formaat. *Dat* formaat en de bijbehorende resolutie (1080p) zijn inderdaad te veel voor je systeem. FFDshow decodeert naar mijn weten bijna helemaal in software en zal dus geen gebruik maken van de capaciteiten van je videokaart.

Overigens zal zelfs het afspelen van "echte" Blu-ray schijven op 1080p volgens mij nog kantje boord zijn op je systeem, afhankelijk van welke codec gebruikt wordt.

TacoG

Citaat van: CineSmurf op april 15, 2008, 08:17:22
Zijn .mkv bestanden geen matroshka bestanden? Die moet je niet met powerdvd afspelen, maar met media player classic en aparte codecs, volgens mij gebruik ik de CCCP codecs.

Als je echte Blu Ray bestanden hebt (dus een rip van een BD disk), dan kan je ze met powerdvd afspelen.

Ik heb het geprobeerd af te spelen met WMP, media player classic, VLC. Allemaal geven ze hetzelfde probleem, in slowmotion afspelen. Wat voor extensies heeft een echte rip van een BD disk dan? Als ik de CCCP codecs installeer, zorgt die er dan ook voor dat mijn videokaart het rekenwerk overneemt zodat ik het op mijn systeem kan afspelen?
Panasonic 65VT60,Pioneer 5080XA, Epson TW-9000, Onkyo TX-NR616, Marantz DV6400, Elac FS247 (fronts) , Focal JM lab Sib (center + rears) & Cub (sub), Synology DS211+, HTPC blu-ray, PS3, PS2, Nintendo Wii, UPC HD-DVR

TacoG

Citaat van: indy911 op april 15, 2008, 08:26:58
Wat je gedownload hebt zijn geen Blu-ray films, maar kopieën van Blu-ray films in een iets ander formaat. *Dat* formaat en de bijbehorende resolutie (1080p) zijn inderdaad te veel voor je systeem. FFDshow decodeert naar mijn weten bijna helemaal in software en zal dus geen gebruik maken van de capaciteiten van je videokaart.

Overigens zal zelfs het afspelen van "echte" Blu-ray schijven op 1080p volgens mij nog kantje boord zijn op je systeem, afhankelijk van welke codec gebruikt wordt.

Als je zegt dat het teveel is voor mijn systeem, bedoel je dat ik het helemaal niet kan afspelen, of alleen niet icm FFDshow? Het moet toch mogelijk zijn om er voor te zorge dat mijn videokaart al het rekenwerk overneemt? Ik heb nu zoveel verschillende codecs geïnstalleerd, dat ik vanmiddag mijn C-schijf wil formatteren en alles er opnieuw opzetten. Welke codec kan ik dan als beste installeren zodanig dat ik deze bestanden gewoon goed kan afspelen?

CineSmurf

Citaat van: TacoG op april 15, 2008, 08:34:20
Ik heb het geprobeerd af te spelen met WMP, media player classic, VLC. Allemaal geven ze hetzelfde probleem, in slowmotion afspelen. Wat voor extensies heeft een echte rip van een BD disk dan? Als ik de CCCP codecs installeer, zorgt die er dan ook voor dat mijn videokaart het rekenwerk overneemt zodat ik het op mijn systeem kan afspelen?

Hele lijsten met files staan er op de meeste BDs (ik bekeek er net een, 500 files op een schijfje). meestal met de extensies mpls dpi en m2ts. Vergelijkbare structuur als DVD's, dus met enkele directories vol met files. HDDVD's zijn volgens mij .evo files.
JVC DLA-NZ500; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

TacoG

Citaat van: CineSmurf op april 15, 2008, 08:50:57
Hele lijsten met files staan er op de meeste BDs (ik bekeek er net een, 500 files op een schijfje). meestal met de extensies mpls dpi en m2ts. Vergelijkbare structuur als DVD's, dus met enkele directories vol met files. HDDVD's zijn volgens mij .evo files.

ok, die bestanden komen me niet bekend voor, ben ik nog niet tegengekomen bij het downloaden. Denk dus dat het meeste BR-materiaal dat ik download dus kopieën zijn in een iets anders formaat. Belangrijkste voor mij is of en zoja hoe, ik dat materiaal kan afspelen op mijn systeem.

TacoG

ik heb net mijn hele C-schijf geformatteerd en windows er opnieuw opgezet. Heb alleen powerdvd geinstalleerd zonder verdere andere codecs. De betreffende files worden niet door powerDVD afgespeeld (eerst ook niet), maar nu ook niet meer door WMP. Eerst speelde WMP ze nog wel af, alleen vertraagd. Moet ik nu nog een andere codec installeren? Ik ging er vanuit dat als ik het programma powerDVD zou installeren de bijbehorende codec ook zou gelden voor andere programma's, zoals WMP. Of moet ik nog aanvullend bv FFDshow installeren? Ik heb ook geen dolby5.1 geluid, alleen stereo. Heeft dit ook met een nog te installeren codec te maken (dit staat wel goed ingesteld bij moederbord configuratie)

al met al kan ik dus nog steeds geen BR-materiaal vloeiend afspelen. Dit moet toch mogelijk zijn met deze videokaart? Deze moet toch al het rekenwerk kunnen overnemen waardoor het niet uitmaakt dat ik te langzame processor heb?

CineSmurf

Een kopie van een BD disk moet tussen de 30 en 50 Gb groot zijn. Als het kleiner is, dan is er een videobewerking aan vooraf gegaan.

Ik speel mkv files af met media player classic en het CCCP codec pakket. Bij mij gaat dat uitstekend.

Powerdvd is bedoeld voor het afspelen van DVD's en kan ook kopieen van DVD's op je hardeschijf afspelen. Ik zou powerdvd niet snel gebruiken om andere bestandsformaten af te spelen.

indy911

Citaat van: TacoG op april 15, 2008, 08:36:46
Als je zegt dat het teveel is voor mijn systeem, bedoel je dat ik het helemaal niet kan afspelen, of alleen niet icm FFDshow? Het moet toch mogelijk zijn om er voor te zorge dat mijn videokaart al het rekenwerk overneemt? Ik heb nu zoveel verschillende codecs geïnstalleerd, dat ik vanmiddag mijn C-schijf wil formatteren en alles er opnieuw opzetten. Welke codec kan ik dan als beste installeren zodanig dat ik deze bestanden gewoon goed kan afspelen?

Tuurlijk moet het technisch mogelijk zijn om je videokaart het rekenwerk over te laten nemen. Dat betekent echter dat de filters die je geinstalleerd hebt om de x264 codec in een mkv container af te spelen daar gebruik van moeten maken. Alleen PowerDVD is niet voldoende om x264/mkv bestanden af te spelen. Daar heb je ffdshow voor nodig - en die decodeert volledig in software. Misschien dat die functionaliteit er ooit nog eens aan toegevoegd wordt. Wellicht dat er nog andere filters zijn die wel gebruik maken van de hardware in je videokaart. Ik ken ze in ieder geval niet.

PjotrrrNL

x264 wordt niet ondersteund door de hardwareacceleratie van de moderne videokaarten zoals je 8600GT,
h264 wel...
Een 1 op 1 kopie van een Blu-ray en natuurlijk het origineel  ;D  zal dus vloeiend spelen vanwege de ondersteuning van de videokaart, dat .mkv bestand dat in x264 gecodeerd is dus niet omdat je daarvoor volledig op CPU power bent aangewezen.

TacoG

@ Pjotrr & Indy, dus als ik het goed begrijp kan ik met mijn huidige setting geen x264 bestanden afspelen?  De reden dat ik powerdvd had geinstalleerd was omdat ik gehoord heb dat de powerdvd codec de enige codec is die hardware acceleratie van je videokaart ondersteunt. Maar nu lees ik dus dat alleen de powerdvd codec niet voldoende is en ik ffdshow nodig heb.Die had ik er hiervoor opstaan en die decodeert volledig in software. M.a.w. totdat ik er een snellere processor instop zal ik de x264 bestanden niet normaal kunnen afspelen?

Wat ik wel vreemd blijf vinden is het volgende. Bij mijn vorige videokaart (6600GT) werden de films beter afgespeeld, af en toe liep het beeld vertraagd door. Kan het toch niet een of andere instelling zijn die ik nog moet aanpassen?

TacoG

Citaat van: CineSmurf op april 15, 2008, 15:27:35
Een kopie van een BD disk moet tussen de 30 en 50 Gb groot zijn. Als het kleiner is, dan is er een videobewerking aan vooraf gegaan.

Ik speel mkv files af met media player classic en het CCCP codec pakket. Bij mij gaat dat uitstekend.

Powerdvd is bedoeld voor het afspelen van DVD's en kan ook kopieen van DVD's op je hardeschijf afspelen. Ik zou powerdvd niet snel gebruiken om andere bestandsformaten af te spelen.

Mijn bestanden zijn rond de 15GB groot, dus dan is er zeker videobewerking aan vooraf gegaan. Ik zal in ieder geval het CCCP codec pakket gaan installeren, kijken of het helpt. Wat voor processor heb jij als ik vragen mag. Sneller dan Pentium 4 neem ik aan?

CineSmurf

Mijn htpc zit een core 2 duo in, dus die blaast 'm d'r wel uit. Maar ik heb ook een pc met een AMD athlon processor. Daar kan ik mkv files tot 720p prima mee afspelen, hoger heb ik nog nooit geprobeerd.

Erik

X264 wordt door geen enkel kaart gedecodeerd, allemaal door de cpu.
De rest gaat wel via hardware op videokaart.
Echte BR zou hij toch wel af moeten spelen, hoeveel cpu wordt er gebruikt 100% ?

Dus of geen x264 meer dloaden of 720P mproberen die zal een stuk makkelijker afspelen.
Let op H264 is heel wat anders dan X264 zie ander topic op dit forum hierover dat ik ooit heb geopend.
Of een nieuwe computer kopen ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

TacoG

Citaat van: Erik op april 15, 2008, 18:48:52
X264 wordt door geen enkel kaart gedecodeerd, allemaal door de cpu.
De rest gaat wel via hardware op videokaart.
Echte BR zou hij toch wel af moeten spelen, hoeveel cpu wordt er gebruikt 100% ?

Dus of geen x264 meer dloaden of 720P mproberen die zal een stuk makkelijker afspelen.
Let op H264 is heel wat anders dan X264 zie ander topic op dit forum hierover dat ik ooit heb geopend.
Of een nieuwe computer kopen ;D

als je het hebt over 720p, bedoel je dan x264 films downloadne in 720p kwaliteit?Of kan ik de x264 films die ik al heb gedownload bv laten afspelen in 720p zodat ik ze wel gewoon kan kijken?

Ik zal dat topic over het verschil tussen x264 en h264 eens gaan lezen, wil me daar toch eens wat in gaan verdiepen.

Erik

yep het laatste kan ook maar het eerste lijkt me effectiever.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

TacoG

Citaat van: Erik op april 15, 2008, 21:00:45
yep het laatste kan ook maar het eerste lijkt me effectiever.

Dus bedoel je dat ik de gedownloade films wel gewoon kan kijken als ik ze in 720p afspeel? Hoe doe ik dat dan, kan dat toch nergens selecteren?

Als ik de file trouwens afspeel varieert mijn CPU usage tussen 60 en 70%. Er is dus nog wel wat ruimte zou je zeggen?

Erik

Je weergever/pc gewoon op 1280x720 resolutie instellen dan wordt de film ook zo afgespeeld. Bij mijn P4 op 3ghz gaf het op mijn oude computer wat meer lucht.
Maar echt vloeiend werd het niet. Kan ook nog eens per film verschillen natuurlijk.

Waarom de cpu toch maar op 70% zit kan ik niet verklaren bij mij was het echt 95 a 100%, vandaar dat ik mezelf maar eens op een nieuwe computer heb getrakteerd en daar geen spijt van heb.  8)
4gb, 9600gt kaart en nieuwste 3ghz dualcore ik kan echt elke film aan in software en hardware  ;D
- Winston Churchill

TacoG

Citaat van: Erik op april 15, 2008, 21:38:29
Je weergever/pc gewoon op 1280x720 resolutie instellen dan wordt de film ook zo afgespeeld. Bij mijn P4 op 3ghz gaf het op mijn oude computer wat meer lucht.
Maar echt vloeiend werd het niet. Kan ook nog eens per film verschillen natuurlijk.

Waarom de cpu toch maar op 70% zit kan ik niet verklaren bij mij was het echt 95 a 100%, vandaar dat ik mezelf maar eens op een nieuwe computer heb getrakteerd en daar geen spijt van heb.  8)
4gb, 9600gt kaart en nieuwste 3ghz dualcore ik kan echt elke film aan in software en hardware  ;D

Als ik de instelling van mijn videokaart zet op 1280x720 dan verandert er niet veel. DAn blijft het vertraagd afspelen. Zowel bij 50Hz als bij 60Hz. Of moet ik nog wat in de instellingen van mijn videokaart veranderen?

Als ik, toen ik mijn htpc kocht, wist wat ik nu weet was ik er ook zelf een van scratch gaan bouwen. Ik heb er nu al ongeveer 1100 euro aan uitgegeven en nog steeds heb ik en outdated ding dat niet eens alles kan afspelen. Om er nou nog meer geld in te gaan pompen.... Want wat zou mijn problemen  oplossen? Alleen een nieuwe processor?

Deleted member

Vragen waarom heeft weinig zin want wat Erik zegt klopt allemaal. Je zou nog de CoreAVC codec nog kunnen proberen, dat is de snelste H.264 decoder op de markt (zonder GPU ondersteuning). Speelt die de boel ook niet vloeiend af dan is je CPU gewoon te traag en dien je lower bitratemateriaal te downloaden (bijv. 720P encoded films) of een Blueray drive en Bluray discs kopen en PowerDVD gebruiken mèt PureVideoHD hardwareaccelratie aangevinkt òf een snellere PC te kopen.

Erik

1100 euro dat heb ik ook uitgegeven en ik had een zware pc nodig, een echte alleskunner. had zelfs goedkoper gekund als ik niet naar de vakhandel was gegaan.

Een htpc zou zelfs veel goedkoper kunnen, alhoewel men dan vaak weer een hele stille liefst fanloze kast wil die boven de stereo past en die zijn weer heel erg duur.

Voor een htpc zou ik nu zelf iets kopen op basis van dit http://www.tomshardware.com/2008/03/04/amd_780g_chipset/page4.html
Het gros is al op het mobo ingebakken.

Wat heb je ondertussen al nieuw gekocht, een HD, stille voeding, videokaart (fanloos?). Dan blijft over mobo, cpu en mem ervan uitgaande dat een nieuw mobo in je oude kast past.
Ik denk dat het pas lekker gaat lopen als je de laatste 3 update.

Je zou echter nog wat kunnen stoeien, alleen dingen dloaden die je videokaart decodeert, andere software speler etc. andere codecs uitproberen.
Alleen nog 720P films dloaden.

Als dat niet werkt kun je altijd nog upgraden. Alleen is het de vraag wat dan wijsheid is gezien  je al zoveel nieuwe hulpmiddelen hebt gekocht in een poging nog iets te redden.
- Winston Churchill

twister11

hier nog een filmje over nieuwste chipset van amd
het lijkt mijn  mooie  oplosing om x264/mkv bestanden
afspelen

http://www.youtube.com/watch?v=rcbGV6Pfb6Q

daag

Durk

volgens mij wordt 720p 264 wel hardwarematig gedecodeerd. Ik heb bij het afspelen van X264 een cpu load van 1 a 2%.. Dat zou dan toch een stuk meer moeten zijn?
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Erik

Zal wel geen x264 zijn. ga maar eens zoeken op het forum. Er zijn zat topics over.

Zie ook deze http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=73672.msg1182591#msg1182591
- Winston Churchill