htpc speelt Blue-ray materiaal niet vloeiend af

Gestart door TacoG, april 15, 2008, 08:00:06

Vorige topic - Volgende topic

Mike Philippens

x264 kan wél door die GPU worden geaccellereerd, maar niet altijd. Het zit 'm in de manier van encoden. Ik heb nooit zoveel zin om alle details van dit soort dingen te onthouden, maar laten we zeggen dat het een vinkje is in het encoding programma die bepaalt of je GPU het herkent als H264 of niet. In principe is X264 een open source variant van H264, maar het resultaat is niet altijd hetzelfde. Inmiddels is het truukje bekend en in de upload scene probeert men zich zoveel mogelijk aan de richtlijn te houden zodat de X264 filmpjes toch door de GPU worden afgewerkt. Hier een quote van iemand uit een topic op GoT:
CiteerNa heel wat aanklooien is het me nu eindelijk gelukt om x264 mkv's hardwarematig te versnellen met de nieuwe MPC-HC v1.1.0.0. Het beeld ziet er mooi en vloeiend uit. Hier is het hele verhaal te lezen. Dit betekent dat het in veel gevallen niet nodig is een dikke processor in je htpc te zetten. Maar het is belangrijk om t.a.v. hardware decoding van HD materiaal jezelf goed in te lezen. Er zitten namelijk nogal wat haken en ogen aan. Bij AGP-kaarten worden b.v. veel problemen gemeld. Ook veel oplossingen overigens maar er zijn nog altijd mensen die hardware decoding bij een AGP-kaart niet aan de praat krijgen. Maar goed, weet in ieder geval dat er mogelijkheden zijn om met een zeer bescheiden uitgeruste htpc ook 1080p x264 mkv bestanden vloeiend af te spelen met een recente videokaart die hardwaredecoding van H264 ondersteunt. De support voor hardware decoding zit in een stroomversnelling, dus naar verwachting wordt het alleen maar beter.

Erik

Interesant, heb je voor mij een linkje naar dat topic? Wil er wel eens wat meer over weten. Zou mooi zijn als in de toekomst ook alle X264 door de vidkaart kan worden versneld.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

TacoG

Citaat van: Antoine op april 15, 2008, 22:09:35
Vragen waarom heeft weinig zin want wat Erik zegt klopt allemaal. Je zou nog de CoreAVC codec nog kunnen proberen, dat is de snelste H.264 decoder op de markt (zonder GPU ondersteuning). Speelt die de boel ook niet vloeiend af dan is je CPU gewoon te traag en dien je lower bitratemateriaal te downloaden (bijv. 720P encoded films) of een Blueray drive en Bluray discs kopen en PowerDVD gebruiken mèt PureVideoHD hardwareaccelratie aangevinkt òf een snellere PC te kopen.

Ik zal de CoreAVC codec nog eens proberen, kijken wat er dan gebeurt. Ik heb nu al een ander codec pakket geinstalleerd, 2 zelfs. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat de films de CoreAVC codec gebruiken. Ik heb al even gekeken in graphedit, maar dan zie ik zoveel verschillende namen staan, dat ik niet weet welke ik moet nemen. De meeste films die ik op mijn htpc heb staan kan ik gewoon afspelen, zijn van mindere kwaliteit. Heb ongeveer 4 X264 bestanden en die zou ik ook graag willen afspelen. Maar denk dat dat een moeilijk verhaal gaat wordne met dit systeem ;-(
Panasonic 65VT60,Pioneer 5080XA, Epson TW-9000, Onkyo TX-NR616, Marantz DV6400, Elac FS247 (fronts) , Focal JM lab Sib (center + rears) & Cub (sub), Synology DS211+, HTPC blu-ray, PS3, PS2, Nintendo Wii, UPC HD-DVR

TacoG

Citaat van: Erik op april 15, 2008, 22:28:08
Wat heb je ondertussen al nieuw gekocht, een HD, stille voeding, videokaart (fanloos?). Dan blijft over mobo, cpu en mem ervan uitgaande dat een nieuw mobo in je oude kast past.
Ik denk dat het pas lekker gaat lopen als je de laatste 3 update.

Je zou echter nog wat kunnen stoeien, alleen dingen dloaden die je videokaart decodeert, andere software speler etc. andere codecs uitproberen.
Alleen nog 720P films dloaden.

Als dat niet werkt kun je altijd nog upgraden. Alleen is het de vraag wat dan wijsheid is gezien  je al zoveel nieuwe hulpmiddelen hebt gekocht in een poging nog iets te redden. Want alleen de processor vervangen heeft geen zin volgens jou?

Heb inderdaad nieuwe harde schijf, nieuwe voeding, nieuwe videokaart (niet fanloos), nieuw draadloos toetsenbord (Ndivo edge), nieuwe processkoeler, nieuwe fans aan de achterkant en kosten van de computerzaak ivm crash harde schijf en blauw scherm. Nog meer upgraden krijg ik er denk ik niet meer door bij de bazin, die wordt al helemaal gek van me door al me gescheld en al het geld dat ik er al in heb gepompt (naast nieuw plasmascherm). Denk dat ik het hier maar even mee moet doen.

Panasonic 65VT60,Pioneer 5080XA, Epson TW-9000, Onkyo TX-NR616, Marantz DV6400, Elac FS247 (fronts) , Focal JM lab Sib (center + rears) & Cub (sub), Synology DS211+, HTPC blu-ray, PS3, PS2, Nintendo Wii, UPC HD-DVR

TacoG

Citaat van: Mike Philippens op april 16, 2008, 01:44:52
x264 kan wél door die GPU worden geaccellereerd, maar niet altijd. Het zit 'm in de manier van encoden. Ik heb nooit zoveel zin om alle details van dit soort dingen te onthouden, maar laten we zeggen dat het een vinkje is in het encoding programma die bepaalt of je GPU het herkent als H264 of niet. In principe is X264 een open source variant van H264, maar het resultaat is niet altijd hetzelfde. Inmiddels is het truukje bekend en in de upload scene probeert men zich zoveel mogelijk aan de richtlijn te houden zodat de X264 filmpjes toch door de GPU worden afgewerkt. Hier een quote van iemand uit een topic op GoT:

Dit klinkt mij dan weer interessant in de oren en geeft me weer een klein beetje hoop zonder verdere aanpassingen toch x264 materiaal af te kunnen spelen.....

Alhoewel, de computerzaak had volgens mij de laatste versie van Media Player Classic geinstalleerd. Ik zal eens kijken welke versie het is. HOe kan je trouwens het beste alle geinstalleerde codecs verwijderen, zodat ze ook wegzijn? GEwoon via software verwijderen?

kaajee

Citaat van: Erik op april 16, 2008, 06:43:41
Interesant, heb je voor mij een linkje naar dat topic? Wil er wel eens wat meer over weten. Zou mooi zijn als in de toekomst ook alle X264 door de vidkaart kan worden versneld.
Vanaf hier en dan verder, mn. -Moondust- heeft 'baanbrekend' (schrijf)werk verricht....... ;D :P

Mike Philippens

Citaat van: TacoG op april 16, 2008, 08:07:28
Dit klinkt mij dan weer interessant in de oren en geeft me weer een klein beetje hoop zonder verdere aanpassingen toch x264 materiaal af te kunnen spelen.....
For the record: 'foute' X264 krijg je nooit goed, tenzij je die opnieuw encode of de header verandert (schijnt ook te helpen af en toe). De truuk bestaat 'm eruit dat de film op een bepaalde manier moet worden gemaakt (bepaalde opties moeten aan dan wel uit staan). Dan heb je een X264 film die wordt herkend als een H264 film en dus door je GPU wordt afgewerkt.

TacoG

Citaat van: Mike Philippens op april 16, 2008, 12:09:44
For the record: 'foute' X264 krijg je nooit goed, tenzij je die opnieuw encode of de header verandert (schijnt ook te helpen af en toe). De truuk bestaat 'm eruit dat de film op een bepaalde manier moet worden gemaakt (bepaalde opties moeten aan dan wel uit staan). Dan heb je een X264 film die wordt herkend als een H264 film en dus door je GPU wordt afgewerkt.

maar het zou dus nog steeds zo kunnen zijn dat de x264 bestanden die ik heb wel 'goed' zijn en worden herkend als een H264 film?

Mike Philippens

Citaat van: TacoG op april 16, 2008, 12:50:27
maar het zou dus nog steeds zo kunnen zijn dat de x264 bestanden die ik heb wel 'goed' zijn en worden herkend als een H264 film?
Als ze goed zij, zijn ze goed  ???
Als ze nu niet als H264 worden herkend, worden ze dat nooit. Het gaat erom dat het mysterie waarom ze niet werden herkend nu opgelost is, en men vanaf nu (hopelijk) het coderen op de goede manier doet zodat nieuwe X264 films goed worden herkend. De foute films zul je zelf moeten 'behandelen'.

TacoG

ik bedoelde daar mee te zeggen dat het dus mogelijk is dat de X264 bestanden die ik nu op mijn htpc heb staan en niet goed worden afgespeeld op mijn systeem (vanwege het niet gebruiken van hardwareaccelaratie videokaart) met de nieuwe MPC wel goed kunnen worden afgespeeld. Of heb ik het mis?

Erik

Citaat van: kaajee op april 16, 2008, 09:07:23
Vanaf hier en dan verder, mn. -Moondust- heeft 'baanbrekend' (schrijf)werk verricht....... ;D :P
is inderdaad leuk spul, maar aan de andere kant voor iedereen met een met beetje recente cpu eigenlijk niet intressant meer aangezien die 1080P al met gemak aankunnen. Door de tijd acherhaald zeg maar, alleen voor tacog bv wel leuk. Hoeft die niet op de bank te slapen ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Aan de andere kant als je hebt wordt je ook niet blij en kun je beter software decoding hebben zonder van die leuke blokjes :)

CiteerIk heb inmiddels de UVD bij x264 mkv's aan de praat gekregen (720p mkv's met IDC Changer en 1080p mkv's alleen de nieuwe L4.1 scene encodes). Echter, het beeld is niet zoals het hoort. Ik zie veel macroblocking en dithering. Het verschil met software decoding is echt heel goed zichtbaar. Ik was even heel blij dat de hardwarematige decoding het deed, maar nu zit ik met mijn handen in het haar en heb geen idee of ik dit kan verhelpen. Wie kan mij op weg helpen?
- Winston Churchill

TacoG

Citaat van: Erik op april 16, 2008, 20:38:00
is inderdaad leuk spul, maar aan de andere kant voor iedereen met een met beetje recente cpu eigenlijk niet intressant meer aangezien die 1080P al met gemak aankunnen. Door de tijd acherhaald zeg maar, alleen voor tacog bv wel leuk. Hoeft die niet op de bank te slapen ;D

haha precies, voor stumperds zoals ik met 'maar' een pentium D en een vrouw die niet echt dezelfde hobby heeft is dat zeker leuk spul ;-)

DrSmith

Citaat van: Erik op april 16, 2008, 06:43:41
Link ;)

Oeps, eerdere link over het hoofd gezien   ::)

kaajee

Citaat van: Erik op april 16, 2008, 20:38:00
Niet (helemaal) waar natuurlijk. Het is beter om de decoding indien mogelijk dus, af te laten handelen door de GPU (ipv de/een CPU) afgezien van het feit dat de CPU dan ontlast wordt geeft de HW-decoding dmv een/de GPU in de regel beter beeld dan wanneer de CPU (software) dat moet doen. De GPU is gemaakt/ontworpen om speciaal en alleen maar dát te doen. Dedicated zal ik maar zeggen........en zijn (oa.) beter in zaken als (de)interlacing etc.

zuidwester

probeer es Coreavc daarmee moet het met gemak lukken (draait volledig op processor ook op iets oudere)
ontferm U over ons

Mike Philippens

Citaat van: pipoplus op april 22, 2008, 11:42:32
probeer es Coreavc daarmee moet het met gemak lukken (draait volledig op processor ook op iets oudere)
Is het niet zo dat Coreavc nog niets doet met die extra core(s) in de multi-core CPU's? Ik begreep dat je juist FFDshow moest hebben, die is aangepast voor multicores.

kaajee

Citaat van: Mike Philippens op april 24, 2008, 01:11:10
Is het niet zo dat Coreavc nog niets doet met die extra core(s) in de multi-core CPU's? Ik begreep dat je juist FFDshow moest hebben, die is aangepast voor multicores.
De CoreAVC Professional Edition in ieder geval wel..........

Deleted member

De nieuwe CoreAVC (1.7.0.0) is zelfs iets verbetert in multicore/multicpu gebruik.

kaajee

Citaat van: Antoine op april 24, 2008, 10:27:52
De nieuwe CoreAVC (1.7.0.0) is zelfs iets verbetert in multicore/multicpu gebruik.

Correctie: De nieuwe CoreAVC Professional Edition (1.7.0.0) is zelfs iets verbetert in multicore/multicpu gebruik.
Volgens mij, want ook in de laatste release zit de 'multi'...support alleen in de Pro versie.

Ik lees dat in een volgende release ook beter GPU support komt; lees; ondersteuning voor hardwarematige acceleratie neem ik aan, ook alleen in de Pro versie:
Citeer- GPU support (to be added**)
** GPU scheduled to be added at a later date

Deleted member

Klopt, ik heb het dan idd. over de >= pro versie.  :)

De GPU support staat al zo lang als ik me kan herinneren op de lijst om te worden toegevoegd. Ik vraag me af of die er ooit nog komt!  :-\

Erik

- Winston Churchill

Josh

TacoG,

Volg nou "from bare metal" deze eens: http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZmpsZGGa/Optimaal_video_kijken_op_de_PC/
En blijf eens overal af nadien ;o)

Werkt bij mij prima met alle, maar dan ook alle formaten files en ook een echte Blu-Ray.

Ik heb ook een tijdje met een Pentium-D (830) gedraait, dit is echter een kachel dat wil je niet weten.
Zijn 2 oude P IV's aan elkaar die samen meer verbruiken (=warmte!) dan een overclocked Q6600 ;op

Maar hij trok het tot 720P prima .... met een Asus 8200GS kaartje.

Draai nu met een Asus 8600GT passief 256 DDR3 / E8200 (ondergeklokt op 1500Mhz) alles als een ZON.
Marantz NR1602 / Rotel RB-1080 / OLS Emotion 1 / BlueSound Node / Nvidia Shield TV / Apple TV 3 / Panasonic TX-P55VT50