Madison's stereo set

Gestart door -madison-, maart 18, 2008, 03:40:17

Vorige topic - Volgende topic

-madison-

Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

MLCinema

Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

-madison-

And always, always will.

-madison-

Vanmiddag heb ik wat geëxperimenteerd met de plaatsing/akoestiek.

Allereerst heb ik de plaatsing van de speakers en de luisterstoel gedaan. Ik heb nu een gelijkzijdige driehoek; de speakers staan 2,5meter uit elkaar en de afstand van de luisterplek naar elk van de speakers is ook 2,5 meter.
Vervolgens ben ik met de toe-in aan het spelen geweest. Ik heb hiervoor 2 laser waterpassen gekocht (1,89 bij de action ;D) en de laser op de luisterstoel gericht.  De speakers staan nog steeds een centimeter of 30 uit de muur.

Het gevolg van het verplaatsen is dat ik nu een duidelijk geluidsbeeld heb, en de toe-in maken de stemmen wat meer gefocust. Tot nu toe een flinke verbetering!

Vervolgens ben ik wat bezig geweest met wat dempende materialen. Aangezien ik nog geen noppenschuim heb, heb ik een aantal kussens gebruikt.
Al eerste heb ik een aantal kussens achter een speaker neergezet waardoor het geluid iets dunner werd, maar tegelijkertijd werden de stemmen een stuk duidelijker! Daarna heb ik nog een deken over de kussens gelegd, het geluid werd nog wat dunner en nog wat duidelijker. Echter het klonk minder ruimtelijk.

Tot nu toe loont het dus absoluut om met de plaatsing en de akoestiek te spelen! Zelfs met simpele dingen als kussens kun je al een heel verschil maken.
Morgen heb ik een aantal uurtjes vrij dus dan zal ik eens naar de bouwmarkt om wat noppenschuim te halen. En dan maar weer proberen, luisteren, proberen..
And always, always will.

MLCinema

Lekker aan het hobbyen dus! Wel intensief maar ook verschrikkelijk bevredigend als het uiteindelijk dat geluid is waar je naar opzoek bent. Ben benieuwd naar noppenschuim, heb hier ook  nog wel over nagedacht, dus ben benieuwd wat het doet.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

HTip

Leuk dat je met experimenteren begonnen bent. Je zult zien dat akoestiek het belangrijkste in je ruimte is. Even iets over de plaatsing. Ik dacht dat voor stereo een hoek van 30 graden vanaf de middenlijn het beste is. Ik weet niet of dat voor jou mogelijk is, maar dat heb ik aangehouden. Is de ITU-standaard...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

-madison-

Citaat van: Marc.Visser op maart  3, 2009, 23:00:36
Lekker aan het hobbyen dus! Wel intensief maar ook verschrikkelijk bevredigend als het uiteindelijk dat geluid is waar je naar opzoek bent. Ben benieuwd naar noppenschuim, heb hier ook  nog wel over nagedacht, dus ben benieuwd wat het doet.

Idd!! Het is inderdaad best intensief om telkens te luisteren -> veranderingen aanbrengen -> weer luisteren -> analyseren wat er anders is. Maar het is wel erg bevredigend aangezien je vrijwel meteen een verandering/verbetering hoort! Maar dan is het weer moeilijk om te bepalen welke situatie de beste was ;D
Tsja ik heb geen geld om dure Auralex panelen te kopen, en dit schijnt ook effect te hebben!
And always, always will.

-madison-

Citaat van: HTip op maart  3, 2009, 23:08:12
Leuk dat je met experimenteren begonnen bent. Je zult zien dat akoestiek het belangrijkste in je ruimte is. Even iets over de plaatsing. Ik dacht dat voor stereo een hoek van 30 graden vanaf de middenlijn het beste is. Ik weet niet of dat voor jou mogelijk is, maar dat heb ik aangehouden. Is de ITU-standaard...

Absoluut! Grote veranderingen voor geen geld ;D
Bedoel je de hoek van de speakers? en wat is de ITU? :blink:
And always, always will.

HTip

Citaat van: -madison- op maart  3, 2009, 23:18:10
Bedoel je de hoek van de speakers? en wat is de ITU? :blink:
Yep! Het logo van BB&G (onderaan de pagina) toont de ITU standaard

Hier kan je wat achtergrondinfo vinden...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

-madison-

Citaat van: HTip op maart  3, 2009, 23:32:22
Yep! Het logo van BB&G (onderaan de pagina) toont de ITU standaard

Hier kan je wat achtergrondinfo vinden...

Bedankt voor de link, ik zal het eens doorlezen :D
And always, always will.

-madison-

Ik had vandaag plannen om weer flink bezig te gaan met de akoestiek maar helaas kwam er wat tussen :-\ Nu zal het dus pas volgende week worden.

De experimenten van de afgelopen dagen hebben absoluut positief uitgepakt. Ik zit nu nog even zachtjes Eva Cassidy te luisteren en het is absoluut genieten!! Het laag is nog steeds wat aan de dunne kant, maar ik denk dat dat eigenlijk niet beter kan op dit geluidsniveau.. Daar heb ik vrede mee, en anders moet ik gewoon een goed hoofdtelefoon aanschaffen ;D
And always, always will.

Douma

CiteerHet laag is nog steeds wat aan de dunne kant, maar ik denk dat dat eigenlijk niet beter kan op dit geluidsniveau.. Daar heb ik vrede mee, en anders moet ik gewoon een goed hoofdtelefoon aanschaffen  ;D

Of een mooi subje. De BK Gemini ofzo.  :P ;D Mooie set heb je staan hoor. Ik heb zelf ooit nog eens de Monitor Audio Silver 4i gehad.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

HTip

Citaat van: -madison- op maart  5, 2009, 02:04:38
Ik had vandaag plannen om weer flink bezig te gaan met de akoestiek maar helaas kwam er wat tussen :-\ Nu zal het dus pas volgende week worden.
Geeft niks. Hoe meer je nu luistert, hoe meer je weet waar je aanpassingen kan/moet doen. Verbeteren van je set is vooral veel luisteren.

De experimenten van de afgelopen dagen hebben absoluut positief uitgepakt. Ik zit nu nog even zachtjes Eva Cassidy te luisteren en het is absoluut genieten!! Het laag is nog steeds wat aan de dunne kant, maar ik denk dat dat eigenlijk niet beter kan op dit geluidsniveau.. Daar heb ik vrede mee, en anders moet ik gewoon een goed hoofdtelefoon aanschaffen ;D
Misschien worden op de sweetspot de basgolven uitgedoofd. Probeer eens de speakers te verschuiven en loop/kruip eens door je kamer en luister waar de bas het beste klinkt. Je krijgt een hele andere karakteristiek als je de afstand tussen de speakers kleiner maakt.

Wat je ook nog kan doen is ipv spikes, gebruik maken van dempers. Spikes koppelen de speakers met de vloer, dempers ontkoppelen speakers van de vloer. Dat kan heel anders klinken. Er is een heel topic aan gewijd met de gepaste titel "koppelen of ontkoppelen" ;)
Showcase - Topic

Brimme

Bij mij is het laag juist heel erg goed aanwezig,Ik speel in pure Direct Mode zonder subwoofer en geloof het bijna soms niet hoeveel bas er uit komt.
Ik heb ze Wel d.m.v Bi-amp aangesloten en mijn ruimte is wat anders zodat ze iets meer in de hoeken gedwongen worden (zie eerder geposte foto in dit topic van mij)
Denon AVR-3808A , Monitor Audio RS6 ,Monitor Audio Silver 3i , Playstation 3, Panasonic Th42pz80.

-madison-

Citaat van: Douma op maart  5, 2009, 08:06:30
Of een mooi subje. De BK Gemini ofzo.  :P ;D Mooie set heb je staan hoor. Ik heb zelf ooit nog eens de Monitor Audio Silver 4i gehad.

;D Nee dat is op zich niet nodig, alleen als ik erg zacht draai valt de bas wat weg. Op normaal luisterniveau is de bas super!! 8)
Thnx!
And always, always will.

-madison-

Citaat van: HTip op maart  5, 2009, 08:39:16
Geeft niks. Hoe meer je nu luistert, hoe meer je weet waar je aanpassingen kan/moet doen. Verbeteren van je set is vooral veel luisteren.
Misschien worden op de sweetspot de basgolven uitgedoofd. Probeer eens de speakers te verschuiven en loop/kruip eens door je kamer en luister waar de bas het beste klinkt. Je krijgt een hele andere karakteristiek als je de afstand tussen de speakers kleiner maakt.

Wat je ook nog kan doen is ipv spikes, gebruik maken van dempers. Spikes koppelen de speakers met de vloer, dempers ontkoppelen speakers van de vloer. Dat kan heel anders klinken. Er is een heel topic aan gewijd met de gepaste titel "koppelen of ontkoppelen" ;)

Laat het luisteren nu ook meteen het leukste zijn! 8)
Op normaal niveau klinkt de bas super, dus het is niet zo'n groot probleem ;)

Ik ga dat topic sowieso nog even doorlezen!!
And always, always will.

-madison-

Citaat van: Brimme op maart  5, 2009, 09:59:19
Bij mij is het laag juist heel erg goed aanwezig,Ik speel in pure Direct Mode zonder subwoofer en geloof het bijna soms niet hoeveel bas er uit komt.
Ik heb ze Wel d.m.v Bi-amp aangesloten en mijn ruimte is wat anders zodat ze iets meer in de hoeken gedwongen worden (zie eerder geposte foto in dit topic van mij)

Zie bovenstaande reacties ;D
Ik heb ze momenteel Bi-wire aangesloten.
And always, always will.

-madison-

tsja het is hier al een weekje weer stil, dat komt vooral doordat ik zeer tevreden ben met m'n set!

Ik zal de komende tijd ook wat minder actief zijn op het forum, wegens drukte met school en andere dingen maar vooral ook omdat je hier zo snel gek gemaakt wordt en maar bezig blijft met upgraden. Als je hier op het forum rond leest krijg je alleen maar upgrade neigingen en ik heb het voor nu even gehad. Ik ben tevreden met m'n huidige set en wil me richten op waar het om gaat, en dat is muziek is film.
And always, always will.

HTip

Ja, het forum is inderdaad een gevaarlijke plek. Dat heb ik ook gemerkt >:D

Wat je in je topic post hoeft niet altijd een upgrade te zijn, hoor. ;D Je kan toch gewoon af en toe eens melden dat je nog steeds tevreden bent met je set (is helemaal niets mis mee ;)) en welke muziek je hebt geluisterd of film je hebt gezien en wat je ervan vond.

Succes met school en veel plezier met je set 8)
Showcase - Topic

MLCinema

Ah, Ht forum legend, gaat hard met jou ;). En inderdaad wat Philip ook zegt, het hoeft niet altijd over een upgrade te gaan etc. Wat eet je op een dag etc, ook allemaal hartstikke interessant :thumbs-up: :tounge:. Wat betreft school dat merk ik zelf ook. Druk op het moment!

-madison-

Citaat van: HTip op maart 11, 2009, 05:00:23
Ja, het forum is inderdaad een gevaarlijke plek. Dat heb ik ook gemerkt >:D

Wat je in je topic post hoeft niet altijd een upgrade te zijn, hoor. ;D Je kan toch gewoon af en toe eens melden dat je nog steeds tevreden bent met je set (is helemaal niets mis mee ;)) en welke muziek je hebt geluisterd of film je hebt gezien en wat je ervan vond.

Succes met school en veel plezier met je set 8)

Ja inderdaad erg gevaarlijk ja :devil:

Het is ook niet dat ik compleet stop met posten en lezen, ik beperk het alleen tot de leukste topics. Voorheen las ik ongeveer alles :unsure:

And always, always will.

-madison-

Citaat van: Marc.Visser op maart 11, 2009, 12:32:48
Ah, Ht forum legend, gaat hard met jou ;). En inderdaad wat Philip ook zegt, het hoeft niet altijd over een upgrade te gaan etc. Wat eet je op een dag etc, ook allemaal hartstikke interessant :thumbs-up: :tounge:. Wat betreft school dat merk ik zelf ook. Druk op het moment!

Jij gaat trouwens ook behoorlijk snel op het moment :o
Haha ;D Ik ben voorlopig even klaar met upgraden, en dan is het verstandiger dit forum wat minder te bezoeken ;)
And always, always will.

MLCinema

Mja, ben het zat om mijn mond te houden! Tentamens overigens over een 2 weken. Zit ook nog een P vak bij die ik erg graag wil halen. Moet goedkomen. Enjoy :music: en je beamer natuurlijk. Scherm al besteld?

-madison-

Citaat van: Marc.Visser op maart 12, 2009, 17:30:46
Mja, ben het zat om mijn mond te houden! Tentamens overigens over een 2 weken. Zit ook nog een P vak bij die ik erg graag wil halen. Moet goedkomen. Enjoy :music: en je beamer natuurlijk. Scherm al besteld?

Haha ;D succes met je tentamens ;)
Ik heb nog geen scherm besteld.. Doordat de bank en de kast weer heb omgedraaid moet ik de beamer nu ophangen/op een plankje zetten, en dan moet ik even bekijken wat m'n minimale schermgrootte is. En natuurlijk wat het mooiste is..

Vanavond Justin Timberlake in 720P gezien en dan kan ik nog best groot projecteren zonder dat het lelijk wordt! Ook nog even een aflevering van Seinfeld in SD gekeken en dat was ook nog prima te doen op ongeveer 2,00 meter breed.
And always, always will.

HTip

Citaat van: -madison- op maart 13, 2009, 01:55:26
Haha ;D succes met je tentamens ;)
Ik heb nog geen scherm besteld.. Doordat de bank en de kast weer heb omgedraaid moet ik de beamer nu ophangen/op een plankje zetten, en dan moet ik even bekijken wat m'n minimale schermgrootte is. En natuurlijk wat het mooiste is..

Vanavond Justin Timberlake in 720P gezien en dan kan ik nog best groot projecteren zonder dat het lelijk wordt! Ook nog even een aflevering van Seinfeld in SD gekeken en dat was ook nog prima te doen op ongeveer 2,00 meter breed.
Wat is de afstand van beamer (voorkant lens) tot scherm? Je kan dan kijken op projectorcentral.com hoe groot je scherm kan worden. Het beste resultaat bereik je met zo min mogelijk zoom.

http://www.projectorcentral.com/Epson-EMP-TW700-projection-calculator-pro.htm

De TW-600 staat er helaas niet bij, maar is misschien wel vergelijkbaar.
Showcase - Topic