Eerste snelle indrukken TVIX6500

Gestart door J.A.F._Doorhof, februari 6, 2008, 16:46:04

Vorige topic - Volgende topic

jasjenl

SMB heb ik niet geprobeerd, de NFS server draait op een Qnap NAS. Maar ik ben er inmiddels al achter waarom het niet werkte: ik kreeg de tip van iemand om de netwerkverbinding in de Tvix eens op 10/100 mbps te zetten ipv 1000, blijkbaar was dat een advies van Dvico zelf als streamen niet goed werkt. En dat heeft inderdaad geholpen (alhoewel de Tvix bij de eerste keer dat ik deze setting veranderde alweer vastliep, maar goed...). De gigabit verbinding doet het bij mij dus niet lekker, wat in mijn situatie niet echt een groot probleem hoeft te zijn aangezien voor streaming 100mbit ook voldoende zou moeten zijn, maar het maakt wel één potentiëel pluspunt van de Tvix t.o.v. de HDX weer onbruikbaar...

Nu de netwerk verbinding wel werkt, werkt de usb drive overigens ook ineens wel goed: blijkbaar zorgt een niet goed werkende netwerkverbinding ervoor dat het hele apparaat niet echt lekker draait... Waar het me voornamelijk om ging was te kijken of de Tvix wel in staat is om films die bij de HDX op een gegeven moment beginnen te stotteren (zowel via het netwerk als via USB) volledig soepel af te spelen en daar lijkt het vooralsnog wel op: ik heb een paar films als test een hele tijd laten lopen (vanaf het netwerk en ook USB) en waar HDX bijna altijd na een minuut of 20/30 begint te haperen, speelt de Tvix deze probleemloos af. Wat verder nog een pluspunt van de Tvix is, is het weergeven van ondertiteling: bij de HDX is dit (op 1080p) altijd een heel erg lelijk geupscaled low-res fontje, de Tvix heeft gewoon fatsoenlijke high-res ondertiteling, zoals ik dat ook van m'n blu-ray speler gewend ben. Verder ziet de user interface in sommige opzichten wat mooier uit, alhoewel ik het ding in sommige opzichten (zoals de genoemde netwerk configuratie) wel minder makkelijk in het gebruik vind dan de HDX.

Grootste minpunt vind ik de ventilator die erin zit: zelfs op low is die nog hoorbaar, de HDX is volledig fanloos en dat is een stuk prettiger. Dit zou voor mij toch wel één van de voornaamste redenen zijn om niet voor de Tvix te kiezen, want ik heb ook juist gekozen voor een HDX zonder ingebouwde harddisk omdat dit volledig stil is. Maar goed, ik ga nog maar eens wat meer met de Tvix spelen de komende dagen en kijken hoe dit verder bevalt t.o.v. de HDX.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

riwi

Bedankt voor de terugkoppeling.
Ik draai wel op gbit met de tvix, maar heb inderdaad al eens gelezen dat het wel voor problemen kan zorgen. Ik heb wel gemerkt dat ik ik jumbo frame support op de server uit moet zetten anders werkt gbit voor geen meter met de tvix. SMB/TCP gaat dan nog, maar NFS/UDP werkt niet meer. De Tvix kan geen jumbo frames aan.

Ik heb vergeleken ooit met een popcorn a100 en die kon als je met myihome draaide alles wel afspelen, ook het zware materiaal. maar via SMB of NFS was de popcorn (destijds, een jaar geleden) te beperkt.
Kwa beeld leek de popcorn iets scherper dan de tvix, maar was tegelijk ook wat digitaler kwa look.

De fan in de tvix is wel nodig. Zeker bij zwaarder materiaal, anders loopt ie na een tijdje vast. Door het kleine kastje, dat op zich mooi is, is er amper plek voor koeling van de sigma chip waardoor de fan dus echt nodig is voor koeling.

Misschien is de Dune base3.0 een alternatief voor je? Is ook weer duurder natuurlijk, en doet ook geen gbit (nog niet stabiel/bruikbaar).

jasjenl

Citaat van: riwi op december 30, 2009, 17:33:38
Bedankt voor de terugkoppeling.
Ik draai wel op gbit met de tvix, maar heb inderdaad al eens gelezen dat het wel voor problemen kan zorgen. Ik heb wel gemerkt dat ik ik jumbo frame support op de server uit moet zetten anders werkt gbit voor geen meter met de tvix. SMB/TCP gaat dan nog, maar NFS/UDP werkt niet meer. De Tvix kan geen jumbo frames aan.
Hm, daar heb ik verder niet naar gekeken. Ik heb eigenlijk aan de config van de server weinig tot niets veranderd t.o.v. de standaard settings, mede omdat het met de HDX gewoon al werkte.
Citeer
Ik heb vergeleken ooit met een popcorn a100 en die kon als je met myihome draaide alles wel afspelen, ook het zware materiaal. maar via SMB of NFS was de popcorn (destijds, een jaar geleden) te beperkt.
Kwa beeld leek de popcorn iets scherper dan de tvix, maar was tegelijk ook wat digitaler kwa look.
myihome ken ik niet, maar het zou gewoon via samba of nfs moeten werken. De stotteringen op de HDX hebben volgens mij ook niets met de netwerk verbinding te maken: het gebeurt ook als ik vanaf een USB schijf draai, terwijl het vanaf diezelfde USB schijf op de Tvix wel vloeiend blijft spelen. Ik denk dat ik nog eens oude firmware op de HDX ga proberen, heb gelezen dat dat soms ook helpt...
CiteerDe fan in de tvix is wel nodig. Zeker bij zwaarder materiaal, anders loopt ie na een tijdje vast. Door het kleine kastje, dat op zich mooi is, is er amper plek voor koeling van de sigma chip waardoor de fan dus echt nodig is voor koeling.
Tja, de Tvix is qua formaat amper anders dan de HDX en die heeft geen actieve koeling nodig. Dus er was vast wel een oplossing geweest om de Tvix fanloos te maken, als ze het ontwerp iets anders hadden gemaakt...
CiteerMisschien is de Dune base3.0 een alternatief voor je? Is ook weer duurder natuurlijk, en doet ook geen gbit (nog niet stabiel/bruikbaar).
Niet echt... als ik lees wat voor ellende daar allemaal mee is, o.a. in Frank's review, dan hoef ik geen Dune meer... Ik wacht wel even af wat er nog op de markt komt. Zo heel veel gebruik ik het nu ook weer niet en als ik het met de HDX niet goed voor elkaar krijg, leen ik misschien zolang die Tvix nog wat langer.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

riwi

Citaat van: jasjenl op december 30, 2009, 17:41:10
Tja, de Tvix is qua formaat amper anders dan de HDX en die heeft geen actieve koeling nodig. Dus er was vast wel een oplossing geweest om de Tvix fanloos te maken, als ze het ontwerp iets anders hadden gemaakt...

Klopt. Ik heb de eerste tvix ook open gemaakt. De voeding hangt op de kop boven de main printplaat. De trafo van de voeding hangt 3 mm boven de sigma chip... :) zodoende heb je dus eerder verwarming dan koeling van de Sigma chip  :-X

jasjenl

Citaat van: riwi op december 30, 2009, 17:57:49
Klopt. Ik heb de eerste tvix ook open gemaakt. De voeding hangt op de kop boven de main printplaat. De trafo van de voeding hangt 3 mm boven de sigma chip... :) zodoende heb je dus eerder verwarming dan koeling van de Sigma chip  :-X
Ah, da's niet echt slim... De voeding bij de HDX is extern, dat scheelt natuurlijk ook voor de warmte ontwikkeling. Daarnaast fungeert bij de HDX de hele aluminium behuizing als een soort warmte afvoer, dus vandaar dat ze bij de HDX waarschijnlijk wel zonder actieve koeling af konden.

Trouwens net eens wat gezocht over dat jumbo frame verhaal, blijkt dat de tvix dat inderdaad niet ondersteunt. Echter, in mijn Qnap nas staat de jumboframe setting op 1500, wat naar ik begrepen heb neerkomt op jumbo frames disabled. Dus ik denk dat het daar niet aan ligt... In m'n router (Zyxel NBG460N) heb ik geen jumbo frame instelling kunnen vinden, dus ik neem aan dat er daar niks ingesteld hoeft te worden.

riwi

Citaat van: jasjenl op december 30, 2009, 18:02:33
Trouwens net eens wat gezocht over dat jumbo frame verhaal, blijkt dat de tvix dat inderdaad niet ondersteunt. Echter, in mijn Qnap nas staat de jumboframe setting op 1500, wat naar ik begrepen heb neerkomt op jumbo frames disabled. Dus ik denk dat het daar niet aan ligt... In m'n router (Zyxel NBG460N) heb ik geen jumbo frame instelling kunnen vinden, dus ik neem aan dat er daar niks ingesteld hoeft te worden.

Default staat jumbo frame support uit meestal. Het kan ook alleen op gbit volgens mij. 1500 is inderdaad "uit" :  ethernet frames groter dan 2k zijn "jumbo" frames. Doordat UDP zonder sessies of foutcorrectie werkt heeft de tvix geen mechanisme om aan de server te melden dat hij geen jumbo frames aan kan. De server blijft gewoon jumboframes sturen dan en dat werkt niet. Als je NFS over TCP zou gebruiken (maar dat doet de tvix niet, de Dune kan dat wel) dan wordt er eerst een TCP sessie opgebouwd waarin beide kanten een frame grootte afspreken die door beide zijden ondersteund wordt.

Kevf

ik ga geloof ik geen vriendjes worden met mijn tvix.... :dozingoff:

volgende probleem onder settings kopje a/v heb ik

audio: digital
dts audio: digital

maar wma en aac staan beide op analog(PCM), echter die kan ik niet selecteren? How come?

riwi

Citaat van: Kevf op januari  2, 2010, 15:05:21
ik ga geloof ik geen vriendjes worden met mijn tvix.... :dozingoff:

volgende probleem onder settings kopje a/v heb ik

audio: digital
dts audio: digital

maar wma en aac staan beide op analog(PCM), echter die kan ik niet selecteren? How come?

Dat is normaal. Je versterker kanwaarschijnlijk ook geen AAC of WMA aan dus al zou je er "digital" kunnen selecteren dan had je er nog niks aan.

Analog of PCM staat er, maar wat ze bedoelen is dat de codec AAC en WMA gedecodeerd wordt door de tvix naar (stereo) PCM geluid.

Kevf

ik zou toch zweren dat er een tijd was dat ik het wel kon veranderen. Had net namelijk weeeeer dolby prologic en geen dts/dd, alhoewel in de file staat

sound: wma

jasjenl

Dat viel mij ook al op, dat AAC en WMA niet in te stellen zijn. Bij de HDX kun je daar wel kiezen. Echter, zoals riwi al aangaf: de meeste receivers kunnen geen AAC decoden, dus dan wil je het toch door de mediaplayer laten decoderen. Echter doet de Tvix dit bij AAC altijd naar stereo, ook al is het bronsignaal 5.1. De HDX stuurt dan echter wel een 5.1 kanaals door (als multichannel PCM) en dat is toch weer een minpuntje voor de Tvix. Ik heb bijv. een aantal Apple trailers op mijn NAS staan die 5.1 geluid hebben en ook als zodanig door m'n HDX worden weergegeven, de Tvix maakt daar jammer genoeg alleen stereo van.

Kevf

vraagje over de netwerkfunctie dan.

volgens de faq:

http://www.tvix.co.kr/ENG/faq/default.aspx?bserial=0&act=RD&id=390

maar dan vindt ie hem niet

Riwi zei dat ik met een netwerkdrive moet connecten? waar doe ik dat? Want via netwerkverbindingen een apparaat toevoegen lost niks op. Ik heb er overigens alleen een externe schijf aan hangen maar dat moet voor het vinden van het beestje niks uitmaken lijkt me?

riwi

Citaat van: Kevf op januari  2, 2010, 16:02:36
maar dan vindt ie hem niet

Wie vind wie niet? Ik begrijp je vraag denk ik niet goed.

Je hebt een harddisk in de tvix en wil die disk als drive letter zien op je PC.
Dan kan je (in XP) onder my computer -> tools -> map network drive de disk mappen naar een letter.

Je moet dan het ip adres van de tvix opgeven, de sharenaam tvixhd1, de user tvixhd1 en password tvixhd1

Ik weet niet of je met drive mapping / SMB ook kan connecten naar een externe disk die aan de tvix hangt. Met ftp kan dat wel.

richardnl

weet iemand ook of het mogelijk is de naam te veranderen van de tvix in het netwerk.
Nu krijg ik als netwerknaam (NONE)

Bedankt
Richard

gsuk

ik hoor tegenstrijdige verhalen
over smb en nfs share
dat nfs sneller is dan smb
maar anderen beweren van niet
dus is mijn vraag hoe kan ik de snelheid van beiden meten?

alvast bedankt

groetjes Emile
Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

Tobas

Ik volg dit topic al een tijdje, maar ik heb nu zelf een vraag.

Ik vind mijn TIVX6500 echt een super apparaat, en ben er erg tevreden over.
Ik ben een weekje geleden overgegaan van 1.3.95 (officieel) naar 1.5.17 (NO BD Counter van BadEIP)
Alles ziet er een stuk gelikter uit en het afspelen van Blu-ray iso's gaat nu ook lekker, alleen het geluid blijft weg bij de Blu-ray iso's die ik zelf heb gemaakt.
ook als ik via het sound "menu" een adio stream selecteer komt er geen geluid uit.

Ook de native resolution optie werkt bij mij niet echt goed, hij speelt alles af behalve DVD iso's.
Dan krijgt mij televisie (SHARP LC46XL2E) een signaal binnen waar hij niets mee kan, dus heb ik dat maar weer uit gezet.

Ook liep mijn TVIX gisteren vast door een warmte probleem, want na het opschroeven van de venstilator snelheid deed hij wel gewoon weer zijn werk.
Ik keek op dat moment een 720P MKV.

Ook met dvd's moet ik nu ineens inzoomen om een volledig beeld te kunnen krijgen, dit had ik niet met 1.3.95

Tobas

Neon2000

Ik heb dezelfde BadEip, maar geen problemen.

Echter krijg ik BR iso niet echt lekker spelend.
The Virus Of Hate Infects The Ignorant Mind

riwi

Citaat van: Tobas op januari 11, 2010, 12:48:36
Ik ben een weekje geleden overgegaan van 1.3.95 (officieel) naar 1.5.17 (NO BD Counter van BadEIP)
Alles ziet er een stuk gelikter uit en het afspelen van Blu-ray iso's gaat nu ook lekker, alleen het geluid blijft weg bij de Blu-ray iso's die ik zelf heb gemaakt.
ook als ik via het sound "menu" een adio stream selecteer komt er geen geluid uit.
Wat gebruik je om de Bluray iso's te maken? Ik pak ze meestal gewoon uit naar een BDMV folder en remux met tsmuxer. Ik heb dan met geluid geen problemen. Ik pak dan ook meestal ipv de TrueHD track de DD downconversie omdat ik gemerkt heb dat de tvix met TrueHD niet lekker omgaat als je versterker geen TrueHD aan kan.

Ook de native resolution optie werkt bij mij niet echt goed, hij speelt alles af behalve DVD iso's.
Dan krijgt mij televisie (SHARP LC46XL2E) een signaal binnen waar hij niets mee kan, dus heb ik dat maar weer uit gezet.
Ik denk dat de tvix dan 576i of 480i via HDMI gaat uitsturen? En dat je TV daar niets mee kan. Dat is het mooie van het native resolution menu, dat je daar dan kan instellen dat ie 576i/480i gewoon als 1080p moet uitsturen.
Ik heb zowel 480/576i als 480/576p het native vakje niet aangevinkt en stuur dan gewoon 1080p(current setting) uit.

Ook met dvd's moet ik nu ineens inzoomen om een volledig beeld te kunnen krijgen, dit had ik niet met 1.3.95

Vreemd ik denk toch dat of de TV of de TViX dan verkeerd gezoomed stond? Ik heb dat hier met 1.5.11_badeip niet.
Ik zal de 1.5.17_badeip no counter er ook eens op zetten.

riwi

Citaat van: gsuk op januari  6, 2010, 12:54:23
ik hoor tegenstrijdige verhalen
over smb en nfs share
dat nfs sneller is dan smb
maar anderen beweren van niet
dus is mijn vraag hoe kan ik de snelheid van beiden meten?

Meten is lastig vanuit de TVix. Maar NFS is als protocol lichter dan SMB. Bij SMB zit er vrij veel overhead op. Dwz voor elke paar pakketjes data wordt er behoorlijk inefficient controle data heen en weer gestuurd. Bij NFS is dat veel minder. Daardoor is NFS ook foutgevoeliger dan SMB.
Wat sneller werk is ook afhankelijk van hoe 'goed' SMB en NFS in de tvix zijn geimplementeerd. Dat is lastig te beoordelen. Ik denk dat je dan het beste kan 'meten' met een zware file met hoge bitrate.

richardnl

Citaat van: richardnl op januari  5, 2010, 11:52:06
weet iemand ook of het mogelijk is de naam te veranderen van de tvix in het netwerk.
Nu krijg ik als netwerknaam (NONE)

Bedankt
Richard

niemand?

MarcelJ

Kan iemand mij vertellen waar ik de laatste firmware kan vinden, ik hou deze link http://dvdnews.free.fr/TViX/M-6500/ in de gaten maar daar komt niks nieuw bij. TNX!

Tobas

Citaat van: riwi op januari 11, 2010, 21:16:04
Wat gebruik je om de Bluray iso's te maken? Ik pak ze meestal gewoon uit naar een BDMV folder en remux met tsmuxer. Ik heb dan met geluid geen problemen. Ik pak dan ook meestal ipv de TrueHD track de DD downconversie omdat ik gemerkt heb dat de tvix met TrueHD niet lekker omgaat als je versterker geen TrueHD aan kan.
Ik denk dat de tvix dan 576i of 480i via HDMI gaat uitsturen? En dat je TV daar niets mee kan. Dat is het mooie van het native resolution menu, dat je daar dan kan instellen dat ie 576i/480i gewoon als 1080p moet uitsturen.
Ik heb zowel 480/576i als 480/576p het native vakje niet aangevinkt en stuur dan gewoon 1080p(current setting) uit.

Vreemd ik denk toch dat of de TV of de TViX dan verkeerd gezoomed stond? Ik heb dat hier met 1.5.11_badeip niet.
Ik zal de 1.5.17_badeip no counter er ook eens op zetten.

om *.iso's te maken gebruik ik (eerst de BR-disc rippen) ImgBurn, dat werkt perfect
En het geluid doet het ook goed alleen ondersteund mijn geluids instalatie geen True-HD geluid.
Ik heb nu gewoon de film *.m2ts geript en ook aangevink dat het programma het geluid ook om zet, dus ik kan nu volop genieten van Kill Bill en Kill Bill 2 op 1080P.
Bedankt voor de tip van het beeld formaat van de DVD's dit is nu ook opgelost

Alleen kreeg ik van de week ineens tijdens het kijken van De Storm op 720P problemen met de temperatuur van mijn Tvix, het beeld was niet helemaal in orde en ineens was mijn beeld weg.
Na de ventilator op de hoogste stand te hebben gezet was dit probleem gelijk weg ( alleen jammer van het vervelende geluid )
Ik las ergens op dit forum dat jij een ander ventilator hebt geplaatst in de V1, heb je dit ook al in de V2 gedaan ??

Tobas

riwi

Citaat van: Tobas op januari 22, 2010, 12:31:59
Ik las ergens op dit forum dat jij een ander ventilator hebt geplaatst in de V1, heb je dit ook al in de V2 gedaan ??

Nee ik heb de V2 ongemodificeerd gelaten. Ik ben met mechanische dingen niet zo handig en om de V1 open te maken had ik hem al haast gesloopt. Het frontje moet 1 cm zijdelings geschoven worden en dan naar voren geklapt. Als je het verkeerd doet breken er nokjes af waardoor je hem niet meer fatsoenlijk in elkaar krijgt. Maar het kan wel. Let als je het doet goed op de handy die ik toen op mpcclub had gevonden.
Ik had een fan erin gezet (4x4 cm en 1cm dik ipv 3.5x3.5 en .5cm dik) die groter was dan het origineel. Daardoor was ook een deel van het vakje van de wifi module door de grotere fan niet meer bruikbaar. De kast wilde nog net dicht, maar de TVIX kon wel op een lagere fan stand koel genoeg blijven.

Neon2000

De laatste update van 14-01, heeft die nog wat veranderingen? Of kan ik die overslaan.
The Virus Of Hate Infects The Ignorant Mind

riwi

Waar heb je een nieuwe gevonden dan? Bedoel je 1.5.17?
Ik draai met de badeip _seres_unlock versie 1.5.17 Weinig verschil met de voorgaande versies gezien (geen eigenlijk ;) )

http://tvix.yakumo.se