Robbert's huisje

Gestart door Robbert54, januari 25, 2008, 01:32:50

« vorige - volgende »

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Robbert54

Citaat van: S@m op april 10, 2011, 09:13:50
Ik ga voor m'n beurt, maar ik denk omdat het financieel voor Robert momenteel niet aantrekkelijk is om het te laten doen en omdat het veel te interessant, leuk en leerzaam is om het zelf te doen...

En zo'n ontzettende wetenschap is het nou ook weer niet.
Klopt inderdaad. Hoewel als het echt 50euro kost dan is het de eenmalige investering wel waard. Aan de andere kant WIL ik het zelf kunnen. Straks stoot iemand er een keer tegen aan of weet ik veel wat en ik heb ik geen flauw idee wat ik moet doen...

@Peerless bedankt,maar je hebt al meer dan genoeg voor me gedaan :thumbs-up:

@Alex ook bedankt natuurlijk, maar als ze zoals S@M al zei echt rond die prijs te vinden zijn dan is het nog een keer te doen.

@Frank2 bedankt voor meedenken. Ik ga nu eerst even weer lekker sparen en  :google: 'en naar goede instel video's

Voor de rest: hier in Nijverdal is op Koninginnedag altijd wel een leuke redelijk grote rommelmarkt, vast wel genoeg te vinden. Ik ben op dat moment ook gewoon in Nijverdal, dus dan kan ik mooi even rond struinen

Grootste nadeel is dat ik op dit moment de armafstelling van de pro-ject nog niet zo goed snap. De achterkant is verdraaibaar en dan zit er een draaiknop met daarachter een losgewicht waar op de achterkant 00 staat. En wat ik dan precies in moet stellen I don't know

Wat werd aangegeven dat de naald parallel moet lopen met het chassis, lijkt me logisch, maar dan komt er wel veel druk op de plaat.

Wanneer ik de arm balanceer, dus zodat hij horizontaal hangt. Hangt hij ook boven de plaat. Maar hoe laat ik hem dat zakken? wanneer hij te licht is, springt ie op de plaat. En wanneer hij gewoon naar beneden valt is de ruis iig wel uit de plaat en klinkt het eigenlijk helemaal niet zo slecht meer...



|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

S@m

Citaat van: The Vampire op april 10, 2011, 14:57:54
Grootste nadeel is dat ik op dit moment de armafstelling van de pro-ject nog niet zo goed snap. De achterkant is verdraaibaar en dan zit er een draaiknop met daarachter een losgewicht waar op de achterkant 00 staat. En wat ik dan precies in moet stellen I don't know

Wat werd aangegeven dat de naald parallel moet lopen met het chassis, lijkt me logisch, maar dan komt er wel veel druk op de plaat.

Wanneer ik de arm balanceer, dus zodat hij horizontaal hangt. Hangt hij ook boven de plaat. Maar hoe laat ik hem dat zakken? wanneer hij te licht is, springt ie op de plaat. En wanneer hij gewoon naar beneden valt is de ruis iig wel uit de plaat en klinkt het eigenlijk helemaal niet zo slecht meer...


- Je arm moet parallel lopen met het plateau (met daarop de mat en een plaat) wanneer je arm naar beneden (speelstand) is. Oftewel de ruimte tussen plaat en arm moet evenwijdig lopen en daarbij moet de arm horizontaal waterpas zijn.

- De overhang van je naaldtip zal 15 mm zijn, dit betekent dat de tip van je naald 15 mm over het middenpunt van de as moet steken.

- De naalddruk (aangegeven in de specs van je element) moet je instellen met de arm in de 'speelstand' en met gebruikmaking van een naalddrukweger. Dit is in te stellen met het contragewicht aan de achterzijde van de arm.


Er zijn nog andere zaken instelbaar, maar eerst moet je het bovenstaande juist krijgen.

Robbert54

Citaat van: S@m op april 10, 2011, 15:16:06
- Je arm moet parallel lopen met het plateau (met daarop de mat en een plaat) wanneer je arm naar beneden (speelstand) is. Oftewel de ruimte tussen plaat en arm moet evenwijdig lopen en daarbij moet de arm horizontaal waterpas zijn.

- De overhang van je naaldtip zal 15 mm zijn, dit betekent dat de tip van je naald 15 mm over het middenpunt van de as moet steken.

- De naalddruk (aangegeven in de specs van je element) moet je instellen met de arm in de 'speelstand' en met gebruikmaking van een naalddrukweger. Dit is in te stellen met het contragewicht aan de achterzijde van de arm.


Er zijn nog andere zaken instelbaar, maar eerst moet je het bovenstaande juist krijgen.
Maar dan zou ik de hoogte moeten instellen van de arm en dat kan ik volgens mij niet.. :-\
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

erik s.

in dat geval kun je vulplaatjes gebruiken die je tussen element en headshell bevestigd.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

S@m

Citaat van: The Vampire op april 10, 2011, 16:54:46
Maar dan zou ik de hoogte moeten instellen van de arm en dat kan ik volgens mij niet.. :-\

Volgens mij kan dat wel. Op de derde foto is volgens mij te zien dat de arm-as vast is gezet met een inbus bout. Als je deze iets lost kan je de arm (as) heen en weer bewegen...


skoebiedoe

Citaat van: The Vampire op april 10, 2011, 16:54:46
Maar dan zou ik de hoogte moeten instellen van de arm en dat kan ik volgens mij niet.. :-\


Kijk eens goed of je niet ergens stelvijsjes tegenkomt aan de basis van uwe arm (dus waar hem vast zit op het chassis)
Bij mij zijn dit ook 2 verzonken stelschroefjes die je kan loszetten en dan kan je heel uwen arm+contragewichten naar boven of naar beneden schuiven.(anders op youtube effe opzoeken hoe hoogte regelen van de arm. ;) )
Let wel op dat je de hoogte afsteld wanneer uw naald in contact staat met de plaat (dus speeltoestand) en dan moet heel die arm horizontaal lopen maar eerst moet ge uw naalddruk in orde zetten .

Op uw foto's staat dus dat contragewicht met zijne nonius (toch blijkbaar).
Op de nonius heb je een nulstand en dan begint deze op te tellen met ieder keer 0,1 gram naalddruk.(dus die 10 is 1 gram naalddruk vanvoor op uw naald)
Dus draaien zodat de getallen optellen is dus meer naalddruk vanvoor op de arm.
Daarom moet je eerst de neutrale stand vinden van uwe arm,de nulstand zogezegd en daarbij mag er nergens contact zijn met de plaat. (uw naald moet echt boven de plaat zweven )

Als je die stand hebt dan is dit uwe neutrale stand (uwe nulstand) en dan zet je gewoon de nonius zo dat de nul overeenkomt met een aangebracht merkteken op uwen arm.
Je moet tijdens dat zoeken geen rekening hoouden met die nonius (dus kan zijn dat uw contragewicht ergens vanvoor of in de helft van de afstelarm komt te staan (afhankelijk van het gewicht van uw element en naald)

Anders draai gewoon dat gewicht achteruit tot de arm omhoog komt te wijzen en draai dan terug tot hij horizontaal komt te staan.

Als je die stand dan gevonden hebt en je hebt de nonius op 0 gezet mag je de arm terug vastzetten en dan stel je met behulp van de nonius de aanbevolen naalddruk in door het contragewicht zo te draaien dat uw getallekes oplopen (normaal draait dan het contragewicht naar de naald toe en zodoende gaat de arm zakken wanneer je deze losmaakt en op de plaat neerzet)
Eventueel kan je nadien de naalddruk kontroleren met behulp van zo een weger (want je zal altijd wel een beetje afwijken)

Toch maar effe vertellen,
Uwen arm kunt ge laten zakken door dat kleine hendeltje naar beneden te zetten daar tegen uw contragewicht(niet dat veertje voor de antiskating maar dat zwart knoppeke). (dan zakt de riser en komt de arm vrij te staan en als de plaat gedaan is dan zet je deze gewoon terug omhoog en dan gaat de riser ook omhoog en gaat de naald terug loskomen van de plaat en kan deze terug gezet worden naar zijne parkeerstand.)

(t'is niet de bedoeling om u te kleineren ofzo maar soms vergeten mensen wel eens de meest eenvoudige dingetjes. ;) )

Robbert54

Heren bedankt voor jullie lessen!! :thumbs-up: Ben er mee bezig geweest. (zwaar verbrand van de zon dus maar naar binnen gegaan :D ) en heb de hoogte aangepast en het geluid werd er steeds opener door. De arm stond duidelijk niet level. Ik ga nog even verder prutsen met jullie lessen erbij ;)
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Robbert54

YESS ik begin er eindelijk een beetje van te genieten!! alleen draait de plaat niet mooi rond. Nog maar even kijken hoe we dat op gaan lossen.
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

S@m

Citaat van: The Vampire op april 10, 2011, 19:52:37
YESS ik begin er eindelijk een beetje van te genieten!! alleen draait de plaat niet mooi rond. Nog maar even kijken hoe we dat op gaan lossen.

Hoezo draait de plaat niet mooi rond???

Zit het gat niet in het midden van het vinyl?  Wat doet een andere LP?

Robbert54

Citaat van: S@m op april 10, 2011, 20:08:50
Hoezo draait de plaat niet mooi rond???

Zit het gat niet in het midden van het vinyl?  Wat doet een andere LP?
jawel, maar de houder waar de LP op gaat is krom :-\
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

S@m

Citaat van: The Vampire op april 10, 2011, 20:37:09
jawel, maar de houder waar de LP op gaat is krom :-\

Je bedoelt het asje..?


Martijnst1990

Erg mooie speler, Robbert! Goed om te horen dat het ook steeds beter begint te klinken :)
En hoe bevalt het spelen in stereo tot nu toe?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Robbert54

Citaat van: S@m op april 10, 2011, 20:49:39
Je bedoelt het asje..?


eh ja die ja :D De as. Kwam op de een of andere manier maar niet op het woord. Geen idee hoe het is gebeurt. Ding is niet bepaald buigbaar..
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Robbert54

Citaat van: Martijn90 op april 10, 2011, 21:05:53
Erg mooie speler, Robbert! Goed om te horen dat het ook steeds beter begint te klinken :)
En hoe bevalt het spelen in stereo tot nu toe?
Dank je, Ja speler staat op de plek van de center he...

Gisteren Hellboy II maar weer eens gekeken in stereo. Kon ik gelijk horen dat mijn rechter speaker iets te ver naar voren stond. Scheelde maar heel weinig, maar was toch hoorbaar. En eigenlijk heb ik de film niet anders beleefd dan in surround. Vroeg me wel af en toe af hoe bepaalde scenes in surround zouden klinken, maar om nou te zeggen dat het in stereo minder was... Nee. En ik heb nu bijna de hele dag door muziek op en het lijkt wel of de set steeds beter wordt..
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

S@m

Citaat van: The Vampire op april 10, 2011, 21:08:14
eh ja die ja :D De as. Kwam op de een of andere manier maar niet op het woord. Geen idee hoe het is gebeurt. Ding is niet bepaald buigbaar..

Te vervangen?

Robbert54

|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

S@m

Ik denk niet dat alleen het asje te vervangen is. Je zou kunnen proberen 'm met gepast geweld weer recht te kunnen dwingen met in je achterhoofd de wetenschap dat een ander plateau ruim €100,- kost...

Interficior

Citaat van: S@m op april 11, 2011, 09:18:34
Ik denk niet dat alleen het asje te vervangen is. Je zou kunnen proberen 'm met gepast geweld weer recht te kunnen dwingen met in je achterhoofd de wetenschap dat een ander plateau ruim €100,- kost...
Is zo'n ander plateau dan inclusief as?
Take it or lease it

S@m

Citaat van: Interficior op april 11, 2011, 19:57:29
Is zo'n ander plateau dan inclusief as?

Als ik betreffende website juist interpreteer wel...


Om precies te zijn voor de draaitafel van Robert, een Project RPM 1.3 €126,50

Robbert54

ja het klopt wel wat Sam zegt. Ik ga morgen even met wat grof gereedschap aan de slag. En dan maar hopen dat hij niet afknapt.


Even verder met de Audio Analogue Verdi Settanta

Hij begint nu echt los te komen. Het hoog sprankelt meer en de hele soundstage begint wat breder te worden. De bass begint ook wat strakker te worden. En het is duidelijk dat de CM's wel van de AA houden. Hij heeft geen enkele moeite om ze aan te sturen en dit voelt bij de CA soms wel wat minder. Op dit moment draait alles ook alleen met de CM's en ik heb niet het gevoel dat ik iets mis in het laag. Verder heb ik ook niet het gevoel dat de CM's te weinig lucht krijgen. alles blijft mooi open klinken. Al met al dus zeker een vooruitgang.

Muziek begint echt lekker te klinken, maar ik ben er nog niet uit of ik de AA nu zoveel beter vind in stereo dan de CA. Het klinkt iig allemaal wel erg lekker op dit moment, maar ik ben bang dat de upgrade of sidegrade ergens anders in zal zitten :confused:
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Peerless Monster

Citaat van: The Vampire op april 11, 2011, 21:40:00
ja het klopt wel wat Sam zegt. Ik ga morgen even met wat grof gereedschap aan de slag. En dan maar hopen dat hij niet afknapt.


Even verder met de Audio Analogue Verdi Settanta

Hij begint nu echt los te komen. Het hoog sprankelt meer en de hele soundstage begint wat breder te worden. De bass begint ook wat strakker te worden. En het is duidelijk dat de CM's wel van de AA houden. Hij heeft geen enkele moeite om ze aan te sturen en dit voelt bij de CA soms wel wat minder. Op dit moment draait alles ook alleen met de CM's en ik heb niet het gevoel dat ik iets mis in het laag. Verder heb ik ook niet het gevoel dat de CM's te weinig lucht krijgen. alles blijft mooi open klinken. Al met al dus zeker een vooruitgang.

Muziek begint echt lekker te klinken, maar ik ben er nog niet uit of ik de AA nu zoveel beter vind in stereo dan de CA. Het klinkt iig allemaal wel erg lekker op dit moment, maar ik ben bang dat de upgrade of sidegrade ergens anders in zal zitten :confused:

Heb je de zwarte Plinius 9100 op hifi.nl gezien?
DIe is net iets duurder, maar dan speel je flink wat klasses hoger!!
Is echt een aanrader Robbert ;).

Have fun!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

morca

Citaat van: The Vampire op april 11, 2011, 21:40:00
ja het klopt wel wat Sam zegt. Ik ga morgen even met wat grof gereedschap aan de slag. En dan maar hopen dat hij niet afknapt.


Even verder met de Audio Analogue Verdi Settanta

Hij begint nu echt los te komen. Het hoog sprankelt meer en de hele soundstage begint wat breder te worden. De bass begint ook wat strakker te worden. En het is duidelijk dat de CM's wel van de AA houden. Hij heeft geen enkele moeite om ze aan te sturen en dit voelt bij de CA soms wel wat minder. Op dit moment draait alles ook alleen met de CM's en ik heb niet het gevoel dat ik iets mis in het laag. Verder heb ik ook niet het gevoel dat de CM's te weinig lucht krijgen. alles blijft mooi open klinken. Al met al dus zeker een vooruitgang.

Muziek begint echt lekker te klinken, maar ik ben er nog niet uit of ik de AA nu zoveel beter vind in stereo dan de CA. Het klinkt iig allemaal wel erg lekker op dit moment, maar ik ben bang dat de upgrade of sidegrade ergens anders in zal zitten :confused:
het is jammer dat je nu niet weet hoe de CA klinkt met een plaatje,dan kan je toch een betere keus maken misschien

Robbert54

Citaat van: Peerless Monster op april 11, 2011, 21:56:25
Heb je de zwarte Plinius 9100 op hifi.nl gezien?
DIe is net iets duurder, maar dan speel je flink wat klasses hoger!!
Is echt een aanrader Robbert ;).

Have fun!
Hey, bedankt voor de tip, maar op dit moment verander ik denk ik nog helemaal niks. Zal eerst de boel moeten verkopen voor dat ik wat nieuws aan kan schaffen. ;) Woensdag moet ik de AA terugbrengen naar W&W en dan beluister ik misschien nog wel even wat anders. ;)

Citaat van: morca op april 11, 2011, 22:06:55
het is jammer dat je nu niet weet hoe de CA klinkt met een plaatje,dan kan je toch een betere keus maken misschien
Voor de plaat maakt het niet zoveel uit, dat kan ook wel met CD. Het mooiste zou idd zijn dat ik woensdag de CA weer mee terug kon nemen zodat ik de AA nog vers in mijn geheugen heb zitten, maar dat gaat sowieso niet lukken denk ik.

Citaat van: S@m op april 11, 2011, 20:04:22
Om precies te zijn voor de draaitafel van Robert, een Project RPM 1.3 €126,50
Ik heb overigens niet de 1.3 maar de 1 ;) maar de prijs is hetzelfde
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

morca

Citaat van: The Vampire op april 11, 2011, 22:13:53
Hey, bedankt voor de tip, maar op dit moment verander ik denk ik nog helemaal niks. Zal eerst de boel moeten verkopen voor dat ik wat nieuws aan kan schaffen. ;) Woensdag moet ik de AA terugbrengen naar W&W en dan beluister ik misschien nog wel even wat anders. ;)
Voor de plaat maakt het niet zoveel uit, dat kan ook wel met CD. Het mooiste zou idd zijn dat ik woensdag de CA weer mee terug kon nemen zodat ik de AA nog vers in mijn geheugen heb zitten, maar dat gaat sowieso niet lukken denk ik.
Ik heb overigens niet de 1.3 maar de 1 ;) maar de prijs is hetzelfde
Met een goeie plaat en naald, licht de geluidskwalitijd van het geluid hoger als van cd,met een betere amp of misschien jouw voorkeur kan je met een goed plaatje beter de kwalitijd vd stereoweegave testen

Robbert54

Citaat van: morca op april 11, 2011, 22:19:39
Met een goeie plaat en naald, licht de geluidskwalitijd van het geluid hoger als van cd,met een betere amp of misschien jouw voorkeur kan je met een goed plaatje beter de kwalitijd vd stereoweegave testen

Ik begrijp wat je bedoelt, maar het is geen vereiste bedoel ik ;)
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo