Doe-het-zelf room correctie demo WERD een tweak sessie :-)

Gestart door hifiman, januari 13, 2008, 10:17:51

Vorige topic - Volgende topic

)p(

Citaat van: Audioloog op januari 30, 2008, 13:49:08
Omdat er toch een beetje schot in de zaak moet blijven heb ik zojuist een Genesis Digital Lens gekocht  :) (over paar dagen in mijn bezit, wordt verstuurd namelijk)

Uhm...typisch Ronald...sneller dan de wind...feli :)

De combi sb3/jitterbug/psaudio dac vond ik heel aangenaam...dus als deze zelfs beter zou werken...

Overigens interessant om te zien wat je clock mod in de sb doet...een standaard sb geeft een stream snelheids error afwijking van 18ppm op de Digital Lens.

peter

hifiman

Citaat van: )p( op januari 30, 2008, 14:49:01
Uhm...typisch Ronald...sneller dan de wind...feli :)
Ach er zijn toch 2 dagen over heen gegaan  ;D

De combi sb3/jitterbug/psaudio dac vond ik heel aangenaam...dus als deze zelfs beter zou werken...
Daar hoop ik op  :)

Overigens interessant om te zien wat je clock mod in de sb doet...een standaard sb geeft een stream snelheids error afwijking van 18ppm op de Digital Lens.
Niet echt interessant , maar wel geinig om te kijken hoeveel dat bij mijn SB3 gaat zijn inderdaad! Overigens wil het natuurlijk niet zeggen dat als het bij 1 SB 18ppm is dat dat voor alle exemplaren geldt...

DA BoSS

feli :)

ps: mis je je onovertroffen Monica niet al een heel klein beetje?
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Audiofiel

Een lagere afwijking op de lens wil nog niet zeggen dat de geluidskwaliteit dan ook equivalent hoger is. ;)

Enfin, dat leest Ronald straks wel in de gebruiksaanwijzing (RTFM). ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Raphie

Citaat van: Audioloog op januari 30, 2008, 09:21:48
Yeah right  ;D (zie boven)

Ja, echt waar, je hebt zelf met REW gewerkt, dus je weet perfect wat dat programma kan en dat TMREQ alle daarin gemeten parameters kan verwerken. dus even voorbij de marketing babbel (van de 11 bullets zijn er 7 benefits ipv features ;D) is de fubctionaliteit exact gelijk ;)
JBL PRX Power!

hifiman

Citaat van: Audiofiel op januari 30, 2008, 18:54:04
Een lagere afwijking op de lens wil nog niet zeggen dat de geluidskwaliteit dan ook equivalent hoger is. ;)

Enfin, dat leest Ronald straks wel in de gebruiksaanwijzing (RTFM). ;D
Dat wist ik al, de absolute klok afwijking heeft geen enkele relatie met de geluidskwaliteit...
Waar het om gaat is de klok jitter die weer volkomen los staan van de absolute afwijking.

O en die manual, die had ik al gedownload en gelezen, evenals de review van stereophile waar in staat vanaf welk serienummer er de nieuwe ouput drivers in zitten, effe checken dus  ;D

hifiman

Citaat van: DA BoSS op januari 30, 2008, 18:41:25
feli :)

ps: mis je je onovertroffen Monica niet al een heel klein beetje?
Dank je!

Toevallig dat je dat vraagt, ik ben eigenlijk wel heel nieuwsgierig hoe ik die (of een andere NOS DAC nu in mijn set zou vinden klinken). Ach wie weet bouw ik er nog een keer eentje voor de lol om te proberen  ;D

Bevalt tie bij jou nog steeds Jasper?

hifiman

Citaat van: Raphie op januari 30, 2008, 18:58:01
Ja, echt waar, je hebt zelf met REW gewerkt,
Klopt.

dus je weet perfect wat dat programma kan
Klopt, al weet ik niet of er ondertussen meer functionaliteit in zit..

en dat TMREQ alle daarin gemeten parameters kan verwerken.
Zoals?

dus even voorbij de marketing babbel (van de 11 bullets zijn er 7 benefits ipv features ;D) is de fubctionaliteit exact gelijk ;)
Welke marketing babbel? DRC is open /gratis software en heeft dus geen marketing babbel nodig :P
De bullet list was geen lijst van features maar de stappen die drc doorloopt om een filter te berekenen.

Ik vrees dat ik je even helemaal kwijt ben Raphie, wat probeer je nu krampachtig te bewijzen  ???

En begrijp me niet verkeerd, ik vind TMREQ een geweldig produkt, maar exact gelijk dat slaat gewoon helemaal nergens op :P

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op januari 30, 2008, 19:14:41
Dat wist ik al, de absolute klok afwijking heeft geen enkele relatie met de geluidskwaliteit...
Waar het om gaat is de klok jitter die weer volkomen los staan van de absolute afwijking.

O en die manual, die had ik al gedownload en gelezen, evenals de review van stereophile waar in staat vanaf welk serienummer er de nieuwe ouput drivers in zitten, effe checken dus  ;D
De output drivers zijn makkelijk te vervangen Ronald, maar er is een belangrijke aanpassing aan de klok pcb geweest.
Inhoudelijk:
-klok periferie op sub pcb ( mechanisch los gemaakt van hoofd pcb)
-betere HP opto-couplers qua thermische stabiliteit.
-een 'aluminium' afstands bediening.
-en de nodige software updates ( in de vorm van Eproms)

grt
Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op januari 30, 2008, 19:29:47
De output drivers zijn makkelijk te vervangen Ronald, maar er is een belangrijke aanpassing aan de klok pcb geweest.
Inhoudelijk:
-klok periferie op sub pcb ( mechanisch los gemaakt van hoofd pcb)
-betere HP opto-couplers qua thermische stabiliteit.
-een 'aluminium' afstands bediening.
-en de nodige software updates ( in de vorm van Eproms)

grt
Anton
Hoi Anton,

Bedankt voor de info!

Als ik hem heb maak ik wel even een foto van de binnenkant  8)
De AB boeit me niet (gebruik toch altijd 1 universele AB), de rest uiteraard wel  :P

Groetjes,

Ronald

blue-eyes

Toch is het zo Audioloog ;) (extra uitleg: de TAG heeft roomcorrectie)

De TAG met TMREQ is is een mooie pre :P

Ben wel weer benieuwd naar je bevindingen van de Genesis.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

hifiman

Citaat van: Blue-Eyes op januari 30, 2008, 19:54:33
Toch is het zo Audioloog ;)
Dat de pruimen duurder geworden zijn bedoel je  ???

Mooie pre dus :P
::)

Ben wel weer benieuwd naar je bevindingen van de Genesis.
Anders ik wel!  :)

Raphie

Citaat van: Audioloog op januari 30, 2008, 19:20:24
Klopt.
Klopt, al weet ik niet of er ondertussen meer functionaliteit in zit..
Zoals?
Welke marketing babbel? DRC is open /gratis software en heeft dus geen marketing babbel nodig :P
De bullet list was geen lijst van features maar de stappen die drc doorloopt om een filter te berekenen.

Ik vrees dat ik je even helemaal kwijt ben Raphie, wat probeer je nu krampachtig te bewijzen  ???

En begrijp me niet verkeerd, ik vind TMREQ een geweldig produkt, maar exact gelijk dat slaat gewoon helemaal nergens op :P

Ok, ik ga niet alles ontkrachten, maar wat de auteur eigenlijk in hele dure taal zegt is dat hetgeen gemeten is, door een hele sequence aan correctie en extrapolatie modellen gaat zodat daar een zowel qua fase als qua EQ een genormaliseerde/geoptimaliseerde curve ontstaat. waarvan de OUTPUT uiteindelijk de EQ setting per speaker is. Je kan daarnaast de afstanden opgeven zodat deze tevens nog in het tijdsdomein (c/q fase) gecorrigeert kunnen worden. TMREQ doet EXACT hetzelfde. meer assen dan een tijds en frequentie as zijn er ook niet. Kan de auteur daar heel mooi een wollig verhaal over ophangen, maar dat is inhoudelijk geneuzel in de marge over correctie curves en algoritmen. die zijn verwerkt in de output (per speaker EQ + afstand gemeten vanaf de sweetspot) snappie?!?  ;D
JBL PRX Power!

MartijnR

Citaat van: )p( op januari 30, 2008, 07:10:45
Heel klassiek eigenlijk, voor lekker raggende gitaar muziek dan...The Stooges!
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Stooges

peter

Is op zich zelf ook klassiek. Maar toch anders.

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

hifiman

Citaat van: Raphie op januari 30, 2008, 20:16:19
Ok, ik ga niet alles ontkrachten, maar wat de auteur eigenlijk in hele dure taal zegt is dat hetgeen gemeten is, door een hele sequence aan correctie en extrapolatie modellen gaat zodat daar een zowel qua fase als qua EQ een genormaliseerde/geoptimaliseerde curve ontstaat. waarvan de OUTPUT uiteindelijk de EQ setting per speaker is. Je kan daarnaast de afstanden opgeven zodat deze tevens nog in het tijdsdomein (c/q fase) gecorrigeert kunnen worden. TMREQ doet EXACT hetzelfde. meer assen dan een tijds en frequentie as zijn er ook niet. Kan de auteur daar heel mooi een wollig verhaal over ophangen, maar dat is inhoudelijk geneuzel in de marge over correctie curves en algoritmen. die zijn verwerkt in de output (per speaker EQ + afstand gemeten vanaf de sweetspot) snappie?!?  ;D
Raphie, het zijn beiden methodes om te corrigeren voor je akoustiek, daar zijn we het over eens. Maar de methoden verschillen dag en nacht! Nogmaals er is niks mis met TMREQ, maar het blijft gewoon appels met peren vergelijken...

Raphie

Citaat van: Audioloog op januari 30, 2008, 22:24:36
Raphie, het zijn beiden methodes om te corrigeren voor je akoustiek, daar zijn we het over eens. Maar de methoden verschillen dag en nacht! Nogmaals er is niks mis met TMREQ, maar het blijft gewoon appels met peren vergelijken...

Leg me dan eens in je eigen bewoordingen uit wat de verschillen zijn?
JBL PRX Power!

hifiman

Citaat van: Raphie op januari 31, 2008, 08:19:05
Leg me dan eens in je eigen bewoordingen uit wat de verschillen zijn?
Wordt een beetje een herhaling, maar TMREQ doet equalizing en wel op een beperkt aantal punten.
DRC neemt als uitgangspunt een impulse response en berekent daaruit een inverse filter.

hifiman

De eerste zin op de website van TMREQ says it all: Room EQ Wizard is a Java application for measuring room responses and correcting modal resonances.

MODAL RESONANCES, oftewel staande golven! Heeft dus niks van doen met counteren van bijvoorbeeld eerste reflecties.
Uiteraard is een staande golf ook het gevolg van reflecties maar dan alleen op een aantal specifieke frequenties.

Del member

Citaat van: Audioloog op januari 31, 2008, 09:53:24
De eerste zin op de website van TMREQ says it all: Room EQ Wizard is a Java application for measuring room responses and correcting modal resonances.

MODAL RESONANCES, oftewel staande golven! Heeft dus niks van doen met counteren van bijvoorbeeld eerste reflecties.
Uiteraard is een staande golf ook het gevolg van reflecties maar dan alleen op een aantal specifieke frequenties.

I know, volgens mij zijn sommigen zo in de wolken van hun product (ik heb de beste [whatever] - of ik heb feature XXX, dat zal bij mij wel het beste geimplementeerd zijn) dat ze hun product capaciteiten toewijzen die het ding niet eens heeft. Dat is nu eenmaal het gevolg van het haantjesgedrag op dit forum, dat soort gedrag hebben ze van pappie geleerd (mijn pappie heeft een grotere auto dan jouw pappie).

hifiman

Citaat van: Klinkt Beter op januari 31, 2008, 13:42:48
I know, volgens mij zijn sommigen zo in de wolken van hun product (ik heb de beste [whatever] - of ik heb feature XXX, dat zal bij mij wel het beste geimplementeerd zijn) dat ze hun product capaciteiten toewijzen die het ding niet eens heeft. Dat is nu eenmaal het gevolg van het haantjesgedrag op dit forum, dat soort gedrag hebben ze van pappie Raphie geleerd
;D ;)

Raphie

Ehm, heren praat dan wel over zaken waar je verstand van hebt:

TMREQ is een door TAg Maclaren geregistreerde handelsnaam en technologie en heeft géén website.
REW (Room EQ Wizzard) heeft dit wel, maar is slechts een JAVA frontend voor o.a. TMREQ

So Who's your daddy now!  ;D daarnaast worden sowieso niet alleen staande golven gecorrigeerd, maar alles wat buiten de curve valt.
zowel in het tijds als frequentiedomein.
JBL PRX Power!

Del member

Citaat van: Raphie op januari 31, 2008, 17:42:14
Ehm, heren praat dan wel over zaken waar je verstand van hebt:

TMREQ is een door TAg Maclaren geregistreerde handelsnaam en technologie en heeft géén website.
REW (Room EQ Wizzard) heeft dit wel, maar is slechts een JAVA frontend voor o.a. TMREQ

So Who's your daddy now!  ;D daarnaast worden sowieso niet alleen staande golven gecorrigeerd, maar alles wat buiten de curve valt.
zowel in het tijds als frequentiedomein.

TMREQ is een parametric Equi net zoals die in de Velodyne DD18 zit, je hebt een aantal zelf instelbare punten die je kan corrigeren (frequentie, Q en natuurlijk de correctie zelf wellicht in dB uitgedrukt). Maar dit heeft niks met het tijdsdomein te maken. Dit soort processing maakt geen onderscheid tussen direct geluid en indirect geluid, het doet equi op de som van beide. Tegenpulsen dmv een convolver zoals DRC, brutefir en roomperfect is een andere koek.

stuiv

Hoi klinkt beter

Werkt DRC ook met 1 speaker en dan bedoel ik niet het meten maar het corrigeren.

hifiman

Citaat van: stuiv op januari 31, 2008, 22:32:57
Hoi klinkt beter

Werkt DRC ook met 1 speaker en dan bedoel ik niet het meten maar het corrigeren.
Ja sterker nog, het werkt zowiezo "per kanaal" en je kunt zoveel kanalen corrigeren als je wilt.