Doe-het-zelf room correctie demo WERD een tweak sessie :-)

Gestart door hifiman, januari 13, 2008, 10:17:51

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

De digital lens gaat vandaag op de post (hij zal 215km moeten reizen). Ik hoop hem morgen in huis te hebben  :P

PaulSQ

En zit je al met laptop achter de brievenbus? ;D

Ik heb een hoop gemist met deze 'meet' zie ik, voor een vervolg hou ik me zeker aanbevolen!
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

hifiman

Citaat van: PaulSQ op februari  2, 2008, 08:49:49
En zit je al met laptop achter de brievenbus? ;D

Ik heb een hoop gemist met deze 'meet' zie ik, voor een vervolg hou ik me zeker aanbevolen!
Haha ik ben inderdaad uiterst alert momenteel op de deurbel geluiden  ;D

Je bent welkom volgende keer!

Groetjes,

Ronald

searcher

Ik heb gisteren weer eens een bezoek gebracht aan huize audioloog.
Benieuwd wat er was veranderd,zoals gewoonlijk was het zeer gezellig en werd er over allerlei onderwerpen gebabbeld.
De set klonk rustig ,aangenaam om naar te luisteren en al vlug werden de door mij meegenomen blue ray's bekeken.
Fraaie beelden en toen Planet Earth aan bod kwam met name de grot scene waarin men zich liet vallen vond ik dit heel realistisch.

Behalve toen ik de deur uitging wat een takke weer,,,,,

Gr Searcher

hifiman

Citaat van: searcher op februari  2, 2008, 10:35:40
Fraaie beelden en toen Planet Earth aan bod kwam met name de grot scene waarin men zich liet vallen vond ik dit heel realistisch.

Behalve toen ik de deur uitging wat een takke weer,,,,,

Gr Searcher
Hoezo? Dat takkeweer, dat was pas realistisch  ;D

hifiman

Uit verveling (ik wacht met ongeduld op de postbode en de vrouw ligt met een kater op bed  ;D ) ben ik maar weer even gaan spelen met room correctie. Als ik mijn oude methode toepas, waarbij het geluid wordt gecorrigeer VOOR het naar de squeezebox wordt gestreamd en er dus GEEN geluidskaart wordt gebruikt dan klinkt het inderdaad een stuk beter  :-X

Sterker nog, het geeft weer hoop dat het ooit toch een succes gaat worden  ;D Maar eigenlijk moet ik weer eerst opnieuw meten, maar daar wacht ik toch maar even mee tot ik mijn keuzes heb gemaakt mbt DAC en anti-jitter device.

Waar blijft die pakket bezorger  ??? (helaas is het niet eens zeker of tie vandaag komt :P )

Raphie

waarom ga je uberhaupt die digital lens gebruiken?
Je gaat een digitale bron via de SB3 naar analoog uit om hem daarna weer om te zetten naar digitaal om uiteindelijk analoog in je EV uit te komen? of is het geen extra DAC?
JBL PRX Power!

Deleted member

Citaat van: Raphie op februari  2, 2008, 10:53:45
waarom ga je uberhaupt die digital lens gebruiken?
Je gaat een digitale bron via de SB3 naar analoog uit om hem daarna weer om te zetten naar digitaal om uiteindelijk analoog in je EV uit te komen? of is het geen extra DAC?

Het is geen DAC nee, hij heeft digitaal in en digitaal uit en zoals je weet gaat jitter pas een rol spelen bij de A -> D conversie. Ik denk dus dat dat Ronald hem in zijn keten net voor z'n DAC plaatst.

Raphie

Citaat van: Antoine op februari  2, 2008, 12:01:56
Het is geen DAC nee, hij heeft digitaal in en digitaal uit en zoals je weet gaat jitter pas een rol spelen bij de A -> D conversie. Ik denk dus dat dat Ronald hem in zijn keten net voor z'n DAC plaatst.

Ik heb me ondertussen ook ingelezen, het is inderdaad een jitter reducer/eliminator ;)
JBL PRX Power!

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op februari  2, 2008, 10:51:17
Uit verveling (ik wacht met ongeduld op de postbode en de vrouw ligt met een kater op bed  ;D ) ben ik maar weer even gaan spelen met room correctie.

Eindelijk de hamsters voor een meer ontwikkeld huisdier ingeruild? ;D

CiteerAls ik mijn oude methode toepas, waarbij het geluid wordt gecorrigeer VOOR het naar de squeezebox wordt gestreamd en er dus GEEN geluidskaart wordt gebruikt dan klinkt het inderdaad een stuk beter  :-X

Sterker nog, het geeft weer hoop dat het ooit toch een succes gaat worden  ;D Maar eigenlijk moet ik weer eerst opnieuw meten, maar daar wacht ik toch maar even mee tot ik mijn keuzes heb gemaakt mbt DAC en anti-jitter device.

De vraag blijft natuurlijk of het niet beter klinkt zonder enige manipulatie... Na de 'schuif-sessie' van afgelopen zondag en de betere PS Audio DAC en UJB er aan vond ik eigenlijk dat er niet veel meer te verbeteren viel aan je opstelling (ja een beter loopwerk dan een SB natuurlijk)... hooguit te verslechteren... :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op februari  2, 2008, 13:55:30
Eindelijk de hamsters voor een meer ontwikkeld huisdier ingeruild? ;D
Inderdaad, voor een vrouw dus  ;D

Citaat van: Audiofiel op februari  2, 2008, 13:55:30
De vraag blijft natuurlijk of het niet beter klinkt zonder enige manipulatie... Na de 'schuif-sessie' van afgelopen zondag en de betere PS Audio DAC en UJB er aan vond ik eigenlijk dat er niet veel meer te verbeteren viel aan je opstelling (ja een beter loopwerk dan een SB natuurlijk)... hooguit te verslechteren... :-\
Ik weet het Arjen, maak je geen zorgen, als het zonder beter klinkt dan zij dat zo, echter dat weerhoudt mij niet om lekker verder te hobbien toch.

hifiman

De Apogee DAC is ondertussen ook weer terug, het bleek gelukkig een kleinigheid te zijn en ik hoefde niks te betalen. Dat is toch weer super service van mijnheer Studio 107  :D

hifiman

Citaat van: scrutinizer op januari 30, 2008, 19:29:47
De output drivers zijn makkelijk te vervangen Ronald, maar er is een belangrijke aanpassing aan de klok pcb geweest.
Inhoudelijk:
-klok periferie op sub pcb ( mechanisch los gemaakt van hoofd pcb)
-betere HP opto-couplers qua thermische stabiliteit.
-een 'aluminium' afstands bediening.
-en de nodige software updates ( in de vorm van Eproms)

grt
Anton
Ik heb er in elk geval een aluminium afstandsbediening bij, betekent dat, dat ik de overige updates automatisch ook heb  ???

Zee

Citaat van: Audioloog op februari  2, 2008, 16:22:46
De Apogee DAC is ondertussen ook weer terug, het bleek gelukkig een kleinigheid te zijn en ik hoefde niks te betalen. Dat is toch weer super service van mijnheer Studio 107  :D

Gelukkig Ronald!  En inderdaad pet af voor de goede service.
Wat betreft roomcorrectie: hier moet je zeker mee doorgaan hoor!  Ik kan me voorstellen dat het verplaatsen van de speakers veel invloed heeft, maar tenzij een meting aangeeft dat je frequentiecurve al lineaalglad is (en voor L en R identiek!) is er met roomcorrectie zo veel te halen. dat heb ik de vorige ker ook bij jou gehoord. denk dus dat behalve de dac er ook nog wat aan je config moet worden gesleuteld om het weer in het gareel te krijgen!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op februari  2, 2008, 16:39:45
Ik heb er in elk geval een aluminium afstandsbediening bij, betekent dat, dat ik de overige updates automatisch ook heb  ???

Denk je dat een afstandsbediening vervangen eenvoudiger is dan EPROM's wisselen? :P ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op februari  2, 2008, 17:07:48
Denk je dat een afstandsbediening vervangen eenvoudiger is dan EPROM's wisselen? :P ;)
:P

Ik bedoelde dat ik wellicht een exemplaar uit de "nieuwste" serie heb waardoor deze automatisch alle genoemde updates al in zich zou hebben..

hifiman

Citaat van: Zee op februari  2, 2008, 16:55:50
Wat betreft roomcorrectie: hier moet je zeker mee doorgaan hoor!  Ik kan me voorstellen dat het verplaatsen van de speakers veel invloed heeft, maar tenzij een meting aangeeft dat je frequentiecurve al lineaalglad is (en voor L en R identiek!) is er met roomcorrectie zo veel te halen. dat heb ik de vorige ker ook bij jou gehoord. denk dus dat behalve de dac er ook nog wat aan je config moet worden gesleuteld om het weer in het gareel te krijgen!

Welja, ik pak de draad binnenkort weer op Otto. Het mooie is natuurlijk dat het allemaal niks extra kost en het is ook simpel aan en uit te zetten :P

)p(

Citaat van: Audioloog op februari  2, 2008, 17:44:27
Welja, ik pak de draad binnenkort weer op Otto. Het mooie is natuurlijk dat het allemaal niks extra kost en het is ook simpel aan en uit te zetten :P

Je moet toch ook nog wat te hobbyen overhouden als je set verder klaar is  ;D  Hoewel klaar bij jouw...  >:D

peter

scrutinizer

Citaat van: )p( op februari  2, 2008, 17:59:22
Je moet toch ook nog wat te hobbyen overhouden als je set verder klaar is  ;D  Hoewel klaar bij jouw...  >:D

peter
It's like a kitten chasing it's own tail ;)

Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op februari  2, 2008, 18:57:20
It's like a kitten chasing it's own tail ;)

Anton
Soms wens ik wel eens dat ik mijn 100 euro speakers (met bijbehorend spul) nog had, toen was ik nog tevreden  :-X

Audiofiel

Gewoon marktplaats in de gaten houden en je kans pakken. ;)

)p(

scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Deze Meet & Greet heeft nogal wat losgemaakt (met name bij mij  ;D ) en ondertussen zijn dus de volgende zaken gewijzigd in mijn set:
- room correctie disabled, RME kaart uit de keten verwijderd
- betere plaatsing speakers (ik schuif nu heen en weer tussen WAF stand en audiofiel luisteren stand)
- tweeter korfjes verwijderd
- Nordost Blue Heaven kabel losgekoppeld van de stands (zat met tie-wraps vast en vormde zo een condensator)
- Apogee Mini DAC vervangen door een PS Audio Ultralink II
- Monarchy Audio DIP vervangen door een Genesis Digital Lens

Kortom het is tijd voor een herkansing voor de room correctie. Komend weekend ga ik voor de herkansingpoging!

Dat wordt dus uiteraard opnieuw meten waarbij ik de volgende zaken anders ga doen als voorheen:
- Corrigeren ga ik nu doen VOOR de Squeezebox en niet meer erna, dit heeft als voordeel dat er geen extra soundkaart (RME) in de keten komt, er is namelijk met de meet & greet vastgesteld dat dit feit op zich al een verslechtering gaf. Nadelen zijn geen realtime vergelijken meer mogelijk (ongeveer 20 seconden vertraging wegens Squeezebox buffer) en een korte onderbreking tussen tracks wat irritant is als het om tracks gaat waar normaliter geen pauze tussen zit  :-\ Afijn dat neem ik even voor lief..
- De af te spelen sweep niet meer via een geluidskaart naar de versterker sturen (tijdens het meten) maar het hele pad laten volgen door de lens en de dac heen

Wordt vervolgd!

)p(

Citaat van: Audioloog op februari  4, 2008, 14:18:57
en een korte onderbreking tussen tracks wat irritant is als het om tracks gaat waar normaliter geen pauze tussen zit  :-\ Afijn dat neem ik even voor lief..

Waarom is dat? Met inguz nooit last van gehad.

peter