Doe-het-zelf room correctie demo WERD een tweak sessie :-)

Gestart door hifiman, januari 13, 2008, 10:17:51

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

blue-eyes

Je stelde dat het verschil bij mij uit en aan kleiner was dan bij jullie laatste test ;)

Ja ik weet het....... De test voldoet aan geen enkele voorwaarde voor een goed vergelijk ;D.

Beetje flauw, gauw weer ontopic!
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Raphie

Citaat van: Audioloog op januari 28, 2008, 21:29:52
TMREQ is equalizing, room correctie is een heel ander beest.

TMREQ werkt ook zowel in het frequentie als tijdsdomein, dus wat is er volgens jou anders aan?
JBL PRX Power!

hifiman

Del member

Citaat van: Raphie op januari 29, 2008, 19:56:27
TMREQ werkt ook zowel in het frequentie als tijdsdomein, dus wat is er volgens jou anders aan?

Parametrische Equi is volgens mij geen tijdsdomein. Als het ook tegenpulsen kan sturen om echo's te cancellen dan is het geen gewone equi meer.

hifiman

Citaat van: scrutinizer op januari 29, 2008, 18:11:27
Kort......Alle imperfecties van een elektrisch, mechanisch systeem onder dynamische belasting. ;)
Haha, mooie definitie in elk geval  8)

Oplossen d.m.v. de meetmicrofoon of de plaats van de luidspreker?
??? Ik had eigenlijk de hoop dat je na deze ervaring begrepen had dat deze 7cm 'akoestisch' niet zó eenvoudig ligt, Ronald ...... maar daar heb jij DRC met een meetmicrofoon voor. :P
Als ik dat niet begrepen zou hebben dan had ik die speaker wel gelijk 7 cm naar voren geschoven :P

Mijn gedachtenspinsel achter mijn vraag was: als er 7cm verschil is, dan is er dus geen exacte time-alignment en dus nog geen optimale situatie. Later dacht ik: wellicht is dit het beste compromis tussen time alignment en de andere parameters die van belang zijn. Nog later dacht ik: waar zeur ik eigenlijk over met mijn 7 cm  en misschien zat jij wel 7 cm uit het midden op de bank  ;D

Begrijp me niet verkeerd alsjeblieft, ik ben je dankbaar voor je herplaatsing van de speakers en ik doe het je ook niet zomaar even na! Echter vanuit mijn room correctie hobby moet ik een oplossing vinden voor die 7 cm. De simpelste oplossing is waarschijnlijk 7 cm uit het midden meten en dan daarna weer vrolijk in het midden gaan zitten  ;D

hifiman

Citaat van: Blue-Eyes op januari 29, 2008, 19:48:21
2. TMREQ presteert van alle gehoorde roomcorrecties het beste ;D
Is equalizing en in die zin geen echte room correctie!

)p(

Citaat van: Audioloog op januari 29, 2008, 21:46:15
Nog later dacht ik: waar zeur ik eigenlijk over met mijn 7 cm  en misschien zat jij wel 7 cm uit het midden op de bank  ;D

Was dat 7 centimeter naar rechts, dan zou dat goed kunnen immers hij moest goed opletten dat hij niet een klap kreeg van mijn virtuele dirigeerstokje  ;D

peter

oud_account_1

Citaat van: Audioloog op januari 29, 2008, 21:49:27
Is equalizing en in die zin geen echte room correctie!

Citeer
TAG McLaren Room EQualiser

The perfect home cinema system reproduces exactly what has been recorded - unfortunately no system can achieve this, as the pressure waves emitted from the speakers interact with the listening room, enhancing some frequencies and cancelling out others.

These phenomena have been known about for a long time, but could not be effectively overcome because of cost or inconvenience.

This is no longer the case...

TMREQ, TAG McLaren's Room EQualiser is most likely the most sophisticated room acoustics correction program found in any THX Ultra2 certifed processor today. It allows you to compensate for many of the detrimental influences of your room.

... it easily pays for itself

Have you ever asked yourself if you should replace your speakers, subwoofer or electronics because you found your system's performance boomy and imprecise?

Quite possibly, this behaviour isn't caused by your components but their interaction with your room.

TMREQ helps to resolve this problem for you!

TMREQ is a comprehensive, 8-channel, 96kHz/24-bit audio equalisation package that allows you to compensate for the detrimental influences of room acoustics and loudspeaker response, producing a sound field that is far more natural and faithful to the original production.

TMREQ modifies the signal sent by the AV32R to your speakers in such a way that the pressure waves emitted from your speakers, combined with the interactions of your room, add up to the sound initially recorded. Room effects can be dramatically reduced, resulting in sound improvements not possible otherwise.

Great care has been taken to provide exceptional precision, whilst our algorithms have been tailored to maintain true fidelity. TMREQ will allow you to understand and correct many of your room's deficiencies - make use of it or ask your retailer to set it up for you.

TMREQ is real fun and probably the most cost-effective and powerful upgrade you have ever made to your system!

You don't need to be an expert to apply TMREQ, just visit our Club and read everything on the subject there, to learn about Room EQ and how to apply TMREQ. Just follow the steps outlined and your room will sound better than ever before...

You can never have enough power... TMREQ became possible because of the incredible processing power of the AV32Rbp-192 'THX Ultra2'.

Room treatment is an alternative to an electronic equaliser - unfortunately to correct low frequencies the acoustic devices need to be very large and are very difficult to tune precisely, resulting in attenuation outside the desired range...

Als je reflecties kan annuleren dan ben je in het tijdsdomein bezig.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op januari 29, 2008, 21:46:15
Begrijp me niet verkeerd alsjeblieft, ik ben je dankbaar voor je herplaatsing van de speakers en ik doe het je ook niet zomaar even na! Echter vanuit mijn room correctie hobby moet ik een oplossing vinden voor die 7 cm. De simpelste oplossing is waarschijnlijk 7 cm uit het midden meten en dan daarna weer vrolijk in het midden gaan zitten  ;D

Dat zal een probleem worden denk ik, door alle faseverschuivingen (aanpassingen) wordt de hotspot toch juist kritischer met roomcorrection aan? Dan kun je waarschijnlijk niet zomaar opeens weer een paar centimeter van de gemeten positie gaan zitten... :-\

Ach, wat boeit het ook, het klinkt toch beter zonder die manipulatie er tussen. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Klinkt Beter op januari 29, 2008, 21:43:43
Parametrische Equi is volgens mij geen tijdsdomein. Als het ook tegenpulsen kan sturen om echo's te cancellen dan is het geen gewone equi meer.

Equalizing is het definieren van een handje (misschien 2 handjes  ;D ) vol filters om zo je frequentieresponse zo recht mogelijk te krijgen. Er wordt dus geoptimaliseerd voor frequentie response, niet voor tijd gedrag.

Room correctie is het bepalen van de impulse response van je kamer op de luisterplek, vervolgens inverteer je die response en pas je die toe op de af te spelen muziek. Je optimaliseert hier voor tijdsgedrag EN frequentiegedrag, dit is mogelijk omdat er op tienduizenden punten gecorrigeerd wordt ipv dat handjevol bij equalizing.

Er worden nooit tegenpulsen gestuurd, je inverteer het gedrag van de kamer en die pas je aritmethisch toe op je signaal, dat is wat anders :P
Edit: met acausale (ofwel lineair phase) filters kun je inderdaad anticiperen op wat er gaat komen. Met minimum phase filters is dat uiteraard niet mogelijk.

hifiman

Citaat van: )p( op januari 29, 2008, 21:52:47
Was dat 7 centimeter naar rechts, dan zou dat goed kunnen immers hij moest goed opletten dat hij niet een klap kreeg van mijn virtuele dirigeerstokje  ;D

peter
Haha dat is nog zo ook ja  ;D

hifiman

Citaat van: squadra op januari 29, 2008, 21:55:03
Als je reflecties kan annuleren dan ben je in het tijdsdomein bezig.
Klopt, maar dat lees ik niet uit jou dik gedrukte zin, ik denk eerder dat er staande golven mee bedoeld worden.

Verder staat er duidelijk dat het een 8 kanalen equalizing package is, lijkt me genoeg bewijs dat het niks met room correctie van doen heeft (tenzij je equalizing ook room correctie noemt natuurlijk...)

hifiman

Citaat van: Audiofiel op januari 29, 2008, 21:55:10
Dat zal een probleem worden denk ik, door alle faseverschuivingen (aanpassingen) wordt de hotspot toch juist kritischer met roomcorrection aan?
Ja, maar je kunt de mate van correctie instellen, dit is nu juist om te zorgen dat je zelf kunt bepalen hoe kritisch je sweetspot wel of niet is.

Dan kun je waarschijnlijk niet zomaar opeens weer een paar centimeter van de gemeten positie gaan zitten... :-\
Dat bepaal je dus zelf. Met de allersterkte correctie wellicht niet nee. Daarnaast, zie ik dat ik nu bijvoorbeeld geheel onbewust pakweg 5cm uit het midden van mijn bank kussen zit  :o M.a.w. we (lees ik) moeten het ook niet overdrijven, het kan ook niet de bedoeling zijn om met je hoofd in een bankschroef te gaan zitten luisteren  ;D

Ach, wat boeit het ook, het klinkt toch beter zonder die manipulatie er tussen. ;D
Op dit moment wel ja, maar wie weet, ooit...  ;D

stuiv

Hoi audioloog

Is het mogelijk omdat eens uit te leggen hoe dat in de praktijk werkt met bijv 1 speaker ( mono signaal ) en hoe doet DRC dat
corrigeren dan.

hifiman

Citaat van: stuiv op januari 29, 2008, 22:12:21
Hoi audioloog

Is het mogelijk omdat eens uit te leggen hoe dat in de praktijk werkt met bijv 1 speaker ( mono signaal ) en hoe doet DRC dat
corrigeren dan.

Ik vat het nog een keer samen:
je meet (inderdaad per kanaal!) een logaritmitsche sinus sweep van 0 tot fs/2 (halve samplefrequentie)
vervolgens bereken je daaruit de impulse response van je kamer voor dat kanaal
dan berekent DRC een inverse filter en houdt daarbij rekening met psycho akoustiek, afnemende correctie bij oplopende frequentie, pre-echo , enz.. Hier valt heel veel aan te finetunen.
Dan past de convolver dit filter toe op de af te spelen muziek, ook dit gebeurd per kanaal. Je hebt dus verschillende correctiefilters per kanaal.

Als er nog vragen zijn dan hoor ik het graag!  ;D

oud_account_1

Citaat van: Audioloog op januari 29, 2008, 21:58:56
Klopt, maar dat lees ik niet uit jou dik gedrukte zin, ik denk eerder dat er staande golven mee bedoeld worden.

Verder staat er duidelijk dat het een 8 kanalen equalizing package is, lijkt me genoeg bewijs dat het niks met room correctie van doen heeft (tenzij je equalizing ook room correctie noemt natuurlijk...)
Het voorkomen van cancellation lijkt me redelijk onmogelijk zonder in het tijdsdomein te sleutelen.
En ze lijken bovenin te claimen dat ze o.a. die cancellation kunnen voorkomen.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

MartijnR

Citaat van: )p( op januari 29, 2008, 11:17:25
Twee jaar geleden nog wat hechtingen aan de wenkbrauw opgelopen in de mosh pit, dus wat dat bereft kan ik er ook wat van...pas maar op  >:D

peter

Ben toch benieuwd welk klassiek werk dan werd gespeeld.

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

stuiv

CiteerIk vat het nog een keer samen:
je meet (inderdaad per kanaal!) een logaritmitsche sinus sweep van 0 tot fs/2 (halve samplefrequentie)
dan berekent DRC een inverse filter en houdt daarbij rekening met psycho akoustiek, afnemende correctie bij oplopende frequentie, pre-echo , enz.. Hier valt heel veel aan te finetunen.
Dan past de convolver dit filter toe op de af te spelen muziek, ook dit gebeurd per kanaal. Je hebt dus verschillende correctiefilters per kanaal.

Als er nog vragen zijn dan hoor ik het graag!  Grin

Hoi audioloog

iK ga proberen om de vraag anders te stellen

Laten we het even verder gaan met 1 speaker we zijn er door een impuls meeting achter gekomen
dat er een flinke boost bij 50 Hertz zit en een flink dal bij 90 Hertz.

Wat gaat DRC nu doen een soort parametrische filters creeren of ??  ( een dal corrigeren is wel tricky).

)p(

Citaat van: MartijnR op januari 29, 2008, 23:20:51
Ben toch benieuwd welk klassiek werk dan werd gespeeld.

Martijn

Heel klassiek eigenlijk, voor lekker raggende gitaar muziek dan...The Stooges!
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Stooges

peter

Raphie

Citaat van: Audioloog op januari 29, 2008, 22:17:15
Ik vat het nog een keer samen:

Als er nog vragen zijn dan hoor ik het graag!  ;D

TMREQ doet EXACT hetzelfde ::)
JBL PRX Power!

hifiman

Citaat van: stuiv op januari 29, 2008, 23:22:09
Hoi audioloog

iK ga proberen om de vraag anders te stellen

Laten we het even verder gaan met 1 speaker we zijn er door een impuls meeting achter gekomen
dat er een flinke boost bij 50 Hertz zit en een flink dal bij 90 Hertz.

Wat gaat DRC nu doen een soort parametrische filters creeren of ??  ( een dal corrigeren is wel tricky).

Here it is a brief summary of what DRC does:

1. Initial windowing and normalization of the input impulse response

2. Decomposition into minimum phase and excess phase components using homomorphic deconvolution

3. Prefiltering of the minimum phase component with frequency dependent windowing

4. Frequency response dip limiting of the minimum phase component to prevent numerical instabilities during the inversion step

5. Prefiltering of the excess phase component with frequency dependent windowing

6. Normalization and convolution of the preprocessed minimum phase and excess phase components (optional starting from version 2.0.0)

7. Impulse response inversion through least square techniques or fast deconvolution

8. Frequency response peak limiting to prevent speaker and amplification overload

9. Ringing truncation with frequency dependent windowing to remove any unwanted excessive ringing caused by the inversion stage and the peak limiting stage

10. Postfiltering to remove uncorrectable (subsonic and ultrasonic) bands and to provide the final target frequency response

11. Optional microphone compensation

12. Optional generation of a minimum phase version of the correction filter

13. Final optional test convolution of the correction filter with the input impulse response

Almost each of these steps have configurable parameters and the optional capability to output intermediate results.

hifiman

Citaat van: Raphie op januari 30, 2008, 07:31:23
TMREQ doet EXACT hetzelfde ::)
Yeah right  ;D (zie boven)

hifiman

Citaat van: squadra op januari 29, 2008, 22:19:57
Het voorkomen van cancellation lijkt me redelijk onmogelijk zonder in het tijdsdomein te sleutelen.
En ze lijken bovenin te claimen dat ze o.a. die cancellation kunnen voorkomen.
Hoi Peter,

Cancellation wordt veroorzaakt door het luisteren in een dal van een staande golf, dit is wel degelijk simpelweg te corrigeren door voor de frequentie waar die staande golf optreedt een simpel filter (puur frequentie equalizing dus) te creeeren.

Groetjes,

Ronald

hifiman

Omdat er toch een beetje schot in de zaak moet blijven heb ik zojuist een Genesis Digital Lens gekocht  :) (over paar dagen in mijn bezit, wordt verstuurd namelijk)

Weliswaar heb ik het apparaat nog nooit gehoord, maar volgens velen is dit toch wel de beste anti-jitter box ooit. Ik verwacht er dan ook veel van en ben erg benieuwd naar de combinatie met de PS Audio DAC!  :)
Daarnaast ga ik ervan uit dat als het toch tegenvalt ik de Digital Lens voor ongeveer dezelfde prijs wel weer verkocht krijg.

De Monarchy Audio DIP gaat (indien de lens bevalt) in de verkoop om de boel financieel weer een beetje recht te breien.  ;D