SUBWOOFER dubbele kast

Gestart door mr TC, december 8, 2007, 22:44:24

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Voorst (in memoriam)

.......dat gaat straks als een speer werken... ;D

Ik had uit mijn eerste projector 2 lawaai vents gesloopt en voorzien van 2 Papst ventilatoren en zelf een potmeter ertussen gemaakt...

Deze potmeters liet ik ""vol""  staan bij aanschakelen...(Meer weerstand bij aanschakelen schoot hij in zijn beveiliging dus power OFF ;D) en eenmaal met power ""ON"" draaide ik ze terug tot een heerlijk zacht niveau...maar ondertussen nog steeds wel met dezelfde/betere specs dan de oude... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Godtoh

PTC ertussen zetten die snel warm wordt met een kleine belasting en klaar ben je :P
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

mr TC

Alle fans gedemonteerd.

1x 60/60/25  24V 47m3/h  42dBA 5800RPM:

Voor deze fan geen vervanger bij Past kunnen vinden, omdat die 60/50/25 zijn.

Hiervoor heb ik een YS-TECH besteld.
60/60/25 12V 17,8-35,3m3/h  14,5-31dBa 1600/3200RPM

Voor de koeling bij de spoelen zitten 2 fans
Een hele klus om erbij te komen en ze zaten ook nog vast gelijmd.  :devil:

2x 80/80/25  24V 90m3/h 42dBa 5800RPM.

Voor deze fans heb ik als vervanger de Blacknoise NB-Multiframe M8-S1

http://www.performance-pcs.com:80/catalog/index.php?main_page=product_info&manufacturers_id=128&products_id=24641

De luchtverplaatsing van de vervangende fans is dus een stuk minder, omdat ik niet veel verder dan 1/3 van het totale vermogen van de A6000GTI zal komen, denk ik niet dat ik ooit de maximale koeling nodig zal hebben.

De airflow in de versterker is minimaal, 2 smalle openingen aan de zijkant.
Om de airflow te vergroten wil ik de plexiplaat eraf laten.

En dan maar uitproberen!!
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

slobberbone

Citaat van: mr TC op december 13, 2008, 15:22:46
Alle fans gedemonteerd.

1x 60/60/25  24V 47m3/h  42dBA 5800RPM:

Voor deze fan geen vervanger bij Past kunnen vinden, omdat die 60/50/25 zijn.

Hiervoor heb ik een YS-TECH besteld.
60/60/25 12V 17,8-35,3m3/h  14,5-31dBa 1600/3200RPM

Voor de koeling bij de spoelen zitten 2 fans
Een hele klus om erbij te komen en ze zaten ook nog vast gelijmd.  :devil:

2x 80/80/25  24V 90m3/h 42dBa 5800RPM.

Voor deze fans heb ik als vervanger de Blacknoise NB-Multiframe M8-S1

http://www.performance-pcs.com:80/catalog/index.php?main_page=product_info&manufacturers_id=128&products_id=24641

De luchtverplaatsing van de vervangende fans is dus een stuk minder, omdat ik niet veel verder dan 1/3 van het totale vermogen van de A6000GTI zal komen, denk ik niet dat ik ooit de maximale koeling nodig zal hebben.

De airflow in de versterker is minimaal, 2 smalle openingen aan de zijkant.
Om de airflow te vergroten wil ik de plexiplaat eraf laten.

En dan maar uitproberen!!

Goedeavond Teun,

2x 80/80/25  24V 90m3/h 42dBa 5800RPM . Niet 24 Volt ?

De fans geven ook maar 1/3 van wat orgineel erin zat is er niet mogelijkheid om onder of boven een grote laag toerige fan te plaaten daar waar de versterker komt te staan zijn zeer stil met veel airflow . Dus bijvoorbeeld onderzijde meubel etc..

Interficior

24 Volt is wel echt op het randje. Óf je fan is dan duidelijk te horen óf hij is niet te horen maar wel te ruiken. Ga je een spanningsdelertje gebruiken of heb je zoiets dat die fans maar gewoon moeten twirken en niet zeuren? >:D
Take it or lease it

mr TC

Citaat van: slobberbone op december 13, 2008, 17:23:00

Goedeavond Teun,

2x 80/80/25  24V 90m3/h 42dBa 5800RPM . Niet 24 Volt ?

De fans geven ook maar 1/3 van wat orgineel erin zat is er niet mogelijkheid om onder of boven een grote laag toerige fan te plaaten daar waar de versterker komt te staan zijn zeer stil met veel airflow . Dus bijvoorbeeld onderzijde meubel etc..

Hoi Gerrit,

Dit is idd een idee, met nog een aantal andere ideeën in relatie met de bouw van een nieuw meubel, wanneer de koeling toch niet genoeg blijkt te zijn.

Citaat van: Interficior op december 13, 2008, 18:26:32
24 Volt is wel echt op het randje. Óf je fan is dan duidelijk te horen óf hij is niet te horen maar wel te ruiken. Ga je een spanningsdelertje gebruiken of heb je zoiets dat die fans maar gewoon moeten twirken en niet zeuren? >:D

Na het lezen van mijn topic en het feit dat ik de voltages er zelf bij zet mag je er toch wel van uit gaan dat ik hier rekening mee hou. ;)

Er zijn twee mogelijkheden:

Er staat helemaal geen 24V op, maar gewoon de 12V van de voeding.
Deze 12V kan wanneer de versterker in een auto wordt gebruikt een stuk hoger uitvallen, want dan is de hoogste spanning van de dynamo, en die kan makkelijk 14,5V zijn, en wanneer je dan 12V fans gebruikt kan dat ten koste gaan van hun levensduur.

Iets wat je wel vaker ziet bij de zwaardere car-audio versterkers.

Stel dat er toch 24V op staat, dan zet ik de twee fans bij de spoelen in serie en komt de derde fan rechtstreeks op de voeding met een potmetertje ertussen.

De derde fan gaat gelijk aan bij het inschakelen van de versterker, en daar heb ik geen variatie in toerental geconstateerd.
De twee fans bij de spoelen worden na 10sec ingeschakeld en varieren wel in toerental.

In beide voltage situaties blijft dit dus intact.

Het omwissen van de versterkers is nogal een klus die ik zo min mogelijk wil uitvoeren.
Daarom wil ik eerst mijn voeding aanpassen zodat de kabels die ik nu gebruik ook daarop passen.
Dan hoop ik dat hij de inschakelstroom aankan, en kan ik het voltage meten.
Heb ik ook gelijk de mogelijkheid om de versterker voor langere tijd onbelast uit te proberen.

Mijn ervaring met de kenwood subversterker is, toen ik hem in de auto gebruikte is, dat hij vooral met een hete zomer knap warm kan worden.
Thermisch klapt hij er bij 140° uit, en dit is een aantal keren voorgekomen.

Nu ik hem in de woonkamer gebruik is hij nooit verder gekomen dan "handwarm"
In de woonkamer heb ik de fans van deze versterker, als gevolg van een verhoogt toerental, nog nooit gehoord, in de auto regelmatig.

Ik denk dus:

Dat de A6000GTI in de woonkamer waar ik max 1/3 van zijn totale vermogen zal gebruiken, nauwelijks gekoeld hoeft te worden.

Wanneer blijkt dat de airflow toch niet voldoende is heb ik voldoende ideeën om dit verder te verbeteren.

Teun.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Het vervolg op de fans.
Nadat ik de fans had ontvangen heb ik versterker op mijn 220V voeding aangesloten.
Zodat ik het voltage kon meten waar de fans mee aangesteurd worden.
Uit de meting werd mijn vermoede bevestigd, geen 24V maar gewoon het voltage van de power supply.
In mijn geval 13,9V.
Echter tijdens het meten ging de versterker uit en is daarna niet meer aan gegaan.
Ook tijdens het meten gebleken dat het geluid niet alleen van de fans af kwam.
Waarschijnlijk ook van de spannings omvormer of er zijn een of meerder condensatoren niet goed meer.
Ook is tijdens het omzetten van de fan gebleken dat iedere printplaat los is geweest, en niet op een erg professionele manier.
Beschadigingen alom!! :devil:
Het vertrouwen in deze bak is gedaald tot nul. :unhappy:

Hij gaat dus terug naar JBL.

solitaire

:omg:

damn, you're out of luck ...

even nachtje slapen en alles nog eens overdenken, of gaat 'ie definitief de deur uit ?

W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

mr TC

Citaat van: solitaire op januari 12, 2009, 23:42:12
:omg:

damn, you're out of luck ...

even nachtje slapen en alles nog eens overdenken, of gaat 'ie definitief de deur uit ?

W.

Nee hij gaat eerst terug naar JBL.
Daar staat ongeveer 5 weken voor.
Het is de vraag of zij (JBL Nederland) in staat zijn om deze bak weer goed te krijgen, hij is tenslotte ontwikkeld door Crown.

Dit moet ik afwachten.

Veel succes Teun !!!

Ik hoop dat ze het naar tevredenheid kunnen oplossen....!!
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

apiehapy

Beschadigingen alom!!  :devil:
Het vertrouwen in deze bak is gedaald tot nul.  :(

Dat is een lullige tegenvaller Teun, had gehoopt dat je nu eindelijk je droom bak had.
Laten we maar hopen dat men hem kan herstellen.
O0

mr TC

Citaat van: Erik van Voorst op januari 15, 2009, 19:07:38
Veel succes Teun !!!

Ik hoop dat ze het naar tevredenheid kunnen oplossen....!!

Citaat van: apiehapy op januari 21, 2009, 13:49:19
Beschadigingen alom!!  :devil:
Het vertrouwen in deze bak is gedaald tot nul.  :(

Dat is een lullige tegenvaller Teun, had gehoopt dat je nu eindelijk je droom bak had.
Laten we maar hopen dat men hem kan herstellen.
O0

Idd een tegenvaller, en vandaag kan ik hem pas wegbrengen, eerder lukte niet.

Mijn vriend Arnold, die de andere 15” heeft gekocht, is opzoek naar een goede gebruikte Crown versterker(PA).
Zodra hij er 1 gevonden heeft mag ik hem lenen tot zijn sub af is.

We denken aan de K2:

http://www.crownaudio.com/pdf/legacy/136713.pdf

Deze heeft geen fans, is dus erg stil.

En anders de Macro-Tech i Series:

http://www.crownaudio.com/amp_htm/mai.htm

Ook de Studio Reference 1, is met een dempingfactor van >20.000db, erg interessant.

http://www.crownaudio.com/pdf/legacy/136734.pdf

De laatste hebben wel fans, maar met variabele snelheid, hopelijk maken ze niet al te veel lawaai bij het vermogen wat wij gebruiken.

Wordt vervolgd. ;)

Heb je hem weggebracht...en nog nuttige reactie(s) van de MM-er gehad... ???

mr TC

Citaat van: Erik van Voorst op januari 24, 2009, 21:02:52
Heb je hem weggebracht...en nog nuttige reactie(s) van de MM-er gehad... ???

Een iets wat late reactie, maar dat komt omdat ik nog volop in conclaaf ben met MM den haag.
Het wachten was op iemand van MM die vandaag terug kwam van vakantie.
Maar helaas kon ook deze persoon mij niet echt verder helpen.
De versterker staat nu wel bij MM, maar is nog niet naar JBL gestuurd.
Dat laat ik pas doen wanneer ik iedereen met beslissings bevoegdheid heb gesproken.
Ik wil eerst alles in het werk stellen om een nieuwe versterker te krijgen.
Morgen volgt een gesprek met de directeur van MM den haag.
Ik kom dus wel steeds hoger in de organisatie.
Het verschil in mening is dat MM zaken doet met JBL terwijl dit eigenlijk een Crown versterker is, en daarom kan hij niet omgeruild worden voor een nieuwe.
Maar JBL Nederland zou hem wel kunnen repareren, en daar heb ik mijn twijfels over.
En ik ben van mening dat deze versterker verkocht wordt door JBL, en daardoor zij ook het eerste aanspreekpunt, vanuit MM gezien, en niet Crown.

Hier is het laatste woord nog niet over gesproken. ;)

Met jouw stelling ben ik het helemaal eens...de naam Crown moet voor de MM en de (MM-) Consument volledig onbelangrijk zijn..
Tot het gaatje gaan Teun...MM is erg service-gericht  (althans.... ik spreek alleen uit persoonlijke ervaring) dus dit moet gewoon lukken......anders gaat de pui eruit... :-X :devil: :angel:

apiehapy

Gewoon FF de black pearl gebruiken op vol vermogen en de pui is er uit. O0 O0

mr TC

Citaat van: Erik van Voorst op januari 30, 2009, 20:07:56
......anders gaat de pui eruit... :-X :devil: :angel:

Citaat van: apiehapy op januari 31, 2009, 17:12:33
Gewoon FF de black pearl gebruiken op vol vermogen en de pui is er uit. O0 O0

Dat kan altijd nog. ;)

Het is mij niet gelukt om MM aan het verstand te brengen om geen energie meer in mijn versterker te stoppen.
Wel heb ik voor elkaar gekregen dat mij verzekerd is dat deze versterker gelijk naar Crown toe gaat, omdat volgens mij alleen zij de kennis in huis hebben om hem te herstellen.

Wanneer hij terug is, zien we wel verder.

solitaire

Citaat van: mr TC op februari  2, 2009, 23:37:07

verzekerd is dat deze versterker gelijk naar Crown toe gaat, omdat volgens mij alleen zij de kennis in huis hebben om hem te herstellen.

da's toch positief !

W.

mr TC

Citaat van: solitaire op februari  3, 2009, 16:54:52
da's toch positief !

W.

Met 2 jaar garantie vind ik het zelf, nog positief, nog negatief.
Ik weet ook wel dat ik vrij hoog heb ingezet om op een nieuwe versterker aan te sturen, dit eventueel met bijbetaling.
Om alle partijen verdere rompslomp te besparen.

In de discussie met MM is bijbetaling 1 keer ter spraken gekomen, men ging toen uit van de advies prijs, nl 7000 euro, t.o.v. het bedrag wat ik heb getaald nl 2300 euro.

Deze vergelijking gaf voor mij geen opening om hier verder op door te gaan, omdat 7000 euro niet het bedrag is waar ik hem nieuw voor kan kopen, dit ligt onder de 6000 euro.
En ik vind, dat ik 2300 euro heb neer gelegd voor een goed werkend apparaat met 2 jaar garantie, en vooral de garantie geeft naar mijn mening een opwaarde.

Wat ik hopelijk bereikt heb is, dat mijn verhaal bij alle partijen bekent is.
Waardoor men niet achteraf mij kan verwijten dat ik deze versterker heb verkloot.
Een belangrijk punt hierbij is, dat ik de toen zichtbare beschadigingen, waaronder de inputingangen, door MM Groningen op de bon heb laten zetten.

Het is dus nu afwachten tot hij terug komt. O0

mr TC

Voor een ieder die naar een Crown versterker op zoek is.
I.v.m. de lage pond stand zijn de prijzen interessant.
Dit ex vat, dus er komt 17,5 bij.
En nagenoeg alle modellen verkrijgbaar.

http://www.fametrack.com/new_pages/CROWN.htm

mr TC

Bij MM geïnformeerd of zij al iets gehoord hadden van mijn versterker.
En dat hadden zij, de versterker was een paar weken geleden al terug gekomen.
Alleen was het adres waarnaar zij hem hadden verstuurd verkeerd :devil: :devil:, dus is hij weer opnieuw opgestuurd naar Crown. ::)

Gaat lekker zo!!!!! :(

solitaire

De MM verliest iedere schijn 'betrouwbare leverancier' te zijn IMO.

Op zich niet erg: dozen schuiven kunnen ze wel, en daar zit ook de winst voor de consument ... echter een product is vaak zo veel meer dan een kooptransactie. En dan blijkt dat MM zelf echt knap gek is !

my $0.02

succes en volharding toegewenst TC

Wolf

Henkjan_O

Citaat van: solitaire op maart 18, 2009, 23:20:39
....... dozen schuiven kunnen ze wel...
nou, blijkbaar zelfs dat niet, als die naar t verkeerde adres gaat  ;D
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

solitaire

Citaat van: Henkjan_O op maart 18, 2009, 23:23:35
nou, blijkbaar zelfs dat niet, als die naar t verkeerde adres gaat  ;D

;D

mr TC

Citaat van: solitaire op maart 18, 2009, 23:20:39
De MM verliest iedere schijn 'betrouwbare leverancier' te zijn IMO.

Op zich niet erg: dozen schuiven kunnen ze wel, en daar zit ook de winst voor de consument ... echter een product is vaak zo veel meer dan een kooptransactie. En dan blijkt dat MM zelf echt knap gek is !

my $0.02

succes en volharding toegewenst TC

Wolf

Hoi Wolf,

Je heb gelijk, toch zijn er wel een paar verzachtende omstandigheden.
MM Den Haag moet nu de shit van MM Groningen opknappen.
En een versterker via marktplaats aanbieden lijk mij geen normale situatie, niet iets waar MM achter zal staan.
Meer een actie van een paar medewerkers, maar wel via MM met een bon plus garantie.
En dit zal de eerste keer zijn dat ze van uit Den Haag iets naar Crown sturen, want daar doen ze geen zaken mee.

En met mijn volharding zit het wel goed, al moet ik reïncarneren om het goed te krijgen. ;)

In tussen ben ik nog steeds opzoek naar een goede Crown versterker op 220V het liefst de Studio Reference 1.

Wat tot nu toe via Marktplaats wordt aangeboden is het niet echt.

Dus ook dat wordt een zaak van lange adem.

Teun.