SUBWOOFER dubbele kast

Gestart door mr TC, december 8, 2007, 22:44:24

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mr TC

Citaat van: Achiel op juni  2, 2008, 19:23:31
Denk niet dat er iets beter is dan het 3M spul, is gewoon top.

Ben ik helemaal met je eens, maar het kan natuurlijk geen kwaad om op de hoogte te worden gebracht van goedkopere producten.

Citaat van: skylla op juni  4, 2008, 14:24:54
jeetjee, dat glimt zeg,, echt mooi...

het is even wat werk, maar dan heb je ook wat  ;D

Ha die Kevin,

Inderdaad.

Vandaag weer kontact gehad met de leverancier van de luchtbalgen i.v.m. de luchtkraantjes.
Omdat ik als particulier geen klantnummer heb was het in het systeem wel verwerkt maar nog niet opgestuurd.
Nu is het wel opgestuurd, ik verwacht ze binnen 2 dagen.

Nog ff over 3M polijstmiddelen omdat de 3M site daar niet echt duidelijk over is.
Degene met de witte dop is het grofst, vergelijkbaar met commandant, heb je dus niet nodig wanneer je voorbereid met fijn schuurpapier.
De volgende, met de zwarte dop, is wat fijner van structuur maar nog steeds vrij grof.
Het begint eigenlijk met de blauwe dop en die met de groene dop moet nog fijner van structuur zijn (daar zit ik nog op te wachten).
Degene met de gele is een apart product speciaal voor blanke en krasvrije lak, heel fijn van structuur en moet nat gebruikt worden.
Dus voor gewone lak de blauwe of de groene.
Voor blanke of  krasvrije lak de gele.
En daarna met 3M Finesse-it, ik heb de nieuwe net binnen gekregen, met verzendkosten 36,10 euro.
Op de gebruiksaanwijzing van Finesse-it staat nat gebruiken, maar wanneer je het met de hand doet op een goed voorbewerkt oppervlak is droog ook goed te doen.
Je kan ook om kosten te besparen alleen de Finesse-it gebruiken alleen zul je dan wat langer moeten poetsen. ;D

Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

dre73

CitaatEn gezien het resultaat wat ik nu heb bereikt zal ik niet snel overstappen op een ander merk.

daar heb je helemaal gelijk in 8)
toendertijd koste een fles 3m evenveel als een 5 liter blik autoglym en dat is bij grootverbruik aanzienlijk ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

apiehapy

#352
   O0 Dat wordt met een zonnebril op luisteren, wat een glans Teun echt super. O0

mr TC

Citaat van: apiehapy op juni  4, 2008, 21:50:07
   O0 Dat wordt met een zonnebril op luisteren, wat een glans Teun echt super. O0


Dank je Ab,

Eindelijk heb ik de luchtkraantjes, koppelstukjes en extra luchtslang ontvangen.
Nu goed nadenken hoe ik dit ga monteren.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Godtoh

ff onder ons he... heb je nog niet genoeg bedenktijd gehad >:D
Maar mooi dat al het spul binnen is :)

Binnenkort rammen met die handel
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

mr TC

Het cd hoesje iets duidelijker.
Voor degene die het nog niet was opgevallen, dit zijn B&W speakers!
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Citaat van: Godtoh op juni  5, 2008, 22:18:18
ff onder ons he...

Natuurlijk ;D

Citaat van: Godtoh op juni  5, 2008, 22:18:18
... heb je nog niet genoeg bedenktijd gehad >:D

Dat wel, maar hoe de kraantjes er exact uitzien, afmetingen en manier van aansluiten was toch ff afwachten.
Hierbij een foto van de zijkant, dit moet dus tussen het ventiel en de luchtbalg in komen.
Ik moet er makkelijk bij kunnen en het moet stevig vast zitten.
Ik wil geen luchtslangen buiten de sokkel, als er iemand op gaat staan zakt mijn sub in elkaar. ;D

Heb je een idee? ???

Citaat van: Godtoh op juni  5, 2008, 22:18:18
Maar mooi dat al het spul binnen is :)

Yep ;D

Citaat van: Godtoh op juni  5, 2008, 22:18:18
Binnenkort rammen met die handel

Zelf word ik ook wel een beetje ongeduldig, maar ik ben nu zo lang bezig dat ik het niet op het laatst wil verprutsen.  ;)
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Citaat van: mr TC op juni  6, 2008, 11:33:27
Dat wel, maar hoe de kraantjes er exact uitzien, afmetingen en manier van aansluiten was toch ff afwachten.
Hierbij een foto van de zijkant, dit moet dus tussen het ventiel en de luchtbalg in komen.
Ik moet er makkelijk bij kunnen en het moet stevig vast zitten.
Ik wil geen luchtslangen buiten de sokkel, als er iemand op gaat staan zakt mijn sub in elkaar. ;D

Heb je een idee? ???


Hier mag iedereen op antwoorden!!!!
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

scrutinizer

Citaat van: mr TC op juni  6, 2008, 17:05:32
Hier mag iedereen op antwoorden!!!!
Voor ik antwoord ... een vraag Teun. :)
Wat is de reden om voor 4 individuele luchtbalg afsluitingen te kiezen?

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

mr TC

#359
Citaat van: scrutinizer op juni  6, 2008, 19:28:38
Voor ik antwoord ... een vraag Teun. :)
Wat is de reden om voor 4 individuele luchtbalg afsluitingen te kiezen?

Anton.

Gewichtsverdeling van de kast, de binnenkast zit vast aan de binnenkant van de baffle, plus de driver aan de voorkant, dit zal er voor zorgen dat de voorste balgen meer druk nodig hebben om de kast recht te houden.
En dit lukt alleen wanneer je de balgen individueel op druk kan brengen.

Links en rechts zouden eventueel gekoppeld kunnen worden maar dan heb je een T splitsing nodig waar de luchtslangen op passen.

Ik ben momenteel ook met een paar vrienden aan het brainstormen en er zijn al een paar mogelijkheden op papier gezet.
Hoe meer opties ik heb hoe makkelijker het word om de optie te kiezen die opties, technisch het best is en het minste werk oplevert.


Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

tijse400

ik heb geen idee hoe zwaar de driver is, en waar het meeste gewicht dan in zit.. ik god de magneet iig.
die komt min of meer midden in de kast terecht volgens mij toch?
en rondom de binnenkast vul je met zand ( is dus zwaarder dan mdf en conus en zo)m dus ik schat dat het zwaartepunt van de hele kast met elkaar wel vrij dicht in de buurt van het midden van de kast komt, of door het zand, misschien zelfs iets aan de achterkant.

het is in deze niet belangrijk hoe en waar het aan elkaar vast zit, maar waar het zwaartepunt ligt, voor wat betreft voor of achterover hellen.

het zal uiteraard iets schelen, maar denk niet dat het extreem zal zijn. je zult de balgen toch wel behoorlijk op spanning moeten brengen, waardoor de vorm toch wel ongeveer hetzelfde zal zijn van de balgen?

de tstukjes zouden anders ook vervelend zijn idd, en nu kun je ook makkelijker evt lekker opsporen, omdat niet alle balgen met elkaar in verbinding staan
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

mr TC

Citaat van: tijse400 op juni  6, 2008, 21:49:44
ik heb geen idee hoe zwaar de driver is, en waar het meeste gewicht dan in zit.. ik god de magneet iig.
die komt min of meer midden in de kast terecht volgens mij toch?
en rondom de binnenkast vul je met zand ( is dus zwaarder dan mdf en conus en zo)m dus ik schat dat het zwaartepunt van de hele kast met elkaar wel vrij dicht in de buurt van het midden van de kast komt, of door het zand, misschien zelfs iets aan de achterkant.

Idd jouw redenatie zou ook kunnen kloppen, en wat de invloed op de balgen is qua voorover of achterover hellen is moeilijk in te schatten.
Met de leverancier zijn we op deze constructie gekomen.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

scrutinizer

#362
Hoi Teun,

Ik denk idd - zoals tijse400 ook al aangeeft - dat het kwa gewichtsverdeling wel eens mee kan vallen.
Ik heb in het verleden in soortgelijke constructie(s),  zelfs met iets verschoven gewichtsverdeling, goede eigenschappen verkregen - dit gebruikmakend van een drukvat met 2 kranen, één aan de in en één aan de uitvoer ervan ( dit i.v.m. het op druk brengen) - de enkelvoudige uitvoer in de sockel brengen naar een 4-voudige splitter en verdelen over de 4 balgen.
Prima functie d.m.v. druk verdeling..... en het in stand houden ervan.

Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

mr TC

Citaat van: scrutinizer op juni  6, 2008, 23:30:13
Hoi Teun,

Ik denk idd - zoals tijse400 ook al aangeeft - dat het kwa gewichtsverdeling wel eens mee kan vallen.
Ik heb in het verleden in soortgelijke constructie(s),  zelfs met iets verschoven gewichtsverdeling, goede eigenschappen verkregen - dit gebruikmakend van een drukvat met 2 kranen, één aan de in en één aan de uitvoer ervan ( dit i.v.m. het op druk brengen) - de enkelvoudige uitvoer in de sockel brengen naar een 4-voudige splitter en verdelen over de 4 balgen.
Prima functie d.m.v. druk verdeling..... en het in stand houden ervan.

Anton


Hoi Anton,

Dit lijk mij een goed plan alleen zit ik nog met het hellend effect, op pagina 5 staat een grafiek van de balgen.
Als we van 200kg uitgaan dus 50kg per balg dan kom ik tussen de 4 en 5 bar uit.
Precies daar is het verschil in druk t.o.v. de uitzetting van de balg het grootst en kan ruw geschat zomaar een paar millimeter zijn waardoor het zwaartepunt weer verplaatst en de druk op de kant naar hij naar toe overhelt nog iets groter wordt.
Een drukvat vinden is niet al te moeilijk en ik heb al op internet gezien dat de kosten ook wel meevallen, maar een splitter vinden waar deze luchtslang op past wordt een ander verhaal.
Plus dat dan in ieder geval 1 slang buiten de sokkel komt wat ik liever probeer te vermijden.

Een vriend van mij kwam op het idee om te kijken naar een koppeling/pakking tussen de ventiel en de luchtkraan in.
Voordeel: geen extra slangen, een directe verbinding en ik hoef mijn sokkel niet al te ingrijpend te veranderen om dit passend te krijgen.
De eerste winkel waar we naar toe gingen had hem(zie foto).
Omdat deze constructie langer is dan de vorige moet het metalen plaatje waar de ventielen op zitten 3cm naar achteren en ik heb nog voldoende MDF van 3cm dikte over.
En voor de rest hoef ik niets aan de sokkel te veranderen en het op druk brengen van de balgen blijft individueel.

Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

#364
Sokkel aangepast, omdat ik nu wat meer ruimte nodig heb moest ik de opening voor de ventielen/kraantjes groter maken.
En heb ik nu een hoek profiel gebruikt voor meer stevigheid, deze is van aluminium en niet van staal, makkelijker te bewerken.
Omdat het hoek profiel 3cm naar achteren gaat kwam hij over de gaten in sokkel, dus heb ik een paar hoekjes weggezaagd.
En een paar blokjes hout om de afstand te overbruggen.

En ik heb de polijstschijven ontvangen. ;D
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Hoekprofiel met ventielen/kraantjes.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

scrutinizer

#366
Hoi Teun,

Is het juist niet zo dat door het individueel op druk brengen van de balgen het hellend vlak een groter probleem geeft. ???
Ik denk namelijk dat:
-vanaf het moment dat er in één balg druk verhoogd wordt - de balans verandert - en de behuizing met zijn gewicht in een hellend vlak brengt.
-geen balg consistent is in het bewaren van druk, dus zal de behuizing ook na verloop van tijd in een hellendvlak komen.(in dit geval door ongelijk drukverlies.)
-het dan echt noodzakelijk is dat iedere balg met een psi/barmeter op druk gezet gaat worden.

Met het voorbeeld zoals ik eerder schetste zal de totaaldruk zich verdelen, en zal de druk zich - ongeacht het verlies - evenredig verplaatsen binnen de balgen, mits je de behuizing zelf binnen een bepaalde marge van balans brengt.
Plus dat het op druk brengen erg makkelijk geworden is d.m.v. het vat met een pomp of compressor op druk brengen - inputkraan sluiten - en met de output kraan (mits de balgen vanuit het centrum verdeeld zijn)  heel gelijdelijk en verdeeld de druk weer opbouwen.
En misschien voor het gemak voor controle een Psi/Bar-meter tussen de balgen en de kraan....

Wat betreft die enkele leiding buiten de behuizing...als het alleen het belang heeft niet afgeklemd te raken ..zijn daar harde staal omvlochten leidingen voor te verkrijgen en daar kan jij of de behuizing op gaan staan zonder dat dit enig probleem geeft.

Anton.

 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

tijse400

ehm.. hellend vlak is denk ik wel een erg overdreven voorstelling van de zaken hoor :)

uiteraard is het verschillend verlies van druk ALTIJD van toepassing, en krijg je dus ook altijd een scheve opstelling. . als je dan de karakteristieken van de balgen links en recht ook echt exact hetzelfde hebt qua demping en spanning en indrukken bij bepaald gewicht, en de kast links rechts wel in evenwicht is, is koppelen van links en rechts eigenlijk de enige juiste manier om in iedergavl naar links of rechts over hellen te voorkomen.
het lijkt me namelijk ook erg moeilijk om links en rechts en voor en achter op een exacte druk af te stellen, die dan ook de juiste hoogte tot gevolg zal hebben.



ik denk dat je het geval drukverlies eigenlijk niet als factor moet incalculeren, want dan zou je eigenlijk een actoef monitorsysteem moeten nemen dat ook ingrijpt als er drukverlies zou opreden. lijkt me in de trillende / deinende kast ook niet gemakkelijk btw :P


is het trouwens wel juist om de balgen verschillende druk te geven? dan zijn de dempingswaarden immers ook verschillend?
dan zou je (overdreven gezien) juist extra beweging in de kast kunnen krijgen als de voorstel balgen anders reageren op de verplaatsing van de kast dan de achterste balgen. je schreef dat juist bij de beoogde drukken het verschil in hoogte van de balgen erg verschilt

moet je misschien niet eens in de racerij gaan kijken waar de F1 raceautos door actuatoren tijdens het rijden ervoor zorgen dat de auto ALTIJD op een bepaalde hoogtt boven het asfalt blijft ... :p

maar verder, zonder gekheid. misschien is het beter de sokkel gewoon waterpas te zetten, de balgen erop. de kast daarop, en de bevestiging van de balgen aan de kast zo te maken dat deze bij gelijke duk de kast waterpas laten staan, door er een stelschroef constructie tussen te zetten?


maar goed. de druk in de balg is denk ik ook niet alleen afhanelijk van de hoeveelheid lucht die je er in pompt, maar ook van het gewicht dat er op rust.

verder denk ik dat de balgen ieder afzonderlijk moeten worden aangesloten en afgesteld, imeers als je rechts en links zou koppelen krijg je gewoon comunicerende vaten en geen verende/dempende werking, maar een soort wipwap idee.
niets houd de kast tegen links meer in te drukken dan rechts bij een trilling, omdat de lucht dan gewoon naar de andere kant kan stromen. dus sowieso oeten ze alle4 afzonderlijk afsluitbaar zijn, zoals het nu dus ook is.
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

mr TC

#368
Hoi Anton/Tijse,

Zoals ik het heb begrepen van de leverancier heeft de balg zijn maximale demping op een bepaalde uitzettingsafstand, bij deze balg is dat 45mm.
Dit is de rechte verticale lijn in het midden van het grafiek.
In mijn geval zal de balg dus 14,8 mm boven de sokkel uitsteken.
De demping is dus niet afhankelijk van de druk of het gewicht wat er op staat.
Druk in relatie tot het gewicht is wel belangrijk om je niet voorbij zijn minimale of maximale uitzetting mag komen.
De bedoeling is de sokkel waterpas te plaatsen, gewicht er op en alle balgen op druk brengen zodat overal de afstand tussen sokkel en de plaat er boven een kleine 15mm word.

Nu ik deze oplossing met de koppelstukjes monteerbaar heb en alleen de sokkel weer een beetje netjes moet maken kan ik daarna de balgen uittesten door er een gewicht van rond de 200kg op te plaatsen en tegelijkertijd kan ik doorwerken aan de kast.

Dat de balg in verloop van tijd wat druk verliest is waar, maar het gaat er denk ik wel om, hoeveel druk in welk termijn.
Wanneer de demping van de balg afhankelijk is van een bepaalde afstand en hij hier snel van afwijkt als gevolg van lekkage heb volgens mij of een ondeugdelijk product of is het alleen maar in een actief systeem te gebruiken.

Dit is een van de kleinste balgen uit het assortiment, mij is verteld dat deze balgen bv gebruikt worden voor het dempen van zware motoren of pompen en dat eens in het half jaar word gecontroleerd of de balgen de juiste afstand nog hebben en dat er soms wat druk toegevoegd moet worden.

Ik wil niet met compressor gaan werken die tijdens het luisteren naar muziek om het half uur aanslaat, dan schiet je, je doel voorbij .
Maar stel dat een van de balgen iets te veel lekt is dit dan niet te minimaliseren met een drukvat omdat je dan de totale luchtkolom vergroot zodat de invloed van de lekkage minder word?

Zoals Anton al eerder aangaf .....Trial and Error. :)


Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

easyrider

even alles gelezen wat een mooi project ben benieuwd naar eindresultaat
en wat is de totale kostprijs momenteel ??
panasonic   |pz70E|
sony          |playstation3|
denon        |avr-3808 A|
pioneer       |dvr--530H|  visaton       |home made 7.1 systeem| bekabeling  |monster/inakustik| belkin         |pure/av pf40| telenet        |hd-2000 box| logitech    |harmony h688|

mr TC

#370
Citaat van: easyrider op juni 10, 2008, 05:16:04
even alles gelezen wat een mooi project ben benieuwd naar eindresultaat
en wat is de totale kostprijs momenteel ??

Dank je,

De driver was voorheen minimaal 850 euro ik heb ze eind vorig jaar voor 400 euro kunnen kopen, waarschijnlijk lage dollar en/of dat er een nieuwe serie zit aan te komen.
MDF totaal, met op maat zagen en 45 graden frezen en PU lijm 400 euro.
Luchtbalgen en aansluitmateriaal 300 euro.
Verf, plamuur, schuurpapier en waterglas +/- 250 euro.
Polijstmiddelen 60 euro, dit is alleen voor de gele dop en Finesse-it.
Klein materiaal, metalen plaatjes e.d. 50 euro.
Demping materiaal 35 euro.
Totaal +/- 1500 euro.

Arbeidsloon a 20 euro per uur  20 x 200dagen x 5 uur per dag = 20.000 euro(geintje) ;D
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

#371
Omdat het hoekprofiel van aluminium is heb ik het gepolijst, word dus niet geverfd.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Alle oneffenheden weg geplamuurd.
Blokjes vast gelijmd en gelijk gevijld met de rest.
En 2 x gegrond.
Ik hoop dat niemand het mij kwalijk neem dat ik in deze mijn eigen weg ga en kijk waar het schip strand.

Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

scrutinizer

Citaat van: mr TC op juni 11, 2008, 21:39:02
Alle oneffenheden weg geplamuurd.
Blokjes vast gelijmd en gelijk gevijld met de rest.
En 2 x gegrond.
Ik hoop dat niemand het mij kwalijk neem dat ik in deze mijn eigen weg ga en kijk waar het schip strand.

Teun.

:)...ik ben benieuwd Teun......there is always plan B. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Godtoh

En de euro dollar koers ligt onder je werk...
Zit daar nog een bedoeling achter ;D
Marantz SR-6006
Focal Aria 926