SUBWOOFER dubbele kast

Gestart door mr TC, december 8, 2007, 22:44:24

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mr TC

Citaat van: Erik van Voorst op mei 11, 2008, 16:43:36
...hahahahahaha ;D

Je maakt er een beetje een wedstrijdje van..... >:D

Ebben blokken doen natuurlijk compleet andere dingen dan een "lucht" (ont)koppeling.... ;)

Wacht maar totdat jij ook ebben  "ontdekt" .... :-X

Nee ik maak er GEEN wedstrijd van, ik was je alleen een beetje aan het uitdagen. ;D

Op jouw topic heb ik gelijk gereageerd toen las dat je ebben houten schijven ging gebruiken.
Wat ik aan reacties heb gelezen ging alleen over het anders richten en verplaatsen van je xXx, en geen toelichting over het materiaal.

EN DAAR BEN IK WEL HEEL ERG NIEUWSGIERIG NAAR. ;)

Vandaag contact gehad met de leverancier van mijn luchtbalgen ivm de drukverlies tijdens het ontkoppelen van de voetpomp.
Er worden 4 luchtkraantjes en 2 meter extra luchtslang naar mij toegestuurd.

Wat het uitharden van de lak betreft ga ik voor de volgende tactiek.
Ik schuur iedere dag de toplaag van de lak, net zolang tot dat het oppervlakte zo egaal mogelijk is en tegelijkertijd de lak de kans krijgt om verder uit te harden.

Op de foto is te zien dat ik al een aardig eind op weg ben en de lak voldoende dik is opgezet zodat ik genoeg "vlees" overhoud om te polijsten.
De randen die goed zijn schuur ik niet omdat daar het risico het groots is om door de lak heen te gaan.

Met de sokkel kan ik nu ff niet verder omdat ik eerst de luchtkraantjes moet hebben om te kijken hoe ik die ga monteren.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

hsantifort

Soms moet je ook een beetje geduld hebben; 2 voordelen: A de lak wordt toch wel harder na verloop van tijd en B je kunt nu eens een keer wat anders gaan doen omdat je minder hoeft te schuren  8).

Oh ja nog een tip, ik had het probleem dat na het lakken de speaker niet meer paste, dus even met een stanley mesje de verf van de randjes wat weg gekrabt. Je raadt het al ik schoot uit en een diepe kras was het gevolg  :'(
Dus voor je definitief gaat polijsten eerst passen.

Aangezien ik de pianolak uitvoering toch mooier vind komt het met die kras op mijn kast wel goed  >:D

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: mr TC op mei 13, 2008, 22:22:38
Nee ik maak er GEEN wedstrijd van, ik was je alleen een beetje aan het uitdagen. ;D

Op jouw topic heb ik gelijk gereageerd toen las dat je ebben houten schijven ging gebruiken.
Wat ik aan reacties heb gelezen ging alleen over het anders richten en verplaatsen van je xXx, en geen toelichting over het materiaal.

EN DAAR BEN IK WEL HEEL ERG NIEUWSGIERIG NAAR. ;)


Citaat uit een stukje over Shun Mook Resonators

..................The resonating properties of this ebony when excited by the electromechanical energy will enhance the musical quality of its audio reproduction. These matched sets are recommended for all Pre-amp and Power amps, especially the very heavy units weighing up to 200 lbs. Using these will instantly expand the sound staging and increased separation. Tonal balance of the music will be much richer and hence a major step of improvement.


Ik deel die mening  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

Citaat van: hsantifort op mei 13, 2008, 23:04:29
Oh ja nog een tip, ik had het probleem dat na het lakken de speaker niet meer paste, dus even met een stanley mesje de verf van de randjes wat weg gekrabt. Je raadt het al ik schoot uit en een diepe kras was het gevolg  :'(
Dus voor je definitief gaat polijsten eerst passen.

De driver past, en ik zou geen stanley mesje gebruiken maar schuurpapier. ;)

Citaat van: Erik van Voorst op mei 14, 2008, 15:43:49
Citaat uit een stukje over Shun Mook Resonators

Ik heb het een en ander gelezen op internet over Shun Mook Resonators en dat ziet er interressant uit, maar voor mijn sub wil eerst kijken hoe ver ik kom met de luchtbalgen.
Misschien is het iets voor mijn tandbergs, maar eerst moet mijn sub af.

Ff een up-date tot nu toe, ik heb me de afgelopen dagen de krampen geschuurd en niet altijd succesvol.
Soms zaten de puntjes als gevolg van de belletjes zo diep dat ik toch op de grondlaag uit kwam.
Dus weer lakken uitharden en opnieuw proberen.
Het lakken zonder belletjes gaat steeds beter, dus ik kom er wel maar het kost f.....g veel tijd. >:D
Met schuren geprobeerd zoveel mogelijk het golvende effect in de weerkaatsing weg te krijgen.
Dit komt volgens mij dat ik lijmtangen op de kast heb gebruikt zodat het MDF wat ingedeukt is.
Ik heb alvast een stukje een beetje gepolijst om te kijken hoe het eruit komt te zien, en deze weerkaatsing ziet er best wel strak uit.
Als de hele kast er zo uit komt te zien is het niet voor niets geweest. ;D

Ik heb nog geen luchtkraantjes mogen ontvangen dus met de sokkel kan ik niet verder.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

daxie

wat een werk zeg... hoeveel verf gaat daar niet in?

fgroen

Die weerkaatsing ziet er wel ongelooflijk strak uit...  O0

Ik ga toch ook maar eens een projektje "pianolak" beginnen...  >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

tijse400

zoiets heb ik ook gehad met rode verf. maar had geenidee waar het van kwam. dus ene dag verven, andere dag schuren en weer verven. kwam elke keer, en steeds meer bubbeltjes in, dus ik heb het opgegeven. laatste keer geschuurd, nieuwe pot verf, 1 keer lakken en daarna me er maar niet meer aan gestoord.
je bent er weken mee bezig terijl je eigenlijk geen idee hebt waar je mee bezig bent, en of het wel goed komt.


gewoon een mega dikke laag erop, die glad schuren en polijsten is dan een optie, maar zo doen ze het toch ook niet in de fabriek?

overigens, golven en dergelijke heb ej altijd. collega van me heeft een zwarte pegeot 308 gekocht, dat is ook alles behalve strak. daarvoor moet ie gekleid worden en ook gepolijst.

bij programmas op tv, en show autos hanteren ze ook de manier dat de lak er extra dik op komt zodat ze het nog strak kunnen polijsten.. soms doen ze dit alleen voor de blanke lak. ( extra dik) maar dat is dan volgens mij eerder zodat de blanke lak de oneffenheden in de kleurlak een beetje uitmiddelt.
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

mr TC

#332
Citaat van: daxie op mei 21, 2008, 16:11:43
wat een werk zeg... hoeveel verf gaat daar niet in?

Tot nu toe 2 x 0,75L grondverf, nog +/- 0,5 over.
2 x 0,75L lak, bijna op.

Citaat van: fgroen op mei 22, 2008, 11:46:12
Die weerkaatsing ziet er wel ongelooflijk strak uit...  O0

Ik ga toch ook maar eens een projektje "pianolak" beginnen...  >:D

Dank je.

Ik zou dan wel andere lak nemen.
De grondverf is top.
Maar de lak niet, en je moet er de tijd voor hebben, heel veel tijd. ;D

Citaat van: tijse400 op mei 22, 2008, 11:56:20
gewoon een mega dikke laag erop, die glad schuren en polijsten is dan een optie, maar zo doen ze het toch ook niet in de fabriek?

In de fabriek kan je met spuitlak werken.
Voordelen:
De producten die zij gebruiken zijn helemaal uitgekristalliseerd en ik moet gaande het project er achter komen hoe het een en ander op elkaar reageert.
In een spuitcabine heb minder tot geen stof in de lak.
De lak wordt gelijkmatiger opgebracht.
En de droogtijd tussen de verschillende lagen is veel korter.

Ik heb nu 2 kanten van de kast die goed genoeg zijn, en dit waren de kanten met de meeste problemen.
De tussenplaat is zo goed als polijst klaar.
Met de sokkel kan ik nu niet verder en die ga ik ook niet zo netjes maken als de kast.
De kans dat je er in de loop van tijd met de stofzuiger tegenaan komt is vrij groot, misschien doe ik er een rubberen strip omheen.
Van opgeven wil ik nog niet weten, en wanneer ik er met schuren doorheen ga is het 3 x slikken een flinke borrel nemen en de volgende dag weer verder.

Nog enkele foto's van het hoekje waar ik er doorheen was gegaan.
Eerste foto opnieuw gelakt.
Tweede foto geschuurd met korrel 400.
Derde foto geschuurd met korrel 1500.

Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

apiehapy

Nou nou Teun zoals gewoonlijk ga je niet over 1 nacht ijs.
Wat een werk maak je er van, alleen weet ik wel dat als later je klaar bent je gaat genieten.
Ken natuurlijk je sub uit de amerikaan nog en die klonk al onwijs strak.
Nu maar hopen dat je gauw je kraantjes en luchtslang binnen krijgt zodat je weer verder kan.
Weet wel dat wat we tot nu toe zien het mij alleen maar nieuwsgieriger maakt na het eindresultaat.
Groeten van Ab. O0

mr TC

Ha die Ab,

Geluidstechnisch zit het denk ik wel goed.
Ik luister nu vanaf vorig jaar december naar deze driver, dan wel in een kast die +/- 30L te groot is en niet zwaar genoeg, maar dat is tot dat deze kast klaar is.
En hij verbaast mij iedere dag weer, vaak heel "sub"tiel  en wanneer het moet met bijna de kracht van de explosies die je op dat moment op het scherm ziet.

Luisteren naar 1 sub was wel ff wennen, en wanneer deze kast klaar is kan ik de kast 'op tennisballen' aanpassen op deze driver zodat ik de oude configuratie weer heb.
Nu heb ik de tweede driver nodig voor passen en meten in mijn nieuwe kast.

Twee audio dvd's die ik pas heb "binnengehengeld" en die ik kan aanraden zijn.
Pulse van Pink Floyd live dubbel dvd.
Vangelis Mytodea.

Wat de luchtkraantjes betreft duurt het inderdaad wel lang.
Op mijn mail word door de leverancier ook niet gereageerd.
In ben op internet naar andere oplossingen aan het zoeken.
De slang diameter is 4mm en dat wordt ook in de aquariums gebruikt alleen twijfel ik of dit de druk wel aankan.
Verder gastechniek in boten daar worden ook kraantjes gebruikt, deze zullen de druk wel aankunnen, en omdat ze voor gas gebruikt worden is de kans op lekken klein maar daar pas mijn slang weer niet op, dus ik heb nog het een en ander uit te puzzelen.   ;D
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

apiehapy

Teun wat betreft het luchtslang gebeuren en luchtkranen kan je ook denken aan de Koivijver wereld wnt deze mensen gebruiken top spullen.
Daar wordt over zoveel geld gesproken en dan hebben we het over een vis.
Dus misschien een tip omtrent je luchtprobleem.
Je muziek dvd,s zijn inderdaad relaxt.
Succes met het verdere verloop.
Groeten, Ab O0

mr TC

Ff weer een up-date.
Zo goed als alle plekjes t.g.v. de belletjes weggewerkt.
Ook bij de randen ging ik toch af en toe doorheen, daarvan heb ik nog een aantal plekken waarvan de lak nog moet uitharden voordat ik die verder kan verwerken.
Om zo min mogelijk te moeten schuren voor een goede overgang van een pas gelakt plekje met de ondergrond strijk ik de lak zoveel mogelijk uit en daarna strijk ik de randen met een doekje met terpentine zodat de lak nog wat verder uitvloeit.

1 vlak is nu gepolijst.
Het polijst middel wat ik gebruikte is zo goed als op dus moest ik nieuwe kopen.
Op de foto ook de poetsdoeken die ik heb gebruikt naast het polijstmiddel.
Degene met de gele dop was het meest effectief.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

De reflectie in de lak. O0
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Ook heb ik een polijstmachine geleend om er wat snelheid in te brengen.
Met 1 vlak ben ik 3 dagen bezig geweest.
De polijstschijf heeft zijn beste tijd gehad dus heb ik nieuwe besteld, ik verwacht ze begin volgende week.

Betreft de luchtkraantjes ben ik nog steeds in conclaaf met de leverancier.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

scrutinizer

Citaat van: mr TC op mei 24, 2008, 14:18:42

Wat de luchtkraantjes betreft duurt het inderdaad wel lang.
Op mijn mail word door de leverancier ook niet gereageerd.
In ben op internet naar andere oplossingen aan het zoeken.
De slang diameter is 4mm en dat wordt ook in de aquariums gebruikt alleen twijfel ik of dit de druk wel aankan.
Verder gastechniek in boten daar worden ook kraantjes gebruikt, deze zullen de druk wel aankunnen, en omdat ze voor gas gebruikt worden is de kans op lekken klein maar daar pas mijn slang weer niet op, dus ik heb nog het een en ander uit te puzzelen.   ;D

Hoi Teun,

Heb je Festo geprobeert?
NICE SHINE BY THE WAY.... :)

Grt,

Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Erik van Voorst (in memoriam)

Grote klasse Teun...ik weet al een naam...... Black Beauty... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

denoontje


-madison-

Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

mr TC

Citaat van: scrutinizer op juni  1, 2008, 01:02:49
Hoi Teun,

Heb je Festo geprobeert?
NICE SHINE BY THE WAY.... :)

Grt,

Anton

Hoi Anton,

Ik heb de site van Festo bekeken, maar nog niets kunnen vinden wat ik kan aansluiten op luchtslang die ik gebruik.

Nog een kleine aanwijzing voor degene die ook gaan polijsten.
Na het polijsten bleven er bij mij kleine minpuntjes over, kleine vlekjes en de glans niet overal exact gelijk.
Dit heb ik weg gekregen met 3M Finesse-it(het polijstmiddel waar ik mee ben begonnen)
Hiermee werd de glans nog dieper en donkerder en overal gelijk.

Verder iedereen bedankt voor zijn reactie, en welke naam ik mijn sub ga geven weet ik nog niet, ik vind ze allebei wel leuk.

Teun.

Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

tijse400

Black pearle is de naam van het schip van pirates of the caribean....
dat j ehet even weet, met die vloek die er op rust :p
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

fgroen

Citaat van: tijse400 op juni  2, 2008, 15:32:10
Black pearle is de naam van het schip van pirates of the caribean....
dat j ehet even weet, met die vloek die er op rust :p

Diè black pearl glimt niet echt...  :-\  ;D

By the way, Teun, is dat 3M polijstmiddel een beetje makkelijk te verkrijgen?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

dre73

persoonlijk vindt ik de 3m spullen wat prijzig,wij zijn overgestapt op autoglym en dat kost een fractie ;)
wel moet ik zeggen dat de 3m spullen erg goed zijn,maar niet veel beter als autoglym.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

mr TC

#347
Citaat van: tijse400 op juni  2, 2008, 15:32:10
Black pearle is de naam van het schip van pirates of the caribean....
dat j ehet even weet, met die vloek die er op rust :p

Hahahaha hij is leuk.
Ik heb alle 3 de delen van Pirates gezien en met Captain Jack aan het roer komt het wel goed, ik hou ook van rum. ;D

Citaat van: fgroen op juni  2, 2008, 17:33:44
By the way, Teun, is dat 3M polijstmiddel een beetje makkelijk te verkrijgen?

Ik had er niet echt problemen mee, hier een paar linkjes:

http://www.ts24.nl/index.php/cat/424/3M.html

http://glider-equipment.nl/catalog/product_info.php?manufacturers_id=57&products_id=510

Met de gele dop heb ik in een winkel gekocht voor 38 euro.
Met de groene dop moet nog nageleverd worden.

Er zijn aardig wat winkels in autolakken die 3M producten verkopen alleen via internet was het goedkoper.
De 3M Finesse-it heb ik al zo'n 25 jaar, je heb er maar weinig van nodig.

Citaat van: dre73 op juni  2, 2008, 18:09:52
persoonlijk vindt ik de 3m spullen wat prijzig,wij zijn overgestapt op autoglym en dat kost een fractie ;)
wel moet ik zeggen dat de 3m spullen erg goed zijn,maar niet veel beter als autoglym.

Ik heb geen ervaring met autoglym, dus daar kan niets over zeggen.
Dat 3M niet veel beter is houd dus wel in dat het beter is.
Gezien de tijd die je ermee doet vind ik de prijs wel meevallen.
Maar dat is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken.
En gezien het resultaat wat ik nu heb bereikt zal ik niet snel overstappen op een ander merk. :)




Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Achiel

Denk niet dat er iets beter is dan het 3M spul, is gewoon top.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

skylla

jeetjee, dat glimt zeg,, echt mooi...

het is even wat werk, maar dan heb je ook wat  ;D