SUBWOOFER dubbele kast

Gestart door mr TC, december 8, 2007, 22:44:24

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mr TC

Citaat van: skylla op april  2, 2008, 08:51:04
wanneer ga je lakken dan?

Sokkel is gelakt. O0
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

En de kast staan nu voor de 3x keer in de grondlak.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

GreenGras

Citaat van: mr TC op maart 18, 2008, 12:15:56
En het zijn inbouw versterkers.
Ik heb liever de versterker buiten de kast.
Ik heb zelfs de filters uit mijn front speakers gehaald en in een kastje gebouw achter de speaker.
Nu kan ik er wel een kastje omheen bouwen, maar dat is extra werk.

Zelf zou ik eerder aan deze versterker denken:

http://www.jbl.com/car/products/product_detail.aspx?prod=A6000GTI&Language=ENG&Country=US&Region=USA&cat=AMP&ser=GTI
Groeten,
Teun.

Ehmmm, hoe ga je dit in hemelsnaam voeden thuis vanaf 230v? Alleen al een fatsoenlijke omvormer voor dit soort vermogens kost je al meer dan de hele JBL versterker. Ik mis in de specs trouwens het opgenomen vermogen... Ik verwacht dat het een klasse D versterker is maar dan nog denk ik dattie behoorlijk wat juice nodig heeft (en een dikke condensator natuurlijk) om de boel fatsoenlijk in beweging te krijgen.

Groot voordeel is wel, dat je ENORME geluidsdruk kunt opbouwen met woofers welke een relatief lage gevoeligheid hebben. Carwoofers zijn daar tenslotte voor ontworpen: kleine woofer, dikke randen en verwoestende Xmax  O0

De specs lijken me in ieder geval niet erg aantrekkelijk voor een SQ / audiofiele stereo weergave. Voor film en LFE is het zeker een optie, wel seismic dan hoor!  ;)
B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url

Godtoh

Citaat van: GreenGras op april  4, 2008, 18:02:55
Ehmmm, hoe ga je dit in hemelsnaam voeden thuis vanaf 230v? Alleen al een fatsoenlijke omvormer voor dit soort vermogens kost je al meer dan de hele JBL versterker. Ik mis in de specs trouwens het opgenomen vermogen... Ik verwacht dat het een klasse D versterker is maar dan nog denk ik dattie behoorlijk wat juice nodig heeft (en een dikke condensator natuurlijk) om de boel fatsoenlijk in beweging te krijgen.

Groot voordeel is wel, dat je ENORME geluidsdruk kunt opbouwen met woofers welke een relatief lage gevoeligheid hebben. Carwoofers zijn daar tenslotte voor ontworpen: kleine woofer, dikke randen en verwoestende Xmax  O0

De specs lijken me in ieder geval niet erg aantrekkelijk voor een SQ / audiofiele stereo weergave. Voor film en LFE is het zeker een optie, wel seismic dan hoor!  ;)
Lees ff het topic door...
Dan zie je, accu voeding.
En een accu kan je met 230volt (omvormen naar...) prima opladen ('s nachts) :P
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

fgroen

Moet je waarschijnlijk wel een stevige vrachtwagenaccu neerzetten, anders heb je halverwege de film geen LFE kanaal meer....  ;D

6000 Watt... stel 500W gemiddeld.... Bij 12V is dat een gemiddelde stroom van ong. 42A !!  :o
(dikke kabels aanleggen dus, installatie draad voor 16A huisinstallaties is onvoldoende)

Voor twee uur film heb je dan dus minimaal 84Ah nodig, zeg 100Ah om aan het eind van de film nog puf te hebben....
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Godtoh

Citaat van: fgroen op april  4, 2008, 22:32:44
Moet je waarschijnlijk wel een stevige vrachtwagenaccu neerzetten, anders heb je halverwege de film geen LFE kanaal meer....  ;D

6000 Watt... stel 500W gemiddeld.... Bij 12V is dat een gemiddelde stroom van ong. 42A !!  :o
(dikke kabels aanleggen dus, installatie draad voor 16A huisinstallaties is onvoldoende)

Voor twee uur film heb je dan dus minimaal 84Ah nodig, zeg 100Ah om aan het eind van de film nog puf te hebben....
Hoop voor hem dat ie iets van 89dB/1watt/1meter haalt, dan valt het allemaal wel mee.
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

mr TC

Ik heb deze JBL versterker alleen als voorbeeld gegeven voor wat ik als een echte verbetering zie van mijn huidige versterker.
6000 euro is op het moment gewoon te veel.
Wat mij van deze versterker o.a. aanspreekt is zijn hoge dempingfactor.
Hierdoor heeft hij een grote controle over de driver waardoor je instaat ben om met grote vermogens te werken.
Wanneer je serieus SPL wilt hebben onder de 20Hz heb je grote vermogens nodig.
Het vermogen neemt kwadratisch toe naarmate de frequentie daalt.
Uit metingen is gebleken dat mijn versterker aangesloten op een accu, pieken trekt van boven de 600A, er is dan een spanningsval van 2V, dus 10,5 x 600.
Dit is niet haalbaar met een 1 fase voeding, zelfs 3 fase wordt moeilijk en erg duur.
http://www.delta-elektronika.nl/PDF/DTS-SM6000.pdf
Mijn accu voeding heeft hier geen problemen mee, hij kan pieken leveren van 800A.
Bij bas is hoofdzakelijk spaken van puls/piek gedrag, dus geen constante stroom.
Bij een hoge piek is er altijd sprake van een spanningsval, het is dus belangrijk dat de accu zich snel hersteld na het leveren van een piek ander zakt de spanning verder weg.
Dit vraag een speciale constructie van de accu, en is niet specifiek afhankelijk van de hoeveelheid Ah van de accu.
Een vrachtwagen accu kan wel 200Ah zijn maar is niet geschikt voor het leveren van deze pulsen, zijn platen zijn te dun waardoor bij het leveren van grote pieken een grotere spanningsval ontstaat.
Dit kan tot gevolg hebben dat de platen krom trekken en er inwendig kortsluiting ontstaat, de accu kan zelfs exploderen.
Mijn accu heeft dikke platen(gewicht 30kg), daardoor kleine spanningsval en een snelle hersteltijd.
Mijn acculader kan mijn accu laden terwijl hij belast wordt met een laadstroom van max. 20A.
Dit geeft helaas een storingssignaal op mijn sub, dus ik laad hem nooit op tijdens het spelen.
Ik kan een weekend(2 avonden) spelen zonder dat ik mijn accu tussentijds moet opladen, hij is dan op ongeveer 70%, en in anderhalf uur weer opgeladen.
De stroomkabels die ik gebruik zijn 50mm2.
Plus een condensator van 1F.

Voor de JBL versterker zou 2 van deze accu's voldoende zijn.

Net zoals mijn huidige versterker is de JBL een klasse D versterker..... zie link!

http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Press%20Releases/JBL%20A6000GTi%20Amplifier%20Press%20Release.pdf

Ik wil mijn sub doorlaten lopen tot 50Hz. met voldoende SPL.
Deze driver heeft bij SPL wedstrijden 160db gehaald bij 65Hz.

Mijn visie is, een goede voeding, een versterker met controle en power en een driver (700W continu 4000W piek) die dit aankan.

Ik weet dat mijn aanpak anders is maar waar hebben ze zoveel ervaring met het verwerken van grote vermogens als bij car-audio?

Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Godtoh

Wil je je ramen eruit hebben ofzo....
160dB kom op zeg

Wat je natuurlijk ook kan doen is een automotor in de kamer zetten... en daar een dynamo op aan sluiten :P
Wat levert een leuke motor... 100KW oid... zit je rond de 160pk te kakken ;)
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

mr TC

#233
Citaat van: Godtoh op april  5, 2008, 18:25:27
Wil je je ramen eruit hebben ofzo....
160dB kom op zeg
Citaat van: Godtoh op april  4, 2008, 23:08:25
Hoop voor hem dat ie iets van 89dB/1watt/1meter haalt, dan valt het allemaal wel mee.

Het was alleen als voorbeeld dat die 89db wel haalbaar moet zijn.

Vergeet niet dat de SPL meting bij 65Hz was, daaronder moet het een stuk moeilijker, en ik ga hem tot 50Hz gebruiken.
Plus dat bij SPL metingen een kort signaal wordt gemeten, daarna moet de driver afkoelen, dus absoluut niet vergelijkbaar met normaal gebruik.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Citaat van: Godtoh op april  5, 2008, 18:25:27
Wat je natuurlijk ook kan doen is een automotor in de kamer zetten... en daar een dynamo op aan sluiten :P
Wat levert een leuke motor... 100KW oid... zit je rond de 160pk te kakken ;)


??? ??? ??? ???
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Godtoh

Citaat van: mr TC op april  5, 2008, 19:15:15
??? ??? ??? ???
Beetje domme opmerking hoor :P
IPV accu automotor in de kamer ;)
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

daxie

Citaat van: mr TC op april  5, 2008, 19:04:20


Het was alleen als voorbeeld dat die 89db wel haalbaar moet zijn.

Vergeet niet dat de SPL meting bij 65Hz was, daaronder moet het een stuk moeilijker, en ik ga hem tot 50Hz gebruiken.
Plus dat bij SPL metingen een kort signaal wordt gemeten, daarna moet de driver afkoelen, dus absoluut niet vergelijkbaar met normaal gebruik.


ik snap nog altijd niet dat je een sub wil gebruiken tot 50Hz? Imo  begint een sub bij 50Hz...

mr TC

Daar bedoel ik mee van "0Hz" tot 50Hz.
Mijn front speakers zijn Tandberg studio monitors (gemodificeerd)  en die gaan al vrij laag.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Martijn_H

Er wordt steeds over grote vermogens gesproken.. Ik weet niet of je een en ander goed gesimuleerd hebt, maar meer dan een paar honderd watt zal je niet nodig hebben om de woofer op xmax te krijgen. Alleen op de afstemfrequentie kan je er veel vermogen ingooien, maar ook niet meer dan wat de woofer mag hebben. Onder en boven de afstemfrequentie vliegt de woofer je om de oren als je er zoveel vermogen op zet.

daxie

dacht het al, vond het wat vreemd :)

ik ben alleszins benieuwd naar je eerste metingen...

mr TC

Citaat van: Martijn_H op april  6, 2008, 15:53:16
Er wordt steeds over grote vermogens gesproken.. Ik weet niet of je een en ander goed gesimuleerd hebt, maar meer dan een paar honderd watt zal je niet nodig hebben om de woofer op xmax te krijgen. Alleen op de afstemfrequentie kan je er veel vermogen ingooien, maar ook niet meer dan wat de woofer mag hebben. Onder en boven de afstemfrequentie vliegt de woofer je om de oren als je er zoveel vermogen op zet.

Dat zou betekenen dat ik al maanden naar een sub zit te luisteren die continu voorbij zijn Xmax  gaat, ik kan je verzekeren, dat is niet het geval.
Ik heb de kast gebouwd volgens de aanwijzingen van JBL en van mensen die ervaring met deze driver hebben, zoals forums en radio fortuin.
Simulatie software kwam met rare uitkomsten zoals 2 poorten met een minimale diameter van 20cm. bijna open air. ;D

Citaat van: daxie op april  6, 2008, 17:11:37
dacht het al, vond het wat vreemd :)

ik ben alleszins benieuwd naar je eerste metingen...

Ik ook, ben nu al een paar maanden bezig en het begint toch wel erg te kriebelen!!
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Martijn_H

#241
Dus jij durft 1000 watt 4ohm? op 20Hz door je woofer te drukken? Denk dat hij binnen 2 tellen naast je kast ligt. Mocht het wel lukken en je hebt idd een rendement van 89dB/1watt dan speel je dus op 119dB plus nog minimaal 6dB roomgain. Mij kan je veel wijs maken, maar niet dat jij in het subgebied meer dan een paar 100 watt gebruikt. Bewijs dat maar eens.. Een simulatie kan je precies vertellen hoeveel vermogen je gebruikt bij volle xmax.

Door de kast op 65Hz te tunen is op die frequentie gigantisch veel output mogelijk met een 12", maar 1Hz lager of hoger en je woofer is dood..


mr TC

Citaat van: Martijn_H op april  6, 2008, 21:08:34
Dus jij durft 1000 watt 4ohm? op 20Hz door je woofer te drukken? Denk dat hij binnen 2 tellen naast je kast ligt. Mocht het wel lukken en je hebt idd een rendement van 89dB/1watt dan speel je dus op 119dB plus nog minimaal 6dB roomgain. Mij kan je veel wijs maken, maar niet dat jij in het subgebied meer dan een paar 100 watt gebruikt. Bewijs dat maar eens.. Een simulatie kan je precies vertellen hoeveel vermogen je gebruikt bij volle xmax.

Door de kast op 65Hz te tunen is op die frequentie gigantisch veel output mogelijk met een 12", maar 1Hz lager of hoger en je woofer is dood..



Ik denk dat jij je beter eerst wat meer moet verdiepen in de mogelijkheden van deze driver.
Waar haal jij bv 4ohm vandaan??
En als jij de metingen die ik heb gedaan niet geloofd hoe moet ik het dan bewijzen????
Met pieken gemeten van boven de 600A/10,5V opgenomen vermogen gebruik ik niet meer dan een paar 100W????????????????
Lekker rendement heb ik dan!!!!
En dat voor car-audio, daar ligt het rendement toch zo hoog???
Klasse D-versterker!!!!!!

Wanneer ik jou niet wijzer kan maken is dat niet mijn probleem!!!
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Martijn_H

naja, door met allerlei termen te gaan gooien bewijs je in ieder geval niet veel.

Muziek bestaat uit meer dan enkel sinussen op de afstemfrequentie. Ik probeer alleen aan te geven dat je met bijvoorbeeld een Hypex ds 4.0 heel goed uit de voeten kan. Als je iets onder de afstemfrequentie zou kijken hoeveel vermogen je nodig hebt om op xmax te komen is dat niet zo heel veel.

Veel succes met je 4000 watt amp dan maar..

fgroen

Voordat we hier een which hunt starten... de aanpak in dit topic is inderdaad onorthodox en druist zo hier en daar tegen hetgeen in hifiland bekend en geaccepteerd is.

Ook ik heb mijn twijfels aan de preciese onderbouwing van dit projekt, wat ik echter wel waardeer is dat het uit een hele andere optiek komt en voornamelijk is gebaseerd op waarnemingen en ervaringen uit de car-audio scene. Een aantal aspekten daarvan kunnen voor de home-audio ook waardevol zijn, en de ervaringen die uit dit projekt voortkomen kunnen interessant zijn, goed onderbouwd of niet. De absoluut waanzinnige constructie van de kast heeft hoe dan ook mijn respect en zal met elke willekeurige woofer/versterker combinatie zijn verdienste hebben.

Wat betreft de hele wattage discussie... hier zijn de specs van de onderhavige unit (grappig is dat "3 jaar garantie" daar ook onder valt..  ;D). Gevoeligheid is 91dB @ 2,83V. Knap gevoelig dus, hoewel er niet bij wordt verteld met welke configuratie van de twee 6Ohms spreekspoelen die gevoeligheid gehaald wordt. Waarschijnlijk met de twee spreekspoelen parallel. Komt erop neer, dat je voor aanzienlijke levels in je huiskamer geen kilowatts nodig gaat hebben. Ik denk niet, dat accu's en bijbehorende versterking daar hun mérite hebben. Immers, als het om bot vermogen gaat, kom je met 220V/16A en een goede buffering op papier een stuk verder dan 12V en de inwendige weerstand van de accu's. Ik den wèl, dat accu's een hele schone spanning levert in vergelijk met het lichtnet. Firma's als ESR bouwen hun Emitter versterkers om dezelfde reden.

Dat de woofer een geluidsniveau van 160dB kan halen in een Opel Kadett of een GolfI heeft voor een HT subwoofer weinig waarde. Ik denk niet, dat bij de "car audio SPL competitions" naar de vervorming wordt gekeken. Die tak van sport heeft m.i. sowieso weinig met muziek te maken. Ik denk niet, dat àls je het voor elkaar krijgt een filmpje op dat geluidsniveau af te spelen, de ervaring te genieten is. Gehoorbeschadiging is dan sowieso part of the deal.

Neemt niet weg dat als je subwoofer het voor elkaar krijgt om 100-110dB netjes weer te geven, je al op de bank zit te schudden.

PS: de specs van de JBL driver zijn zodanig incompleet, dat daar geen behoorlijke simulaties mee te doen zijn.

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

mr TC

Dat mijn aanpak onorthodox is heb ik zelf ook al verschillende keren aangegeven.

Dat mijn aanpak indruist tegen hetgeen in hifiland bekend staat en geaccepteerd is kan ik niet zoveel mee.
Niet zo lang geleden dacht iedereen dat de aarde plat was, inzichten veranderen en hebben voor mij geen absolute waarde.

Dat mijn motivatie niet perfect is weet ik, ik heb ook in het begin van mijn topic aangegeven dat ik mezelf niet als deskundige zie.

Wat SPL metingen betreft heb ik zelf ook aangegeven dat het niets te maken heeft met normaal gebruik van een driver.
Ik heb wel bewondering voor de mechanische prestatie.
Ik ben ook niet begonnen db waarden, ik zag dat als een spelletje en daar zag ik geen kwaad in....mijn fout!!!

Dat er twijfels zijn over mijn aanpak begrijp ik en daar heb ik ook geen probleem mee, ook dit heb ik zelf al verschillende keren aangegeven.

De interne weerstand van mijn accu is 0,0045ohm, zie ik niet als beperking.

Maar dat mijn waarnemingen en metingen in twijfel getrokken worden, ik dus eigenlijk voor leugenaar wordt gezet daar heb ik wel een probleem mee.
Wanneer ik kW's heb gemeten dan is dat zo....punt.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Erik van Voorst (in memoriam)

#246
 Hoi Teun

Ik blijf het verschrikkelijk leuk leesvoer vinden.
Eindelijk eens iemand (buiten de Amerikanen >:D) die het gebaande pad verlaat en
de car-audio op basis van veel praktijkervaring integreert in zijn Hometheater.  8)

Ik lees hier en daar een twijfelachtig repliek over jouw bevindingen
met soms een beetje te veel pushen.
Laat je hierdoor niet te ver afleiden ....je manier van bouwen en je
nauwgezetheid EN je vele praktijkexperimenten (daar kan geen discussie tegenop  ;))
zullen dit tot een heerlijk geslaagd extreem project maken. ;D

PS
No substitute for cubic inches... ;D
Ik heb op mijn sub een prachtige KSA Krell gehad en daarna een mooie Luxman Powerbak en als laatste een extreme (en goedkopere) Carlsbro van ....1000 Watt.. 8).....en alleen de laatste kon de benodigde resultaten leveren...dus die is erop gebleven...bye bye Krell en Luxman  :-X

Die andere bakken waren zo mooi...die heb ik toch maar lekker elders in "the chain" gehouden... ;D >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

cwjongzz

Graag wil ik even reageren op meneer Martijn_H.
TC heb ik vanaf het eerste moment gevolgt. Wat hij doet vind ik gewoon fantastisch! Je kan duidelijk zien hoe goed hij erover nadenkt. De openheid en de nette duidelijke goede uitleg kan ik goed volgen.
Mijn logica is dan ook dat wat hij neer gaat zetten goed gaat lukken.
Mijn vraag aan Martijn is dan ook: of je wel goed kan lezen en het wel kan begrijpen.
Ik denk dat je dingen verdraait en wel in de zo negatieve zin, want ik snap jou punt niet. Waarom zou TC zich moeten bewijzen als hij op deze open manier bezig is?
Wat wil jij hiermee bereiken, nooit positieviteit om je heen gehad?
Sorry TC dit wilde ik even kwijt. Ik lees kijk elke dag hoe jij vordert maar ik kan het niet uitstaan, als mensen lastig gaan doen om jou af te remmen of je in verwarring gaan brengen.
Het is gewoon een en al gaaf wat je doet.

Mevrouw Jeane toerible

Martijn M

Citaat van: mr TC op april  7, 2008, 13:18:00
Maar dat mijn waarnemingen en metingen in twijfel getrokken worden, ik dus eigenlijk voor leugenaar wordt gezet daar heb ik wel een probleem mee.
Wanneer ik kW's heb gemeten dan is dat zo....punt.

Wat is nou precies het probleem?

Ik denk dat Martijn_H je probeert te behoeden voor het onnodig veel geld uitgeven. Iedereen kan zich vergissen en dan zijn reacties van andere forummers een gratis advies waar je je voordeel mee zou kunnen doen.

Als de woofer 700 watt RMS kan verdragen, heeft het naar mijn mening geen zin om een veel grotere versterker aan te schaffen. Vooral niet als we dan spreken over meerdere kilowatts. Met meer vermogen loop je het risico de boel na een tijdje flink 'blazen' te oververhitten.

Je stemt de subwoofer af rond 30 a 40 hz. Dat betekent dat je op die frequentie enorm veel vermogen in de sub kunt stoppen zonder dat de driver door zijn xmax gaat. Echter, als je hier onder komt, gaat de mechanische belastbaarheid pijlsnel omlaag! Bij 20 hz heb je aan een paar watt voldoende om de spreekspoelhouder tegen de achterste poolplaat te laten klapperen.

Omdat in films over het algemeen ook veel sublaag van onder 30 hz zit, kun je die extreme output die je systeem heeft bij een goeie 30 hz eigenlijk niet eens optimaal benutten.
Stel, je zet het geluid ontzettend hard terwijl er veel 30hz content in het aangeboden signaal zit. Dat gaat allemaal prima en inderdaad extreem luid zonder gekke bijgeluiden, maar als er dan ineens een stukje 25 hz op dat niveau bij de driver komt, dan zul je een hoop bijgeluiden horen en mogelijk de driver aan z'n eind helpen. Immers, een luidsprekermembraan ondervindt onder de afstemfrequentie van de basreflex-kastcombinatie nagenoeg geen demping en kan met relatief weinig vermogen al extreme excursies vertonen!

Dutch & Dutch

Martijn M

Ik moet mijzelf tóch even corrigeren! Zojuist heb ik de woofer gesimuleerd in deze kast en tot mijn verbazing zie ik dat de driver best 1500 watt mag zien! Of het wenselijk is om een driver te hebben die zo veel vermogen lust is een tweede, maar hij lijkt het werkelijk nodig te hebben om hem tot volledige excursie te drijven. Wonderlijk, vind ik. Dit heb ik nog nooit eerder gezien. Normaalgesproken heb je voor een 12" woofer voldoende aan een goeie 100 watt.
Dutch & Dutch