SUBWOOFER dubbele kast

Gestart door mr TC, december 8, 2007, 22:44:24

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn M

http://www.royaldevice.com/

Ze beweren de grootste hoornsubwoofer ter wereld gebouwd te hebben. Of dit werkelijk de grootste is, durf ik te betwijfelen. Het is echter wel de grootste die ik op internet heb gezien. Bovendien is het nog maar de vraag of dit wel enorm diep gaat. Ik heb me laten informeren dat een dergelijke hoornconstructie nog maar amper onder 30 hz komt.
Mijn subjes gaan strak tot 20 hz en ik heb echt geen tekort aan dynamisch bereik. Beetje ziek dus zo'n sub. Zou 't klinken?



Dutch & Dutch

mr TC

Idd deze is het.

Hoe klink weet ik niet.
Maar ik zou het graag willen horen.
De rest wat daar staat is ook niet misselijk.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Weet iemand een goeie meetmic. Die strak is van 0 tot 200Hz?????
En een goeie db meter???
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

#178
dubbel
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

#179
Ik hoop dat deze foto het systeem met de luchtbalgen wat duidelijker maakt.
Hier is te zien dat de lucht balgen voorbij hun minimale uitzetting van 30mm, uit de sokkel komen.
En dat ze worden begrensd door de boutjes met de metalen schijfjes.
Deze boutjes en schijfjes komen vrij in de sokkel te zitten, dus zonder deze aan te raken.
Met een speling van +/- 5mm.
Dus wanneer de speaker iets heen en weer zou gaan wanneer bv iemand er tegen aan stoot dan nog zullen de boutjes de sokkel niet raken.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

De luchtbalgen steken nu iets uit de sokkel maar wanneer ik ze indruk tot hun minimale afstand komen net iets onder de bovenkant van de sokkel.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Hier een foto van de onderkant van de sokkel.
Zo is te zien hoe de luchtbalgen worden aan gesloten.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Hier foto van de onderkant van de sokkel waarop te zien is hoe de boutjes met hun schijfjes komen te zitten.
Deze is er ff los in gelegd, wanneer hij gemonteerd is kom hij +/- 15mm hoger te zitten dus vrij van de sokkel.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Godtoh

En wat weegt het allemaal ;D
Misschien geen lucht maar een gas dat lichter is dan lucht in de balgen spuiten.
Kan je het wat beter dragen :P
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

mr TC

Citaat van: Godtoh op maart  6, 2008, 18:35:24
En wat weegt het allemaal ;D
Misschien geen lucht maar een gas dat lichter is dan lucht in de balgen spuiten.
Kan je het wat beter dragen :P

De kast komt op 210kg en de sokkel op 28kg, de balgen kunnen ruim 400kg aan.
Het voordeel van gas zie ik niet zo snel, het volume van de balgen is niet echt groot, en met een gewone voetpomp zijn ze op druk te brengen.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Godtoh

Citaat van: mr TC op maart  6, 2008, 21:01:29
De kast komt op 210kg en de sokkel op 28kg, de balgen kunnen ruim 400kg aan.
Het voordeel van gas zie ik niet zo snel, het volume van de balgen is niet echt groot, en met een gewone voetpomp zijn ze op druk te brengen.

Was meer voor de... naja hoe moet ik het zeggen, ach je snapt me vast wel ;D
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

mr TC

Citaat van: Godtoh op maart  6, 2008, 21:04:32
Was meer voor de... naja hoe moet ik het zeggen, ach je snapt me vast wel ;D

Ik snap je wel.
Het is in ieder geval leuk dat je reageer. ;)
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Godtoh

Citaat van: mr TC op maart  6, 2008, 21:15:43
Ik snap je wel.
Het is in ieder geval leuk dat je reageer. ;)

Mag graag kijken naar bouwwerken van een ander :)
Jij maakt het echt super, kan ik nog heel veel puntjes aan zuigen :)

Hoop dat hij net zo goed gaat klinken als je de bouw maakt.
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Erik van Voorst (in memoriam)

....in ieder geval erg INNOVATIEF  O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scrutinizer

mr TC.... keurig toegepast.
Ik hoop dat ze onderhouds vriendelijk zijn.
Mijn ervaring(en) met rubber luchtbalgen is qua ontkoppeling goed en effectief, maar erg storend in onderhoud.
Rubber is poreus en laat onder druk zijn inhoud lopen (incontinent) :P...., waardoor ik de VPI HRX om de 2 dagen op (juiste) druk moest zetten met een handpompje en gek werd van het aanslaan van de 'high pressure' pomp tijdens het 'levellen' van de "Active Vibraplane".

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

mr TC

Citaat van: Godtoh op maart  6, 2008, 21:47:28
Hoop dat hij net zo goed gaat klinken als je de bouw maakt.

Ik heb er alle vertrouwen in.

Citaat van: Erik van Voorst op maart  7, 2008, 19:51:06
....in ieder geval erg INNOVATIEF  O0

Dank je!!

Citaat van: scrutinizer op maart  7, 2008, 20:18:43
mr TC.... keurig toegepast.
Ik hoop dat ze onderhouds vriendelijk zijn.
Mijn ervaring(en) met rubber luchtbalgen is qua ontkoppeling goed en effectief, maar erg storend in onderhoud.
Rubber is poreus en laat onder druk zijn inhoud lopen (incontinent) :P...., waardoor ik de VPI HRX om de 2 dagen op (juiste) druk moest zetten met een handpompje en gek werd van het aanslaan van de 'high pressure' pomp tijdens het 'levellen' van de "Active Vibraplane".

Anton.

Om te beginnen, erg mooie platenspeler.

Als dit:

http://www.soundsofsilence.com/vibraplane.htm

de Active Vibraplane is die je gebruik dan is dat niet goedkoop.

Wat het onderhoud van de balgen betreft, de leverancier heeft mij vertelt dat ik hooguit eens in het half jaar 1 of enkele balgen weer op druk moet brengen.
Deze balgen worden voor industriƫle doeleinde gebruikt, voor motoren, pompen en zelfs complete vloeren worden met luchtbalgen trilling vrij gemaakt.
Ik denk dat het voor deze toepassingen onderhoud vriendelijk moet zijn.
En ik heb geen voorbeelden in de documentatie gezien van actieve systemen.

Voor mij is het ook een kwestie van afwachten.
Wanneer ik ze om de paar dagen weer op druk moet brengen ga ik iets anders verzinnen, want dat lijkt mij vrij irritant.

Teun.

Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

En nogmaals het vriendelijke verzoek om info/advies betreft meetmicrofoon en db meter.
Gaarne: type, prijs, waar te koop/huur en eventueel gebruikers info zoals bv een correctie tabel voor de db meter.

Wie kan mij hier verder mee helpen????
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

PM

Ik heb meetprogramma RoomEQ gebruikt. Dit programma biedt een optie om je de repsonse van je geluidskaart te analyseren, een calibratie file voor je microfoon/dbmeter te gebruiken en op basis van deze zaken te meten. Ik heb zelf een standaard analoge dbmeter (zit een cinch uitgang op). Deze kan je o.a. bij de forumsponser ITC kopen.
Groeten, Peter

mr TC


Bedankt peter.

Als lukt kan ik ook grafiekjes laten zien op mijn topic. ;D








Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

BOUBOU

Citaat van: mr TC op maart  8, 2008, 14:06:40
En nogmaals het vriendelijke verzoek om info/advies betreft meetmicrofoon en db meter.
Gaarne: type, prijs, waar te koop/huur en eventueel gebruikers info zoals bv een correctie tabel voor de db meter.

Wie kan mij hier verder mee helpen????


En als het budget het toelaat eventueel een Velodyne SMS-1

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

daxie

Citaat van: BOUBOU op maart  8, 2008, 20:50:51
En als het budget het toelaat eventueel een Velodyne SMS-1

MvGr. BOUBOU

wat qua meetapparatuur niet meer is dan een behringer ecm8000 microfoon gecombineerd met een semi-automatische parametrische equalizer

koop dus een behringer ecm-8000, een fantoomvoeding, een parametrische equalizer (behringer of dbc of zo), en je kan evenveel voor een kwart van de prijs. Maar uiteraard krijg je niet hetzelfde gebruiksgemak terug

Interficior

En kwaliteit. Je kunt veel zeggen, maar de kwaliteit van de Velodyne ligt een stuk hoger dan die behringer EQ-apparaten. Dus het is niet alleen gebruiksgemak die je krijgt voor het extra geld.
Take it or lease it

scrutinizer

Citaat van: mr TC op maart  8, 2008, 13:56:16
Ik heb er alle vertrouwen in.

Dank je!!

:)

CitaatOm te beginnen, erg mooie platenspeler.
Zeker Teun.....vooral als de balgen i.v.m. resonantie freq. van het systeem, de juiste 'lage' druk hebben.

CitaatAls dit:

http://www.soundsofsilence.com/vibraplane.htm

de Active Vibraplane is die je gebruik dan is dat niet goedkoop.

Om bepaalde 'wensen' stabiel te krijgen, bestaat er in mijn ervaring.....No such thing as a free lunch. :)
........en zelfs deze machine comes with a price...... niet alleen financieel, maar ook met veel herrie mits de compressor, om te compenseren voor het 'incontinente' gedrag van deze contraption (air bladders ;)), ver verwijderd is van de bron.


CitaatWat het onderhoud van de balgen betreft, de leverancier heeft mij vertelt dat ik hooguit eens in het half jaar 1 of enkele balgen weer op druk moet brengen.
Deze balgen worden voor industriƫle doeleinde gebruikt, voor motoren, pompen en zelfs complete vloeren worden met luchtbalgen trilling vrij gemaakt.
Ik denk dat het voor deze toepassingen onderhoud vriendelijk moet zijn.
En ik heb geen voorbeelden in de documentatie gezien van actieve systemen.

Ik weet dat Eddy Driessen (Pluto turntables) destijds ook een bepaalde periode heeft gewerkt met deze bolbalgen voor onder de fundatie voor zijn draaitafels, en werkt nu ook met Vibra Plane.

CitaatVoor mij is het ook een kwestie van afwachten.
Wanneer ik ze om de paar dagen weer op druk moet brengen ga ik iets anders verzinnen, want dat lijkt mij vrij irritant.

Zo is dat Teun ....Trial and Error ;)

Veel Succes!!!

Anton.


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

daxie

Citaat van: Interficior op maart  9, 2008, 11:18:49
En kwaliteit. Je kunt veel zeggen, maar de kwaliteit van de Velodyne ligt een stuk hoger dan die behringer EQ-apparaten. Dus het is niet alleen gebruiksgemak die je krijgt voor het extra geld.

dat moet iemand me nog bewijzen :)

ik heb een sms-1 nog niet gehoord tegenover een behringer. ik kan met niet inbeelden dat dit in het gebied onder de 80Hz veel uitmaakt

mr TC

Iedereen bedankt voor de info.

De Velodyne ziet er veelbelovend uit, maar de goedkoopste die ik TOT NU TOE heb kunnen vinden is 850 euro.
Dat is een hoop geld.

In ieder geval voldoende stof om over na te denken en op internet te onderzoeken.

Mvgr,

Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'