SUBWOOFER dubbele kast

Gestart door mr TC, december 8, 2007, 22:44:24

Vorige topic - Volgende topic

mr TC

Citaat van: fgroen op februari 11, 2008, 19:24:33
Heb je nu grondverf op de (lijm)kanten van de bracing gedaan?  ???

Ik wil de PU lijm hoofdzakelijk in het centrum van de platen zijn werk laten doen, vandaar dat ik daar sleuven in hebt gemaakt.

Wanneer ik lijm op de schuine kanten van de diagonalen platen zou doen schuif ik die lijm eraf wanneer ik de bracing de kast in duw, dus dat heeft geen zin.

Hier gebruik ik waterglas voor, zet ook wat uit en is echt vloeibaar zodat ik dat kan toepassen wanneer de bracing al in de kast zit. ;)
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

...
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Rob G

De bracing ziet er indrukwekkend uit, maar ik blijf erbij dat dit zeker niet de meest efficiente uitvoeringswijze is. Of het ook niet voldoende is durf en kan ik overigens niet beweren.

Meestal zie je dat men als bracing hele verstijvingsplaten toepast. Een plaat is in zijn vlak ontzettend stijf,  en daardoor zeer geschikt als bracing. In deze platen zijn vaak wel ronde gaten aangebracht, maar door deze ronde vorm kunnen alle spanningen worden 'omgeleid' brengt dit een zeer geringe verzwakking met zich mee (denk bijvoorbeeld aan de ouder steven boogbruggen).
Jouw verstijvingsplaten hebben zeer grote, bijna vierkante gaten en zullen daardoor niet als plaat werken, maar als onderling verbonden 'ribben'. En deze constructie is veel minder stijf dan het toepassen van platen.

CiteerIk wil de PU lijm hoofdzakelijk in het centrum van de platen zijn werk laten doen, vandaar dat ik daar sleuven in hebt gemaakt.
Waarom? Het verlijmen van de gehele kopse kant geeft juist weer meer sterkte én stijfheid.

mr TC

Citaat van: Rob G op februari 12, 2008, 08:04:33
De bracing ziet er indrukwekkend uit, maar ik blijf erbij dat dit zeker niet de meest efficiente uitvoeringswijze is. Of het ook niet voldoende is durf en kan ik overigens niet beweren.

Meestal zie je dat men als bracing hele verstijvingsplaten toepast. Een plaat is in zijn vlak ontzettend stijf,  en daardoor zeer geschikt als bracing. In deze platen zijn vaak wel ronde gaten aangebracht, maar door deze ronde vorm kunnen alle spanningen worden 'omgeleid' brengt dit een zeer geringe verzwakking met zich mee (denk bijvoorbeeld aan de ouder steven boogbruggen).
Jouw verstijvingsplaten hebben zeer grote, bijna vierkante gaten en zullen daardoor niet als plaat werken, maar als onderling verbonden 'ribben'. En deze constructie is veel minder stijf dan het toepassen van platen.
Waarom? Het verlijmen van de gehele kopse kant geeft juist weer meer sterkte én stijfheid.

Ik begrijp je bedenkingen.

Maar ik heb simpelweg de ruimte niet voor een andere structuur.
Het gat voor de driver in de baffle van de binnenkast neemt meer dan 70% in beslag komt over het centrum van de plaat en loopt van wand tot wand.

Achter de driver heb ik maar 15cm en in het midden van de achterkant van de driver zit een gat voor lucht koeling dus daar wil ik de airflow absoluut niet hinderen.
De achterkant van de driver bestaat uit de punten van de koelribben en is dus niet vlak zoals bij andere drivers.
Toch wil ik achterkant van de driver verbinden met de binnenkast.
Zoals je heb kunnen zien heb ik hiervoor ring gemaakt als ondersteuning.
Waardoor ik nog minder ruimte over hebt voor een latten structuur achter de driver.

Ook de poort zit vrij dicht op de driver, afstand tussen het gat van de driver en de poort is 7cm.
En de poort komt een aardig eind de kast in.
Hoever precies weet ik nog niet en ik wil hier vrij in blijven bij de uiteindelijke afstelling. 

De eventuele beweging in een plaat die aan de zijkanten verbonden is zit volgens mij het meest in het midden.
Bij deze bracing heb ik mij het meest geconcentreerd op het centrum van de dunste wanden.
De kruis verbinding voor de boven en onder plaat bied volgen mij voldoende stijfheid, zeker in het midden.
Voor de driehoeken naar de zijwanden ben ik uit gegaan van een zo groot mogelijk gat voor de airflow, zonder de stijfheid al veel te verminderen.
Ik kan met mijn +/- 100kg op het midden van de driehoeken gaan staan zonder dat het breekt.
Ook met lijmtangen heb ik de druk op de driehoeken uitgetest en ze buigen een ietsje door maar kunnen de druk goed aan.

Wat ribben van de diagonalen platen betreft, deze worden in de hoeken verbonden zodat zij niet meer als losse elementen gezien kunnen worden.
Er komen ook geen haakse krachten op, hooguit in de lengte richting.

Wanneer ik de bracing in de kast duw moet echt veel kracht gebruiken om hem op zijn plek te krijgen, dus hij zit al vrij stijf.
De verbinding die ik in de hoeken ga maken met waterglas is volgens mij beter dan PU lijm, omdat de PU lijm daar niet echt opgesloten zit kan het geen druk opbouwen en krijg je een hoop luchtbellen waar je weinig aan hebt, en is daar erg moeilijk aan te brengen.
Waterglas is vloeibaar, is dus makkelijker te verwerken wanneer de bracing al in de kast zit.
Waterglas lijmt ook is veel harder en maakt het materiaal ook harder en sluit luchtdicht af.

Toen ik de ribben van de binnenkast met waterglas behandelde kwam het druppel gewijs door de PU heen aan de buitenkant van de kast.
Pu lijm is dus vrij poreus.

Wat de grondlak betreft op de bracing, dit heb ik alleen gedaan om meer feeling met de lak te krijgen wat betreft de verdunning van de lak, goed dekken en toch goed blijven vloeien.
Dus de lijm, waterglas oppervlakten worden opgeruwd voor dat de bracing de kast in gaat.

Of dit de beste bracing is die je kan maken met de beperkte mogelijkheden die er zijn weet ik niet.
Ik heb geprobeerd een goede structuur te maken maar er zullen allicht andere en misschien wel betere manieren zijn.

Ik hoop je hiermee voldoende  mijn beweeg redenen te hebben verklaard en bedankt voor je reactie.

Teun.

mr TC

Alle lijmtangen verzamelen!! ;D

mr TC

De gaten van de driver behandeld met waterglas, op de foto is nu goed te zien hoe glad het wordt.

mr TC

Binnenkast op de frontplaten gelijmd.

Het begint nu al echt zwaar te worden. >:D

apiehapy

Hoi Teun ziet er inderdaad heavy uit.
Maar het is een project.
Veel succes verder.
Groeten Ap

mr TC

Bedankt Ap,

Ik moet nog wat lijmresten weghalen, kan de bracing en het demping materiaal erin.
En dan kan de binnenkast dicht.

Daarna de buitenkast afbouwen en afwerken .

Pas wanneer dat klaar is ga ik aan de sokkel beginnen.
Gelijktijdig lukt niet, beetje ruimte gebrek.

Groetjes,

Teun.

mr TC

Vanwege het commentaar uit mijn omgeving, Rob G en fgroen heb ik mijn werkwijze aangepast en alle lijmvlakken van de bracing lak vrij gemaakt om eerst toch over het hele oppervlak pu lijm te gebruiken.

mr TC

En in de kast gelijmd.

mr TC

Alle lijmresten van de bracing verwijderd.
Alle naden en hoeken behandeld met waterglas.
Fibraflex in de kast gelijmd.
Bracing ring voor de driver vast gelijmd, er was 1 extra rubberen ring nodig om voldoende tegendruk te krijgen.

mr TC

Demping in de binnenkast gelijmd.

mr TC

Laatste plaat van de binnenkast gelijmd.

mr TC

De eerste 2 platen van de buitenkast aan de frontplaat gelijmd.

mr TC

Topview.

mr TC

Helaas is tijdens het kantelen van de kast(+/-100kg) de rand van 1 van de platen beschadigd. >:D
Het was de top plaat, het wordt nu de bodemplaat.

mr TC

Voor de rest is het lijmen tot nu toe goed gegaan.
Hier een close-up

mr TC

Achterplaat gelijmd.

mr TC

Vuldoppen,

1 grote om te vullen en 1 iets kleinere om te legen.

Godtoh

Wanneer ging je ook alweer mijn kast maken :P
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Onne

Volgens mij krijg je echt geen beweging meer in die kast, moet je voorstellen wanneer je gaat verhuizen...
zonder het zand is het al loodzwaar!

Maar wel Cool !  ;D

mr TC

Citaat van: Godtoh op februari 22, 2008, 15:58:02
Wanneer ging je ook alweer mijn kast maken :P

;D dat overleef ik niet!!!

mr TC

Citaat van: Onne op februari 22, 2008, 16:00:30
Volgens mij krijg je echt geen beweging meer in die kast, moet je voorstellen wanneer je gaat verhuizen...
zonder het zand is het al loodzwaar!

Maar wel Cool !  ;D

Hij weeg nu zo'n 100kg, kantelen en verschuiven gaat nog wel.
Maar ik moet wel goed opletten dat er niet op de vloer lig want door het gewicht heb je snel een beschadiging.
Wat verhuizen betreft, daarom plaats ik aan de onderkant een dop om hem ook weer te kunnen legen.

Onne

Citaat van: mr TC op februari 22, 2008, 16:32:32
Hij weeg nu zo'n 100kg, kantelen en verschuiven gaat nog wel.
Maar ik moet wel goed opletten dat er niet op de vloer lig want door het gewicht heb je snel een beschadiging.
Wat verhuizen betreft, daarom plaats ik aan de onderkant een dop om hem ook weer te kunnen legen.

En hoe ga je het ding van de grond krijgen wanner je het zand eruit wil laten lopen ?