"iets waar al JAREN en JAREN zeer grote groepen van mensen onderzoek naar doen"

Gestart door dekkersj, november 19, 2007, 00:29:13

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Citaat van: Raphie op november 29, 2007, 14:48:14
Nee, het beter om elkaar maar gewoon na te praten en alles voor zoete koek te slikken?!?  ::)
Als er geen alternatief is dan wel ja... Of had jij een beter idee?

Ik kan zat redenen opnoemen waarom kabels anders klinken, dat is dan allemaal op basis van theorieen die ik elders gelezen heb, ik kan er echter geeneen bewijzen en vaak spreken ze elkaar (helaas) nog tegen ook :P

Ik heb het dan niet over de LCR eigenschappen want dat is allemaal (relatief) simpel en eenduidig.

scrutinizer

Citaat van: scrutinizer op november 28, 2007, 14:57:34
Jacco,  ik ben van mening dat een ABX, in dit geval van powercords onder de volgende condities meer contrast geeft:
- gebruik maken van één bron: cd speler van niveau.
- twee geintregeerde versterkers van gelijk merk, type en afregeling (deze voor en tijdens de test continue aan spanning, één verbonden met een standaard pc, de ander met een pc naar (eigen) keus) en waar dan m.b.v. een switchbox luidspreker en inputkabels gelijktijdig en direct omgeschakeld kunnen worden.
- gebruikmakend van een goed opgesteld luidsprekersysteem van enige kwaliteit.
.
Met een test set-up als hierboven geschetst, met een mogelijkheid het systeem en de akoestische omgeving eerst wat te leren kennen, gebruikmakend van eigen muziek op CD, kan je veel duidelijker informatie verkrijgen over het verschil van de powercords.
Als ze in de ABX bereid zijn eigen recordings, zowel van harde schijf als van CDR, achterwege te laten dan wil ik wel zorg dragen voor de powercord en een aantal serieuze luisteraars voor deze test.
Give me a date, time and place?.... Tot die tijd beperk ik mezelf door "veel te luisteren". ;D

Btw,
Dat klinkt enigzins denigrerend richting MF en is nu juist mijn inziens de verarming in jouw discussies, deze man heeft kennis, en heeft zeker 'iets' te melden.
Kijk Jacco, al ben ik het niet op alle punten eens met jouw visie omtrent deze hobby, lees ik wel goed wat je te melden hebt en denk ik daar vervolgens ook over na (tijdens het muziek luisteren dan :P, maar toch.). ;D

Met groet,
Anton

I' am a little bit confused here!!!
Je ziet hier duidelijk twee kampen die elkaar bestoken met theorieen en ervaringen.
Aangezien dit issue niet met een theorie beslecht gaat worden, heb ik een voorstel gedaan de praktijk te laten beslissen.
Gezien er daarna van alles mis was aan het voorstel zoals geschetst,  zal ik mijn 'eerdere' aanbod, met betrekking tot het verhogen van de 'resolutie' en de overdracht verliezen van de 'switchbox', aanpassen.
Een hoog resolutie weergavesysteem waar d.m.v.:
- een Wadia 2000S transport via een ST link naar de Digital Lens.
- twee maal Wadia 2000 Decoding Computers ( met laatste upgrade boards).
- waarvan één voorzien met NBS Statement powercord, de ander met standaard powercord.
- een Genesis Digital Lens waar ik een mogenlijkheid in creëer om twee maal ST (AT&T) uit A/B te kunnen schakelen.
- ST interface: drie maal Translite AT&T kabels.
Met voor mij als uitgangspunt geen 30 mensen te laten luisteren in de naam van wetenschap, maar bijv. Garmt en Jacco, dit puur om het vanuit de praktijk te benaderen, met apparatuur qua resolutie "up for that task" .
Garmt representatief voor het forum en voor Jacco een mogelijkheid deze 'hoge resolutie' te recorden voor zijn onderzoek.
Dit alles wil ik wel organiseren waneer er animo van beide heren voor is. Voor mij zal het meer een (gezellige) luisteravond worden omdat het mij duidelijk is dat kabels van belang zijn in mijn beleving van muziek(weergave).

Groet,
Anton

ps. Dat er elektrisch verschil te meten is aan kabels is niet de issue hier, dat is een natuurkundig feit. Zowel Jacco als Sander hebben dat ook onderkend.
CiteerCitaat van: scrutinizer op November 26, 2007, 14:30:46
Als een elektrotechnisch ingenieur mij vertelt dat er door het te veranderen van de capacitieve, inductieve en/of weerstandswaarden van een kabel geen elektrisch verschil te zien is.
[...]
Dat kan, dan zijn de verschillen dusdanig klein dat de netto bijdrage verwaarloosbaar is.
SanderSassen

Oh zo, tsja Sander (heey welkom terug!) heeft het eigenlijk al verwoord. Soms is een kwantificatie van het probleem (en oplossing) noodzakelijk om spijkers met koppen te slaan. Hier gaat het om netsnoeren en je moet een wel heel erg vreemde kabel gebruiken wil dat mis gaan. Of zelfs maar een verandering teweeg brengen.

Groet,
Jacco

Dan is de vraag nu: Is dat verschil genoeg om dat gehoormatig te kunnen vaststellen? :)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

calli43

Hallo,

Ik ben al een aantal jaren lid van zowel HIFI als ook HT FORUM.
Ben nog steeds een believer, maar onder andere door de bijdragen van Jacco is mijn geloof niet meer zo diep.

Vooral hier op HT FORUM waren er veel topic's over kabels.
De ene persoon vond het nog beter dan de ander.
Wanneer je dan nieuw bent zoals ik destijds, slik je het allemaal voor zoete koek.
Gelukkig heb ik geen astronomische bedragen voor een en ander uitgegeven maar t had ook met minder gekund.

Wat wil ik nu zeggen? Ook al ben je het niet altijd met Jacco en andere techneuten eens,
helpt het wel om te relativeren. Persoonlijk ben ik een stuk kritischer geworden in mijn audio beleving en doe ik minder snel impuls ankopen.

Groeten
Karel

PS: zie onder mijn voorstelling van Jacco op het HTFORUM

naim nait 5i (stereo)
Rotel RSX1056 (surround)
AH njoe tjoeb CD
Panasonic Blu-ray BDT 100 Usher X929 front speakers Castle Howard S3 surround speakers B&W LCR60 center XCAN 2 hoofdtelefoonversterker Tuner ST4000 marantz

cyberjobe

Citaat van: Ejorne op november 29, 2007, 13:55:49
Ik vraag me af waarom dat merk/bedrijf verschillende series/prijsklasses verkoopt. Nothing but signal... Komt op mij over alsof de goedkoopste en duurste kabel exact hetzelfde moet preseteren...  :P

;)
Omdat bij de duurste kabel het signaal (bijna) perfect uitkomt door meer toevoegen van exotischere materialen. Ook worden iedere kabel gemeten en beluisterd voor de afmontage. Na de montage worden ze opnieuw beluisterd. Verder krijg je "life-time" garantie. Dat kreeg ik echt niet bij de Monster Cable  ;). Zie http://www.nbscables.com/info/why.html voor hun uitleg. Klinkt heel redelijk: laten we zeggen dat de EMI in de golflengte regio van 88 kHz (lekker makkelijk). In de golflengte van 11 kHz passen 8x 88kHz golven. Dus kan er interferentie plaats vinden. Zeker als ze uit fase trillen krijg je leuke effecten.
In de FAQ krijg je ook leuke antwoorden op standaard vragen. IMHO is NBS een van de minst kleurende kabels die verkrijgbaar zijn. Dat het niet allemans vriend is, so be it (maar is dat niet met alles: smaak?).
De instapper Dragonfly is redelijk betaalbaar en heeft al behoorlijk impact op het geluid bij de veel sets. Of het goed uitpakt, is wat iedereen voor zich moet uitmaken  ;) Verder moet je alles in verhouding kijken: het heeft idd geen zin om LS kabels te kopen die 2x zo duur is als de hele set samen. Dan loont het meer om betere speakers te kopen etc...
Vwb de argumentatie/"wetenschappelijk bewijs" zal het me aan mijn anus oxideren! Het resultaat telt  ;D

PS: de term "behoorlijk" hangt af van hoe goed je hersenen-oren interactie is (dus getraind').
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

dekkersj

Citaat van: J.A.F._Doorhof op november 29, 2007, 10:39:54
@Jacco,
Ik vraag niet naar je geloofsovertuiging begrijp me goed.

Ik probeer te achterhalen of je ECHT ALLES op een wetenschappelijke manier benaderd of dat je gewoon zit te stangen :D

[...]
Laat Audiofiel eerst mijn twee vragen beantwoorden. Daarna zal ik jouw vraag beantwoorden.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

hifiman

Citaat van: cyberjobe op november 29, 2007, 16:13:52
Klinkt heel redelijk: laten we zeggen dat de EMI in de golflengte regio van 88 kHz (lekker makkelijk). In de golflengte van 11 kHz passen 8x 88kHz golven. Dus kan er interferentie plaats vinden. Zeker als ze uit fase trillen krijg je leuke effecten.
Klok en de klepel  ???

snikkeltje

Ik heb even op die site gekeken van NBS, ze geven hoog op van het feit dat de kabels zoveel EMI en RFI tegen houden.
Blijkbaar een stuk meer dan de concurrentie en daardoor klinkt hun kabel een stuk beter dan de rest. Het tegen houden van EMI en RFI is blijbaar te meten door de mannen van NBS. Waarom laten ze dan bijv. geen resultaten (grafiekjes etc) hiervan zien ivm een dropveter, etc??
Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

cyberjobe

Citaat van: snikkeltje op november 29, 2007, 16:42:43
Ik heb even op die site gekeken van NBS, ze geven hoog op van het feit dat de kabels zoveel EMI en RFI tegen houden.
Blijkbaar een stuk meer dan de concurrentie en daardoor klinkt hun kabel een stuk beter dan de rest. Het tegen houden van EMI en RFI is blijbaar te meten door de mannen van NBS. Waarom laten ze dan bijv. geen resultaten (grafiekjes etc) hiervan zien ivm een dropveter, etc??
Ze claimen dat ze geen kleuring geven aan het signaal, door een lagere noise floor te zorgen. De concurrenten geven vaak een kleuring aan het signaal door gebruik van bijv. koolstof of zilver.
Erg leuke review/luistersessie met Walter Fields: http://www.6moons.com/industryfeatures/nbs/nbs.html
De speakers zijn gepatenteerd en je kan ze terugvinden.
Voor technische vragen kan je ze mailen: [email protected] Ik hou je niet tegen  ;)
Citaat van: Audioloog op november 29, 2007, 16:27:22
Klok en de klepel  ???
Heel simpel: de golflengte is snelheid/frequentie.
Ik zal het voor je voorkauwen:
11 kHz heeft een golflengte van 343 m/s/11000 Hz=0.031 m.
88 kHz heeft de golflengte van 0.0039 m.
Hoeveel golven van 0.0039m passen in 0.031m?
Ff rekenen: 0.031/0.0039=8x.

Ik geef toe: ik typte vrij onnauwkeurig, maar de essentie zat in mijn hoofd. Dat krijg je als je alles vooraf snel uitrekend, zonder op papier netjes op te schrijven. Op de HTS schreef ik gewoon de formule op, getalletjes invoeren en de uitkomst geven. Zo had ik meer tijd voor de moeilijkere opgaves. Echter is dit een forum, en geen opleidingsinstituut  ;)
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: scrutinizer op november 29, 2007, 15:29:13
Gezien er daarna van alles mis was aan het voorstel zoals geschetst,  zal ik mijn 'eerdere' aanbod, met betrekking tot het verhogen van de 'resolutie' en de overdracht verliezen van de 'switchbox', aanpassen.
Een hoog resolutie weergavesysteem waar d.m.v.:
- een Wadia 2000S transport via een ST link naar de Digital Lens.
- twee maal Wadia 2000 Decoding Computers ( met laatste upgrade boards).
- waarvan één voorzien met NBS Statement powercord, de ander met standaard powercord.
- een Genesis Digital Lens waar ik een mogenlijkheid in creëer om twee maal ST (AT&T) uit A/B te kunnen schakelen.
- ST interface: drie maal Translite AT&T kabels.
Met voor mij als uitgangspunt geen 30 mensen te laten luisteren in de naam van wetenschap, maar bijv. Garmt en Jacco, dit puur om het vanuit de praktijk te benaderen, met apparatuur qua resolutie "up for that task" .
Garmt representatief voor het forum en voor Jacco een mogelijkheid deze 'hoge resolutie' te recorden voor zijn onderzoek.
Dit alles wil ik wel organiseren waneer er animo van beide heren voor is. Voor mij zal het meer een (gezellige) luisteravond worden omdat het mij duidelijk is dat kabels van belang zijn in mijn beleving van muziek(weergave).

Groet,
Anton

Volgens mij compleet zinloos... :-\

Kijk maar.....

Veronderstel dat er op dit aanbod wordt ingegaan.....om speciaal voor Jacco deze ervaring op te laten doen voor zijn onderzoek.

Jacco heeft NOG NOOIT EERDER (net)snoerverschillen  (zoals hij beweert) gehoord.
Gebaseerd op het feit dat hij geluisterd heeft in talloze
andere configuraties bij talloze mensen en in talloze winkels...en NU wel ineens bij jou. ???..ik geef je weinig hoop.. ;)

Ik denk dat het voor Garmt alleen maar weer een bevestiging is van iets wat hij VEEL EERDER GEHOORD HEEFT
(zoals hij beweert) in talloze configuraties bij talloze mensen en in talloze winkels...en NU weer bij jou......daar zet ik geld op......want ik ben bij Garmt ook wel eens bij een snoertjes shootout geweest ;)  

HET KAN DUS ALLEEN MAAR VERHELDEREND UITPAKKEN ALS 1 VAN DE 2 KANDIDATEN JOKT OVER ZIJN PRAKTIJK (LUISTER)ERVARING  ::):D

Als Jacco niet kan/wil......wil ik hem best wel vertegenwoordigen.........ik vind mezelf erg objectief... :P >:D :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: Audiofiel op november 29, 2007, 14:52:38
Maar je kunt ook gewoon tevreden blijven luisteren als je set goed klinkt. ;)

Yep, dat is het fijnste! Ik ben blij dat ik daar ben (en het is echt fijn andere mensen ook audio-gelukkig zien te raken 8) En die mensen houden zich verre van bezig met het verklaren van waarom het zo goed klinkt... ;))

Het is trouwens ook veel makkelijker om gelukkig te worden van een setje van €5000... Natuurlijk, je mist een hoop resolutie/informatie..., maar dat is ook direct de reden waarom het zo goed kan klinken ;)

oud_account_1

Citaat van: cyberjobe op november 29, 2007, 17:23:41
Heel simpel: de golflengte is snelheid/frequentie.
Ik zal het voor je voorkauwen:
11 kHz heeft een golflengte van 343 m/s/11000 Hz=0.031 m.
<knip onzinverhaal />
Gebruik jij lucht als geleider in je interlinks, of heb je last van bijzonder langzame electronen?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Audiofiel

Citaat van: reMC op november 29, 2007, 17:46:57
Het is trouwens ook veel makkelijker om gelukkig te worden van een setje van €5000... Natuurlijk, je mist een hoop resolutie/informatie..., maar dat is ook direct de reden waarom het zo goed kan klinken ;)

??? Ik zou ook gelukkig kunnen zijn met een setje van € 2000... Wat zeg ik, ik heb regelmatig kippenvel als ik in de auto zit met mooie muziek op de iPod via de autoradio en de fabrieksspeakers! ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Citaat van: Audiofiel op november 29, 2007, 19:23:55
Wat zeg ik, ik heb regelmatig kippenvel als ik in de auto zit met mooie muziek op de iPod via de autoradio en de fabrieksspeakers! ;)

Maak ik ook wel eens mee :) Maar ook jij hebt een relatief dure set met een reden ;)

oud_account_1

"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Audiofiel

Citaat van: reMC op november 29, 2007, 19:29:56
Maak ik ook wel eens mee :) Maar ook jij hebt een relatief dure set met een reden ;)

Je hebt mijn set nog niet gehoord. En je weet ook niet wat ik er voor betaald heb. Dat is wellicht minder dan jij voor jouw set hebt betaald.

Citaat van: squadra op november 29, 2007, 19:31:34
Compensatie ??? >:D

Dan wil ik niet weten waarvoor jij compenseert. :o ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

oud_account_1

Citaat van: Audiofiel op november 29, 2007, 19:57:05
Je hebt mijn set nog niet gehoord. En je weet ook niet wat ik er voor betaald heb. Dat is wellicht minder dan jij voor jouw set hebt betaald.

Dan wil ik niet weten waarvoor jij compenseert. :o ;)

:-[

;D

reMC

Citaat van: Audiofiel op november 29, 2007, 19:57:05

Je maakt mij niet wijs dat je minder hebt betaald dan voor je autosetje ;D

Audiofiel

Citaat van: reMC op november 29, 2007, 20:59:04
Je maakt mij niet wijs dat je minder hebt betaald dan voor je autosetje ;D

Het autosetje was anders niet zo goedkoop hoor. Ondanks de fabrieksspeakers van 2x niks. ;)

eazyQ

Ben een dagje naar een symposium en alweer 3 pagina's vol hier, wat gaat dat snel.
Even voor de duidelijkheid (alsof dsat nog niet duidelijk genoeg was) ik ben absoluut geen technicus, heb geen honderden of zelfs duizenden luistersessies gehad en wil alleen maar genieten van muziek/film. Ik heb geen superdure set staan (vind ik zelf) maar gewoon leuk spul waarvan ik geniet. Daar gaat het immers om ;) .

Maar wat ik nu zo jammer vindt is dat Frank heel duidelijk e.e.a. uitlegt en een imho normale vraag en Jacco stelt die Jacco alleen wil beantwoorden als Audiofiel eerst zijn 2 vragen beantwoord? Sterke nog, Jacco vraagt of Frank Audiofiel zijn 2 vragen wiil laten beantwoorden?
Citaat van: dekkersj op november 29, 2007, 16:27:10
Laat Audiofiel eerst mijn twee vragen beantwoorden. Daarna zal ik jouw vraag beantwoorden.

Groet,
Jacco
Deze logica ontgaat mij volledig, de vragen zijn toch aan Audiofiel gesteld?

In dit geval vind ik trouwens dat de door Frank gestelde vraag nou niet een van dien aard is dat het antwoord van zodanig veel betekenis zal zijn dat deze hele discussie op zijn gat gaat of een totaal andere wending zal krijgen. Sterker nog, juist met de uitleg van Frank erbij zou de vraag zelfs gewoon kunnen zijn of Jacco alles alleen wetenschappelijk bewezen accepteerd of dat het echt alleen om bewijs van verschillen in kabels gaat? Dat lijkt mij niet zo een vreemde vraag in deze discussie aangezien ook ik al een soortgelijke vraag stelde en eigenlijk alleen als antwoord kreeg dat fabrikanten een soort Mystiek om hun produkt moesten houden (niet van Jacco overigens).

DA BoSS

jammer ook dat er nog niet gereageerd is op het voorstel van scrutinizer ???
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

snikkeltje

Citaat van: cyberjobe op november 29, 2007, 17:23:41
Ze claimen dat ze geen kleuring geven aan het signaal, door een lagere noise floor te zorgen. De concurrenten geven vaak een kleuring aan het signaal door gebruik van bijv. koolstof of zilver.

Hoe zorgt NBS volgens hen voor die lagere noise floor?, juist door de RFI en EMI zo klein mogelijk te houden. (zie de door jou genoemde NBS site)
Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

cyberjobe

Citaat van: squadra op november 29, 2007, 19:18:39
Gebruik jij lucht als geleider in je interlinks, of heb je last van bijzonder langzame electronen?
Haha, ook weer iemand die goed oplet  ;D Snelheid maakt niet uit: het gaat om n-golven die precies inpassen aangezien de snelheid in beide formules hetzelfde zijn.
Dus: maak die 343 m/s maar in het symbool c, dan mag iedereen invullen wat ie wil  ;) Je moet dan wel een beetje algebra doen (maar iedereen die minstens Mavo gedaan heeft, moet dit kunnen)...

Audiofiel

Citaat van: cyberjobe op november 30, 2007, 10:15:17
Haha, ook weer iemand die goed oplet  ;D Snelheid maakt niet uit: het gaat om n-golven die precies inpassen aangezien de snelheid in beide formules hetzelfde zijn.
Dus: maak die 343 m/s maar in het symbool c, dan mag iedereen invullen wat ie wil  ;) Je moet dan wel een beetje algebra doen (maar iedereen die minstens Mavo gedaan heeft, moet dit kunnen)...

Volgens jou is de snelheid van geluid door de lucht gelijk aan die van electronen door een kabel?  :-X ;D ;D

cyberjobe

Citaat van: Audiofiel op november 30, 2007, 11:56:33
Volgens jou is de snelheid van geluid door de lucht gelijk aan die van electronen door een kabel?  :-X ;D ;D
Nou niet zo bijdehand gaan doen :-X. Je snapt best dat de geluidssnelheid in beide formules gelijk zijn en door beide te integreren valt de factor geluidssnelheid weg. Het gaat erom dat je n-tal golven in 1 langere golf past.
Sjongejonge, wat zijn we hier snel geagiteerd, zeg. Ik krijg hier hetzelfde gevoel als bij de GOT (zilveren kabels en de engels): 2 kampen die lijnrecht tegenover  elkaar staan en na een pagina of wat de toon veranderen in relatief aggresief. Zitten ook op deze forum een stel puberende VMBO-ers die graag willen rellen? Te laf om in A'dam tegen de ME-ers te rellen en als echte internethelden hier de boel lopen stoken?  ;D