High-end audio weergave met PC/mac als bron [+ externe DAC]

Gestart door Del member, september 16, 2007, 17:18:46

Vorige topic - Volgende topic

Del member

Aangezien mijn nabije setup voornamelijk PC based playback zal omvatten hier een nieuw draadje om alles zowat samen te vatten wat er aan PC based playback kennis op dit forum bestaat.

De lijst hieronder is verre van compleet en als jullie hier dingen aan willen toevoegen dan zie ik de discussie hier graag.

Backups of your files
High-End Soundcards
Lossy formats
Players
Playlist management
Room correction
Shootouts
Misc

Ichi

Zoals uit het Hi-fi Belgium topic al bleek. Ik heb weinig kaas gegeten van dit onderwerp. Wil iemand een lijstje links voor me plaatsen specifiek over Audio en PC weergave?

Groet Roland

Del member

Citaat van: Roland bios op september 16, 2007, 18:56:59
Zoals uit het Hi-fi Belgium topic al bleek. Ik heb weinig kaas gegeten van dit onderwerp. Wil iemand een lijstje links voor me plaatsen specifiek over Audio en PC weergave?

Groet Roland

Dit lijkt me een goed idee. Een meta topic, want alles wat we moeten weten over PC based audio is hier al eens de revu gepasseerd.
Ik stel voor dat jullie hier links posten

Subject : PC based room correction
Htforum link : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=61259.0
Keywords : DRC, brutefir, ....

Ik zal deze dan in de eerste topic zetten. Als dit een beetje groeit kunnen we er een sticky van maken. Ik ga ook proberen naar gelang de topics die hier binnen komen ze in een categorie te duwen, bvb :

- software players
- playlists management
- post-processing
- formats (eg lossless vs lossy)
- sound cards (internal, external usb/firewire ....)

... deze lijst is niet limitatief en zal dus worden uitgebreid. Ik vind het ook eigenlijk vervelend dat steeds dezelfde topics meerdere malen voorkomen, met een meta topic kunnen we snel achterhalen dat er voor een bepaald onderwerp al een draadje bestaat. Ideeen welkom natuurlijk !

NeoPhix

Heel mooi initiatief dit topic! Ik ga dit zeker volgen, hoewel de technische aspecten af en toe aan mij voorbij gaan ben ik wel geïnteresseerd in hoe je voor relatief weinig geld een hele goede bron hebt én het gemak van al je muziek direct toegankelijk.

Crafty-Louis

Hoi allemaal,  ik zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Louis, broer van Roland Bios, werkzaam voor Crafty.nl en Capsandcoils.com. Ik houd me bezig met akoustiek en PC muziek. Onthoud goed bij m'n posts dat ik commerciëel belang heb!!!   :o  ;)  :)

Op de Hifi Belgium 2007 hebben we een demo gegeven met 2 sets, waarbij de ene set een CEC cdspeler als bron had, de andere een eenvoudige laptop en een Firestone Spitfire DAC. Ik weet dat veel mensen reeds vanaf de PC muziek luisteren dus om dit ook eens op een beurs te doen leek ons wel een uitdaging. Gelukkig of helaas had de concurrent dit idee ook, er waren er meer met een usb of firewire interface voor de audio. De gebruikte CEC cd speler is een erg goede en niet zomaar te overtreffen speler, we waren dan ook erg verast dat "onze" DACs erg in de buurt kwamen. Op een ander topic meende iemand dat een PC niet in de buurt komt van een 2000 euri cd-speler.... tja, welke 2000 euro cd-speler bied je 500Gigabyte aan opslag, internettoegang, shuffle in je hele cd-collectie, etc etc... kortom je kan geen appels met peren vergelijken. Volgens mij doen veel cd-spelers hetzelfde als een computer en word de daadwerkelijke muziek uit het geheugen gespeeld en niet direct van de CD. Een DAC aangesloten op een 2000 euro cd-speler klinkt overigens beter dan dezelfde DAC op een budget DVD speler.

Ik heb meerdere DAC's in handen gehad met verschillende inhoud... Een usb DAC is doorgaans wat beperkter (16bit ipv 24 en 44,1-48KHz ipv 44,1-192 KHz) Je kan elke DAC ook via een adaptor (USB-Coax/optical) aansluiten. Persoonlijk word ik blij van een DAC waarbij het volumeverschil met de CD-speler nihil is. Er zijn ook DAC's waarbij je het volume van de versterker 2x zo ver open moet draaien voor dezelfde decibellen.... je raad het al, het geluid is dan ook wat "verder weg".

Op de HifiBelgium2007 heb ik expres met een stom USB-snoertje met lampje erin gestaan en heb de minderwaardige optical verbinding gebruikt......het verschil is alleen in laboratoria waarneembaar  :P

Ik sla m'n muziek als *.wav op, ongecomprimeerd dus. Het afspelen van MP3 over een mooie geluidsinstallatie is niet aan te raden, je hoort de beperkingen gewoon. Tegenwoordig koop je voor een leuk bedrag zeer fraaie, stille en grote externe harde schijven zodat je ruimte zat hebt voor je hele CD collectie. Liefst met Firewire om conflicten/storingen met USB apparaten tegen te gaan.

Afspelen die ik met WindowsMediaPlayer, heb ik geen specifieke reden voor. Het gebruiksgemak vind ik wel erg hoog, je stopt er een cd in...WMP ript 'm netjes als wav en zet het album keurig op de externe HDD. Vervolgens zoekt ie zelf het plaatje en de titels op. Via de mediabibliotheek kun je alles weer terugvinden op artiest, naam etc. etc. Het grote verschil tussen de mediaplayers is meestal de manier waarop de volumecontrol werkt, de één negeert volumeknopjes de ander werkt geheel traploos en weer een ander heeft 4 stappen. (een USB DAC schakelt de normale geluidskaart uit)

In m'n woonkamer heb ik een gewone pc staan als htpc, simpel met tv verbonden als monitor (helaas resolutie 480x600). De juiste ventilators erop en erin maken''m redelijk stil, in de computerwereld vind men 17 dB fluisterstil... ik niet dus. De stilte van je pc is erg belangrijk, van muziek genieten met een "stofzuiger" op de achtergrond is niet fijn. Er zijn diverse HTPC's met passieve koeling (zonder ventilator, of die pas ingrijpt als het nodig is) Handig als je de pc als cd-speler gebruikt dat je zonder monitor/tv de basistoetsen kan gebruiken (play-stop-fwd-bck), hiervoor zijn mediacenter remote controls verkrijgbaar, een draadloos MediaToetsenbord doet ook wonderen.

Denk aan de aarde van je computer.... de USB heeft ook een aarde die je dus verbind metje audioset. Probeer de pc op dezelfde groep aan te sluiten als de audiocomponenten. Als je direct vanaf de PC een optical legt naar je DAC heb je dit probleem niet.

Kan iemand me het probleem van de jitter uitleggen... hoe ik m'n best ook doe...het digi-signaal is er of het is er niet...en niks er tussen in.

Groeten Louis

Del member

Citaat van: Crafty-Louis op september 18, 2007, 12:15:57
Kan iemand me het probleem van de jitter uitleggen... hoe ik m'n best ook doe...het digi-signaal is er of het is er niet...en niks er tussen in.

Hier zijn al redelijk wat topics over gespendeerd kijk eens rond op het forum op zoek naar de term 'jitter'.
Basically komt de data niet mooi op tijd bij de DAC toe, daardoor begint een sample te vroeg of te laat en dit resulteert in het volgende :

- minder strakke bas
- minder rust, aggressiever geluid
- plaatsing van de instrumenten slechter
- ruimtebeeld gaat om zeep (ruimtebeeld en plaatsing is afhankelijk van de nauwkeurigheid van de fase)

Good luck met de search

Ejorne

Citaat van: 4G op september 18, 2007, 13:55:08
Hier zijn al redelijk wat topics over gespendeerd kijk eens rond op het forum op zoek naar de term 'jitter'.
Basically komt de data niet mooi op tijd bij de DAC toe, daardoor begint een sample te vroeg of te laat en dit resulteert in het volgende :

- minder strakke bas
- minder rust, aggressiever geluid
- plaatsing van de instrumenten slechter
- ruimtebeeld gaat om zeep (ruimtebeeld en plaatsing is afhankelijk van de nauwkeurigheid van de fase)

Good luck met de search

Heeft jitter ook invloed op het hoog? Ik hoor namelijk verschil tussen een cd en een cdr. (op de 'juiste' manier geript en gebrand met EAC) En met name in het hoog is het verschil waarneembaar. Het uitsterven van de geluiden het hoog in klinkt op de cdr veel minder mooi. Het lijkt eerder uit te sterven. Overigens wanneer ik de 'juiste' media gebruik, bijvoorbeeld de ultra-black-magic cdr's, dan is het verschil (op mijn set) niet meer waarneembaar tussen cd en cdr.

Citaat van: Crafty-Louis op september 18, 2007, 12:15:57
Een usb DAC is doorgaans wat beperkter (16bit ipv 24 en 44,1-48KHz ipv 44,1-192 KHz) Je kan elke DAC ook via een adaptor (USB-Coax/optical) aansluiten.

Ik wilde hierop een aanmerking plaatsen, totdat ik zag dat je het woord doorgaans hebt gebruikt. Ik wilde namelijk roepen dat ik een USB-DAC heb waarmee wel degelijk 24/192 gevoerd kan worden. Ook is dit door deze DAC weer door te lussen via de spdif-uitgang naar de receiver. Deze ontvangt dan ook netjes het 192KHz signaal. Echter flipt mijn computer wel een beetje op 192. !74.1 gaat daarentegen nog wel velkkeloos...

Bart_M

Del member

Citaat van: Ejorne op september 18, 2007, 14:55:01
Heeft jitter ook invloed op het hoog? Ik hoor namelijk verschil tussen een cd en een cdr. (op de 'juiste' manier geript en gebrand met EAC) En met name in het hoog is het verschil waarneembaar. Het uitsterven van de geluiden het hoog in klinkt op de cdr veel minder mooi. Het lijkt eerder uit te sterven. Overigens wanneer ik de 'juiste' media gebruik, bijvoorbeeld de ultra-black-magic cdr's, dan is het verschil (op mijn set) niet meer waarneembaar tussen cd en cdr.

Dit is voornamelijk jitter ja, lees deze topic eens door :

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=55334.0

Citaat van: Ejorne op september 18, 2007, 14:55:01
Ik wilde hierop een aanmerking plaatsen, totdat ik zag dat je het woord doorgaans hebt gebruikt. Ik wilde namelijk roepen dat ik een USB-DAC heb waarmee wel degelijk 24/192 gevoerd kan worden. Ook is dit door deze DAC weer door te lussen via de spdif-uitgang naar de receiver. Deze ontvangt dan ook netjes het 192KHz signaal. Echter flipt mijn computer wel een beetje op 192. !74.1 gaat daarentegen nog wel velkkeloos...

Depends op mijn laptop vreet upsampling naar 24/192 te veel cpu en daardoor gaat het de mist in. Sommige receivers kunnen ook geen 24/192 aan op SP/DIF ingang, mijn Integra RDC7 doet dat wel goed.

Ejorne

Citaat van: 4G op september 18, 2007, 16:07:06
Dit is voornamelijk jitter ja, lees deze topic eens door :

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=55334.0

Depends op mijn laptop vreet upsampling naar 24/192 te veel cpu en daardoor gaat het de mist in. Sommige receivers kunnen ook geen 24/192 aan op SP/DIF ingang, mijn Integra RDC7 doet dat wel goed.

Ja, die topic heb ik al eens helemaal doorgelezen. Veel nuttige info, hoewel de topic ook barst van de critici die het geheel nogal 'afkraken'. Ik heb er in ieder geval mijn voordeel aan behaald en heb zodoende kennis gemaakt met de 'ultra black magic' schijfjes.  :) (de memorex-black en/of de gold-ricoh heb ik nog niet getest omdat ik ze nergens wist te kopen) Echter nu gebruik ik de PC als afspeel medium en heb dus geen goede cdr-tjes meer nodig...

Mijn receiver kan ook 192Khz aan. Wanneer ik een dvd-a maak op 192 dan speelt dit netjes af op de receiver. Ook wanneer ik mijn software/geluidskaart laat upsamplen naar 192 wordt dit netjes door de receiver gedetecteerd. Echter hapert het geluid nogal en loopt voortduren de software vast. (ik gebruik dan overigens foobar met de secret-rabbit plugin alsook media-monkey met de resampler die bij de ASIO driver van Otachan zit) Echter moet ik bekennen dat ik 'gewoon' 16/44.1 het mooist vindt klinken.

Echter wanneer ik straks ook bezig ga met roomcorrection heb ik wel degelijk een upsampler nodig. (naar ik me heb laten vertellen, volgens mij ook door jou?  ;D )

Del member

Citaat van: Ejorne op september 18, 2007, 16:42:09
Ja, die topic heb ik al eens helemaal doorgelezen. Veel nuttige info, hoewel de topic ook barst van de critici die het geheel nogal 'afkraken'. Ik heb er in ieder geval mijn voordeel aan behaald en heb zodoende kennis gemaakt met de 'ultra black magic' schijfjes.  :) (de memorex-black en/of de gold-ricoh heb ik nog niet getest omdat ik ze nergens wist te kopen) Echter nu gebruik ik de PC als afspeel medium en heb dus geen goede cdr-tjes meer nodig...

Mijn receiver kan ook 192Khz aan. Wanneer ik een dvd-a maak op 192 dan speelt dit netjes af op de receiver. Ook wanneer ik mijn software/geluidskaart laat upsamplen naar 192 wordt dit netjes door de receiver gedetecteerd. Echter hapert het geluid nogal en loopt voortduren de software vast. (ik gebruik dan overigens foobar met de secret-rabbit plugin alsook media-monkey met de resampler die bij de ASIO driver van Otachan zit) Echter moet ik bekennen dat ik 'gewoon' 16/44.1 het mooist vindt klinken.

Echter wanneer ik straks ook bezig ga met roomcorrection heb ik wel degelijk een upsampler nodig. (naar ik me heb laten vertellen, volgens mij ook door jou?  ;D )

Ik zou het eens proberen met foobar als player, en eerst eens upsamplen naar 88.2 of 96 khz en kijken of dat wel lukt. En dan eens 192 Khz proberen.
Gewoon een kleine stresstest hoeveel je systeem aankan.

hifiman

Citaat van: Ejorne op september 18, 2007, 16:42:09
Waarom  ???

Del member

Citaat van: Audioloog op september 19, 2007, 12:03:11
Waarom  ???

Rounding errors & dynamiek verlies.

Dit is het zelfde als een unsharp mask filter proberen toepassen op 720x480 DVD, als die DVD echt op zich scherp is gaat je kwaliteit omlaag. Daarom zien een hele berg DVD's er niet uit kijk naar bvb The Phantom Menace dan weet je wat ik bedoel.

Als je eerst upscaled naar bvb 1920x1080 en daar dan op rekent heb je geen loss in data. Met room correction gelden dezelfde wetmatigheden.

hifiman

Citaat van: 4G op september 19, 2007, 12:35:52
Als je eerst upscaled naar bvb 1920x1080 en daar dan op rekent heb je geen loss in data. Met room correction gelden dezelfde wetmatigheden.
Als er intern (convolutie) met 24 of 32 bits gerekend wordt dan zie ik niet in waarom ook de sample rate nog verhoogd moet worden...

Del member

Citaat van: Audioloog op september 19, 2007, 13:41:27
Als er intern (convolutie) met 24 of 32 bits gerekend wordt dan zie ik niet in waarom ook de sample rate nog verhoogd moet worden...

Sample rate convertie hoeft idd niet. Maar het scalen van 16 naar 24 bits wordt ook wel als upsampling beschouwd.

hifiman

Citaat van: 4G op september 19, 2007, 13:59:30
Sample rate convertie hoeft idd niet. Maar het scalen van 16 naar 24 bits wordt ook wel als upsampling beschouwd.
A, ok, als we het zo definieren dan ben ik het met je eens!

Ejorne

Ah, dat scheelt! Ik vindt sowieso de geluidskwaliteit momenteel zonder enige samplerate conversie het best klinken. Mijn geluidskaart werkt trouwens intern ook op 32bits als ik me niet vergis. Echter bij de uitvoer wordt het kennelijk toch weer naar 16 bits gezet, want mijn receiver kan geen 32bits aan volgens de specs. Maar verder kan ik ook niet ontdekken wat het aantal bits van het binnenkomende signaal is, mijn receiver laat uitsluitend de samplefrequentie zien...

Del member

Citaat van: Ejorne op september 19, 2007, 16:01:26
Ah, dat scheelt! Ik vindt sowieso de geluidskwaliteit momenteel zonder enige samplerate conversie het best klinken. Mijn geluidskaart werkt trouwens intern ook op 32bits als ik me niet vergis. Echter bij de uitvoer wordt het kennelijk toch weer naar 16 bits gezet, want mijn receiver kan geen 32bits aan volgens de specs. Maar verder kan ik ook niet ontdekken wat het aantal bits van het binnenkomende signaal is, mijn receiver laat uitsluitend de samplefrequentie zien...

Mijn processor is niet anders, je ziet enkel de sample rate.

hifiman

Citaat van: 4G op september 19, 2007, 16:03:12
Mijn processor is niet anders, je ziet enkel de sample rate.
Vervelend  :-\ Bij mij komt er ook nog geluid uit  ;D

Ejorne

Citaat van: Audioloog op september 19, 2007, 16:07:30
Vervelend  :-\ Bij mij komt er ook nog geluid uit  ;D

Uit je processor? Bij mij komt alleen geluid uit de speakers...  :P

Del member

Citaat van: Ejorne op september 19, 2007, 17:30:58
Uit je processor? Bij mij komt alleen geluid uit de speakers...  :P

Volgens mij is zijn voeding end-of-life ....  O0

Guido Tent

Citaat van: 4G op september 18, 2007, 13:55:08
Basically komt de data niet mooi op tijd bij de DAC toe, daardoor begint een sample te vroeg of te laat

't is iets anders:

het maakt, binnen grenzen, niet veel uit wanneer de data arriveert, zolang de "1" maar als "1" en de "0" maar als "0" gezien worden.

Waar het misgaat, is HET MOMENT VAN CONVERSIE van data naar een analoog signaal. Daartoe heb je een klok nodig. Nu, die klok wordt aan de ontvangende kant meestal geregeneert uit de synchronisatie met de inkomende data, al dan niet gebruik makend van gammele PLL's en frequentie synthese. Jitter op die klok verpest de klank. Een lage jitter klok maken is geen sinecure, laat staan die deftig te synchroniseren op de inkomende data.

groet

Guido

Ejorne

Citaat van: Guido Tent op september 26, 2007, 22:37:53
Een lage jitter klok maken is geen sinecure

si·ne·cu·re (de ~, ~n/~s)
    1 ambt waaraan weinig of geen werk vastzit, maar wel een bezoldiging

be·zol·di·ging (de ~ (v.), ~en)
        1 loon, salaris

8)

hifiman

Citaat van: Guido Tent op september 26, 2007, 22:37:53
laat staan die deftig te synchroniseren op de inkomende data.
Ben jij nu ook al naar Belgie ge-emigreerd  ???  ;D