Laptop met S/P DIF eindelijk beter dan mijn standalone

Gestart door Del member, januari 11, 2006, 14:51:25

Vorige topic - Volgende topic

Del member

Gisteren maar eens beginnen testen met foobar2000 en de secret rabbit code plugin (die je niet zomaar meer kan downloaden wegens GPL violatie).

Soit ... om een verhaal van 5 uur testen kort te houden : met veel CPU power en de beste noise shaping en resampling algoritmes heb ik de niet-audiofiele 3,5mm S/P DIF uitgang van mijn laptop (wel een Realtek ALC880 HD chipset die alle sample rates slikt die uit de resampler komen, instelbare S/P DIF op 44.1, 48 en 96 Khz) beter gekregen dan mijn standalone Philips die voorzien is van alle mogelijke mods waaronder de beste LC Audio clocks en een vM upgrade.

Dus mssch brute force beats mooie clock ? Of minder EMC problemen gezien een laptop op een batterij draait of met een externe voeding.

Kortom ... na lang tweaken kon ik nog amper het verschil zeggen tss de standalone en de philips 963 vM + LC Audio clockmod. Op een bepaald moment was de laptop zelfs iets meer "live" met wat meer ambiance.

Beide ingesteld op 24/96 ....

Maar als er externe 24/192 USB kaartjes uitkomen die dat op S/P DIF doen zal het niet lang duren ....

hybride

Errug interessant. Heb je deze combo ook geprobeerd met je gewone pc (RME) en wint de laptop het dan van de twee??

Hoe kom je trouwens aan die Rabbit code. Is die toch ergens te downloaden dan?

kuiperik

Klinkt niet verkeerd... Ben ook wel benieuwd of je dit met dezelfde software maar dan op een PC met RME kaart kunt bereiken. Is de Rabbit plugin vergelijkbaar met de asio, of heb je die daarnaast ook nog nodig?
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Starred

Del member

Citaat van: hybride op januari 11, 2006, 22:45:37
Errug interessant. Heb je deze combo ook geprobeerd met je gewone pc (RME) en wint de laptop het dan van de twee??

Hoe kom je trouwens aan die Rabbit code. Is die toch ergens te downloaden dan?

Ik heb de HTPC al een paar maand terug verkocht - dus ik heb de RME niet meer.

De rabbit code kan je nog op emule/edonkey vinden, de filename is foo_dsp_src.zip . Dit is de link :

ed2k://|file|foo_dsp_src.zip|105719|CCDE4B51ADEE092DE60F681C78936372|/

Rabbit een zeer goede upsampler. En je gebruikt best ofwel kernel streaming en/of asio. KS om de crappy volume regeling uit te schakelen, asio voor een betere delay. Ik gebruik nu enkel KS. Je moet de KS plugin wel enablen tijdens installatie van foobar.

Starred

Welke laptops hebben tegenwoordig die audiochipset, spdif, dvi/hdmi en een nvidia-GPU? Zoiets zoek ik namelijk  ^-^

Del member

Citaat van: Starred op januari 12, 2006, 00:21:09
Welke laptops hebben tegenwoordig die audiochipset, spdif, dvi/hdmi en een nvidia-GPU? Zoiets zoek ik namelijk  ^-^

Ik heb er eentje met een Radeon X800XT maar je kan hem ook met een nvidia 6800GT krijgen (afrader volgens fabrikant).

www.pointersystems.be M570AU

24/96 audio en perfecte theatertek ondersteuning

DVI naar HDMI gisteren ook getest op een samsung 92cm LCD TV

hybride

Die Rabbit upsampling code is idd erg goed. Ik heb zelfs de indruk dat ik hem mooier vind dan de Meridian upsampling.

Welke foobar filters gebruik jij nog meer audio-consult?

Guido

ik heb het nu ook ff geprobeerd, echter nog niet met het gewenste resultaat:

- mijn cpu is nog steeds maar 0-2% (wat normaal natuurlijk goed zou zijn  ;D )
- ik kan nog steeds volume regelen

Wat heb ik gedaan: ik heb gewoon die dll in de plugins map (oid) gegooid en opgestart, nu kan ik idd bij DSP kiezen uit die src en bij de hoofdpagina doe ik dan die plugin enablen (ik kan kiezen uit src en ssrc?) en die volume control weg.
En doe gewoon KS, en dan nog heb ik geen effect?

PS. die src staat nog steeds op het net (een of andere chinese/japanse site) ;D (iets met http://www.sbtop.com/ en topic 41814 ;D)

Del member

Citaat van: Phuido op januari 13, 2006, 20:17:33
ik heb het nu ook ff geprobeerd, echter nog niet met het gewenste resultaat:

- mijn cpu is nog steeds maar 0-2% (wat normaal natuurlijk goed zou zijn  ;D )
- ik kan nog steeds volume regelen

Wat heb ik gedaan: ik heb gewoon die dll in de plugins map (oid) gegooid en opgestart, nu kan ik idd bij DSP kiezen uit die src en bij de hoofdpagina doe ik dan die plugin enablen (ik kan kiezen uit src en ssrc?) en die volume control weg.
En doe gewoon KS, en dan nog heb ik geen effect?

PS. die src staat nog steeds op het net (een of andere chinese/japanse site) ;D (iets met http://www.sbtop.com/ en topic 41814 ;D)

Onder preferences, playback :

Output data format : 24 bit
Dither : 24bit fixed-point (dit vreet cpu !!! dus 0-2% cpu dan heb je dit niet aanstaan)

Onder preferences, playback, DSP manager :

Active DSPs : hier mag enkel "Resampler (SRC)" (dit is de secret rabit code) staan. De "Resampler (SSRC)" = de standaard die bij foobar zit en minder goed (ja met 2 S'en tussen de haakjes).

Onder preferences, playback, DSP manager, Resampler (SRC) : target 96000 Hz, Quality : Sinc best

Volume regeling : met kernel streaming disable je het volume van de "Wave" schuiver. Maar het master volume zelf kan ik bvb nog aanpassen. Nu is er op S/P DIF bij mij geen master volume, master volume werkt op mijn laptop enkel met de ingebouwde speakers. En veel pro-grade kaarten hebben ook geen windows master volume, wel meestal een eigen volume regeling dikwijls in hardware onafhankelijk van de crapp windows mixer.

BTW : ik ben dus super content van deze resampler. Ik luister o.a. naar Radio ABF (http://www.radioabf.net/) - een 256Kbps MP3 streamer. Met winamp + resampler vind ik de klank niet aangenaam om lang naar te luisteren, nu passeert een nummer "Mylo - Doctor Pressure" (remix van Miami Sound Machine) en met foobar klinkt dit gelijk een ander nummer : veel sneller, alles beter geplaatst, het hoog niet zo sisserig (ze passen zeer veel dynamiek compressie toe bij ABF).

Guido

Yes, het lijkt nu of hij het doet, fijn

ik ga morgen nog even kritisch luisteren en post het uiteraard ook hier wat mijn bevindingen zijn..

guido

hybride

Ik zat me af te vragen wat het nut is van 24 t.o.v 16 bit data output bij dezelfde samplefrequentie.

Ergens lees ik dit:
"24, 32, 64 bit output are simply the precision of the audio outputed by foobar.  Regardless of what you pick, audio is always handled in double (64 bit) precision internally.  You should set this to whatever your soundcard supports (generally 16 bit or 24 bit for highend professional cards).  The difference is minimal, although using 24 bit does provide more headroom for gain adjustments (i.e. replaygain with high preamp)."

maar ook dit:
24bit word length makes a lower noise level possible than 16bit (if dither is used). How much this is audible under real life conditions with good equipment (e.g. no aliasing, intermodulation distortion caused by noise shaped dither's high pitched noise) - and if there's something else audible than noise level related to word lenght - is one of the main purposes of this test.

Die test wordt verder beschreven op: http://forums.afterdawn.com/thread_view.cfm/1/48914
Dat 2e kan ik niet helemaal plaatsen. De stelling dat hoger, 'beter' is gaat volgens mij niet op.

Starred

Guido

ik heb ergens gelezen dat er ook dtsplugins voor zijn dus dat zal wel.

CiteerINFO (CORE) : startup time: 109 ms
INFO (CORE) : opening file for playback :
INFO (CORE) : location: "file://C:\Documents and Settings\Administrator.G-2687B49CEECA4\Desktop\Music\Ozzy Osbourne - The Essential [2003]\cd1\01 - Crazy Train.mp3" (0)
INFO (foo_out_dsound_ex) : Created stream: 96000Hz 24bps 2ch
INFO (CORE) : Clipping detected.

Deze info krijg ik nu te zien, en bijna bij al mijn mp3tjes heb ik clipping  :-[, maar met die clipping limiter vind ik het zwaar kut klinken...

Zal even van een eigen cdtje .flac maken en kijken wat het dan scheelt (met de .flac plugin)

indoubt

Er schijnt een discrepantie te zijn in de genoemde gpl violation, het lijkt erop dat er geen violation is, een van de oorzaken is dat het indien iemand de genoemde code download die code helemaal niet in samenwerking met eerder genoemde programma's hoeft te gebruiken maar dat de code ook voor andere doeleinden kan worden gebruikt waardoor er geen probleem zou zijn. Ik moet zeggen dat de fijne nuances van de GPL me wel ontgaan. Voor diegene die de code willen onderzoeken (hetgeen onder de gpl gewoon schijnt te mogen) is hier een link

http://xy.hnkjcg.com/system/kpzs/showinfo.asp?infoid=10148

jowi

×î½üÓÐÈí¼þ×÷ÕßÕë¶ÔFoobar¿ª·¢ÁËÒ»ÖÖ³ÆÖ®Îª¡°ÉñÃØÍÃSRC ja das lekker duidelijk ;D
Heerlijk die open source communitie ::)

indoubt

jowi

Citaat van: indoubt op februari 15, 2006, 22:58:18
Spreek je je talen niet ;)
Die niet nee ;D maar ik krijg wel ineens trek in chinees... vreemd.... ;D

mradem

indoubt

Citaat van: jowi op februari 15, 2006, 23:03:51
Die niet nee ;D maar ik krijg wel ineens trek in chinees... vreemd.... ;D

Damn!... kannibalen op het forum ;D

Hmm. eigenlijk ging het dus niet om de vreemde tekentjes maar om de besproken code die ub4b in staat stelde om de gemelde resultaten te behalen.

Iemand dit al eens geprobeerd met een externe (usb) geluidskaart op een laptop en dan analoog naar de versterker? Ik ben er mee bezig (M-audio transit) maar stoei er nog mee.

straptsa

Ik heb hier een terratec aureon 5.1 USB MKII, de drivers die ik gebruik zijn de usb-asio drivers.
In combinatie met de secrit rabbit en een asio output in foobar behaal ik ook hele goede resultaten.
Ik durf geen uitspraak te doen over mijn cd-speler en geluidskaart, maar mijn geluid is in ieder geval stukken beter geworden dan met de standaard drivers en instellingen. Het is nu goed te doen om mp3 te luisteren, nu kom ik erachter dat het toch ook wel kan klinken

indoubt

Now playing ;D

M-audio transit op 24/96khz met foobar en src. Ik speel met EAC geripte cd's van de harddisk (.wav tracks)

Inderdaad indrukwekkend, ik durf nog niet te zeggen dat het beter is dan een reguliere CD speler maar het is zeker erg goed. Wel 40 a 50% CPU load op een pentium(full) 2.4GHz. (Dell inspiron 5150)

De transit is nu nog standaard  maar ik heb wel een paar mooie mods op het programma staan.

Tijdens internetten via wifi is de CPU load gestegen tot 100% waarvan 93-97% voor foobar. bij 100% begint de muziek te stotteren. ik zal straks eens kijken als ik aflog wat de CPU load is.

indoubt

Bij de start van een nummer is de CPU load 40%, op 2/3 stijgt deze naar 60-70% om bij het einde van een nummer richting 100% te gaan. De load is bijna geheel aan foobar te wijten.

Het is mij onduidelijk waar dit door komt. Als iemand een Idee heeft hoor ik dit graag.

Wel werkt mijn windows volume regeling nog, zowel master als wave. Ik moet nog uitzoeken hoe het met die kernel streaming zit, misschien dat dit deels de oorzaak is.

Geluidskwaliteit is heel goed maar nog niet zo goed als van mijn pioneer 656A multispeler. Het geluid is ook iets zachter. mogelijk ligt dit aan het outputvoltage van de M-audio transit. De gebruikte kabels zijn hetzelfde (zilver micro coax) met uitzondering van de pluggen.

Voor de goede orde, de setup is anders als die van ub4b, ik gebruik de analoge uitgang van de Transit en dus geen spdif 

indoubt

Ik krijg de kernel streaming en de asio drivers niet aan het werk. Is er iemand die deze aan de praat heeft met een externe usb geluidskaart?

THX-UltraII

ik kom ff nieuw binnenvliegen in dit topic.
Is dit de optimale manier om mijn mp3's af te spelen? Kun je iets duidelijk zijn in HOE ik alles in moet stellen? Heb een M-Audio USB Sonica Theater externe geluidskaart met een SPDIF-uitgang......