Samsung 81 series - 100.000:1 contrast - Full HD - Sizes - 40,46,52,57 inches

Gestart door Fico, juli 18, 2007, 02:51:25

Vorige topic - Volgende topic

thevinz

Vanaf week 38 komt de F serie, dus nog 1 weekje wachten en dan genieten, ik was in ieder geval helemaal overdonderd.
Samsung UE55B7020 , Onkyo NR906 , Millon Cobra IV zuilen + centre , B&W M1 surround speakers , Tvix M6500, Xbox 360 Elite , PS3 60GB, Nintendo WII

Bengbeng

Review van de nieuwe F86, het goedkopere broertje zonder local dimming LED's;

http://www.hdtvtest.co.uk/Samsung-LE40F86BD/

:)

De enige echte kritiek die ik tegenkom is de "100hz Motion Plus" feature, die soms voor
vreemde artifacts lijkt te zorgen, maar gelukkig is uit te schakelen. De reviewer schrijft hier verder over:

"Some of you may ask: if I'm not going to use [100Hz Motion Plus] which is a major feature on the Samsung LE40F86BD, why am I still recommending this LCD TV? For starters, even without the aid of [100Hz Motion Plus], I found motion handling on the LE40F86BD to be more than acceptable, which was no mean feat seeing that I was comparing it against our reference Pioneer PDP508XD plasma side-by-side."

Motion-handling méér dan acceptabel in een directe a/b vergelijking met een 508, wat in andere woorden dus gewoon heel goed is...  ;)

Wat ik verder vooral opvallend vond in de review; het vergrootglas moest er schijnbaar bij gehaald worden om
het blackleveldetail met de referentie Pioneer508XD te kunnen vergelijken, want het verschil is slechts "slightly" (=een heel klein beetje):

"If I had one minor complaint about the picture quality on Samsung LE40F86BD, it would be in the (predictable) area of shadow detail. As the visceral event unfolded in the tent on one fateful night on Brokeback Mountain that would transform the lives of the 2 cowboys forever, I could make out slightly more detail on my reference Pioneer PDP508XD. Mind you, I don't think this constitutes a fatal flaw on the Samsung LE40F86BD: it was still portraying all the nuances in the darker areas, but due to skewed low-end gamma tracking our eyes simply have to strain more to pick them up."

Ik "ruik" hier een verschil zo klein, dat je ze direct naast elkaar moet zien om zowiezo het verschil te kunnen zien.

Gaat het dan toch nog wat worden met LCD?  :o ;D Volgens mij een toestel om in de gaten te houden, deze F86!  :P
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

Fico

Citaat van: Bengbeng op september 15, 2007, 18:24:48
Wil ik de 1080p Kuro serieus overwegen dan moeten ze eerst wat aan de prijs doen, Fico. De 52" Samsung kost 3700,-, de Kuro 6000,-. Dat is nogal een prijsverschil.
En was het nou een realistisch prijsverschil, dan had ik er geen probleem mee, maar je weet dat er delen zijn in de wereld die véél minder betalen voor crack hetzelfde scherm. Aan die flauwekul van Pioneer NL doe ik niet mee.

Ik weet het, Bengbeng, en je hebt 100% gelijk hoor. Ook ik vind dat de Pioneer prijzen gewoonweg niet meer van deze tijd zijn, zeker niet als je weet wat de Amerikanen of zelfs sommige buurlanden ervoor moeten betalen  :-\

Maar goed, ik wil het daar vanaf nu niet meer over hebben, en wil de 2 toestellen gewoon op hun design en hun technische prestaties vergelijken  :P

Waar ik vooral naar benieuwd ben bij de F96 toestellen is:

- hoe SDTV eruit ziet (eventueel aangestuurd en gescaled met een HTPC, via een Onkyo receiver met Reon chip of een Samsung 360 HDTV decoder)
- hoe "donkere" films, zoals Pirates Of The Caribbean eruit zien, op Blu-ray
- hoe vloeiende 24fps playback is t.o.v. de Pioneer Plasmaschermen
- hoe goed de antireflecterende laag t.o.v. die van de nieuwe Kuro schermen

Als we die review mogen geloven hebben ze met die local dimming LED's het crushed black probleem eindelijk onder controle. In ieder geval een scherm waar ik zeker eens ga naar kijken ;)

Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

1080P24

Citaat van: mack op september 16, 2007, 02:30:20
Bij onze buren ook leuke prijzen

http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/oesg/805832_-le-52f96b-samsung.html

zelf ben ik meer iemand van de service en goede garantie en koop ik ook liever iets bij de "zaak om de hoek". maar de prijzen zien er idd niet slecht uit.

Randal

Citaat van: Bengbeng op september 16, 2007, 04:29:42
Review van de nieuwe F86, het goedkopere broertje zonder local dimming LED's;

http://www.hdtvtest.co.uk/Samsung-LE40F86BD/

Leuke review, heb je deze ook al gelezen, die is óók goed... !  ;D  ;D
Oók grappig om te zien wie daarna gepost heeft...   8)  8)  ;D

Maar ik ben het met je eens, het is een interessante televisie om in de gaten te houden...

Bengbeng

Citaat van: Randal op september 16, 2007, 10:21:24
Leuke review, heb je deze ook al gelezen, die is óók goed... !  ;D  ;D
Oók grappig om te zien wie daarna gepost heeft...   8)  8)  ;D

Lol  ;D

sorry voor de dubbelpost dan.  ;)

Bengbeng

Citaat van: Fico op september 16, 2007, 07:30:47
Als we die review mogen geloven hebben ze met die local dimming LED's het crushed black probleem eindelijk onder controle. In ieder geval een scherm waar ik zeker eens ga naar kijken ;)

Zelfs de F86 (=zonder local dimming) lijkt het probleem al onder controle te hebben. Ik bedoel, "slightly" is
een omschrijving wat je eigenlijk alleen in een directe A/B vergelijking kunt zien. Zou het scherm in z'n eentje spelen
dan wordt zoiets al snel een ander verhaal, toch?

"I could make out slightly more detail on my reference Pioneer PDP508XD. Mind you, I don't think this constitutes a fatal flaw on the Samsung LE40F86BD: it was still portraying all the nuances in the darker areas, but due to skewed low-end gamma tracking our eyes simply have to strain more to pick them up."

Sterker nog, ál de details waren daar, van black crush is dus geen sprake meer...  ;)

Fico

Citaat van: Bengbeng op september 16, 2007, 16:57:47
Zelfs de F86 (=zonder local dimming) lijkt het probleem al onder controle te hebben.
....
Sterker nog, ál de details waren daar, van black crush is dus geen sprake meer...  ;)

Zijn jullie er zeker van dat de F96 het zowiezo nog beter gaat doen dan de F86?
De F96 lijkt me zo nog in een experimentele fase en Sony heeft toch voor hun nieuwe Bravia's NIET voor de local dimming LED's gekozen dacht ik? Of mochten ze niet van Samsung  ;D >:D

Wat denken jullie hierover?
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

1080P24

Citaat van: Fico op september 16, 2007, 21:35:11
Zijn jullie er zeker van dat de F96 het zowiezo nog beter gaat doen dan de F86?
De F96 lijkt me zo nog in een experimentele fase en Sony heeft toch voor hun nieuwe Bravia's NIET voor de local dimming LED's gekozen dacht ik? Of mochten ze niet van Samsung  ;D >:D

Wat denken jullie hierover?

heb ze beide gezien en het verschil is er zeker wel. nog dieper zwart voor de 96 ,  scherper ( niet veel maar wel iets ). voor mij voldoendee om de F96 te kopen en niet de F86. hierbij wil ik wel opmerken dat de F86 een bijzonder mooi plaatje neerzet waarmee je alle andere LCD schermen achter je laat

Bengbeng

Citaat van: Fico op september 16, 2007, 21:35:11

De techniek is zeker niet expirimenteel meer, maar werd al in 2005 toegepast in de zwaar exotisch geprijsde
HDR LCD displays van Brightside (zij bezaten ook het patent, inmiddels is Brightside overgenomen door Dolby).

Een paar artikelen uit 2005;

http://tweakers.net/nieuws/39219/BrightSide-DP37-P-HDR-scherm-besproken.html

http://www.hardware.info/nl-NL/news/ymyclJqawp2a/Brightside_introduceert_LCD_met_2000001_contrast_ratio/

De vraag nu zal eerder zijn; gebruikt Samsung voldoende local dimming area's met deze 1e "betaalbare" generatie (een 37" Brightside LCD kostte 50.000$!), en in hoeverre hebben zij de software/sturing hiervan onder de knie.

Fico

1080P24, Bengbeng,

Jullie hebben mij héél erg benieuwd gemaakt met dit scherm.
Ik hoop dat ik de kans krijg om er hier eentje in België in real life te kunnen zien spelen.
Meestal zie je hier de LE52M86 in de winkels spelen en daar was ik eerlijk gezegd niet zo van onder de indruk. Dit scherm moet het vooral in beeldscherpte afleggen tegen een Sharp 52" Full HD ???

Wat vinden de Pioneer guru's zoals D-Nice op avsforum eigenlijk van deze local dimming LED technologie? Hebben jullie daar toevallig al iets over gelezen?

Randal

Citaat van: Fico op september 17, 2007, 09:57:32
1080P24, Benbeng,

Jullie hebben mij héél erg benieuwd gemaakt met dit scherm.
Ik hoop dat ik de kans krijg om er hier eentje in België in real life te kunnen zien spelen.
Meestal zie je hier de LE52M86 in de winkels spelen en daar was ik eerlijk gezegd niet zo van onder de indruk. Dit scherm moet het vooral in beeldscherpte afleggen tegen een Sharp 52" Full HD ???

Wat vinden de Pioneer guru's zoals D-Nice op avsforum eigenlijk van deze local dimming LED technologie? Hebben jullie daar toevallig al iets over gelezen?

Heb je ook een goed vergelijk gehad dan met de M86 en de Sharp? Ik bedoel waren ze een beetje redelijk afgesteld?!
Zo kan een beeld ook kunstmatig scherpte creeren, en dat is niet de bedoeling...

D-Nice en Samsung?  :o =>  Dat is water en vuur!
Ik ben zijn commentaar inderdaad wel eens tegengekomen; Hij beweert zelf dat aan elk Samsung apparaat wel wat mankeert, en heeft de LED-techniek van Samsung al bij voorbaat (zonder het gezien te hebben) al de grond in geboord....

Fico

Citaat van: Randal op september 17, 2007, 14:14:40
Heb je ook een goed vergelijk gehad dan met de M86 en de Sharp? Ik bedoel waren ze een beetje redelijk afgesteld?!
Zo kan een beeld ook kunstmatig scherpte creeren, en dat is niet de bedoeling...

Waarschijnlijk niet. In welke winkel staan die schermen wel goed afgesteld  ;D

Citaat van: Randal op september 17, 2007, 14:14:40
D-Nice en Samsung?  :o =>  Dat is water en vuur!
Ik ben zijn commentaar inderdaad wel eens tegengekomen; Hij beweert zelf dat aan elk Samsung apparaat wel wat mankeert, en heeft de LED-techniek van Samsung al bij voorbaat (zonder het gezien te hebben) al de grond in geboord....

;D ;D ;D >:D

thevinz

Ik heb hem binnen!! Hij is echt zo mooi. Ik ga vanavond of morgen WMVHD's , Blu ray via PS3 en games via Xbox 360 en PS3 testen.
Samsung UE55B7020 , Onkyo NR906 , Millon Cobra IV zuilen + centre , B&W M1 surround speakers , Tvix M6500, Xbox 360 Elite , PS3 60GB, Nintendo WII

1080P24

Citaat van: thevinz op september 17, 2007, 17:32:43
Ik heb hem binnen!! Hij is echt zo mooi. Ik ga vanavond of morgen WMVHD's , Blu ray via PS3 en games via Xbox 360 en PS3 testen.

geniet er van zou ik zeggen :-)    O0 O0

Bengbeng

mack

Citaat van: thevinz op september 17, 2007, 17:32:43

Dat is mooi, ben zeer benieuwt naar je ervaring en natuurlijk de Pics van je nieuwe aanwinst.

kippekop

Op avsforums komt toch wel veel naar voren dat behalve de absolute zwartwaardes, de kleinere 71 serie een mooier beeld heeft dan de 81 serie... ben benieuwd
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Fico

Citaat van: kippekop op september 17, 2007, 20:40:40
Op avsforums komt toch wel veel naar voren dat behalve de absolute zwartwaardes, de kleinere 71 serie een mooier beeld heeft dan de 81 serie... ben benieuwd

71 serie (US) = F86 serie (EU) ?
81 serie (US) = F96 serie (EU) ?

kippekop

Citaat van: Fico op september 17, 2007, 20:54:00
71 serie (US) = F86 serie (EU) ?
81 serie (US) = F96 serie (EU) ?

Sorry, zo in de war van al die samsung modellen... maar ja, dit klopt (CCFL vs LED backlight)
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Randal

thevinz

Er staat een sticker 500000:1 contrast ipv de 100000 die in de header staat van deze thread.
Ik heb de PS3 aangesloten en het resultaat was extreem. Het beel was zo scherp en Zwart = Zwart. Enige minpunt is dat je van een schuine inkijkhoek een soort glow om witte letters ziet als de achtergrond zwart is. Recht voor het scherm is dit niet te zien en is het beeld scherper dan ooit eerder gezien.

Foto's zijn lastig aangezien je er zo weinig aan hebt, maar ik wil best een paar foto's maken binnenkort.

Gewoon kabel TV heb ik nog niet getest, idem met satelliet en WMVHD.

Fico

Citaat van: thevinz op september 17, 2007, 23:50:27
Er staat een sticker 500000:1 contrast ipv de 100000 die in de header staat van deze thread.

Ja, dat komt omdat ik er nog niet ben achter gekomen wat het statisch contrast van dit scherm is ???
500.000:1 is namelijk het dynamisch contrast en dat kan eender wat zijn en is niet te vergelijken met bijvoorbeeld de contrast waarden die men opgeeft voor de plasmaschermen.

Citaat van: thevinz op september 17, 2007, 23:50:27
Enige minpunt is dat je van een schuine inkijkhoek een soort glow om witte letters ziet als de achtergrond zwart is. Recht voor het scherm is dit niet te zien en is het beeld scherper dan ooit eerder gezien.

Dat komt waarschijnlijk doordat er een extra voorzetglas is aangebracht, net zoals bij de meeste plasmaschermen met uitzondering van de Pioneer. Die maakt namelijk gebruik van een soort coating die direct op het plasmaglas zelf is aangebracht en is ook wel bekend als het Direct Colour Filter. De laatste Samung plasmaschermen hebben ook iets soortgelijks, nl. het UltraBrightFilter (of zoiets).
Maar zoals je zelf aangeeft zou dit als je recht voor het scherm niet zichtbaar mogen zijn :)

Bengbeng

Citaat van: Fico op september 18, 2007, 01:26:36
Ja, dat komt omdat ik er nog niet ben achter gekomen wat het statisch contrast van dit scherm is ???

Statisch, is dat een volledig wit en volledig zwart vlak naast elkaar in één beeld zeg maar? Ik vermoed dat juist op dit punt de 96 compleet de vloer aanveegt met ieder ander scherm, en 100.000:1 zeker mogelijk kan zijn.
Ik las ergens, weet niet meer waar, dat 100.000:1 het statische CR zou zijn, en 500:000:1 het dynamische.

Aan de andere kant, als je heel veel zwart/witte blokjes in één beeld zou gebruiken om het statische CR te meten, zo veel dat de blokjes
kleiner worden dan één local dimming zone, tsja, dan kukelt het CR als een pudding in elkaar. Een schaakbord met bijvoorbeeld 250 velden ofzo lijkt mij het scherm flink in de problemen brengen, en het CR zal dan vrijwel hetzelfde zijn als een "normaal" LCD scherm.