Aankoop advies voor televisies (MIJN mening, dus geen algemeen topic :-))

Gestart door J.A.F._Doorhof, januari 31, 2002, 12:52:21

Vorige topic - Volgende topic

WimB

Ik begrijp dus wel uit de reacties dat crt nogsteeds de betere beeldkwaliteit geeft.
Hoe zit het met de beeldkwaliteit tussen plasma en lcd?
Is lcd al een alternatief voor plasma, ook vanwege de hoge stroomverbruik die aan de plasma's hangt.

MichielO

Ik zou zeker voor plasma gaan. Hierover staan in andere topics ook al discussies. Mocht je voor een kleine TV gaan op de slaapkamer, is een 32 inch o.i.d. LCD prima, zeker als je op afstand zit (of ligt). Maar bij groot formaat is LCD nog geen concurrent voor plasma. De artifacts, traagheid van beeld etc. is te storend en de prijs is ook nog eens fors hoger bij een gelijk formaat. Maar kijk zelf maar in de winkel en je ziet wat ik en velen met mij bedoelen. Ook bij de IFA bleek dat het "gat" nog niet gedicht is, hoewel LCD wel steeds beter wordt.
Wat SED betreft, ik heb daarover reeds genoeg gezegd in andere topics; ze moeten het eerst maar bewijzen (ondanks aankondigingen heeft nog geen consument het mogen zien en wordt steeds teruggekrabbeld door Toshiba). Daarbij zal de introductieprijs voor 50 inch tussen de 10.000 en 15.000 Euro gaan bedragen, dus nog veel te hoog om de concurrentie met plasma aan te gaan.

PS Ik ben overigens wel benieuwd waarom Frank (Doorhof) negatief is over de plasma's van Pioneer. Die zijn toch samen met Panasonic (PV500) de beste die er zijn?

Gr,
Michiel

J.A.F._Doorhof

Hoe kom je erbij dat ik negatief ben over Pioneer plasma's ???

In tegendeel als je TOCH voor plasma gaat dan Fujitsu of Pioneer.
Maar ik ben op zich geen fan van Plasma, er zitten VEEL te veel artifacts in het beeld, net als met LCD.
Dan liever of een kleiner beeld of projectie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Rody

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober 12, 2005, 00:08:20
Hoe kom je erbij dat ik negatief ben over Pioneer plasma's ???

In tegendeel als je TOCH voor plasma gaat dan Fujitsu of Pioneer.
Maar ik ben op zich geen fan van Plasma, er zitten VEEL te veel artifacts in het beeld, net als met LCD.
Dan liever of een kleiner beeld of projectie.

Fujitsu?
Is dat hetzelfde als Fujitsu-Siemens? Wat ik daarvan gezien heb (Myrica 42"xxx?), was niet best :)

J.A.F._Doorhof

Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MichielO

Frank, ik noem de Pioneers omdat iets eerder in dit topic jij zegt "bij Plasma zie ik ook bij bv de Pioneers toch veel dingen die me niet goed stemmen", vandaar. Ik ben met je eens dat CRT/beeldbuizen beter zijn dan plasma en helemaal dan LCD, maar vergeet niet dat je bij beeldbuizen geen 50 inch haalt e.d. En al helemaal niet zo plat...  ;)
Maar als je de nieuwste Panasonic (PV500) en Pioneer (436/506) ziet, dan is het toch weer een stuk beter geworden. Ook het bekende Duitse blad Video heeft in een test opgemerkt dat veel negatieve zaken/nadelen van plasma zijn opgelost. Natuurlijk is het nog niet perfect, maar toch zeker zeer acceptabel, helemaal met HDMI. En als straks HDTV-bronnen beschikbaar zijn (via kabel, Blu-Ray etc.) , dan is het nog mooier....
Projectoren zijn (behalve de hele dure DLP's of Barco's e.d.) ook lang niet zo goed als CRT-beeldbuizen en valt ook genoeg op aan te merken. Alleen de grootte maakt het indrukwekkend en geeft een echt bioscoopgevoel.

Gr,
Michiel

J.A.F._Doorhof

Hi,
Ik heb net een nieuwe Pioneer gecalibreerd en ze zijn inderdaad weer een stuk beter geworden maar vooral het zwart is gewoon nog steeds niet zo rijk als dat van een CRT, ook zijn er nog steeds in bepaalde stukken solarizing effecten te zien.
Gisteren toevallig ook de nieuwste Philips LCD gedaan en ook een fantastisch beeld maar je ziet daar toch wat traagheid van het paneel en wat scaling foutjes.

Nogmaals ik ben een echte pietlut, ik zou zelf ook met de nieuwste pioneers niet willen kijken naar films, maar dat is omdat ik een CRT projector gewend ben, als je naar projectie kijkt zitten er gewoon veel minder artifacts in het beeld.

Een 3e generatie Pioneer en een 6G is inderdaad een WERELD van verschil maar perfect is het nog lang niet.
En als je dan de prijzen bekijkt, reken het voor de grap even terug naar guldens want ik denk dat daar een groot probleem zit :D.
Custom installer

Jimmy Conway

Reken dan ook even voor de grap uit wat een nieuwe CRT projector in guldens kost.  ;)

J.A.F._Doorhof

LOL, daar gaat het niet om.
Vergelijk eens een 36" philips/sony/panasonic qua prijs met een 40" Plasma van een goed merk.
Dat zijn toch echt verschillen waar je helemaal ziek van word helemaal als je dan ziet dat een CRT gewoon vele malen beter presteert qua scaling/kleurechtheid en detailiring in zwart.

Als je een CRT projector erbij haalt moet je dat vergelijken met een 120" plasma en DAN weet ik nog niet wat duurder is :D.
Custom installer

Jimmy Conway

Ik twijfel alleen of CRT (tv's) nog een lange toekomst zullen hebben.
Het grootste deel van de consumenten is niet zo geinteresseerd
in absolute beeldkwaliteit en vind zo een nieuw plat schermpje
aan de muur wel goed.

Als ik naar mezelf kijk en ik mijn 32" Loewe Xelos moet vervangen,
dan zou ik geen CRT televisie meer kopen, puur voor mijn interieur.

Vanuit het oogpunt van zo goed mogelijke film/beeldweergave heb je natuurlijk
gelijk dat plasma en lcd nog niet uitontwikkeld zijn.

guitarman

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober 12, 2005, 14:18:11

Gisteren toevallig ook de nieuwste Philips LCD gedaan en ook een fantastisch beeld maar je ziet daar toch wat traagheid van het paneel en wat scaling foutjes.

Dit is voor het eerst op dit forum dat ik van de heer Doorhof de woorden LCD en fantastisch in één zin zie...
er is nog hoop voor LCD ;D
Marantz SR8500, Marantz DV7600, B&W ASW750 sub, 5 x B&W VM1, Epson TW620 ISF, Projecta Cinelpro.

J.A.F._Doorhof

Ho, wel goed lezen :D
Fantastisch beeld maar wel foutjes.

Kijk ik roep nergens dat het troep is, wat ik wel duidelijk wil maken is dat er enorme zwakke punten in de technieken zit.

Bij LCD TV's voornamelijk blacklevel en scaling fouten, bij Plasma is het zwart beter maar zit er behoorlijk wat dithering in het beeld, tevens kunnen er solarizing effecten voorkomen.
Custom installer

V8Hemi

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober 12, 2005, 16:15:54
Ho, wel goed lezen :D
Fantastisch beeld maar wel foutjes.

Kijk ik roep nergens dat het troep is, wat ik wel duidelijk wil maken is dat er enorme zwakke punten in de technieken zit.

Bij LCD TV's voornamelijk blacklevel en scaling fouten, bij Plasma is het zwart beter maar zit er behoorlijk wat dithering in het beeld, tevens kunnen er solarizing effecten voorkomen.

Ik heb nu een 37PF930 van Philips gekocht, en door het Dimmend backlight (5000:1) in dit type Philips is het zwartniveau  gewoon goed. en met een Responstijd van 6ms is is de verlichtingstijd van de pixels zo snel dat je geen ghosting meer hebt.

J.A.F._Doorhof

Wat voor verdere ervaring heb je met zwart niveau's ?
Kijk je in een volledig duistere ruimte ?

Dit model is inderdaad goed, maar zwart niveau blijft een stukje hoger dan een goede plasma.
Custom installer

V8Hemi

Citaat van: J.A.F._Doorhof op november  2, 2005, 18:07:13
Wat voor verdere ervaring heb je met zwart niveau's ?
Kijk je in een volledig duistere ruimte ?

Dit model is inderdaad goed, maar zwart niveau blijft een stukje hoger dan een goede plasma.

Mijn vorige (hoofd)TV was een Bang&Olufsen MX8000 een CRT, en daar vergelijk ik hem mee.

J.A.F._Doorhof

Het verschilt natuurlijk per mens waarop gelet word.
Een LCD heeft zeker meer lightoutput dan een CRT, maar kleurechtheid van de LCD's en blacklevel kunnen toch nog lang niet meekomen.

Maar nogmaals het verschilt per persoon waar de nadruk op ligt.
Custom installer

J.Kuijper

Na een aantal topics hier te hebben gelezen, besloten om mij te registreren.
Ik ben van plan om binnenkort van plan om een nieuwe tv aan te schaffen.
Mijn oude blaupunkt van 16 jaar oud moet er nu toch maar uit.
Dacht zelf aan de Loewe aventos 3772 of 3781, of moet ik voor een lcd tv gaan?
Als ik de reactie's lees over de Loewe lijkt me dat geen verkeerde keus.
We zitten ongeveer 4m van het toestel , wil dus niet te groot.

J.A.F._Doorhof

Als je twijfeld tussen CRT of Plasma/LCD dan zonder twijfel CRT met Loewe koop je gewoon een zeer goed toestel
Custom installer

Staaled

Hi Frank.
Ik ben in het bezit van een Philips 32PW8807.
Bij DVD weergave zit er in scenes waarin veel rood/bruin voorkomt horizontaal een aantal rode balken.
Op de grens van de zwarte breedbeeldband naar beeld bovenin is ook telkens een blauwe overgang te zien.
Is dit een fout in de setting van de TV en zo ja is dit middels callibratie te verhelpen/verbeteren?
Saludos,Hipster.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

J.A.F._Doorhof

Custom installer

donaldk

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober 12, 2005, 00:20:04
Nee, echt fujitsu.
http://www.plasmavision.com/

Fujitsu was de eerste paar jaar, de leverancier van de panelen aan bijna alle fabrikanten. Op beurzen kon je precies zien wie er al het nieuwste panel, het panel van een maand of drie eerder en wie er het daaraan voorafgaande panel gebruikte.

Maar ze waren een paar jaar terug toch volledig uit de panel productie gestapt?

donaldk

Okay, wat vinden jullie van de vrij standaard Sony kv-32cs71? Mijn vader heeft deze onlangs gekocht (bezorging deze week), omdat hij a) een Sony liefhebber is (service center is ook zeer goed bereikbaar) en b) niet te veel geld uit wilde geven (hij was in de aanbieding voor 499,-) en c) nog niet toe is aan een lcd of plasma. Heeft deze ook het ergens in het begin van de zeer lange thread door Frank D. genoemde convergentie probleem? En is er nog iets te verbeteren qua instellingen?

En wat vinden jullie van het bekende model, met de uitgebreide(re) processing, de kv-32fq86? Deze wordt nu aangeboden voor een heel aardige prijs, 599,- (retail).

J.A.F._Doorhof

Hi,
Sony levert een leuke TV voor het geld geometrie is wel vaak matig maar na de calibratie is dat gewoon goed.
Custom installer

donaldk

Citaat van: J.A.F._Doorhof op november 27, 2005, 22:21:54
Hi,
Sony levert een leuke TV voor het geld geometrie is wel vaak matig maar na de calibratie is dat gewoon goed.

Inderdaad, hij vervangt een, wat was het ook al weer, kv-e 2941, 31? Anyway heb zelf de kv-e 2941 D en het was het model wat daar voor zat dacht de 2941 met een andere letter, de d is met vlakliggende subwoofer en smallere speakers en een vertikaal vlak scherm, de voorganger had een diper liggende subwoofer en vierkantere boxen een echt klassiek model (en reeks) waar sony ondanks de prijs van een kleine 3000 gulden er veel van heeft verkocht.

Altijd goed beeld gehad uit Sony's en we zijn liefhebbers van Sony's rijkere kleuren, dus...

Geometrie problemen hadden die oude 4:3 modellen niet, okay door de jaren gaat de convergentie achteruit, dat is zoals het hoort.

Geometrie, is daar thuis ook wat aan te verbeteren, want je begrijpt dat iemand die niet meer bereid is om het euro equivalent van 3000 gulden voor een tv neer te tellen, geen paar honderd euro neer zal tellen voor een volledige isf calibratie, op een tv van 500 euro?

donaldk

Net even de consumentenbond test van november opgehaald en het eerste wat mij opviel was dat ze voor de verandering eens een helder verhaal dat, hoewel zeer algemeen, correct was, zonder interne tegenstrijdigheden.

Wat mij verder opviel was dat de Philips 9520/12 zo slecht scoorde, eigenlijk het enige goede zou de teletext zijn...

Had ik het goed begrepen dat Sony reeds is gestopt met de productie van directview crt toestellen met een acceptabele maat voor de Europese markt? Op de Duitse site staat ook nog maar een 16:9 toestel bij de actuele modellen, de cs71, die in Nederland weer bij de voorgaande modellen staat, in Nederland staan nog wel enkele modellen vermeld als actueel model, die in Duitsland weer als vorganger model staan aangeduid. Er komen op de sites in ieder geval geen nieuwe types bij, dus mijn conclusie is inderdaad dat afhankelijk van de lokale voorraad, de laatste modellen eerder of later naar de lijst met oude modellen worden geschoven en er niks nieuws meer komt.

Hopelijk zit ik niet in de verkeerde thread met deze bijdrage.