Shootout CD loopwerk vs. PC based audio streaming bij pburmie

Gestart door pburmie, juli 2, 2007, 15:20:52

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Durk

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

TubeKees

interessante discussie. Ben nu wel heel erg benieuwd of een Transporter een vervanging kan zijn voor een heel goed loopwerk. Qua gemak zeker, maar qua klankkleur?

PS based audio is op zich leuk, maar heeft er iemand een idee over een goed programmaatje, liefst onder Vista mediacenter, die alles eens goed kan rubriceren zodat het zoeken wat makkelijker kan?

audiotic

Citaat van: TubeKees op augustus 17, 2007, 15:33:07
interessante discussie. Ben nu wel heel erg benieuwd of een Transporter een vervanging kan zijn voor een heel goed loopwerk. Qua gemak zeker, maar qua klankkleur?

PS based audio is op zich leuk, maar heeft er iemand een idee over een goed programmaatje, liefst onder Vista mediacenter, die alles eens goed kan rubriceren zodat het zoeken wat makkelijker kan?

Daar zou ik ook wel interesse in hebben. Volgens de "vakpers" zou de Transporter zeer zeker een van de beste zijn en eigenlijk alles behalve de ultra-top van vele duizenden Euro's toppen. Maar zelf heb ik het nog niet ervaren.

En op je PS - ik gebruik het combo iTunes (sorteren, in mapjes, indexeren) / BeaTunes (fouten eruit halen) / CoverScout (voor het artwerk, een mens is toch visueel ingesteld) / SlimServer (die de iTunes library weer gebruikt). Werkt patent. Maar is wel veel werk.
Ach, voor niets gaat de zon op.
MacMini 650+GB LossLess -> SlimDevices Transporter & Marantz DV8400 VanMedevoort Mod. & Nakamichi ZX7 -> HK AVR 8500 + HK PA2200 SE -> 6 x 780SE, 78C & 2 x REL Strata III

TubeKees

Best lastig om alle goed te rubriceren en in iTunes goed te krijgen. Ik had al behoorlijk wat CD's met EAC gekopieërd naar mijn harddisk, maar nu heeft iTunes er een potje van gemaakt. Alles staat los door elkaar heen. En dat terwijl ik met het rippen in EAC alles keurig in verschillende mappen heb geript...

Maar goed, ook de Mediaplayer kan hier niet mee overweg. Wel als je een CD ript via de Mediaplayer of iTunes... Helaas... Hier moet ik dus nog eens goed induiken hoe e.e.a. werkt. Iemand daar ideeën over?

)p(

Citaat van: TubeKees op augustus 20, 2007, 07:21:52

Maar goed, ook de Mediaplayer kan hier niet mee overweg. Wel als je een CD ript via de Mediaplayer of iTunes... Helaas... Hier moet ik dus nog eens goed induiken hoe e.e.a. werkt. Iemand daar ideeën over?

Als je cd's in goede staat zijn dan ript mediaplayer of itunes ook gewoon perfect. EAC geeft je vooral zekerheid dat het altijd perfect gaat..en wanneer niet dan geeft hij dat aan. Echter de vraag is of je ooit een verschil zult kunnen horen als er met een slechte cd hier en daar een bitje omvalt. Dus wil je zeker zijn van je rip ga voor eac of een andere secure ripper...voor gebruiksgemak voldoen de andere ook prima...en is het ordenen van je rips een stuk makkelijker.

peter

TubeKees

Ik ben bang dat je gelijkt hebt.... helaas zonde van al mijn werk, maar het is niet anders.

Nu nog een keuze maken tussen iTunes of Mediaplayer...

Eerst eens opzoeken waar een Transporter goed mee kan werken ...

Aurora13

Kijk hier voor de uitleg hoe Mediaplayer (en dus ook MCE) om gaat met je muziekbestanden en hoe dit netjes te ordenen:

http://thegreenbutton.com/forums/permalink/33283/33839/ShowThread.aspx#33839
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

audiotic

Citaat van: TubeKees op augustus 20, 2007, 08:53:01
Eerst eens opzoeken waar een Transporter goed mee kan werken ...

Slimserver werkt fraai samen met iTunes.
MacMini 650+GB LossLess -> SlimDevices Transporter & Marantz DV8400 VanMedevoort Mod. & Nakamichi ZX7 -> HK AVR 8500 + HK PA2200 SE -> 6 x 780SE, 78C & 2 x REL Strata III

TubeKees

iTunes begint al goed: je moet een creditcard hebben om je te mogen aanmelden bij de iTunes Store.... en die heb ik niet...

Audiofiel

Dat is alleen als je daar muziek wilt gaan kopen. Is dat je bedoeling? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

TubeKees

)p(

Citaat van: TubeKees op augustus 20, 2007, 10:10:58
Nee, maar om de albumhoezen op te halen ...

Windows mediaplayer is vrij goed in het automatisch matchen en ophalen van album art.

Overigens nooit zo maar met mediaplayer of itunes afspelen met windows xp...alles wordt zeer slecht geresampled naar 48khz door de standaard windows geluidsmixer.

peter

TubeKees

Speel met Vista .... Mijn Decoder geeft 44.1 aan met afspelen van CD's. Vind het alleen jammer dat Vista niet de mogelijkheid heeft om het uitgangssignaal "vast" te zetten. Gewoon net als een CD speler.

Ik ben er nog niet uit of ik wil gaan afspelen via het mediacenter in Vista of via de Slim Devices Transporter .... Volgens mij is het allemaal digitaal en is er geen verschil. Als ik maar een goede DAC achter Vista heb staan is mijn idee ...

)p(

Citaat van: TubeKees op augustus 20, 2007, 11:27:33
Speel met Vista .... Mijn Decoder geeft 44.1 aan met afspelen van CD's. Vind het alleen jammer dat Vista niet de mogelijkheid heeft om het uitgangssignaal "vast" te zetten. Gewoon net als een CD speler.

Als het signaal niet vast (ie altijd 100% volume) is gaat het waarschijnlijk door de vista mixer..ie upsampled naar 96khz en daarna weer gedownsampled naar de spdif uitgang naar 44.1. Je moet in Vista zowel een geluidskaart driver als een aangepast programma met "exculsive mode" ondersteuning hebben om de Vista mixer te omzeilen.

peter

TubeKees

Dat is een beetje jammer.... Toch richting een Transporter of een Stello DA220MKII externe DAC aangesloten via USB?

)p(

Citaat van: TubeKees op augustus 20, 2007, 11:48:14
Dat is een beetje jammer.... Toch richting een Transporter of een Stello DA220MKII externe DAC aangesloten via USB?

De upsampling van Vista is itt tot die van XP al heel goed. Je zou daarom naast de stello en vergelijkbare usb oplossingen het 24/96khz signaal direct naar je dac kunnen sturen zonder downsampling naar 44.1.

peter

Pieter-Jan

Ondersteunen alle soundcards met digitale coax dan ook 24/96kHz?
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Deleted member

Citaat van: Pieter-Jan op augustus 20, 2007, 14:17:49
Ondersteunen alle soundcards met digitale coax dan ook 24/96kHz?

Altijd even checken al is het wel een vrij standaard optie. Als je al een wat oudere soundcard heb moet je met met 24/192 wel even opletten.

Daarnaast kun je wellicht beter op zoek naar een Soundcard met ASIO drivers en kernelmixing zodat je zeker weet dat er niet gerommeld wordt met het signaal.

Ejorne

USB zou voor audio niet de meest voor de hand liggende optie zijn, had iets met de datastroom en jitter van usb te maken ofzo. Althans, dat is wat ik ergens erover gelezen heb. Firewire zou beter geschikt zijn. Maar daar lijkt nu verandering in gekomen te zijn met de E-MU 0404 USB.

Ik heb deze geluidskaart aangeschaft en het geluid is inderdaad voor het geld erg goed. De ingebouwde DAC is natuurlijk niet de beste die je kunt vinden, wat wil je ook voor <200 euro. Maar de DAC is ook stand-alone te gebruiken en de geluidskaart heeft eveneens een mic en headphone pre-amp en midi in-uit . Echt een zeer fijn geluidskaartje, ik ben er heel erg blij mee. (ik vraag me alleen af waarom zoiets nog een kaart genoemd wordt: "Een externe geluidskaart." Het heeft immers niets meer met het insteekkaart principe van doe zoals je dat in de PC vindt)

Echter schijnt met deze kaart dat een aantal mensen last heeft van clickjes en plopjes, maar dit is met de juiste Asio instellingen meestal tte verhelpen, zo ook bij mij...

TubeKees

Met al dit PC based werk is het misschien eens zinvol om een discussie op te gaan zetten wat nu de beste manier is om een muziek database op te zetten op de PC.

Topic aangemaakt:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=63490.0

wtfaidh

Ik deel de mening over de kwaliteiten van de transporter niet (sorry). Ik heb zowel de transporter als ook de SB3 in huis gehad. De transporter is inmiddels weer weg. Qua ruimtelijkheid, openheid en musikaliteit moest deze het ruimschoots afleggen tegen een gelijkgeprijsde CD speler...
De SB3 blijft omdat het een heerlijk dingetje is om er bij te hebben...

Eric.
HT : Denon en B&W
Stereo : Marantz Reference & Canton

PM

Citaat van: wtfaidh op augustus 31, 2007, 23:01:52
...
De transporter is inmiddels weer weg. Qua ruimtelijkheid, openheid en musikaliteit moest deze het ruimschoots afleggen tegen een gelijkgeprijsde CD speler...
...
Analoog of digitaal aangesloten? Wat voor DAC?
Groeten, Peter

Durk

uhm... de conclusie verschilt dus nog steeds enorm....  :-\
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

wtfaidh

Citaat van: PM op september  4, 2007, 12:01:09
Analoog of digitaal aangesloten? Wat voor DAC?

Analoog natuurlijk..... !!!!! Digitaal wel getest maar dan luister ik weer te veel naar de externe dac en ik ga geen 1900,= uitgeven om er vervolgens weer een aparte dac achter te hangen....
HT : Denon en B&W
Stereo : Marantz Reference & Canton