PC based room correction

Gestart door hifiman, juni 25, 2007, 13:03:23

Vorige topic - Volgende topic

AbZ

Tja, Unicode was meer van deze tijd geweest  :smile:  maar ja, dat geeft hier alleen extra nullen :(
Een echte geek had EBCDIC gebruikt  :D

jowi

Haha ja of encryptie, ik kan me herinneren dat ie daar volgens zichzelf nogal een expert in was ;) Maar ja hij zegt wel meer dingen :D

Ejorne

Kennelijk is er sinds december 2011 weer een nieuwe update en heb ik de voorlaatste update ook niet opgemerkt. Dit omdat ik deze wiki website in mijn bookmarks had bewaard. En daar zijn de laatste twee niet genoemd.

Ik ben benieuwd naar het resultaat. Inmiddels denk ik ook via glsweep en lsconv een meting te moeten kunnen doen. Voorheen deed ik dat met Simple Automated IR Measuring Tool. Ik heb altijd een beetje vraagtekens bij de uitkomst daarvan gehad. Een merkwaardige sinusvorm voor de impulsrespons. Ik hoop, nu ik ASIO niet meer perse nodig heb en dus waarschijnlijk met de twee meegeleverde tools kan gaan meten, dat deze rare sinusvorm verdwijnt. Misschien lukt het me dan ook om metingen te maken voor 48, 88,2 96 en 192kHz bestanden. Met imprec-asio kreeg ik foutmeldingen en alleen 44.1 ging goed.

Sinds versie 3 wordt er Psychoacoustic target computation gebruikt wat bij mij een veel beter resultaat gaf dan voorgaande versies. De enige reden (die ik me herinner) dat ik niet met DRC ben verder gegaan is dat ik mijn hi-res muziek niet kon afspelen. Hopelijk gaat dat straks wel. Nu eerst tijd zien vrij te maken om er weer helemaal in te duiken...

Wie van jullile gebruikt DRC nog en is bekend met de laatste versie?

)p(

Citaat van: Ejorne op mei  5, 2012, 18:42:32

Wie van jullile gebruikt DRC nog en is bekend met de laatste versie?

Ik prefereer nog steeds de weergave met drc en de psycho akoestische target. Echter ik gebruik het niet zo vaak meer omdat het niet samenwerkt met spotify in squeezeserver. En het verschil is niet zo groot dat ik steeds ga omschakelen.

Ejorne

Ik heb weer even getest. Helaas krijg ik niet een setup met meerdere samplerates. Ik heb nu wel metingen in 96kHz kunnen maken maar ik kan maar 1 samplerate instellen in de convolver plugin. Ik hoopte met de tekstfile methode verschillende instellingen voor samplerate te kunnen instellen. Maar dat krijg ik niet voor elkaar. Ik kan wel wav bestand met inpulsresponse aanwijzen maar enkel 1 bestand.

Nu heb ik in de pure-audio plugin ingesteld dat mijn maximale samplerate 44.1kHz is. En deze plugin resampled hi-res bestanden dan eerst naar 44.1 en daarna gaat het naar de convolver. Ik luister op deze manier niet echt naar de hi-res bestanden maar het gaat wel door de DRC heen. En dat klinkt toch best wel erg lekker.

Ik heb de sweep metingen gedaan met een al zoveel mogelijk gecorrigeerde sub door de EQ van de iNuke. Dus ik kan ook andere bronnen buiten de PC goed gebruiken zonder nare grote bulten in het geluidsbeeld.

Nog eens goed geluisterd naar muziek met en zonder DRC. Het is een beetje tweedelig. Als ik in een direct vergelijk moet zeggen wat ik mooier vindt is dat aan de ene kant de versie zonder DRC. Maar bij het langer luisteren denk ik dat DRC het wint. Ik heb namelijk weer de ervaring dat ik lang kan luisteren zonder 'moe' te worden. Mijn aandacht blijft goed bij de muziek zonder dat dit moeite kost. Ik kan ook goed met andere dingen bezig zijn en toch in de mood van de muziek blijven. Dat lukte me op een of andere manier niet zo, of in ieder geval anders, wanneer ik geen DRC gebruik.

Het klinkt ook niet meer zo vlak als wat ik me herinner. Sinds versie 3 was het al minder vlak dan daarvoor maar toch miste ik wat. Ik heb wel gebprobeerd met met target-files een soort roomcurve in te stellen maar dat gaf toch niet het resultaat dat ik hoopte. Nu heb ik met de meting een beetje 'vals' gespeeld. Ik heb de nabootsing van een linkwitz trasform in de pEQ van de iNuke wat naar beneden gezet tijdens de meting en daarna weer omhoog. De lagere tonen van pakweg 35Hz tot (beneden de) 20Hz loopt nu dus iets omhoog. Ik denk dat het nu dan toch een blijvertje wordt...  8)

Citaat van: )p( op mei  5, 2012, 21:56:22
Ik prefereer nog steeds de weergave met drc en de psycho akoestische target. Echter ik gebruik het niet zo vaak meer omdat het niet samenwerkt met spotify in squeezeserver. En het verschil is niet zo groot dat ik steeds ga omschakelen.

In squeezeserver kon dat toch ook via inguz plugin?

)p(

Citaat van: Ejorne op mei  7, 2012, 17:56:04

In squeezeserver kon dat toch ook via inguz plugin?

Inguz werkt niet samen met de Spotify plugin. Om clipping te voorkomen is het volume van wat wel door inguz gaat veel lager dan via spotify.

Ejorne

Citaat van: )p( op mei  8, 2012, 12:00:35
Inguz werkt niet samen met de Spotify plugin. Om clipping te voorkomen is het volume van wat wel door inguz gaat veel lager dan via spotify.

Ai da's jammer. Wat betreft het volume, heb ik ook last mee. Muziek luisteren via de pc is inderdaad veel zachter om clipping te voorkomen. Maar wanneer ik dan switch naar de tv input dan knalt het opeens over de speakers. Ik zit eraan te denken om een verzwakker op de input te maken of zo wanneer ik besluit om met drc verder te gaan.

Ejorne

Op zich was het redelijk specifiek werk om met DRC aan de slag te gaan, met dosboxjes of linux. Daarmee niet weggelegd voor iedereen.
Toen vond ik ineens DIT.

Ik ga er binnenkort eens mee testen. Maar zoals ik het begrijp is dit ineens voor veel meer mensen bereikbaar. Je hoeft niet met dosboxjes en configfiles aan de gang, alles mooi een een GUI gestopt. En ook de meer geavanceerde settings, zoals pre-echo makkelijk toegankelijk gemaakt.

8)