Chamber of Dreams

Gestart door HTip, mei 29, 2007, 22:36:32

Vorige topic - Volgende topic

Pinohelmond

Citaat van: HTip op november 14, 2011, 10:43:54
Dat streef ik ook na, maar ik heb een CD's die gewoon niet om aan te horen zijn. En het lijkt erop dat hoe meer je je set optimaliseert hoe minder goed die opnames gaan klinken. M.a.w. de imperfecties worden ook versterkt.

Best confronterend. Heb dit zelf ervaren tijdens het beluisteren en vergelijken van diverse eindversterkers. Had o.a. de cd `One night only` bij van Glennis Grace en vond deze altijd heel mooi opgenomen totdat ik hem hoorde op een Chord eindversterker bij H&C. De Chord haalde de pijnpunten van de opname aardig aan, het klonk eerlijk gezegd voor geen meter meer.
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

HTip

Alle hier genoemde BD's zijn hier te krijgen. Meeste zelfs regiovrij en worden vanuit EU verzonden :thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: Pinohelmond op november 15, 2011, 08:11:02
Best confronterend. Heb dit zelf ervaren tijdens het beluisteren en vergelijken van diverse eindversterkers. Had o.a. de cd `One night only` bij van Glennis Grace en vond deze altijd heel mooi opgenomen totdat ik hem hoorde op een Chord eindversterker bij H&C. De Chord haalde de pijnpunten van de opname aardig aan, het klonk eerlijk gezegd voor geen meter meer.
Dat vind ik op zich wel jammer, want daardoor wordt je beperkt in je muziekkeuze. Maar is ook de reden dat ik nu meer verschillende muziekgenre's ben gaan waarderen. Met name opnames van jazz en singer/songwriters worden vaak goed op een schijf gezet en in hoge resolutie (SACD, DVD-A) geproduceerd.

Die zelfde ervaring heb ik ook gehad door het optimaliseren van de akoestiek, waardoor je ook meer details hoort en met sommige opnames dan erg rommelig wordt.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Maro

Beetje overdreven volgens mij. De Glennis Grace CD klinkt hier zowel op de HT als de stereo set erg goed. Zou eerder aan de Chord set up gaan twijfelen.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Pinohelmond

Citaat van: Maro op november 15, 2011, 17:03:17
Beetje overdreven volgens mij. De Glennis Grace CD klinkt hier zowel op de HT als de stereo set erg goed. Zou eerder aan de Chord set up gaan twijfelen.

Citaat van: HTip op november 15, 2011, 08:25:23
Dat vind ik op zich wel jammer, want daardoor wordt je beperkt in je muziekkeuze. Maar is ook de reden dat ik nu meer verschillende muziekgenre's ben gaan waarderen. Met name opnames van jazz en singer/songwriters worden vaak goed op een schijf gezet en in hoge resolutie (SACD, DVD-A) geproduceerd.

Die zelfde ervaring heb ik ook gehad door het optimaliseren van de akoestiek, waardoor je ook meer details hoort en met sommige opnames dan erg rommelig wordt.

Uiteindelijk heb ik de Creek Destiny Eindversterker gekocht en niet de Chord Mezzo, puur en alleen omdat ik oa de cd Van Glennis Grace niet vond klinken op de Chord. Of het dan aan de kwaliteit van de cd ligt of aan de Chord eindversterker is voor mij lastig te bepalen maar bij H&C waren ze vrij stellig in hun mening: De Chord is van dusdanige kwaliteit dat het zijn werk geweldig doet maar dat hij wel puur is en daardoor ook de pijnpunten van een opname aan het licht kan brengen.
Voor mij als koper was de keuze simpel, de Creek klonk in mijn oren stukken beter en was nog wat goedkoper ook.

De redenatie hoe beter de apparatuur hoe meer het minpunten naar voren brengt kan ik trouwens wel begrijpen. Analoge tv op een oud bakbeest ziet er vaak beter uit dan op een full hd scherm van 47 inch.
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

drees62

In de middagpauze zag ik de nieuwe "Stereo" (Duits audioblad) liggen bij de boekhandel met daarin opgenomen testen van de beide 15-S2 LE. Helaas stond er een iets te lange rij voor de kassa, heb 'm dus nog even laten liggen. Binnenkort een nieuwe poging.
Wel snel ff naar de eindscore gekeken  ;) : 77% voor de PM (thuis even opgezocht in de bestenliste dat de oer PM 15-S2 75% scoorde, zou dus een ietsie pietsie beter klinken  :P)

JCL

Hey, goeie tip! Ik zag hier: http://www.planetaxel.com/productDetails/610583406290 de BD staan waar we het eerder over hadden (Rock and Roll hall of fame). Hier staat hij als regio vrij, dan zou ik hem dus op mijn normale Europese niet-regiovrije speler moeten kunnen afspelen? Dan wordt die meteen besteld als ik zo thuis ben!

HTip

Matching is ook erg belangrijk. De Chordsetup heb ik helaas niet kunnen beluisteren bij Marcel, dus daar kan ik niets over zeggen. Wat ik wel heb ervaren is dat Marcel precies weet welke component matched met welke speaker. En hoe een bepaalde klank van een component te combineren is. En bepaalde apparatuur kan de imperfecties van een opname versterken, waardoor het niet meer prettig luisteren is.

Akoestische aanpassingen kunnen overigens weer bijdragen aan de prettige luisterervaring. Iets wat een rommeltje lijkt (refrein van "When dolphins cry") kan door het beperken van nagalm en/of diffusie een stuk zuiverder en schoner klinken.
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: Pinohelmond op november 15, 2011, 17:19:28
Uiteindelijk heb ik de Creek Destiny Eindversterker gekocht en niet de Chord Mezzo, puur en alleen omdat ik oa de cd Van Glennis Grace niet vond klinken op de Chord. Of het dan aan de kwaliteit van de cd ligt of aan de Chord eindversterker is voor mij lastig te bepalen maar bij H&C waren ze vrij stellig in hun mening: De Chord is van dusdanige kwaliteit dat het zijn werk geweldig doet maar dat hij wel puur is en daardoor ook de pijnpunten van een opname aan het licht kan brengen.
Voor mij als koper was de keuze simpel, de Creek klonk in mijn oren stukken beter en was nog wat goedkoper ook.

De redenatie hoe beter de apparatuur hoe meer het minpunten naar voren brengt kan ik trouwens wel begrijpen. Analoge tv op een oud bakbeest ziet er vaak beter uit dan op een full hd scherm van 47 inch.
Goede analogie. Ik heb toevallig zo'n oud bakbeest van een CRT, maar die verslaat met een SD-signaal de duurste Flat-TV's. Met HD via HDMI is het natuurlijk een heel ander verhaal...

Marcel heeft je een goed advies gegeven. Hij zal je niet naar huis sturen met iets waar hij zelf niet achter staat. Want uiteindelijk moet jij ernaar luisteren en ook terug willen als je nieuwe apparatuur wil aanschaffen.
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: drees62 op november 15, 2011, 18:25:03
In de middagpauze zag ik de nieuwe "Stereo" (Duits audioblad) liggen bij de boekhandel met daarin opgenomen testen van de beide 15-S2 LE. Helaas stond er een iets te lange rij voor de kassa, heb 'm dus nog even laten liggen. Binnenkort een nieuwe poging.
Wel snel ff naar de eindscore gekeken  ;) : 77% voor de PM (thuis even opgezocht in de bestenliste dat de oer PM 15-S2 75% scoorde, zou dus een ietsie pietsie beter klinken  :P)
Maximus_Aurelius heeft 'm ook gekocht en hij heeft mij al aangeboden het artikel in te scannen. Mocht dat niet lukken dan hou ik me aanbevolen voor jouw poging ;) Wat ik mij nu al afvraag is op welk gebied de LE beter zou zijn en was de PM voldoende lang ingespeeld? Ben benieuwd... en alvast bedankt! :thumbs-up:
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: JCL op november 15, 2011, 19:01:11
Hey, goeie tip! Ik zag hier: http://www.planetaxel.com/productDetails/610583406290 de BD staan waar we het eerder over hadden (Rock and Roll hall of fame). Hier staat hij als regio vrij, dan zou ik hem dus op mijn normale Europese niet-regiovrije speler moeten kunnen afspelen? Dan wordt die meteen besteld als ik zo thuis ben!
Graag gedaan. Ik heb mijn verlanglijstje al ingevoerd :music: Gaat me weer geld kosten :D
Showcase - Topic

high-q

Geweldig wat een aanraders hier de afgelopen pagina's voorbij zijn gekomen! Je zou maar een dedicated ruimte hebben en komende winterperiode alles moeten beluisteren  :D

Had o.a. de cd `One night only` bij van Glennis Grace en vond deze altijd heel mooi opgenomen totdat ik hem hoorde op een Chord eindversterker bij H&C. De Chord haalde de pijnpunten van de opname aardig aan, het klonk eerlijk gezegd voor geen meter meer.

De Glennis Grace CD klinkt hier zowel op de HT als de stereo set erg goed. Zou eerder aan de Chord set up gaan twijfelen.

De CD en DVD klinken in mijn opstelling ook prima!
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Maximus_Aurelius

Citaat van: HTip op november 15, 2011, 21:25:27
Maximus_Aurelius heeft 'm ook gekocht en hij heeft mij al aangeboden het artikel in te scannen. Mocht dat niet lukken dan hou ik me aanbevolen voor jouw poging ;) Wat ik mij nu al afvraag is op welk gebied de LE beter zou zijn en was de PM voldoende lang ingespeeld? Ben benieuwd... en alvast bedankt! :thumbs-up:

Maximus_Aurelius is geabonneerd op de Stereo  ;D
De Stereo ligt nu nog eventjes mooi in de folie, maar morgen scan ik het artikel/review in.
🎶🎶🎶
Muziek is kunst, kunst moet voor iedereen bereikbaar zijn, anders is het elitair!!

🎶🎶🎶

HTip

Citaat van: high-q op november 15, 2011, 22:39:09
Geweldig wat een aanraders hier de afgelopen pagina's voorbij zijn gekomen! Je zou maar een dedicated ruimte hebben en komende winterperiode alles moeten beluisteren  :D
Ja stel je voor. Dat zou balen zijn :D
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: Maximus_Aurelius op november 15, 2011, 22:59:24
Maximus_Aurelius is geabonneerd op de Stereo  ;D
De Stereo ligt nu nog eventjes mooi in de folie, maar morgen scan ik het artikel/review in.
Super! :worship:
Showcase - Topic

HTip

Nog even een update. Heeft deze keer niets met de PM te maken, maar wel met de stereobeleving. Jullie zullen het niet geloven, maar ik ben bezig geweest met de plaatsing van de Notes. Ik heb geen mogelijkheid om met de luisterplek te schuiven. Enerzijds door het podium, anderzijds door de kijkafstand tot het scherm om niet elke film een tenniswedstrijd te laten zijn.

Dus heb ik jullie opmerkingen ter harte genomen en gekeken wat ik met de plaatsing van de fronts kan doen. Door de stugheid van de LS-kabels heb ik niet veel bewegingsruimte, maar gisteravond al even gekeken naar meer uit elkaar met lichte toe-in. Ondanks dat het niet helemaal symmetrisch stond was toch de toename in breedte hoorbaar. Dus vandaag ermee verder gegaan. Annet vroeg zich af hoever de speakers nog naar achteren konden. Ook daar weer beperkt door de LS-kabel, maar toch wel wat ruimte.

Tussenresultaat is dat de fronts nu ca. 20cm verder uit elkaar staan en ca. 5 cm verder naar achteren met meer toe-in. Nog niet veel kunnen luisteren en de PM is nog niet klaar met inspelen, maar toch een aanmerkelijke verandering merkbaar in zowel breedte als diepte van het stereobeeld. Klinkt dus veelbelovend.

Moet er nog mee verder en door de ongelijkheid van de vloer moeten de speakers ook weer waterpas gezet worden. Is misschien iets voor morgen. En als het allemaal bevalt, dan weer de bubble afstellen.
Showcase - Topic

JCL

Citaat van: HTip op november 15, 2011, 21:22:25
Goede analogie. Ik heb toevallig zo'n oud bakbeest van een CRT, maar die verslaat met een SD-signaal de duurste Flat-TV's. Met HD via HDMI is het natuurlijk een heel ander verhaal...

Marcel heeft je een goed advies gegeven. Hij zal je niet naar huis sturen met iets waar hij zelf niet achter staat. Want uiteindelijk moet jij ernaar luisteren en ook terug willen als je nieuwe apparatuur wil aanschaffen.

Dat is ook niet een heel eerlijke vergelijking, want een CRT-TV was hooguit 36" en een 50" LCD/Plasma is wel heel veel groter. Dan is het logisch dat je blokjes gaat zien. Neemt niet weg dat met name de zwartwaardes van CRT erg goed waren. Er zijn nu eigelijk nog geen flatscreens die dat kunnen evenaren. Wat je zegt, door HD kun je wel echt een grote sprong maken.

Pinohelmond

Citaat van: HTip op november 15, 2011, 21:22:25

Zeker, wat dat betreft alle vertrouwen in Marcel. We waren het met z´n drieën, Marcel - ik en mijn meegebrachte gast volledig met elkaar eens over wat het beste klonk. Speelt inderdaad mee dat alles matchte met de thuissituatie, de fronts die thuis staan heeft Marcel ook als demo in de winkel. Als ik meniet vergis heb jij ze ook mogen horen tijdens je trip naar Oostrum.

Citaat van: high-q op november 15, 2011, 22:39:09

De CD en DVD klinken in mijn opstelling ook prima!

In mijn huidige set-up klinkt het ook super, één van de mooiste cd´s die ik wekelijks beluister.

Citaat van: JCL op november 16, 2011, 07:40:04
Dat is ook niet een heel eerlijke vergelijking, want een CRT-TV was hooguit 36" en een 50" LCD/Plasma is wel heel veel groter. Dan is het logisch dat je blokjes gaat zien. Neemt niet weg dat met name de zwartwaardes van CRT erg goed waren. Er zijn nu eigelijk nog geen flatscreens die dat kunnen evenaren. Wat je zegt, door HD kun je wel echt een grote sprong maken.

True, als per ongeluk `gewone digitale tv` op staat ipv HD Tv zie ik het verschil onmiddellijk.
Wat dat betreft zijn we tegenwoordig eigenlijk wel erg verwend. De kwaliteit van beeld en geluid is uitmuntend. Je vraagt je af en toe af hoe het beter kan in de toekomst.

Pino's Room

larzie

Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

HTip

Citaat van: Pinohelmond op november 16, 2011, 08:01:13
Zeker, wat dat betreft alle vertrouwen in Marcel. We waren het met z´n drieën, Marcel - ik en mijn meegebrachte gast volledig met elkaar eens over wat het beste klonk. Speelt inderdaad mee dat alles matchte met de thuissituatie, de fronts die thuis staan heeft Marcel ook als demo in de winkel. Als ik meniet vergis heb jij ze ook mogen horen tijdens je trip naar Oostrum.
Klopt! Gaf een mooi geluid (ondanks dat de PM net uit het ei de doos kwam :D) en ik snapte waarom de Marantz/BA-combi op de X-Fi stond. Mooie vormgeving ook.
Showcase - Topic

HTip

Vanavond wel even verder geluisterd, maar het kon slechts heel kort. Vanavond nog een webinar en Live Q&A-sessie gevolgd, dus nog gewerkt :blink:

Toch weer genoten. Morgen komt er ook niets van, maar van het weekend toch nog even verder met schuiven en waterpas zetten en dan weer verder luisteren. Leuk proces toch. Bassen worden nu echt strakker en beter gedefinieerd :thumbs-up:
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: larzie op november 16, 2011, 08:07:37
Dave Matthews Band is te gek!  :pompom:
Kan me goed voorstellen dat je dat vindt. Een paar nummers van dat concert op Youtube gezien en dat was erg gaaf. Staat in ieder geval op mijn wishlist bij axel...
Showcase - Topic

larzie

Citaat van: HTip op november 16, 2011, 23:02:01
Kan me goed voorstellen dat je dat vindt. Een paar nummers van dat concert op Youtube gezien en dat was erg gaaf. Staat in ieder geval op mijn wishlist bij axel...

Laatste keer M&G bij Maurits samen met High-q hebben we dit stukje geluisterd van de Dave Matthews Band. Blijft een supergaaf stukje muziek  :pompom:

Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

high-q

Citaat van: larzie op november 17, 2011, 07:19:31
Laatste keer M&G bij Maurits samen met High-q hebben we dit stukje geluisterd van de Dave Matthews Band. Blijft een supergaaf stukje muziek  :pompom:

Mooiste stuk van de DVD "Across the pond" van Dave Matthews. Het nummer heet "Crash" en de battle tussen de drummer en de saxofonist is het verlengde daarvan. Geweldig stuk  :headbanging:
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

SV..S

Citaat van: Maximus_Aurelius op november 13, 2011, 15:42:51
In een goede set kan dit eigenlijnk niet, een slechte opname kun je niet redelijk laten klinken, het wordt alleen slechter. Doordat het gewoon voor geen meter klinkt kun je er ook bijna niet meer naar luisteren.
Je kunt niet een slechte of slechtere opname waar je eigenlijk niet meer naar luisterde na aanpassingen weer redelijk vinden klinken en zodoende, weer naar kan luisteren.

naar aanleiding van deze opmerking een topic gestart, omdat dit me best wel bezig houd.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=117594.0

wees welkom  :D

Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113      
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15