Chamber of Dreams

Gestart door HTip, mei 29, 2007, 22:36:32

Vorige topic - Volgende topic

Skyfox

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC N5 | Adea Reference Grey 100" 16:9

celerontje

Trying to remember what happened the night before... (om maar eens een bekende Belgische band te quoten) :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

HTip

Marantz PM15S2 op bezoek in de Chamber of Dreams!

Afgelopen zaterdag begon als een normale dag. Ontbijtje, daarna naar de kapper en weer snel naar huis. Echter om 14.00 uur precies stond Luc voor de deur met een klein doosje, waar nooit een versterker in kon zitten. Het waren de stroomkabel en interlink en nog wat schijfjes om de Oppo te voeren...

Even later kwam een iets grotere en iets zwaardere (understatement) doos uit de auto. Deze direct naar de kelder gebracht en even iets gaan drinken. Maar dat moest natuurijk niet te lang duren, want daar kwam Luc niet voor ;)

Aansluiten
Ik had de Oppo verhuisd naar de bovenste plaat, dus de PS3 moest hiervoor tijdelijk plaats maken. Met enige moeite de PM15S2 in het rack geplaatst en toen kon het aansluiten beginnen. Voor mij was dit nieuw, maar met hulp van Luc en de handleiding van de SR9600 was dat toch vrij eenvoudig. Een detail was dat om de SR9600 te laten functioneren als stereovoorversterker er 2 bruggen moesten worden verwijderd. Niets bijzonders, zo lijkt het. Dat dat niet helemaal zo was zouden we later achter komen...

Nog mooier voor de test was dat Luc ook inakustik interlinks mee had genomen. En wel de de NF-1202 én NF-1302. Drie keer raden welke mijn voorkeur had ;) Om een eerlijk vergelijk mogelijk te maken zijn zowel de SR als PP met mijn Furutech netkabels op de PPP aangesloten. De stroomkabel van Luc ging in de Oppo. Tot slot nog de LS-1202 op de PM aangesloten, de Oppo met de NF-1302 op de PM en we konden beginnen met de test.

Nog een impressie hoe het erbij stond...

Luisteren in stereo
Daarna was het natuurlijk tijd om te gaan vergelijken. Luc had een aantal (SA)CD's meegenomen die hij goed kent. Ik kende al de nummers niet, maar het was al snel duidelijk dat dit een prachtige versterker was. Tussendoor ook gewisseld naar de SR als voorversterker en dat was een enorm verschil. Echter ik bedacht mij op dat moment dat ik niet naar hetzelfde signaal luisterde. Ik gebruikte de FL en FR aansluiting van de 7.1-uitgang van de Oppo en die DAC is niet vergelijkbaar met de stereo-uitgang. Dit hadden we al eerder geconstateerd.

Dus ik had het lumineuze idee om "even" de SR in te stellen als stereoversterker. Dus gewoon de stereo-uitgang van de Oppo op de SR, de LS-kabels weer terug en de SR op Pure Direct. Echter er kwam geen geluid uit de fronts... Ik zal het wat korter maken dan het in werkelijkheid was, maar dus verschillende opties geprobeerd. Andere ingang, andere LS-uitgang, etc. Wat bleek? De bruggen voor de voorversterker moesten weer op zijn plaats. Afijn, dat had wat tijd en zweet gekost, maar nu konden we dan eindelijk vergelijken.

Mijn referentienummer voor stereo is "Hotel California" in 192/24. Het klonk zoals ik gewend was. Niet slecht, maar ook niet goed. Bassen te dik, stereobeeld niet erg breed. Weer het gevoel dat het geluid aan de speakers blijft plakken. Nu was het omzetten naar de PM natuurlijk sneller gedaan en het was direct duidelijk. Stereobeeld was breder, bas was strakker en er zat meer rust in het geluid. De scherpe kantjes waren er vanaf en ik hoorde waarom ik deze speaker gekocht heb.

Maar zoals jullie waarschijnlijk nog weten heb ik de mogelijkheid om de "basreflex" te tunen met gewichtjes. Ik was erg benieuwd naar gewichtloos. En nu hoorde ik het karakter van de Note écht naar voren komen. Dit geluid kon ik mij herinerren van mijn luistersessie bij Poulissen.

Vanaf dat moment hebben we alleen nog maar geluisterd naar de PM. Veel verschillende nummers, maar wel elke dezelfde beleving. De PM klimkt schoner en rustiger. Er waren nummers die ik normaal bij bepaalde passages zachter zet. Maar dat was nu helemaal niet nodig. In tegendeel, naar mijn gevoel kon het zelfs op hoger volume gespeeld worden. Wat ook opviel was de controle bij lagere volumes. Nu hoef ik daar geen rekening mee te houden, maar daardoor weer meer rust.

Dat was dus duidelijk. Stereo een duidelijke verbetering met de PM als dedicated stereoversterker. Nu was het tijd voor de test met surround, want dat kon nog roet in het eten gooien. Maar het was inmiddels 18.30 uur en dus eerst een hapje eten. Annet was trouwens ook nog even aangeschoven en samen hebben we de 192/24 opname van "Eye in the sky" geluisterd en ook haar viel de rust en natuurlijkheid op. Zowel ook nog het bredere stereobeeld, wat we nog breder hadden gemaakt door de Notes weer recht te zetten.

Luisteren in surround
Nu was het tijd om de surroundbubble, waar we zo tevreden over zijn, te testen. Door de "Power Amp Direct" mode was dat een kwestie van een druk op de knop. De eerste klanken waren op zich goed, maar het was niet in balans. Logisch ook, omdat de PM (veel) minder vermogen heeft. Hoeveel het scheelde werd duidelijk toen de dB-meter aangaf dat de fronts 4-5 dB zachter stonden. Na aanpassing hiervan was het nog niet helemaal top. Zachter zetten van de center had niet het gewenste effect. We bedachten ons dat de fronts "gewichtloos" waren. Diezelfde aanpassing ook gedaan op de center en rears, de center weer op het originele niveau en weer luisteren.

Ja, dat was weer de bubble die ik gewend was. En door het veranderen van de toe-in was het nóg ruimtelijker dan voorheen. De "Brothers in arms" klonk fantastisch. Bijna alle nummers zijn langsgekomen en ik zei nog tegen Luc, dat ik "Ride across the river" vaak tijdens een M&G gebruik als demo. Waarop Luc zei dat de hele SACD (m.u.v. "Walk of life" ;)) als demo kon dienen. Dat is eigenlijk ook zo. Elk nummer klinkt fantastisch en brengt weer iets anders. Ik zal niet alle demomateriaal behandelen, anders wordt het zo eentonig :D Een ding is zeker, de surroundbeleving met muziek (ook concerten) is heerlijk. Het lijkt er zelfs op dat de fronts beter onder controle worden gehouden door de PM en daardoor de SR meer stroom over heeft voor de overige speakers. Alleen was daar de tijd te kort voor om dit zeker te weten.

Nog 1 test ontbrak en dat was met film. En welke film leent zich hier beter voor dan Avatar? Luc had hiervan een aantal scenes gezien toen hij voor de HD1 kwam en was benieuwd naar het beeld van de HD950. Ik vind de surroundbeleving prachtig, dus de keuze was snel gemaakt. Bij de scene met het gevecht met de "honden" was de bubble wel aanwezig, maar ik vond het geluid wat dun. Ik hield dit even voor me, maar bij de scene met de Banshees viel me dit weer op. Elke slag van de vleugels was er wel, maar niet met de body die ik gewend was. Maar lag dit aan de PM? Nee dus, want muziek luisteren en kijken we in analoog 5.1 en daar stond de SR dus nog op. Omschakelen naar HDMI en ja hoor, de beleving was er weer. En eigenlijk nog beter dan voorheen. Ik had nog veel meer scenes (niet alleen Avatar) willen luisteren, maar de tijd vloog voorbij en aangezien we ook nog moesten afbouwen hebben we het daarbij gelaten.

Conclusie
Het heeft wat langer geduurd dan vooraf gedacht, maar het is me nu wel duidelijk. De PM klinkt heerlijk in stereo, geeft een rustiger en breder geluidsbeeld. De scherpe randjes worden eraf gehaald en ik miste de sub niet. In surround was de beleving, na wat aanpassingen, ook weer geweldig. Ik denk dat ik met het opnieuw instellen van de levels zelfs een nóg beter resultaat kan bereiken. De vraag of er een PM15S2 gaat komen is dus niet meer óf maar eerder wanneer. Ik heb natuurlijk ook nog een extra stroomkabel en interlink nodig en dan wordt de investering toch weer aanzienlijk. Maar dat de PM er gaat komen staat voor mij wel vast.

Luc, bedankt dat je me de mogelijkheid hebt gegeven om de PM in mijn set uit te proberen. Ik weet nu dat een stereoversterker écht iets toevoegt.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Martijnst1990

Zoals gewoonlijk leest het weer heerlijk weg!  :thumbs-up: Altijd als ik jou verslagen lees maak ik het zelf ook een beetje mee en heb ik zelf ook altijd zin om muziek op te zetten en verbeteringen te maken ;D Ook erg lekker dat je je verbetering in stereo gevonden hebt, nu hopen dat hij er snel kan komen :) Voor 9 oktober zou mooi zijn!  :P

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Skyfox

Leuk verslag Philip! En mooi dat je dan toch die verbetering in stereo hebt kunnen vinden. Nu alleen nog maar even wachten... Hopelijk kan de voorpret het wachten een beetje verzachten ;)

Is het "audio nirvana" met deze toevoeging straks dan bereikt?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC N5 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Luc84

Citaat van: HTip op augustus 29, 2011, 09:18:32
Luc, bedankt dat je me de mogelijkheid hebt gegeven om de PM in mijn set uit te proberen. Ik weet nu dat een stereoversterker écht iets toevoegt.

Graag gedaan Philip en een mooi verslag. :clapping:

Voor mij was het ook een hele leuke en leerzame dag!
Nu weet ik waar mijn versterker allemaal nog meer toe in staat is, zodra hij in een betere (akoestisch geoptimaliseerde) ruimte staat dan bij mij thuis.

Ben benieuwd wanneer de Chamber zijn nieuwe inwoner (definitief) mag gaan verwelkomen... :P

Madhouse

Dan zeg ik maar alvast gefeliciteerd met je aankoop!!!  :pompom: :D
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

JCL

Citaat van: Martijn90 op augustus 29, 2011, 09:29:39
Zoals gewoonlijk leest het weer heerlijk weg!  :thumbs-up: Altijd als ik jou verslagen lees maak ik het zelf ook een beetje mee en heb ik zelf ook altijd zin om muziek op te zetten en verbeteringen te maken ;D

Haha dat heb ik nou precies hetzelfde! Leuk stukje en we blijven je topic volgen!

Softpower

hoe voelde je akoestiek? want die is nog niet gewijzigd en daar dacht je ook aan..

ga je daar nog wat mee doen of denk je nu dat je het zo laat?
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

evilniek

Ach ja, roem heeft een keerzijde hé ;D. Ik lees het vanzelf wel. edit: Nu dus!  :blush:
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Maximus_Aurelius

Citaat van: HTip op augustus 29, 2011, 09:18:32

Conclusie
Het heeft wat langer geduurd dan vooraf gedacht, maar het is me nu wel duidelijk. De PM klinkt heerlijk in stereo, geeft een rustiger en breder geluidsbeeld. De scherpe randjes worden eraf gehaald en ik miste de sub niet. In surround was de beleving, na wat aanpassingen, ook weer geweldig. Ik denk dat ik met het opnieuw instellen van de levels zelfs een nóg beter resultaat kan bereiken. De vraag of er een PM15S2 gaat komen is dus niet meer óf maar eerder wanneer. Ik heb natuurlijk ook nog een extra stroomkabel en interlink nodig en dan wordt de investering toch weer aanzienlijk. Maar dat de PM er gaat komen staat voor mij wel vast.

Philip haal ik nu uit je verhaal dat je op stereo geen sub erbij had? Ik lees wel in de conclusie het volgende(zie zwart gedrukte ) vandaar dat ik eruit haal dat op stereo geen sub aanwezig was.

Zo zie je dat de Note's toch veel meer in hun mars hebben  :clapping:. Goede voeding is belangrijk voor mens en luidsprekers  :D.
Ik verwacht wel wanneer de stereoversterker definitief in de Chamber komt je opnieuw kunt gaan afstellen van het membraam. Leuk werk vind ik dat.............................. :threadclosed:. Bij mij was het nodig toen ik van AVM naar Lindemann ging.

Ga je ook nog een keer grotere broer aan de tand voelen. De PM11S2? Of andere merken in dezelfde prijsklasse als de PM15S2? Dat laatste zal ik zeker doen omdat er toch mooie(re) combinaties uit kan rollen. Zelf ervaren. 8).

🎶🎶🎶
Muziek is kunst, kunst moet voor iedereen bereikbaar zijn, anders is het elitair!!

🎶🎶🎶

SV..S

Citaat van: Madhouse op augustus 29, 2011, 10:32:32
Helemaal mijn gedachte, was weer een duur dagje, heeft luc hem direct laten staan >:D

Leuk verslag weer om te lezen :)

Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113      
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

denoontje

Nou dit scheelt mij weer sjouwen voor de m&G, hoeft de primare niet mee om te overtuigen ;-)

HTip

Citaat van: Martijn90 op augustus 29, 2011, 09:29:39
Zoals gewoonlijk leest het weer heerlijk weg!  :thumbs-up: Altijd als ik jou verslagen lees maak ik het zelf ook een beetje mee en heb ik zelf ook altijd zin om muziek op te zetten en verbeteringen te maken ;D Ook erg lekker dat je je verbetering in stereo gevonden hebt, nu hopen dat hij er snel kan komen :) Voor 9 oktober zou mooi zijn!  :P
Thanks! Hahaha, dat kan ik niet beloven. Deze maand flinke financiële tegenvaller gehad... Maar wie weet?

Citaat van: JCL op augustus 29, 2011, 10:48:12
Haha dat heb ik nou precies hetzelfde! Leuk stukje en we blijven je topic volgen!
Bedankt! Ik vind het ook leuk om zo'n verslagje te schrijven. Dan beleef ik het ook nog een keer...

Citaat van: SV..S op augustus 29, 2011, 17:17:59
Helemaal mijn gedachte, was weer een duur dagje, heeft luc hem direct laten staan >:D

Leuk verslag weer om te lezen :)
Bedankt Jos! Luc heeft de PM helaas, maar wel begrijpelijk :D, weer meegenomen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: skyfox op augustus 29, 2011, 09:34:18
Leuk verslag Philip! En mooi dat je dan toch die verbetering in stereo hebt kunnen vinden. Nu alleen nog maar even wachten... Hopelijk kan de voorpret het wachten een beetje verzachten ;)
Bedankt Richard! Ik kan nog wel wachten hoor. Ik ben niet altijd zo ongeduldig ;)

Citeer
Is het "audio nirvana" met deze toevoeging straks dan bereikt?
Nog niet. Ik wil de Oppo nog laten updaten en de stroom nog aanpassen. Meer heb ik (op dit moment) niet op mijn wensenlijstje staan... :unsure:
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: Madhouse op augustus 29, 2011, 10:32:32
Misschien iets voorbarig, maar toch bedankt!
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: Softpower op augustus 29, 2011, 11:21:08
hoe voelde je akoestiek? want die is nog niet gewijzigd en daar dacht je ook aan..

ga je daar nog wat mee doen of denk je nu dat je het zo laat?
Akoestiek voelde best goed. Daarom had ik ook de gewichtjes er durven af te halen. Ik weet nog niet of ik dit zo hou en de akoestiekd zo laat. Ik hoop dat de REW-meting duidelijkheid hierin schept.
Showcase - Topic

HTip

Ik ga nu slapen :yawnee: De rest van de reacties volgen morgen. Truste...
Showcase - Topic

drees62

Blijft toch een plaatje, die PM15-S2  :tongue2:

De constatering die jij vermoed kan ik wel bevestigen, door de fronts via een aparte EV (PM15) in HT aan te sturen hebben de andere kanalen het wat makkelijker en krijg je een rustiger geluidsbeeld in HT. Ook loeiharde scenes blijven zeer goed klinken.

In stereo was het voor mij ook een dusdanige verbetering dat ik na een weekendje de PM15 op proef snel tot aanschaf ben overgegaan. Inmiddels heb ik nog een (gebruikte) SA11-S1 op de kop kunnen tikken waardoor ik stereo helemaal gescheiden heb van HT.
De klankkleur van de PM15 is echter wel dusdanig dat hij voor mijn gevoel heel goed harmonieert met een AV-receiver van hetzelfde merk. Misschien dat het idd nog beter kan maar dan is de investering ook navenant. Ik ben zo wel heel tevreden en geniet volop van de muziek/films.

Philip, veel sterkte de komende (wacht-) tijd  ;)

HTip

Citaat van: evilniek op augustus 29, 2011, 12:09:40
Ach ja, roem heeft een keerzijde hé ;D. Ik lees het vanzelf wel. edit: Nu dus!  :blush:
Doel je op mij? ;D Paparazzi heb ik gelukkig nog geen last van :D

Maar als je bedoelt dat velen mijn escapades volgen en dus ook niet kunnen wachten op weer iets nieuws in mijn topic, dan zou je wel eens gelijk kunnen hebben :D
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: Maximus_Aurelius op augustus 29, 2011, 12:29:44
Philip haal ik nu uit je verhaal dat je op stereo geen sub erbij had? Ik lees wel in de conclusie het volgende(zie zwart gedrukte ) vandaar dat ik eruit haal dat op stereo geen sub aanwezig was.
Klopt. Ik zie nu pas dat die opmerking in de conclusie een beetje uit de lucht komt vallen ;) Maar de PM heeft ook geen aansluiting voor een sub...

Citeer
Zo zie je dat de Note's toch veel meer in hun mars hebben  :clapping:. Goede voeding is belangrijk voor mens en luidsprekers  :D.
:D Dat ze veel in hun mars hadden wist ik. Daarom had ik ook het gevoel dat de potentie er in stereo er totaal niet uit kwam. En zo begon de zoektocht...

Citeer
Ik verwacht wel wanneer de stereoversterker definitief in de Chamber komt je opnieuw kunt gaan afstellen van het membraam. Leuk werk vind ik dat.............................. :threadclosed:. Bij mij was het nodig toen ik van AVM naar Lindemann ging.
Zou best kunnen, maar zonder gewichtjes klonk het al erg lekker. Misschien met minimaal gewicht dat het nóg beter kan, maar dat zie ik wel als ik de PM heb.

Citeer
Ga je ook nog een keer grotere broer aan de tand voelen. De PM11S2? Of andere merken in dezelfde prijsklasse als de PM15S2? Dat laatste zal ik zeker doen omdat er toch mooie(re) combinaties uit kan rollen. Zelf ervaren. 8).
De PM11S2 heeft geen HT-schakeling en staat bekend als analytisch i.t.t. de PM15S2, die als muzikaler wordt ervaren. Andere merken zal ik niet zo snel doen, vanwege de match tijdens surround. De bubble was bijna naadloos, terwijl de SR9600 niet optimaal was ingesteld.
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: denoontje op augustus 29, 2011, 23:18:55
Nou dit scheelt mij weer sjouwen voor de m&G, hoeft de primare niet mee om te overtuigen ;-)
:D Of net wel, om te kijken of Primare ook een goede match is. Daarentegen kan het ook zo zijn dat ik de PM tegen die tijd toch al heb. Ik ken mezelf ;)
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: drees62 op augustus 30, 2011, 11:11:56
Blijft toch een plaatje, die PM15-S2  :tongue2:
Is zeker een mooie versterker. En dan ook nog mooi klinken :thumbs-up:

Citeer
De constatering die jij vermoed kan ik wel bevestigen, door de fronts via een aparte EV (PM15) in HT aan te sturen hebben de andere kanalen het wat makkelijker en krijg je een rustiger geluidsbeeld in HT. Ook loeiharde scenes blijven zeer goed klinken.
Ik had het bij zowel het concert van Pink als Avatar. En het volume stond niet echt laag ;)

Citeer
In stereo was het voor mij ook een dusdanige verbetering dat ik na een weekendje de PM15 op proef snel tot aanschaf ben overgegaan. Inmiddels heb ik nog een (gebruikte) SA11-S1 op de kop kunnen tikken waardoor ik stereo helemaal gescheiden heb van HT.
Zover zal ik waarschijnlijk niet gaan, want de Oppo is een alleskunner en overtreft mijn andere spelers. Maar theoretisch kan ik bijv. nog de DV9600 inzetten, maar dat lijkt misschien een stap terug...

Citeer
De klankkleur van de PM15 is echter wel dusdanig dat hij voor mijn gevoel heel goed harmonieert met een AV-receiver van hetzelfde merk. Misschien dat het idd nog beter kan maar dan is de investering ook navenant. Ik ben zo wel heel tevreden en geniet volop van de muziek/films.
Ondanks dat we slechts een paar uur hebben kunnen luisteren, was het snel duidelijk dat de PM erg mooi integreerde. Erg veel meer dan deze versterker kan ik voor mezelf niet rechtvaardigen. De winst zal niet zo groot zijn als die ik afgelopen zaterdag heb ervaren. En met de update van de Oppo en de stroomaanpassingen maak ik natuurlijk ook nog een stap...

Citeer
Philip, veel sterkte de komende (wacht-) tijd  ;)
Bedankt! Dat zal ik nodig hebben... :D
Showcase - Topic

denoontje

je haalt de woorden uit mijn mond ;-)

Citaat van: HTip op augustus 30, 2011, 14:38:54
:D Of net wel, om te kijken of Primare ook een goede match is. Daarentegen kan het ook zo zijn dat ik de PM tegen die tijd toch al heb. Ik ken mezelf ;)

HTip

Citaat van: denoontje op augustus 31, 2011, 01:03:29
je haalt de woorden uit mijn mond ;-)

Welke? Dat Primare misschien ook een match is of dat ik de PM tegen die tijd misschien al heb? :D
Showcase - Topic