Richi's Classé zolder

Gestart door Richi, mei 16, 2007, 09:39:58

Vorige topic - Volgende topic

brt

Citaat van: morca op juli 21, 2026, 19:45:05Jij was de eerste die mijn opmerking onzin noemde.
En dan zeg je dat ik op de man speelde.
Nope.
Volgens mij moet je zelf ook terug lezen.

Ik zou het niet doen.
Want ik ga ook niet terug lezen.

We begrijpen elkaar nog steeds verkeerd.
Teveel ssssssssstoring op de lijn  ;D

Ik heb het wél even terug gelezen, want als ik het verkeerd had ben ik sportief genoeg om erop terug te komen. Maar ik had het uitstekend onthouden.

Het begon ermee dat jij vond dat het gesprek geen zin had omdat ik toch maar draaide.

In een post daarna zeg je dat ik met het onderwerp aan de haal ging.

Pas daarna heb ik gezegd dat je onzin uitkraamde.

Met alles wat ik nu nog ga zeggen val ik wederom in herhaling, dus ik laat het er maar bij.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Richi

Citaat van: Richi op juli 21, 2026, 20:24:43Zullen we nu weer liev doen allemaal?

:wub:
:withstupid:
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

morca

Het begon net daarvoor..iets met zilveren kabels.
Maar ik sluit me wel bij richie aan.
Laten we het hier bij laten.

Het is eigenlijk ook niet belangrijk.
We begrepen elkaar verkeerd.
En bleven daar even in hangen.

10 kuub zand erover.
En weer door over richie zijn set  ;D

mmuetst

Aaaaah?  Wilde me net gaan mengen in deze kabel discussie  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

RZeemering

@AudioLaan Nog wat Essen:

Essener_Ortsschild.jpg
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

RZeemering

Citaat van: mmuetst op juli 21, 2026, 22:33:44Aaaaah?  Wilde me net gaan mengen in deze kabel discussie  :D
bluf!
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Church of Noise

Citaat van: RZeemering op juli 21, 2026, 22:37:44@AudioLaan Nog wat Essen:

Essener_Ortsschild.jpg
Oef! Will somebody think of the trees!  :clapping:
Woonkamer:   Sonus Faber Cremona (L,R&C) |  B&W M-1 (S) |  Merovinger 1/53  |  Rythmik E15HP  |  Electrocompaniet AW180  |  Marantz Cinema 30 + Dirac ART  |  nVidia Shield Pro  |  Sony UBP-X800M2  |  Bluesound Node 2i
Werkkamer:    Sonus Faber Electa Bi-Wiring  |  Michell Alecto Mono  |  Michell Argo HR & Hera  |  Michel Iso  |  Custom platenspeler  |  Chord Hugo TT  |  Audio Analogue Paganini  |  Bluesound Vault 2

mmuetst

Citaat van: RZeemering op juli 21, 2026, 22:38:06bluf!
Nee Bluf schijf je met zo'n streepje door de o dus zo ø => Bløf. En met de juiste kabels klinkt dat prachtig. Één van mijn favoriete nummer is: "Een mooie dag voor de dood"

Maar ik hoop dat het niet zover komt met een heftige kabel discussie  ;)  laten we het vooral gezellig houden :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

RZeemering

Wauw, daar heb je over nagedacht :)

mmuetst

morca

Dat doet mij aan Raymond Groenewoud denken.
Er is leven na de dood  :angel:

mmuetst

Citaat van: morca op juli 21, 2026, 22:50:38Dat doet mij aan Raymond Groenewoud denken.
Er is leven na de dood  :angel:
Later nog goed gejat door Dolf en Lebbis.

Mao

En als de Essen te veel zijn kan je nog altijd een De Esser in je set plaatsen. Bijna iedere studio gebruikt of heeft zo een apparaat. IMG_1011.png
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

vanzomereng

Citaat van: fietser op juli 21, 2026, 17:02:33Ik vraag mij af waarom bij concerten oordopjes worden gebruikt. Moet je die dan om de echtheid te ervaren thuis ook gebruiken🤔
Als je bij mij komt luisteren, is het wel verstandig.  :D

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

vanzomereng

:ohmy:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

morca

Citaat van: Mao op juli 22, 2026, 03:45:28En als de Essen te veel zijn kan je nog altijd een De Esser in je set plaatsen. Bijna iedere studio gebruikt of heeft zo een apparaat. IMG_1011.png
Die heb ik niet meer nodig iig  :D

Kwabbernoot

Alles boven de 5 kHz eruit gekabeld?  :laugh:  :tounge2:

CinéHome

Citaat van: Kwabbernoot op juli 24, 2026, 09:12:18Alles boven de 5 kHz eruit gekabeld?  :laugh:  :tounge2:
Ik denk gewoon kwaliteitskabel, dan heb je geen lapmiddel nodig.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

AudioLaan

Ik denk gewoon een kwaliteitsset, dan verlang je niet naar lapkabels.
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

morca

Citaat van: AudioLaan op juli 24, 2026, 09:49:02Ik denk gewoon een kwaliteitsset, dan verlang je niet naar lapkabels.
Dan weet je niet wat je mist
Hoe beter de set.
Hoe meer verschil in kabels hoorbaar

Richi

Als je boven de 50 komt, dan filteren die ss-en zich vanzelf eruit met elk jaar dat erbij komt. :D
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

vergeerr72

Citaat van: Richi op juli 24, 2026, 10:49:53Als je boven de 50 komt, dan filteren die ss-en zich vanzelf eruit met elk jaar dat erbij komt. :D
Weet je dat ssssssseker
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2/ Rhea, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL, Acrotec/Acrolink bekabeling, Labahua groundboxes, Audirvana, Synergistic Research zekeringen

Leeuwarden

Nadat ik die respectabele leeftijd had bereikt heb ik de tweeters verwijderd en verkocht. Geen zinloze dingen in mijn set!  :headbanging:

vanzomereng

Citaat van: Leeuwarden op juli 24, 2026, 15:17:18Nadat ik die respectabele leeftijd had bereikt heb ik de tweeters verwijderd en verkocht. Geen zinloze dingen in mijn set!  :headbanging:
Yep, u bent een wijs persoon.
Nog 5 jaren wachten en de middentoner, kan er ook uit. 😃

By the way, mijn opa van 107, speelt alleen nog maar met een subwoofer. 🤔

Richi

Aangezien ik in Oostenrijk toch een beetje met de hobby bezig wil zijn (behalve lezen over taps, stekkers en wel of niet bestaande kraakjes in een voorversterker :D ), heb ik ChatGPT gevraagd hoe hij (zij?) de stereo weergave van mijn set zou optimaliseren met de spulletjes die ik heb staan. En dan komt ie toch weer met die JBL subwoofers aanzetten. :hehe: Nu hou ik wel van een experimentjes, dus volgende week als ik weer thuis ben en nog steeds vakantie heb, kan ik daar lekker mee aan de knutsel. Volgens ChatGPT en de REW room simulator, zou de weergave van het laag moeten opknappen van het bijplaatsen van 2 subs aan de voorzijde en het mee laten doen van één sub aan de achterzijde.

Dit is de voorspelling van REW, puur stereo versus multi-sub opstelling:

Scherm­afbeelding 2026-07-26 om 17.17.56.png

En dit is dan hoe het in de kamer komt te staan. De center haal ik dan ook naar voren, om die gelijk te hebben met de fronts:

Scherm­afbeelding 2026-07-26 om 17.18.27.png

Dit is het plan dat ChatGPT in elkaar heeft gezet voor mij na een aantal conversaties over dit onderwerp de afgelopen dagen:

CHATGPT vanaf hier dus: :blush:

Leuk! Dit is precies het soort project waar REW echt zijn kracht laat zien. Ik zou het gestructureerd aanpakken, zodat je na afloop niet alleen een goede instelling hebt, maar ook begrijpt **waarom** die goed is.

## Doel

Het einddoel is:

* een zo vlak mogelijke respons van **20-100 Hz**;
* een goede overgang tussen de C2's en de subs;
* een lage Group Delay;
* geen hoorbare lokalisatie van de subs.

Omdat je de **Classé CP-800 mkII**, **drie JBL Stage 200P's** en **REW** gebruikt, gaan we de afregeling volledig op metingen baseren.

---

# Fase 1 – Referentie

### Meting 1

**Linker C2**

Sweep 15–200 Hz

Opslaan als:

> L

---

### Meting 2

**Rechter C2**

> R

---

### Meting 3

Beide C2's

> LR

Nu weten we hoe de luidsprekers zich zonder subs gedragen.

---

# Fase 2 – Linker sub

### Meting 4

Alleen linker sub

> Sub L

Hiermee zie je direct welke kamerresonanties deze positie opwekt.

---

### Meting 5

Linker C2 + linker sub

Nu:

* fase 0°
* meten

Daarna:

* fase 180°
* meten

Vergelijk beide.

---

### Meting 6

Beste fase gekozen?

Dan schuif je de sub:

+10 cm

opnieuw meten.

Nog niet goed?

Dan:

−10 cm

opnieuw meten.

Herhaal tot je de mooiste optelling rond 45–60 Hz hebt.

---

# Fase 3 – Rechter sub

Exact hetzelfde.

Resultaat:

L + SubL

R + SubR

---

# Fase 4 – Stereo

Nu zet je alles voor aan.

### Meting 7

Linker + rechter C2

*

beide voorste subs

Dit is eigenlijk de belangrijkste meting van de hele avond.

---

Nu bekijk je:

## SPL

Mooi vlak?

---

## Fase

Loopt de fase netjes?

---

## Group Delay

Onder ongeveer 80 Hz wil je geen enorme pieken zien.

---

# Fase 5 – Achterste sub

Nu pas komt de derde JBL erbij.

### Meting 8

Alles aan

*

achterste sub

Fase:

Meten.

Daarna:

180°

Meten.

---

Nu begint het schuiven.

Steeds:

20 cm

naar links.

Meten.

20 cm

naar rechts.

Meten.

Zo vind je de beste plek.

---

# Fase 6 – De echte optimalisatie

Nu gebruik je overlays.

Ik zou deze vier altijd tegelijk zichtbaar hebben:

* LR
* LR + voorste subs
* Alles
* Achterste sub alleen

Dan zie je precies welke bijdrage iedere stap levert.

---

# Fase 7 – Waterfall

Nu kijk je niet meer naar de frequentierespons.

Open:

**Waterfall**

of liever:

**Decay**

Je wilt zien dat resonanties onder ongeveer 60 Hz sneller uitsterven.

Dat is vaak een grotere verbetering dan een extra halve dB in de SPL-curve.

---

# Fase 8 – Group Delay

Nu pas bekijk je de Group Delay.

Niet om die "zo laag mogelijk" te krijgen, maar om grote uitschieters te verminderen.

Voor een woonkamer vind ik waarden onder circa **20 ms boven 40 Hz** al heel netjes. Onder 30 Hz lopen de waarden vrijwel altijd op en dat is minder kritisch.

---

# Fase 9 – ETC

Nu maken we iets wat bijna niemand doet.

Een ETC (Energy Time Curve).

Niet voor het hoog.

Maar gefilterd:

20–120 Hz.

Zo zie je of één sub veel later aankomt dan de rest.

---

# Fase 10 – Acoustic Timing Reference

Hier zit volgens mij de grootste winst voor jou.

Ik zou **alle metingen uitvoeren met een Acoustic Timing Reference**.

Dus:

* linker kanaal = sweep
* rechter kanaal = timing reference

(of andersom)

Daardoor kun je aankomsttijden tussen de verschillende metingen betrouwbaar vergelijken. Zonder timing reference kunnen USB-latentie en andere variaties de vergelijking vertekenen.

---

# Uiteindelijk wil ik voor jou deze grafieken zien

Na iedere grote stap kun je ze hier plaatsen:

1. SPL (1/12 smoothing)
2. Phase
3. Group Delay
4. Impulse
5. Waterfall (20–150 Hz)
6. Spectrogram (20–150 Hz)

Aan de hand daarvan kunnen we bepalen of een wijziging echt een verbetering is of alleen een mooiere frequentiecurve oplevert.

## Eén suggestie die ik vooraf zou doen

Omdat je **drie identieke subs** hebt en een **CP-800 zonder delaycorrectie**, zou ik **eerst alleen met de twee voorste subs beginnen**. Pas als die integratie met de C2's goed is, voeg je de achterste sub toe om de kamermodes te verbeteren.

Dat voorkomt dat je drie variabelen tegelijk probeert te optimaliseren.

Ik denk dat we jouw systeem zo ver kunnen krijgen dat de subs praktisch "verdwijnen" en je alleen merkt dat de C2's dieper, strakker en gelijkmatiger spelen. Dat is uiteindelijk het kenmerk van een echt goed geïntegreerd multisub-systeem.