Richi's Classé zolder

Gestart door Richi, mei 16, 2007, 09:39:58

Vorige topic - Volgende topic

AudioLaan

Volgens mij zit jij tot de kerst op zolder te schuiven en te meten. En dan maar hopen dat een betere curve ook beter klinkt.. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Morel | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone |  QED | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

Richi

Citaat van: AudioLaan op juli 26, 2026, 17:48:53Volgens mij zit jij tot de kerst op zolder te schuiven en te meten. En dan maar hopen dat een betere curve ook beter klinkt.. :)
Daar ben ik dus benieuwd naar, of het ook beter klinkt. Zie het als een experiment. En de subs hoeven niet aan, dat kan ik met verschillende configuraties heel gemakkelijk regelen.
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • 5 Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • 3 JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Spijkie

Maar , wellicht een dooddoener, zou je het dan niet gewoon laten inmeten ?
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

chansig

Citaat van: AudioLaan op juli 26, 2026, 17:48:53Volgens mij zit jij tot de kerst op zolder te schuiven en te meten. En dan maar hopen dat een betere curve ook beter klinkt.. :)

Ja met kabels aan de stoei geeft ws sneller en een beter resultaat. Maar gelukkig bepaalt Richi zelf of het beter klinkt. Kan ook zomaar heel snel klaar zijn.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Richi

Citaat van: Spijkie op juli 26, 2026, 18:39:22Maar , wellicht een dooddoener, zou je het dan niet gewoon laten inmeten ?

Citaat van: chansig op juli 26, 2026, 18:40:17Ja met kabels aan de stoei geeft ws sneller en een beter resultaat. Maar gelukkig bepaalt Richi zelf of het beter klinkt. Kan ook zomaar heel snel klaar zijn.

Gr. Hans

Door al mijn gerommel en geknutsel, begin ik steeds beter akoestiek te begrijpen en welke aanpassingen in de set welke verandering in de weergave bewerkstelligen. Dat is wat mij fascineert: hoe kunnen twee gelijk ogende curves zo verschillend klinken? Of waarom speelt de één met vier subwoofers en de ander met (slechts) twee speakers?

Volgens ChatGPT valt er nog winst te behalen door drie subwoofers toe te voegen. En ik heb die dingen toch staan, dus waarom niet?

Mijn verwachting is dat het misschien 5% beter gaat klinken, of slechter. Dan is er geen man overboord, en ben ik weer wat wijzer.

Een mooie Chord of Musical Fidelity DAC geeft misschien wel 20% verbetering, maar ik heb geen duizenden euro's over voor de hifi hobby op het moment en dit experiment is gratis, en hopelijk leerzaam. In ieder geval vind ik het leuk!
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • 5 Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • 3 JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Spijkie

Zeker waar! Er zijn er niet veel die ff 3 subs kunnen testen omdat ze er toch zijn  :clapping: . Een super leuk experiment idd.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

RZeemering

En als je met ChatGPT klaar bent kun je ook Claude nog vragen :)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

RCD

Citaat van: Richi op juli 26, 2026, 20:59:56Dat is wat mij fascineert: hoe kunnen twee gelijk ogende curves zo verschillend klinken? Of waarom speelt de één met vier subwoofers en de ander met (slechts) twee speakers?
Akoestische metingen zijn zeer grove metingen onder de 500Hz, waarbij de ruimte de meting omzeep helpt.
Niet iedereen vind het aller laagste laag belangrijk, daarbij is het niet simpel om het goed te integreren.
Dus na verloop van tijd gaan de meeste weer terug naar alleen speakers.
Maar een enkeling heeft he goed voor elkaar, en voor de andere is veel laag belangrijk, daar blijven ze staan.

Rob

Church of Noise

En er is ook nog het hele resonantie verhaal he (zie bvb de waterfall curve), niet alles zie je op de frequency response.
Met meer subs kan je net daar veel resultaat halen, of op zijn minst, dat is het geval bij mij.
Woonkamer:   Sonus Faber Cremona (L,R&C) |  B&W M-1 (S) |  Merovinger 1/53  |  Rythmik E15HP  |  Electrocompaniet AW180  |  Marantz Cinema 30 + Dirac ART  |  nVidia Shield Pro  |  Sony UBP-X800M2  |  Bluesound Node 2i
Werkkamer:    Sonus Faber Electa Bi-Wiring  |  Michell Alecto Mono  |  Michell Argo HR & Hera  |  Michel Iso  |  Custom platenspeler  |  Chord Hugo TT  |  Audio Analogue Paganini  |  Bluesound Vault 2

Richi

Dat lijkt mee te vallen Mark. :thumbs-up: Gisterenavond thuis gekomen van een weekje Oostenrijk en ik moest natuurlijk mijn plannen direct uitvoeren. :D Dus twee subs midden voor geplaatst op lijn met de fronts: linker sub linker kanaal, rechter sub rechter kanaal. Sub linksachter krijgt een mono signaal. Alle subs op 50hz ingesteld. Crossover in de Classé uitgeschakeld en high-pass filter ook. Dus speakers en subs krijgen het volle signaal, maar de subs geven dit maar tot 50hz weer. Vanochtend op gehoor volume en fase afgeregeld en spelen maar.

Het resultaat: :pompom:

De ruimte vult zich met muziek, ruimtelijkheid is toegenomen, ik hoor geen room modes (nog niet gemeten) en helderheid en plaatsing van stemmen is minstens zo goed als het was. Als ik naar stereo terugschakel, trekt het geluid zich terug tot voor mij, met de subs erbij een 360 graden ervaring. En schakelen kan met één druk op de knop, wat gemakkelijk vergelijkt en zich dus ook laat schakelen naar waar ik op dat moment zin in heb.

morca

Mooi dat het goed uitpakt.

Mijn subs staan nu links en rechts
Vlakbij de Front speaker.
Ik ben ook zeer content tov mijn oude plaatsing.

Richi

Inmiddels speel ik een paar dagen met drie subs in stereo. De A*BNB gebruik ik voor nu alleen in surround. Het is wel een luxe om in totaal 4 subwoofers te hebben om mee te experimenteren.

Lang verhaal kort: hier op zolder heb ik de subwoofer integratie nog nooit zo goed gehad. Het klinkt vol en ruimtelijk. Nummers die ik heel goed ken, klinken geweldig. En nieuwe nummers laten me soms versteld staan. Heel gaaf.

Optisch is het wel een dingetje vind ik, zoveel apparatuur en speakers in de kamer. Maar als ik dan luister, dan valt dat argument snel weer weg.

Als ik schakel tussen stereo en stereo + subs, dan vallen een paar dingen op:
- puur stereo klinkt 'platter'
- qua laag weergave maakt het weinig uit
- maar de ruimtelijkheid neemt met subs enorm toe
- mid en laag wordt nauwelijks beïnvloed door de subs
- de plaatsing van de front stage blijft goed met subs

@marcush komt dinsdagavond langs. Ik ben heel benieuwd naar zijn oordeel, want hij luistert weer net anders dan ik.

PS ik pas geen DSP toe momenteel en de cross-overs zijn ingesteld op de subs die allen - net als de speakers - een full range signaal krijgen aangeleverd.

marcush

Gisteren een gezellige avond gehad bij @Richi.  Vanwege de droogte was water op de bon, dus dan maar dat beetje vreemde, maar wel lekkere natje mee naar boven.

Daar aangekomen kwam ik tot de conclusie dat er toch nog meer spulletjes bij konden op de zolderkamer. Dat krijg je als de WAF mannen aan hun lot overlaat.  :)

Tussen al die mooie spullen, stond de lekkere luisterstoel gelukkig nog op de sweet spot.

Verder de hele avond lekker geluisterd en bijgepraat. Wat vergelijkingen gedaan (streamers, sacd/cd, met/zonder sub), maar alles kort, dus slechts een eerste indruk.

Kortom, weer een hele leuke avond! Thx @Richi.

MarKath

Citaat van: marcush op Gisteren om 18:26:28Gisteren een gezellige avond gehad bij @Richi.  Vanwege de droogte was water op de bon, dus dan maar dat beetje vreemde, maar wel lekkere natje mee naar boven.

Ja, de oogst van appels is dit jaar prima dus een lekkere appelsap gaat er dan wel in ;D
The Diapason Adamantes III is a very good do-it-all 'speaker: jazz, blues, classical, pop...they can play everything with gusto. They are meant for a mature audiophile, a kind of guy who has healed from his AUDIOPHILIA NERVOSA crisis and now concentrates on Music only.