Richi's Classé zolder

Gestart door Richi, mei 16, 2007, 09:39:58

Vorige topic - Volgende topic

CinéHome

Citaat van: vanzomereng op juli 20, 2026, 21:33:34Zodra je meteen in de muziek "gevangen" wordt, is het niet meer relevant,
hoe "echt" het klinkt.  :notify:

Als ik Koos Alberts draai, raak ik nooit door de muziek gevangen, dus toen ik laatst een nummer van hem draaide, hoorde ik pas, hoe ruk mijn set is.  :(
Hoezo?
Welke kabels heb je? :D
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

brt

Citaat van: chansig op juli 20, 2026, 20:05:29In mijn simpele gedachte is het enige wat je hoort de trilling die door de speaker eruit gespuugd worden. En die kan je meten. Maar inderdaad smaak. Al zijn er onderzoeken die laten zien dat de gemiddelde mens bv "iets" het liefst hoort.

Gr. Hans

Wat een gemiddelde mens het liefst hoor is ook smaak, gemiddelde smaak ;)

Verder is de vraag of je zaken als resolutie kan meten, maar dat is een andere discussie. Frequentiebereik wel uiteraard.

Mijn punt was meer dat er zaken zijn die een speaker objectief beter maken. Ik denk dat die er zijn. Dus niet alles is smaak. 

Of je die punten belangrijk vindt, dát kun je dan onder smaak scharen.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

brt

Citaat van: vanzomereng op juli 20, 2026, 21:33:34Als ik Koos Alberts draai, raak ik nooit door de muziek gevangen, dus toen ik laatst een nummer van hem draaide, hoorde ik pas, hoe ruk mijn set is.  :(

Krijg je heimwee?  :pompom:
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

chansig

Dat wat je hoort is de trilling van de lucht. Welke door de speaker in gang gezet wordt. Daar zit alles in: resolutie, echtheid, waarheid etc.

En jouw en mijn punt zijn volgens mij dezelfde.

En smaak gaat gelukkig niet over objectiviteit.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

brt

Citaat van: chansig op juli 20, 2026, 22:54:42En smaak gaat gelukkig niet over objectiviteit.

Gr. Hans

Nee uiteraard niet :)

Ik kan het niet beter uitleggen dan ik al 2x deed dus om nog eens in herhaling te vallen lijkt me zinloos.

Snap je mijn punt niet, of snap ik jou niet? Of elkaar allebei niet, dat kan ook nog  :colgate:

CinéHome

Er is meer dan resolutie en frequentieverloop.
De 'echtheid' zit hem vooral in de correcte timing van alle frequenties.
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

chansig

Ik ben bang dat we elkaar prima begrijpen en zelfs hetzelfde willen zeggen. Dat lijkt mij een mooie afsluiting.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

brt

Citaat van: CinéHome op juli 20, 2026, 23:03:13Er is meer dan resolutie en frequentieverloop.

Dat was niet mijn punt.

Echtheid is interpretabel en dus smaak. De zaken die ik noemde zijn dat niet.

chansig

Citaat van: CinéHome op juli 20, 2026, 23:03:13Er is meer dan resolutie en frequentieverloop.

Ja en dat zit niet/wel in de trilling van het geluid welke vanuit de speakers komt ?

Geluid is gewoon beweging van lucht.

Of heb jij een andere theorie/gedachte ?

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

morca

Citaat van: brt op juli 20, 2026, 23:06:08Dat was niet mijn punt.

Echtheid is interpretabel en dus smaak. De zaken die ik noemde zijn dat niet.
Daar ga je echt de fout in.
Echt is echt.
Dus als je een viool of piano live hoort.
Dat hij ook zo uit je speakers komt.
Iig zo dicht mogelijk.

Dus ik weet niet welk punt je wilde maken.
Maar zo dicht mogelijk bij echt is geen smaak.

Kleuring tov echt omdat je dat mooier vind.
Is smaak.

brt

Citaat van: morca op juli 20, 2026, 23:49:59Daar ga je echt de fout in.
Echt is echt.
Dus als je een viool of piano live hoort.
Dat hij ook zo uit je speakers komt.
Iig zo dicht mogelijk.

Dus ik weet niet welk punt je wilde maken.
Maar zo dicht mogelijk bij echt is geen smaak.

Kleuring tov echt omdat je dat mooier vind.
Is smaak.

Wie bepaalt dan wat echt is? Dat weet je namelijk niet. Ik neem aan dat je niet bij de opnames was, de microfoon plaatsing, het gebruik van reverb, of compressie of overhead mics. En waarschijnlijk was je ook niet bij het maken van de mix aanwezig, en welk veelvoud aan keuzes de mixer had en wel of niet gebruikte. Heb ik de mastering nog niet eens genoemd.

Wat jij uit je speakers hoort is in zoveel fases dus al zo vaak bewerkt (in de studio) dat je überhaupt niet van echt kan spreken. Hoogstens wat jij echt vindt klinken. En dus smaak.

CinéHome

Citaat van: brt op juli 20, 2026, 23:58:52Wie bepaalt dan wat echt is? Dat weet je namelijk niet. Ik neem aan dat je niet bij de opnames was, de microfoon plaatsing, het gebruik van reverb, of compressie of overhead mics. En waarschijnlijk was je ook niet bij het maken van de mix aanwezig, en welk veelvoud aan keuzes de mixer had en wel of niet gebruikte. Heb ik de mastering nog niet eens genoemd.

Wat jij uit je speakers hoort is in zoveel fases dus al zo vaak bewerkt (in de studio) dat je überhaupt niet van echt kan spreken. Hoogstens wat jij echt vindt klinken. En dus smaak.
En gaat dat ook op voor een live registratie?

morca

Citaat van: brt op juli 20, 2026, 23:58:52Wie bepaalt dan wat echt is? Dat weet je namelijk niet. Ik neem aan dat je niet bij de opnames was, de microfoon plaatsing, het gebruik van reverb, of compressie of overhead mics. En waarschijnlijk was je ook niet bij het maken van de mix aanwezig, en welk veelvoud aan keuzes de mixer had en wel of niet gebruikte. Heb ik de mastering nog niet eens genoemd.

Ik bedoel:

Als je in dezelfde ruimte naar piano of viool luistert.
De 2 moeilijkste instrumenten voor onze stereo,s.
Dat noem ik Live. Niet live van cd uiteraard....
Dus... Geen smaak
maar live vergelijking met je set.

brt

Citaat van: morca op juli 21, 2026, 00:04:07maar live vergelijking met je set.

Wat heeft dat voor zin? Totaal verschillende parameters... en daar ging mijn punt dus ook niet over.

brt

Citaat van: CinéHome op juli 21, 2026, 00:01:35En gaat dat ook op voor een live registratie?

Ja, waarom niet? Wat ik net toelichtte is daar ook van toepassing geweest, als je het uiteindelijk door jouw speakers thuis hoort.

morca

Citaat van: brt op juli 21, 2026, 00:10:49Wat heeft dat voor zin? Totaal verschillende parameters... en daar ging mijn punt dus ook niet over.
Daar ging mijn punt wel over.

Wat dat voor zin heeft.

Dit gesprek gaat nergens meer over.
 🤦🤦🤦

Je blijft toch draaien en draaien

morca

Citaat van: brt op juli 21, 2026, 00:12:21Ja, waarom niet? Wat ik net toelichtte is daar ook van toepassing geweest, als je het uiteindelijk door jouw speakers thuis hoort.
Daar gaat het niet om.

Met de verkeerde kabel kan je mijlen verder van de echte live registratie uitkomen.
Met je juiste kabels dichterbij.

Een punt wat je niet helemaal lijkt te vatten.

Kurt

@CinéHome, ik val in herhaling. We zijn ondertussen al enkele pagina's verder zonder jouw lijstje, maar in post #5898: "Wauw. En dat met zoveel AQ ertussen. Er moet zowaar nog extra potentieel in zitten." lees ik dat er precies nog veel verbeterd kan worden in Richi's set.

Op de simpele vraag van @Richi "Hey @CinéHome, stuur me door waarmee ik de verbeteringen kan waarnemen", wordt tot nu toe vlotjes rond geframed.

Je kan me natuurlijk slim proberen te negeren, maar de andere forumleden zijn ook niet dom.

Wanneer denk je het lijstje te publiceren, want ondertussen is iedereen zowat super benieuwd nauurlijk, en op basis van jouw schrijfsels lijkt het een no-brainer EN een top verkoopkans voor jou als handelaar... Laat maar komen dat lijstje!

Spijkie

@Kurt , volgens mij staat t op pagina 238 maar wellicht bedoel je nog specifieker welke verbetering er zou komen. Een andere benaming dan echter zou ik zelf ook zo niet weten.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Mao

Citaat van: CinéHome op juli 20, 2026, 22:38:26Hoezo?
Welke kabels heb je? :D

Denk startkabels.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

chansig

Citaat van: morca op juli 21, 2026, 00:44:51Daar gaat het niet om.

Met de verkeerde kabel kan je mijlen verder van de echte live registratie uitkomen.
Met je juiste kabels dichterbij.

Een punt wat je niet helemaal lijkt te vatten.

Ik denk dat brt het wel snapt maar dat weet ik
niet zeker...

Maar jij bepaalt of iets "echter" is. Het is jouw beeld/ervaring van wat "echt" is. Daarbij ervaar jij dat het met kabel x echt "echter" is.

Komt persoon l langs en die zegt: mwahhhhh...dat vind ik niet "echt". Deze kabel maakt het zeker "echter".

Ach het houdt ons van de straat, we doen er niemand kwaad mee maar om nu te gaan denken dat jij de kabels hebt die ervoor zorgen dat....echt niet. Ja voor jouw. En meer is er ook niet belangrijk.

Smaak...het is een mooi iets.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

morca

Citaat van: Kurt op juli 21, 2026, 01:34:24@CinéHome, ik val in herhaling. We zijn ondertussen al enkele pagina's verder zonder jouw lijstje, maar in post #5898: "Wauw. En dat met zoveel AQ ertussen. Er moet zowaar nog extra potentieel in zitten." lees ik dat er precies nog veel verbeterd kan worden in Richi's set.

Op de simpele vraag van @Richi "Hey @CinéHome, stuur me door waarmee ik de verbeteringen kan waarnemen", wordt tot nu toe vlotjes rond geframed.

Je kan me natuurlijk slim proberen te negeren, maar de andere forumleden zijn ook niet dom.

Wanneer denk je het lijstje te publiceren, want ondertussen is iedereen zowat super benieuwd nauurlijk, en op basis van jouw schrijfsels lijkt het een no-brainer EN een top verkoopkans voor jou als handelaar... Laat maar komen dat lijstje!

Daar heeft hij naar Richie op gereageerd.

Je leest erover heen
Omdat je zo gefocust ben op een zeker iemand.

Ga nou niet on het antwoord vragen.
Lees ipv reageren!!!!

Niemand negeert jouw.
Jij negeert de reactie waarin dat advies al gegeven is.

Richi

Iemand anders heeft in dit topic al de sleutel gegeven tot een echtere en betere weergave. Daar hebben jullie misschien overheen gelezen. En die sleutel was 'kijk naar de ruimte en de plaatsing van je speakers'.

Ik heb een aantal aanpassingen aan de ruimte gedaan. Gisteren heb ik ChatGPT de laatste metingen laten analyseren: frequentie plot, distortion en delays. Volgens ChatGPT valt er nog maar een paar procentjes meer uit te halen nu.

De plaatsing heb ik aangepakt naar aanleiding van mijn bezoek aan @RCD laatst. Dat gaf een flinke verbetering in het laag. De meeste winst kan ik behalen door het bureau en lage muurtje achter mijn luisterplek weg te halen. Maar het duurt nog 12 jaar voor ik met pensioen mag, dus die blijft nog even staan.

Zoals iemand anders al fijntjes opmerkte: een andere DAC kan ook nog een verbetering geven. De MF DAC die ik laatst hier mocht proberen van @AudioLaan liet dat al fijntjes horen. Dus daar zoek ik het dan eerder in dan mijn hele bekabeling om te gooien.

Wat we soms vergeten - en ik ook - is dat we naar een kunstmatige benadering van de werkelijkheid zitten te luisteren. Eigenlijk gaat het er alleen maar om of we er van genieten.

De rest is autistisch gerommel in de marge, vaak gedreven door - in mijn geval - de stand van de maan en mijn bioritme. Zo simpel is het dan ook wel weer.

Hiermee heb ik weer naar mijzelf bevestigd dat het goed is zo. Nu kijken of ik er vanmiddag ook nog zo over denk.  :D 
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

RZeemering

Mooi gezegd over de kunstmatige benadering van de werkelijkheid.
Dat is sowieso wat we doen. We luisteren in een andere ruimte dan opgenomen terug wat er is opgenomen. In het meest gunstige geval. Er zijn maar weinig albums welke er op gericht zijn de luisteraar terug te geven wat er in de ruimte/zaal echt gebeurd. Zelfs bij klassiek is dit (tegenwoordig) meestal niet het geval. De beste werkelijke benadering van de weergave bereik je met 2 microfoons (of een omni) en luistert dat terug in je andere ruimte. Er zijn maar weinig opnames die met die reden op de plaat gezet worden. Ook klassiek heeft close mics. Dan ga je dus al mank met hoe het echt klinkt als luisteraar in die zaal.
Dan kun je dus zeggen dat die viool of die groepje zangers met die close mics zo echt mogelijk klinken als je er dichtbij staat. En dat klinkt dus anders dan dat je in het midden van de zaal zit of links achter. Om nog maar te zwijgen van studio opnames en wat daar allemaal gebeurd tussen spelen en opname. 99,9% van studio opnames gaat niet over wat echt klinkt. Maar over wat de makers te vertellen hebben tegen de luisteraar. Hoe krijgen ze hun verhaal zo goed mogelijk over. Er zijn wel wat labels en studio's die wel juist willen laten horen hoe het daar in die studio met die band klinkt en daarmee willen vertellen wat de band te vertellen heeft maar dat zijn er maar weinig (one mic recordings zijn dan wel erg gaaf overigens)
Ik ga mee met Bart (en Hans?) zijn gedachtengang dat je dus alleen voor je zelf kunt bepalen wat echt voor jou is. En daar je systeem zo goed mogelijk op finetunen. Want wat voor de 1 echt is is voor de ander dat niet. Een muzikant hoort andere dingen dan een recording engineer en vindt andere dingen echt dan iemand die nog nooit een band live heeft gezien :)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

CinéHome

'Echt' is voor iedereen hetzelfde hoor.
Mogelijk horen de oren van X iets anders dan oren van Y, maar dan nog blijft de basis echt.

En @Richi
Jammer dat je kabels autistisch gerommel in de marge noemt. Dat zou ik ook kunnen denken van nog een andere dac, terwijl de kabel naar en van de dac volgens mij even zoveel verschil uitmaakt als de dac zelf.