Richi's Classé zolder

Gestart door Richi, mei 16, 2007, 09:39:58

Vorige topic - Volgende topic

Richi

Citaat van: CinéHome op juli 21, 2026, 09:58:53'Echt' is voor iedereen hetzelfde hoor.
Mogelijk horen de oren van X iets anders dan oren van Y, maar dan nog blijft de basis echt.
De crux is denk ik dat er meerdere interpretaties van 'echt' zijn. Afhankelijk van referentiekader, verwachting, smaak en stemming. En misschien nog wel van meer dingen.
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • 5 Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • 3 JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

CinéHome

Als iets 'echt' klinkt dan staat die zanger of violist ècht wel voor je. En dat gevoel geven veel sets wel in mindere of meerdere mate. Maar eens je het echt hebt ervaren met alle 'spatial cues' (sensory signals -visual, auditory, or tactile- that help the brain understand the location, distance, size, and layout of objects in the surrounding environment), weet je dat de meeste sets (ver) te kort schieten.
En zonder de juiste kabels komen die cues er nooit helemaal door.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Richi

Citaat van: CinéHome op juli 21, 2026, 10:09:32Als iets 'echt' klinkt dan staat die zanger of violist ècht wel voor je. En dat gevoel geven veel sets wel in mindere of meerdere mate. Maar eens je het echt hebt ervaren met alle 'spatial cues' (sensory signals -visual, auditory, or tactile- that help the brain understand the location, distance, size, and layout of objects in the surrounding environment), weet je dat de meeste sets (ver) te kort schieten.
En zonder de juiste kabels komen die er nooit helemaal door.
Oh, dat geloof ik wel. Maar de meesten hier zijn dat stadium al ver voorbij. Die zanger of violist staat echt wel voor je, maar staat ie op 1 meter voor de speakers, of ver achter de speakers, hoor je de speakers nog of is het een holografisch plaatje waar je naar luistert (zoals bij mij gelukkig)?

En wat is dan echt? Dat is denk ik de vraag, want waar bij de een Diana bij je op schoot zit en het dus echt klinkt, vindt de ander waar Diana achter de speakers staat het net zo echt klinken. Daar gaat het volgens mij hier over.

PS. Maar inderdaad, met sub-optimale apparatuur, bekabeling en ruimte, ga je nooit zo ver komen.
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • 5 Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • 3 JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

brt

Citaat van: morca op juli 21, 2026, 00:42:27Daar ging mijn punt wel over.

Wat dat voor zin heeft.

Dit gesprek gaat nergens meer over.
 🤦🤦🤦

Je blijft toch draaien en draaien

Prima, dan bracht jij een nieuw punt in. Het gesprek ging namelijk over iets anders. Als jij het gesprek nergens meer over vindt gaan ligt het daaraan (van onderwerp veranderen). Niet aan dat ik draai.

Ik was namelijk consequent in mijn standpunt en argumentatie. Dus ik draai sowieso niet ;)
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Richi

Citaat van: brt op juli 21, 2026, 10:14:04Prima, dan bracht jij een nieuw punt in. Het gesprek ging namelijk over iets anders. Als jij het gesprek nergens meer over vindt gaan ligt het daaraan (van onderwerp veranderen). Niet aan dat ik draai.

Ik was namelijk consequent in mijn standpunt en argumentatie. Dus ik draai sowieso niet ;)
Nu geeft je er weer een draai aan Bart! :D  :P

CinéHome

Citaat van: Richi op juli 21, 2026, 10:13:05Oh, dat geloof ik wel. Maar de meesten hier zijn dat stadium al ver voorbij. Die zanger of violist staat echt wel voor je...
Nee... dan mis je voor mij echt wel m'n punt.
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Richi

Citaat van: CinéHome op juli 21, 2026, 10:15:24Nee... dan mis je voor mij echt wel m'n punt.
Oh? Help me even dan aub, want ik dacht dat je daar op doelde. :huh2:

CinéHome

Even herlezen dan met aandacht voor alle nuance?

brt

Citaat van: Richi op juli 21, 2026, 10:14:49Nu geeft je er weer een draai aan Bart! :D  :P

Ik draai door 😜
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Richi

Citaat van: CinéHome op juli 21, 2026, 09:58:53En @Richi
Jammer dat je kabels autistisch gerommel in de marge noemt. Dat zou ik ook kunnen denken van nog een andere dac, terwijl de kabel naar en van de dac volgens mij even zoveel verschil uitmaakt als de dac zelf.
Oh, maar dat was niet specifiek op kabels gericht hoor, dan begrijp je mij verkeerd! Ik schreef:

"Wat we soms vergeten - en ik ook - is dat we naar een kunstmatige benadering van de werkelijkheid zitten te luisteren. Eigenlijk gaat het er alleen maar om of we er van genieten.

De rest is autistisch gerommel in de marge, vaak gedreven door - in mijn geval - de stand van de maan en mijn bioritme. Zo simpel is het dan ook wel weer."

Dit was quasi grappig, maar ook wel serieus bedoeld, en enigszins zelf-reflectief. We proberen allemaal ons eigen Walhalla te bereiken op audio gebied, binnen onze mogelijkheden qua ruimte en budget. Sommigen slagen daar heel goed in met een beperkt budget en anderen krijgen het keer op keer niet voor elkaar ondanks een groot budget.

En ikzelf mag niet klagen: mijn ruimte is fijn, het budget is aanwezig en er komen mooie mensen met mooie spullen op mijn pad. Daar ben ik heel dankbaar voor. En toch is daar altijd dat gevoel dat het nog beter kan (en soms zelf moet). @AudioLaan wijst mij daar af en toe fijntjes op, en terecht! En toch is er iets (ik noem het maar) autistisch in mij dat zich steeds weer afvraagt of het tóch niet nog net een beetje beter kan. Door plaatsing, ruimte aanpassingen, andere apparatuur, andere bekabeling, andere software, andere hardware, andere luchtdruk (geintje) en ga zo maar door. Dat is het autistische in mij, of noem het perfectionisme.

Ondanks dat ik ENORM geniet van mijn set en ontzettend dankbaar ben dat ik deze mogelijkheden heb, blijft het af en toe toch knagen. In mijn geval is dat ook afhankelijk van mijn bioritme: ik heb periodes dat ik tevreden ben en ik heb periodes dat ik ontevreden ben. Met alles, en dus ook met mijn set. Dat heb ik altijd al gehad en het zal ook wel nooit overgaan. Net als bij sommige anderen hier.

En dan zijn er de mensen die jaren met een stabiele set spelen en er ook van genieten. Zij hebben meer rust in hun leven (denk ik dan) en soms kan ik daar echt jaloers op zijn.

Maar terug naar het begin: het ging dus niet over jouw kabels! Ik waardeer hoeveel waarde jij aan kabels hecht. Soms weet ik niet of je dat echt meent of dat jouw dealerschap daar ook een rol in speelt. Dat bedoel ik niet gemeen, maar ik ken je gewoon niet goed genoeg daarvoor.

Laatst was ik bij @RCD en mocht ik zijn sets beluisteren. Achter de versterker die hij met een vriend aan het ontwikkelen was, lag een verlengsnoer van de Gamma. Echt waar. Het klonk fabelachtig goed en ik kon heerlijk wegzakken in de muziek (en de heerlijke stoel). Dan denk ik dat jij zou zeggen dat het nog beter kan met andere kabels en ik denk dan: niets meer aan veranderen, het is perfect zo. Rob kan dan blijkbaar de verleiding weerstaan om met kabels in de weer te gaan. Daar kan ik jaloers op zijn. Niet op zijn set, maar wel op zijn overtuiging dat het goed is zo.

:worship:

AudioLaan

Citaat van: Richi op juli 21, 2026, 10:14:49Nu geeft je er weer een draai aan Bart! :D  :P

Volgens mij draait bart nooit, altijd streamen.
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Morel | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone |  QED | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

Richi

Citaat van: CinéHome op juli 21, 2026, 10:18:19Even herlezen dan met aandacht voor alle nuance?
Done! Zie hierboven.

Richi

Citaat van: AudioLaan op juli 21, 2026, 10:34:43Volgens mij draait bart nooit, altijd streamen.
Nou, hij is wel een draaikont hoor! Vooral als het op speakers aankomt. En versterkers. En... >:D

brt

Citaat van: Richi op juli 21, 2026, 10:35:43Nou, hij is wel een draaikont hoor! Vooral als het op speakers aankomt. En versterkers. En... >:D

En... kabels!  :pompom:

Rien59

Maar wat ik mij steeds afvraag als iemand die echt tevreden is met z'n set en niet duur,wat is de term beter...of nog erger ..veel beter....het lijkt wel een wedstrijd soms.
Ja de een hoort het,de ander wil het niet horen,of kan het niet.
Je voegt een sausje toe hetzij met kabel,of een dac en vind je mooi of niet.
Ben het wel eens met Hans,het gaat erom wanneer de speakers gaan trillen,hoe klinkt het dan!!
Wat ik al eerder gemeld heb,het kan altijd beter,heb hele mooie sets gehoord,maar man,ben echt tevreden met wat ik nu heb,
Ja een keer andere luidspreker kabels,maar of het dan beter wordt 🤔
hooguit anders..... zeg het maar...
Atoll sda 200 signature
Luidsprekers :  XTZ99.36 flr
Audiolab 6000 CDT. Optische kabel LKE
Luidspreker kabel : Linn L20 cable.
XTZ 10.12 edge subwoofer

Kurt

Pagina's hoe "echt" een reprentatie kan zijn, waarbij - hoe kan het ook anders - kabels de essentie van de zaak zijn, maar waarbij vlotjes wordt vergeten met welke gewone kabels de opname is gebeurd...

RZeemering

Citaat van: CinéHome op juli 21, 2026, 10:15:24Nee... dan mis je voor mij echt wel m'n punt.
Die mis ik dan ook!
Wat is dan je punt?

Ik kan hier in huis de stemmen op allerlei punten in de soundstage neerzetten. Vlak voor mijn neus, achter de luidsprekers, volledig in een bubbel. Kwestie van de luidsprekers anders neerzetten en meer of minder akoestische behandelingen. Het klinkt (afhankelijk van de opname) ook zo af en toe alsof ik de eigenaar van de stem aan kan raken.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Richi

Citaat van: Kurt op juli 21, 2026, 11:02:28Pagina's hoe "echt" een reprentatie kan zijn, waarbij - hoe kan het ook anders - kabels de essentie van de zaak zijn, maar waarbij vlotjes wordt vergeten met welke gewone kabels de opname is gebeurd...
Dat klopt, de opname is de opname. Maar hier gaat het om dat het maximale uit die opname te halen bij de weergave thuis.

fietser

Zit ook over andere kabels te denken, maar wacht even tot hier de ideale kabel komt bovendrijven🫣

Richi

Citaat van: fietser op juli 21, 2026, 11:57:16Zit ook over andere kabels te denken, maar wacht even tot hier de ideale kabel komt bovendrijven🫣
Ik adviseer in jouw geval met jouw opstelling een heel dun kabeltje. :devil:
Oh, maar die heb je al! :hehe:

fietser

Citaat van: Richi op juli 21, 2026, 11:58:35Ik adviseer in jouw geval met jouw opstelling een heel dun kabeltje. :devil:
Oh, maar die heb je al! :hehe:

Dun is altijd beter🤪

Kurt

Citaat van: Richi op juli 21, 2026, 11:26:53Dat klopt, de opname is de opname. Maar hier gaat het om dat het maximale uit die opname te halen bij de weergave thuis.
Het maximale uit het sub optimale halen dan? Er liggen echt geen pokkedure kabels tussen de microfoons en de opname apparatuur.

Richi

Citaat van: Kurt op juli 21, 2026, 12:13:45Het maximale uit het sub optimale halen dan? Er liggen echt geen pokkedure kabels tussen de microfoons en de opname apparatuur.
Dat zal zo zijn, maar de opname kan ik niet beïnvloeden, de weergave wel. Ik begrijp niet zo goed waar je heen wil? Moeten we dan geen moeite doen om het thuis optimaal te laten klinken, omdat ze in de studio goedkope kabels gebruiken?

WillyP

Als ik iets veranderd heb of er komt iets nieuws op mijn pad heb ik heel sterk de neiging om geconcentreerd te luisteren. Hoor ik verschil? Het klinkt anders, maar is het nu beter of slechter? Dat is niet altijd gemakkelijk. Maar wat me ook overkomt, is dat het soms opvalt als ik niet geconcentreerd luister. Dan ben ik de krant aan het lezen en word ik ineens gegrepen door een passage en dat ik dan denk, dat klinkt toch erg mooi.

En over echt gesproken. Ik ben een liefhebber van klassieke muziek. Onlangs heb ik muziek voor een of meer gamba's gekocht van Marin Marais. Door de bank genomen gaat het om een stuk of drie uitvoerenden, soms iets meer. Goed gespeeld en goed opgenomen. Daar krijg ik regelmatig het gevoel dat de musici in de kamer staan. Meer dan een gevoel is het niet, want ik weet natuurlijk ook niet hoe het origineel heeft geklonken.

Ik houd ook van het grote werk. Een groot orkest in een concertzaal met geluidssterktes van meer dan 100 dB (ook klassieke orkesten zijn steeds harder gaan spelen). Ik prijs me gelukkig dat ik thuis die muziek kan beluisteren in mijn huiskamer van 25 vierkante meter, maar met de werkelijkheid heeft het weinig te maken. Gelukkig maar.

Maximus_Aurelius

Citaat van: fietserlink=msg=3891103 date=1784628399Dun is altijd beter🤪

(Super)dun en tevens super plat ;) is weer beter  :D
En nee geen NordOst ;)
Weet je wat het leven je uiteindelijk leert?
Dat niet iedereen tot het einde bij je zal zijn. Sommigen vergezellen je slechts een paar hoofdstukken, sommigen maar een enkel moment en sommigen laten littekens achter, zelfs lang nadat ze er niet meer zijn.
Je dacht vroeger dat je iedereen moest vasthouden, elke vriendschap moest redden, elke liefde voor je moest laten vechten. Maar... uiteindelijk begrijp je dat mensen...
hoe goed je ook voor ze bent geweest het heeft niet altijd iets met jou te maken.
Sommige mensen maken gewoon deel uit van je verhaal, niet van je hele leven. Het moeilijkste is niet loslaten maar accepteren dat sommige herinneringen mooier zullen blijven.