Richi's stereo set

Gestart door Richi, mei 16, 2007, 09:39:58

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Tabcam

Citaat van: chansig op april 25, 2022, 14:11:25
Net het eea nog even teruggelezen. A question or two.

De avond ervoor had je de Benchmark al in je set. Had je toen geluisterd met sub ? En waarom ervoor gekozen om de sub uit de set te halen bij de test ?

Gr. Hans
Citaat van: chansig op april 27, 2022, 09:28:29
Niet superbelangrijk. Maar als je nog een antwoord hebt...graag.

Gr. Hans
Citaat van: chansig op april 27, 2022, 19:39:35
Gelukkig. Ik ben niet de enige die het niet superbelangrijk vindt. :D

Gr. Hans

Als je beide verslagen goed gelezen had, had je niet drie keer wat hoeven vragen want zo belangrijk was het toch niet?

Citaat van: Tabcam op april 21, 2022, 21:58:32
Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.


We kregen ook nog een Gremlin op bezoek :nopompom:. Richi wilde ons het verschil van met en zonder subwoofer laten horen en omdat die op de LSA Warp-1 ingeregeld is kan dat nu. Helaas hoorden we de eerste keer twee doffe tikken :'(. Na nog een keer werd het erger en ergens lijkt een subwooferreparatie noodzakelijk. Ik hoop dat het lukt en je te weten komt wat het was Richi!

Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richi

Citaat van: chansig op april 27, 2022, 09:28:29
Niet superbelangrijk. Maar als je nog een antwoord hebt...graag.

Gr. Hans
Oh Hans, heb je post over het hoofd gezien in eerste instantie. En toen een antwoord getypt, maar moest ik plots achter Niels aan...  :wacko: Hij heeft weer zo'n 'laat ik eens lekker weglopen' fase. Helaas.

Maar hier komt ie:
- ja, de eerste avond heb ik met en zonder sub geluisterd
- vanwege het gain verschil tussen de versterkers, hebben we zonder sub gespeeld
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

chansig

#2652
Citaat van: Tabcam op april 27, 2022, 21:23:44
Als je beide verslagen goed gelezen had, had je niet drie keer wat hoeven vragen want zo belangrijk was het toch niet?

Net zoals Richi heb ik er twee keer overheengelezen. En het bijft inderdaad niet superbelangrijk. Maar je hebt je momentje weer even kunnen pakken.

Citaat van: Richi op april 27, 2022, 23:10:25
Oh Hans, heb je post over het hoofd gezien in eerste instantie. En toen een antwoord getypt, maar moest ik plots achter Niels aan...  :wacko: Hij heeft weer zo'n 'laat ik eens lekker weglopen' fase. Helaas.

Maar hier komt ie:
- ja, de eerste avond heb ik met en zonder sub geluisterd
- vanwege het gain verschil tussen de versterkers, hebben we zonder sub gespeeld


Hoe was je ervaring op de eerste avond  ? Tabcam had me er al fijntjes op gewezen, Ik had erover heen gelezen. Maar in ieder geval bedankt voor je antwoorden.

Bij mijn broer is het weglopen over gegaan. Dus wie weet. Kan me de politie en de hele buurt die aan het meehelpen was met zoeken nog wel herinneren. Gelukkig had hij een plekje bij de patatboer  gevonden en een ijsje.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Richi

Citaat van: chansig op april 28, 2022, 07:20:47
Hoe was je ervaring op de eerste avond  ? Tabcam had me er al fijntjes op gewezen, Ik had erover heen gelezen. Maar in ieder geval bedankt voor je antwoorden.

Bij mijn broer is het weglopen over gegaan. Dus wie weet. Kan me de politie en de hele buurt die aan het meehelpen was met zoeken nog wel herinneren. Gelukkig had hij een plekje bij de patatboer  gevonden en een ijsje.

Gr. Hans
De ervaring op de eerste avond was vergelijkbaar met de 2e avond: zonder de sub (die komt er automatisch in vanaf volume 30 van 100) vond ik het geen verbetering ten opzichte van de Warp, ook niet toen de Benchmark lekker warm was gespeeld. Met de sub erbij, stond de sub te hard, omdat de Warp luider klinkt dan de AHB2. Door een hogere gain denk ik. Met de Naim laat zich het volume zeer goed regelen door middel van een visuele indicatie (1 t/m 100), door middel van een digitale bediening die dan weer een analoge volumeregeling aanstuurt, heb ik ooit ergens gelezen. Hoe dan ook, je hebt snel een idee of een apparaat zachter of luider speelt omdat ik meestal op vergelijkbaar volume speel: rond de 20 voor gewoon lekker luisteren en rond de 40 als het lekker hard mag (en kan).

Wat Niels betreft, hij heeft echt van die fasen. Net als de andere kinderen eigenlijk, alleen later en ook heftiger dingen. Zoals gooien met dingen, weglopen en dat soort zaken. Nu vermaakt hij zich weer even op de iPad en papa gaat nu weer met hem met de treinbaan spelen.
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

chansig

#2654
Thanks voor je antwoord. Het is een mijl op zeven maar eigenlijk zou je je speakers mee kunnen nemen naar Laan om daar het eea nog eens te testen. Het gegeven dat de Benchmark zo achterblijft in jouw/jullie ervaring is en blijft op zichzelf bijzonder te noemen.

Maar je moet er maar zin in hebben.

Aangaande Niels: Wij zijn als kinderen redelijk ver gehouden van alle beslommeringen rondom mijn broer. Misschien een goede keuze van onze ouders, misschien ook niet. Maar de verhalen van vroeger die we hoorde toen we groter werden maakte wel duidelijk dat er lange tijd erg veel zorg is geweest. Mijn echt aktieve herinneringen beginnen pas rond einde lagere school. Hij ging altijd mee zwemmen met mijn vriendengroep, hoorde er simpelweg bij.

Laatst las ik nog een verslag van het dagverblijf van 30 jaar terug. Daarin werd geschreven over de oorlog in Joegoslavie en zijn mening daarover. Hij kende alle vlaggen van de wereld uit zijn hoofd incl hoofdsteden. Dat was zijn autistische stuk, om het maar zo te zeggen. Dagen, weken, maanden met de atlas voor zijn neus en maar wegen volgen, grenzen volgen etc.

Laatste jaren dus sprake van dementie, dus raakt dit allemaal wel kwijt. Hij kon ook erg mooi schilderen. Behoorlijk karakterestieke schilderen, maar ook dat is helaas weg.

Maar goed...audioforum.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Hannibal_

Ik weet niet precies of Niels ook autistisch is (misschien heb ik ergens iets niet meegekregen).
Maar als dat zo is net als Hans zijn broer, dan is dat meer uitdaging dan mensen vaak denken.

Onze Pascal is ook autistisch en ondanks het feit dat ik vind dat daar te veel nadruk op gelegd wordt, is het inderdaad wel een vrij bepalend thema in huis en opleiding.
Wat me soms stoort is dat het ook een soort van verdien model is binnen scholen en daardoor er nadruk op gelegd wordt.

Zelf heb ik ook wel trekjes daarvan en vind eigenlijk dat je er niet te specifiek mee om moet springen. Er niet te veel dat label aan moet hangen. Tenzij het heel ernstig is. De mannen moeten ook gewoon in de maatschappij gaan functioneren (en vaak gaat dat best lukken) en zo'n label maakt dat niet makkelijker.

Ik denk uiteindelijk dat ze om kunnen gaan met wat er van hen verwacht wordt, want intelligent zijn ze vaak zeker. Maar ze moeten zich er wel in praktische zin in kunnen verdiepen.

Anyway... ze hebben vaak andere, minstens even waardevolle eigenschappen in my book.

Maar soms ook uitdagingen inderdaad
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Richi

ja, we vermoeden dat Niels ook autistische trekjes heeft. Downies hebben dat vaker dan gemiddeld. Het is vaak lastig om te bepalen wat precies wat veroorzaakt. Door een zeer disharmonische ontwikkeling, spraakachterstand en autistische trekjes is het vaak complex. Het belangrijkste is tough love toe te passen. Niet te tough (of streng) en niet teveel love (of medelijden). Die balans is lastig te vinden. Vooral als je het ff niet meer aan kan.

Ach, het maakt ook dat je andere dingen in het leven meer waardeert: rust, ruimte, liefde en de hobby.  :D
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

minplus

Heel herkenbaar. Waarbij autisme in alle varianten bij Downies voorkomt, net als ADHD.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

WillyP

Een neefje van me is heel intelligent en heeft ook het syndroom van Asperger, een van de vele verschijningsvormen van autisme. Die combinatie brengt weer een eigen dynamiek met zich mee.

Contacten onderhouden gaat hem slecht af. In ieder geval heeft hij volledig gebroken met de familie en we weten niet waar hij is. Eerlijk gezegd weet ik niet goed, hoe hiermee om te gaan.

WillyP

Richi

Citaat van: WillyP op april 28, 2022, 20:49:37
Een neefje van me is heel intelligent en heeft ook het syndroom van Asperger, een van de vele verschijningsvormen van autisme. Die combinatie brengt weer een eigen dynamiek met zich mee.

Contacten onderhouden gaat hem slecht af. In ieder geval heeft hij volledig gebroken met de familie en we weten niet waar hij is. Eerlijk gezegd weet ik niet goed, hoe hiermee om te gaan.

WillyP
r
Dat is ook pittig zeg. Zo erg om te zien dat mensen niet binnen hun omgeving passen, of misschien eigenlijk niet met zichzelf kunnen omgaan, en dat dit dan het gevolg is. Het voordeel van Down syndroom, in geval van Niels, is dat hij de wereld (meestal) neemt zoals die is.
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Hannibal_

Ik vind het allebei nogal pittig...
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Richi

Gisterenavond heb ik de Benchmark AHB2 terug gebracht naar forumlid LAAN. Nog heel erg bedankt voor het lenen Mark! Het was een zeer vermakelijke avond waarbij ook TabCam van de partij was met zijn Kingpin versterker. Dus we hebben in de set van Mark (Audio GD converter plus DAC met een Benchmark LA4 voorversterker en Fyne Audio F703 luidsprekers) de Warp 1, de Kingpin en de Benchmark vergeleken. Ook in die volgorde. Het was weer zeer leuk en leerzaam.

Om met mijn conclusie in huis te vallen: de Warp is geen goede match in de set van Mark, maar de Kingpin en Benchmark wel. En ja, ditmaal hebben we de versterkers met een dB meter gematcht op volume.  :tounge2:

Het maakt allemaal muziek, maar bij de Warp hoorde je heel duidelijk dat bepaalde frequenties in de ruimte erg werden aangezet, wat een diffuus, wollig en rommelig geluidsbeeld tot gevolg had. Ook stemmen en instrumenten klonken gewoon niet lekker: de sax klonk wat hol, de stemmen werden niet mooi geplaatst (wat toch één van de sterke punten van de Fynes is) en de piano klonk dunnetjes. De lage tonen overheersten en hadden een grote invloed op de rest van het klankbeeld, vooral dat het geluidsbeeld vol liep als het allemaal wat drukker werd.

Daarna de Kingpin aangesloten. Dat klonk al een stuk lekkerder. Mooi strak in het laag, open stemmen, de ruimte werd veel minder aangesproken en het geheel maakte heel erg lekker muziek. De flow was veel fijner. Stemmen stonden mooi waar ze hoorden, evenals de instrumenten. Details waren goed hoorbaar, maar niet te veel aanwezig. Er was veel rust in de weergave en het klank allemaal mooi in balans.

Inmiddels waren we heel benieuwd hoe de Benchmark het eraf zou brengen. Hij had even een nummertje nodig om op stoom te komen (of misschien wij wel) maar toen klonk het toch wel heel erg fijn. De precisie van de Benchmark in combinatie met de goedmoedige warmte van de Fyne is een zeer geslaagde combi. De gelaagdheid in het midden en hoog was beter dan met de Kingpin, wat maakte dat je heel fraai 'door opnames heen kon luisteren'. Meerstemmige stukken waren per stem te volgen, instrumenten hadden body, stemmen klonken mooi open. Tja, zoals je het wil hebben eigenlijk. Maar het laag was in verhouding tot de rest wel minder. Niet als in zachter, maar als in net iets minder strak, net iets minder afgebakend, in sommige frequenties wat overheersend en in andere frequenties net te zacht (naar mijn smaak), waardoor bepaalde accenten in het laag niet perfect uit de verf kwamen.

Zo goed als de match van de Warp 1 met mijn Dynaudios is, zo goed is de match van de Benchmark met de Fyne Audio luidsprekers. In beide gevallen hoor je dat de sets zorgvuldig zijn uitgezocht en dat de apparatuur en luidsprekers erg goed op elkaar (en op de ruimte) zijn afgestemd. Het was gisteren echt een kwestie van smaak waar je de voorkeur aan geeft: de Kingpin of the Benchmark. De Warp matcht niet lekker met de set van Mark, dus die staat hier nu weer lekker te spelen.

De Warp doet hier in mijn set een aantal dingen beter dan wat ik gisterenavond heb gehoord. De Benchmark daarentegen doet in Mark zijn set weer een aantal dingen die ik hier nog niet heb gehoord. Heel bijzonder! (en leuk en leerzaam, maar dat had ik geloof ik al gezegd :D )

Bedankt voor je gastvrijheid Mark (en ook je vriendin) en ik hoop je hier een keer te mogen begroeten!

Groet,
Richard

Kom d'r maar in Douwe...
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Laan

#2662
Heel leuk dat jullie geweest zijn!

En je omschrijving sluit ik me bij aan.

De Warp en de Fyne's gaat bij mij ongeveer even slecht als dat het bij jou goed gaat op de Dynaudio's schat ik zo in. Ik had nooit gedacht dat dit zo snel en duidelijk zou blijken. En zo zie je maar dat iets wat op papier geen probleem zou kunnen opleveren, dat in praktijk wel kan.

De Kingpin liet de Fyne 's inderdaad erg fijn klinken. Als ik die versterker langer zou kunnen beluisteren zou ik er zomaar verrukt van kunnen raken. Hij zat in elk geval veel dichter bij de Benchmark dan de Warp.

Dan de Benchmark. De kwaliteiten van midden en hoog blijven bijzonder met de kanttekening dat ik altijd weer even moet wennen aan de Bench. Na verloop van tijd ga ik hem pas echt weer waarderen. Raar maar waar. Het laag gedraagt zich wat anders, ook ten opzichte van de Kingpin. Mijn ervaring in mijn ruimte is dat de kwaliteit verandert onder invloed van de luisterplek. Op de sweatspot (daar zat Douwe gisteren op vastgelijmd) is het prima. Erbuiten of als je gaat staan verandert dat en kan wat rommelig worden. Mijn ervaring was gisteren dat het laag juist wel wat minder krachtig, drukvol was via de Bench. Bij het nummer fading sun viel me op dat de putdiepe toon enigszins ontbrak.

Als ik zonder te (ver) oordelen iets van zou moeten zeggen, is dit het:
Warp. Smoelt goed, matched prima met speakers die Dynaudio Contour 3.4 LE heten, of erg neutraal / analytisch zijn. Of gewoon wat meer een versterker met "ballen" nodig hebben.
Kingpin. Hier wordt ik wel blij van! Breed inzetbaar ook vermoed ik, niet snel een mismatch.
Benchmark. Niet voor de laag freak. Misschien dat dit verandert als je er twee neemt. Midden en hoog kan op een next level spelen, mits de speakers dat ook kunnen, of er mee kunnen omgaan. Sneller een mismatch dan bij de Kingpin.

Ben benieuwd wat Douwe gaat vertellen. En ik kom zeker naar jouw set kijken en luisteren Richard! Bedankt voor de leuke avond en het uitproberen van de Benchmark.
Woonkamer:  Atoll st 300 | Atoll am 400 | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

Richi

Niels is een paar dagen naar de logeeropvang en de rest was ook uit huis. Dus lekker geluisterd, waaronder de playlist van gisterenavond. Het klinkt heeeel erg fijn hier, dus daar werd ik weer blij van. Wat me wel opviel is dat de Fynes (net zoals ik me herinner van de Tannoy TD-8) een heel mooi en ruimtelijk beeld neerzetten. De ruimte vult zich echt met muziek. Daar kunnen de Dyns een voorbeeld aan nemen. Je hoort gewoon minder luidspreker. Nu speelt de ruimte daar ook een grote rol in, vermoed ik. Het zou een leuk experiment zijn om de speakers eens te uit te wisselen en te beluisteren welk deel van de klank gebonden is aan de ruimte en welk deel het karakter van de speaker is. Gaan we niet doen hoor, voorlopig blijft alles hier mooi op zijn plek, maar ik denk dat de Fynes gewoonweg opener en ruimtelijker klinken, terwijl de Dyns wat analytischer zijn, met een vleugje warmte.

Ik vind het altijd weer bijzonder dat sets (heel) verschillend kunnen klinken, maar mits zorgvuldig samengesteld, je toch meeslepen in de muziek. De rest is wat mij betreft gewoon smaak. En veel van wat wij hier allemaal neerpennen heeft met smaak te maken.  :D
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

holco

Leuk om te lezen weer, de conclusie komt nu ook veel meer overeen met hoe ik het verwacht had, niet dat dat er toe doet natuurlijk ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Richi

Citaat van: holco op mei  3, 2022, 17:18:42
Leuk om te lezen weer, de conclusie komt nu ook veel meer overeen met hoe ik het verwacht had, niet dat dat er toe doet natuurlijk ;)
Ja, het verbaasde ons ook in eerste instantie. Maar gelukkig is alles weer op zijn plek gevallen.  :thumbs-up:
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

holco

Tja, hoewel ik kan beamen dat de Benchmark geen echte poweramp is, doet hij het iig hier erg fraai op het mid/hoog, maar zou hij 2 ohm stabiel zijn met het dubbele aan vermogen zou er zo maar een 2e kunnen staan hier 8)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

addesmo

Ik heb laatst jou speakers gehoord naast de Borrensen z2 en dan zijn de Dynaudio's zeker niet analytisch. Ze hebben echt een eigen volle makkelijke klank die ik gelijk herken omdat ik zelf een setje x18 heb staan. Denk dat je bij Dynaudio de Confidence serie moet hebben voor meer verfijning. Maar dat laatste is een aanname omdat ik die nog ooit gehoord heb.
De Borrensen hebben meer verfijning en een meer analytisch karakter zonder hard of opdringerig te zijn. Mooie speakers, maar niet veel beter denk ik dan mijn Voltera's.
En zo blijven we lekker bezig😇

Tabcam

Gisteravond hebben Richi en ik een bezoekje gebracht aan Laan om zowel de LSA Warp-1, Kingpin Tripath aan de tand te voelen als de Benchmark een herkansing te geven. We werden hartelijk ontvangen door Mark, zijn vriendin en zijn honden. We kregen van Mark een uitleg van zijn set, een paar Fyne Audio F703 die met 94 dB rendement behoorlijk efficiënt zijn. Daarbij de benodigde aparte audiogroepen, één analoog en één digitaal, de rest heb ik lekker lui uit de signature van Laan gepakt:
   Versterker: Benchmark LA4+AHB2. Speakers: Fyne audio F703
   Digitaal: Silent angel bonn N8 + Forester 1, SOtM sMS 200 ultra+sPS 500, Audio GD DI 20 HE, Audio GD R7. Yamaha CD S3000. Analoog: Nottingham Analogue Spacedeck, Zyx 100R, Trichord Dino mk3, Dino+. Kabels: PureCable, Tubulus, speakerkabels: LiveCable

De ruimte is, evenals bij Richi en mij, een huiskamer. De bank heeft veel ruimte erachter en de luidsprekers staan, voor zover mogelijk, vrij van muren en zijwanden. Op het plafond is demping aangebracht, op de vloer ligt nog een ligkleed van één van de honden. Ook hier dus compromissen tussen leefbaarheid en geluidskwaliteit zoals in vrijwel elke huiskamer.

Wij hebben alleen digitaal gespeeld en dezelfde playlist als afgelopen keer. Daarbij hebben we nu wel gepoogd alles qua volume op 1dB nauwkeurig gelijk te trekken. We hebben het nummer van Billie Eilish daarvoor gebruikt en dan zowel het gemiddelde als de max gelijk te krijgen. Dat is met de LSA Warp-1 en de Benchmark redelijk gelukt (77 dB gem., 82 max) maar met de Tripath is dat waarschijnlijk een halve dB zachter, max was 81 dB, gemiddelde sprong tussen 76 en 77.

Nu gelden dezelfde zaken als de vorige keer, het is een subjectieve luistertest en geen wetenschappelijk onderzoek ;D.  Daarbij werd het ons soms wat lastiger gemaakt doordat de twee aanwezige pappegaaien even lieten horen dat ze er nog waren :P.

LSA-Warp1
We begonnen met de LSA-Warp1 en dat was eerlijk gezegd een tegenvaller. De piano van Saxophonoutlet klonk veel gedempter, het riet in de Saxofoon was minder goed hoorbaar maar ja, was het volume wel gelijk als de vorige keer?? Nu waren we ook nog niet aan de ruimte gewend dus het blijft lastig te vergelijken met de vorige keer. Ook lijkt het stereobeeld heel anders. Dat zasl zeker ook met de ruimte en de luidsperkers te maken hebben denken we.

De bas was goed hoorbaar maar spreekt de ruimtemodi duidelijk aan. Bij Shelby Lynn niet vervelend maar bij Oi van Biosphere en Billie EIlish is het duidelijk veel teveel van het goede. De stemmen zijn ook niet slecht maar lang niet zo mooi als op de Dynaudio. Bij Terje Insungsets is alles mooi maar lijken de echo's minder duidelijk hoorbaar. Wie weet volumeverschil? Bij At Last van Joni Mitchel valt mij op dat de piano goed klinkt maar de stem een stuk minder fraai is en bij Billie Eilish lijkt de gelaagdheid minder goed hoorbaar.

Kingpin Tripath
Als we de de LSA-Warp1 verwisselen met de Kingpin Tripathversterker hoor ik gelijk verschillen. Het stereobeeld is stabieler, de saxofoon van Saxophonoutlet klinkt mooier en de piano veel "rijker", natuurlijker, helderder. Beide instrumenten lijken meer in evenwicht met elkaar.

Bij Shelby Lynn lijkt er meer textuur om de tikjes hoorbaar, de stem is een stuk fraaier, geen siblance te horen en de bekkens klinken heel natuurlijk. De bas heeft zowel impact als snelheid. Bij Sohn herhaalt het zich, stem erg mooi, bas flink aanwezig met impact en snelheid, drukke stuk nog steeds relaxt en maar staat het nu niet ietsjes zachter?? Ook bij Terje Insingset klinken de stemmen en het zuchten fraaier als met de Warp-1.

Bij Oi merken we dat de bas er is maar de ruimte flink minder aanspreekt. Geluidseffecten zijn goed hoorbaar maar minder grote verschillen als met de andere nummers. Bij Billie Eilish wordt de ruimte wel aangesproken maar niet vervelend. Veel meer lagen hoorbaar en er is meer op de achtergrond goed hoorbaar te volgen.

Benchmark HBA2
Vrijwel meteen klinkt het als één geheel, klinkt natuurlijk en is alles mooi te volgen. De pianoaanslag lijkt ietsjes mooier, maar ook hier geldt dat volumeverschil dat teniet zou kunnen doen.

Bij Shelby Lynn merk ik dat de plaatsing beter lijkt, erg fraaie stem en de tikjes op de Hi-hats klinken erg mooi. In het laag lijkt de bas wat minder energiek. Bij Sohn vind ik de bas op het ene moment erg mooi en op het andere moment net ietsjes minder energiek. Zou ook heel goed met ruimtemodi te maken kunnen hebben. Aan het einde zijn de mannenstemmen niet alleen mooi maar ook mooi van elkaar gescheiden, zeer fraai.

Het wordt een beetje eentonig maar ook bij Oi en Into the Sun van Terje Insungset mis ik wat impact/energie. De diepe bas is echter zeker aanwezig en de bellen klinken heel natuurlijk. Bij Billie Eilish worden de ruimte modi duidelijk aangesproken maar ook nu is alles erg goed te volgen en veel meer hoorbaar. De stem klopt echter wel en de ruimtelijkheid en plaatsing lijkt weer beter als bij de Tripathversterker.

Conculsie
Ik snap heel goed waarom Mark op deze combinatie uitgekomen is. De Benchmark doet enorm veel erg goed en matcht erg mooi met de Fyne Audio F703. Het verschil in bas zal zeker met de ruimte te maken hebben. Waar ik de vorige keer de energie van de LSA-Warp1 wel bij de DynAudio Contour 3.4LE vond passen en de Benchmark HBA2 totaal niet is het hier andersom. De Contour heeft ook meer energie nodig dan de Tripath kan leveren. Ik zou bij de Fyne Audio nu nog niet weten of ik blind de Tripathversterker en de Benchmark uit elkaar zou kunnen houden als ze beter volumegelevelt worden, wel zou ik met beide combinaties kunnen leven.

Het was gezellig Mark, bedankt voor de gastvrijheid en je bent van harte welkom voor een bezoekje hier!

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Laan

Mooi verwoord Douwe en ik kom graag een keer bij jou kijken en luisteren!

Woonkamer:  Atoll st 300 | Atoll am 400 | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

Richi

Citaat van: addesmo op mei  3, 2022, 18:54:27
Ik heb laatst jou speakers gehoord naast de Borrensen z2 en dan zijn de Dynaudio's zeker niet analytisch. Ze hebben echt een eigen volle makkelijke klank die ik gelijk herken omdat ik zelf een setje x18 heb staan. Denk dat je bij Dynaudio de Confidence serie moet hebben voor meer verfijning. Maar dat laatste is een aanname omdat ik die nog ooit gehoord heb.
De Borrensen hebben meer verfijning en een meer analytisch karakter zonder hard of opdringerig te zijn. Mooie speakers, maar niet veel beter denk ik dan mijn Voltera's.
En zo blijven we lekker bezig😇
Bedankt voor je reactie. De confidence C2 ken ik erg goed omdat vrienden die hebben staan. Dat zou nog een keer een mooie stap zijn vanaf de Contours (dezelfde stap heeft hij indertijd gemaakt, alleen had hij de 5.4 en niet de 3.4). Ach, wie weet, we moeten wat te dromen hebben, toch?  :D
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Fraai geschreven weer Douwe. En leuk om mijn Warpie op zo'n indrukwekkend meubel te zien staan tussen als die andere mooie spullen.  8)

Wel jammer dat het zo ruk combineerde.  :D
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

DofN

Citaat van: Laan op mei  3, 2022, 15:50:26

Dan de Benchmark. De kwaliteiten van midden en hoog blijven bijzonder met de kanttekening dat ik altijd weer even moet wennen aan de Bench. Na verloop van tijd ga ik hem pas echt weer waarderen. Raar maar waar. Het laag gedraagt zich wat anders, ook ten opzichte van de Kingpin. Mijn ervaring in mijn ruimte is dat de kwaliteit verandert onder invloed van de luisterplek. Op de sweatspot (daar zat Douwe gisteren op vastgelijmd) is het prima. Erbuiten of als je gaat staan verandert dat en kan wat rommelig worden. Mijn ervaring was gisteren dat het laag juist wel wat minder krachtig, drukvol was via de Bench.

Was het laag van de benchmark ook prima op de luisterplek, of bedoel je hier erbuiten of als je gaat staan?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Laan

Mijn ervaring, ook buiten deze luisteravond, is dat het laag op de luisterplek (sweatspot) wel in orde is, maar ga je erachterstaan, of rechts achterin de kamer, dan wordt het kwalitatief niet beter. Integendeel. Dit gebeurt ook met andere versterkers overigens.

Wat opvalt aan de benchmark is dat het laag op normale luisternivo's wat timide is. Zelf draai ik graag erg luid. En het fijne is dat het laag dan nog steeds onder controle is en dan wel indruk maakt. Het totaalplaatje bij volumestand -10 dB blijft erg mooi in balans. Het laag voel je dan meer dan dat je het hoort.
Woonkamer:  Atoll st 300 | Atoll am 400 | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

DofN

Maar dan zijn de opmerkingen over de laagweergave tijdens het luisteren naar de Benchmark dus niet ingegeven door de Benchmark zelf maar door de kamer, mn waar men zat te luisteren? Ik zou dat een prima verklaring vinden.

Waar ik ook nog aan denk is dat als iemand eenmaal iets meent te horen, men geneigd is dit te (willen) bevestigen en het dan ook zo hoort. Niets menselijks is ons vreemd in groepsdynaniek.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software